3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Jag hade en Amazon beställning på 3080 runt 2 januari och den blev också avbokad av samma anledning.

Fick dock ett 3070 därifrån för ok pris men 3070 känns så tråkigt för priset jämfört med 3080.

Vad konstigt, jag har fortfarande min beställning på Asus tuf 3080 från 6 januari aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det tog nästan fyra månader men Amazon levererar igen! TUF:en skickad. Dessvärre med UPS men det är obetydligt nu.

Har du 1/1 som beställningsdatum?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Köplats 14 hos Inet på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3. Beställt 27/11, kanske får det till årsskiftet om man har tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Ellerhur, nu önskar man ju att man hade förbokat ett sånt istället för ett 3080. ;D

Menar, då kanske man hade fått kortet inom 12 månader iaf, hahahaha.

När man inte visste denna situationen såg jag många 3090 för 15k från fynd och ignorerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafetz:

Fick mail från Inet precis.
Hade köplats 6 på mitt 3080 gaming x trio btw. Beställde 4/12

"Hej!

Vi har fått information om att den grafikkortsmodell du beställt utgår och ersätts av denna modell: https://www.inet.se/produkt/5412242/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Skillnaderna på dessa är mycket små men kortfattat så är det några små förbättringar som gjorts, jag listar dem nedan.

15MHz högre Core clock (1830 vs 1815)
Annan backplate
HDMI 2.1 (vs 2.0b)

Det är alltså ingen skillnad på måtten eller strömkontakt eller liknande så kompatibiliten kommer vara densamma.
Artikeln kommer inom kort att bytas ut i din order och du behöver inte ta någon action för att godkänna detta. Önskar du avboka din beställning går det bra att svara på detta mailet."

MSI kanske insåg att det snålat in för mycket Gaming X-modellen sett till priset de satt. I princip referens-PCB med med sämre komponenter än vissa billigare kort, men med ett pris någon tusenlapp över MSRP. Att det krävde 3 st 8-pin helt i onödan samt hade en plastig backplate fick de ju också en del kritik för. Med det sagt fungerar ju kortet bra ändå och med dagens priser är dess ordinarie pris rena fyndet. Gaming Z verkar fixa båda dessa punkter dock.

Kort sagt ser det ut som att Gaming Z-korten är en något förbättrad revision av Gaming X så det är ju positivt att folk uppgraderas till den modellen gratis.

Skrivet av nokialogoshop:

Alla kort i 3000 serien har väl HDMI 2.1?

Ja, det trodde jag också. Tekniskt sett skriver dock MSI bara att kortet "stödjer 4K@120 Hz som definierat i HDMI 2.1". Det står dock samma sak på Gaming Z-kortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

När man inte visste denna situationen såg jag många 3090 för 15k från fynd och ignorerade.

Mmm. Jag satt på köpknappen flertalet gånger på bland annat netonnet som har 90 dagars öppet köp.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jag hade en Amazon beställning på 3080 runt 2 januari och den blev också avbokad av samma anledning.

Fick dock ett 3070 därifrån för ok pris men 3070 känns så tråkigt för priset jämfört med 3080.

What?! Vafan, sitter själv på 2 jan, ordern ligger fortf. aktiv... hade ju varit duktigt ruttet om de avbokar den...

Skrivet av TKD_1337:

Det tog nästan fyra månader men Amazon levererar igen! TUF:en skickad. Dessvärre med UPS men det är obetydligt nu.

Hade du 1/1 som best. datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Mmm. Jag satt på köpknappen flertalet gånger på bland annat netonnet som har 90 dagars öppet köp.

Hjälper ingenting o ångra nu
Man lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Har du 1/1 som beställningsdatum?

Skrivet av Kimball:

What?! Vafan, sitter själv på 2 jan, ordern ligger fortf. aktiv... hade ju varit duktigt ruttet om de avbokar den...

Hade du 1/1 som best. datum?

Ja, det hade jag. Jag fick aldrig någon e-postkopia av beställningsbekräftelsen eller så råkade jag ta bort den men det var strax efter kl. 17 den 1 januari när Amazon svarade mig att de inte ville justera priset på den jag beställde ett par dagar tidigare för 300 kr mer. Då tänkte jag att jag helt enkelt lägger en till beställning.

Alla som var här då och såg det hade också möjlighet att göra beställningar - inget att vara sur på mig för (menar inte ni två).

Permalänk
Medlem
Skrivet av proppskixd:

Köplats 14 hos Inet på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3. Beställt 27/11, kanske får det till årsskiftet om man har tur

32 här

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Har slutat kolla mina beställningar på Webhallen men fick precis mail om att mitt ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC finns att hämta!!!! Beställt den 15.10.2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja, det hade jag. Jag fick aldrig någon e-postkopia av beställningsbekräftelsen eller så råkade jag ta bort den men det var strax efter kl. 17 den 1 januari när Amazon svarade mig att de inte ville justera priset på den jag beställde ett par dagar tidigare för 300 kr mer. Då tänkte jag att jag helt enkelt lägger en till beställning.

Alla som var här då och såg det hade också möjlighet att göra beställningar - inget att vara sur på mig för (menar inte ni två).

Spännande att de inte ville prisjustera ändå, var av samma anledning jag la min beställning igen 2/1, tror jag hade 30/12 innan, hade man vetat hur läget skulle vara hade ju de 300 kvittat ganska hårt. Har själv print screenat min beställning givet hur många som verkar få sina ordrar avbrutna, låter som ett duktigt ruttet sätt att inte behöva fullfölja beställningar som de säkerligen kunnat tjäna mer pengar på i dagsläget, föga konsumentens problem dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

What?! Vafan, sitter själv på 2 jan, ordern ligger fortf. aktiv... hade ju varit duktigt ruttet om de avbokar den...

Hade du 1/1 som best. datum?

Minns ej, men tror jag hade 2 januari elller något?

Såg det uppe på amazon ett bra tag men velade över om jag skulle beställa eller ej :x

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av proppskixd:

Köplats 14 hos Inet på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3. Beställt 27/11, kanske får det till årsskiftet om man har tur

Hehe fick tips av Inet att ställa mig i kö till ultravarianten av kortet p.g.a. kortast kö. Men vad spelar det för roll när det inte tycks landa ett enda kort?

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kimball:

What?! Vafan, sitter själv på 2 jan, ordern ligger fortf. aktiv... hade ju varit duktigt ruttet om de avbokar den...

Hade du 1/1 som best. datum?

Mina amazon beställningar finns kvar men sen använder jag amazon, nyskapade amazon konton med dyra ordrar kan de faktiskt stänga pga nya banklagen osv. Visst är det oskönt o avboka ordrar men men

OT: Fick ett mail om att 3080FTW var försenat så antagligen får de leverans snart

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Spännande att de inte ville prisjustera ändå, var av samma anledning jag la min beställning igen 2/1, tror jag hade 30/12 innan, hade man vetat hur läget skulle vara hade ju de 300 kvittat ganska hårt. Har själv print screenat min beställning givet hur många som verkar få sina ordrar avbrutna, låter som ett duktigt ruttet sätt att inte behöva fullfölja beställningar som de säkerligen kunnat tjäna mer pengar på i dagsläget, föga konsumentens problem dock...

Det var verkligen trist du avbokade. Jag själv tänkte att en extra 3080 för 300 kr var värt det då ett par dagar skulle göra stor skillnad. Sjukt vad Amazon håller på med avbokningar, fult av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

hur ser man köplats på inet?

Kontakta deras kundsupport via chatten på hemsidan. De brukar vara rätt snabba på att svara.

Permalänk
Skrivet av mouldi145:

Har slutat kolla mina beställningar på Webhallen men fick precis mail om att mitt ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC finns att hämta!!!! Beställt den 15.10.2020.

Grattis! Vilket klockslag beställde du?

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA04wJ/suezkanalen-block... hoppas dom fixar det snabbt, annars får man väl vänta lite längre 🙄

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Tog mig tid idag och chattade lite med Elgiganten om Asus 3080 TUF OC. Frågade om de kunde se om det börjat få in lite omgångar av 3080 korten.

Den vänliga mänskliga roboten kunde tyvärr inte se något som var på väg in...

Är det någon som har någon uppdatering kring Elgigantens leveranser, samt vem är deras "inköpare" av produkter tänkte om de ligger under någon större grossist.

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Skrivet av manta_boy:

Grattis! Vilket klockslag beställde du?

Beställningsdatum: 2020-10-15 13:01

Permalänk
Medlem

@webhallen tack för uppdateringarna på produktsidorna! Sjuhelsikes (relativt sett iaf) hopp på strix OC, 567 -> 394, är det inkomna kort eller avbokningar främst?

Permalänk
Medlem

Lyckades nypa ett av de 20st obokade Asus 3090 Strix OC som Proshop släppte till försäljning kl.14. Tänkte att så många kort till det priset lär väl ligga ett par timmar iaf, men icke... Slut på mindre än en timme!!
Själv ska jag ha det för ett utvecklingsprojekt på jobbet där det i sammanhanget är en mindre summa men som privatperson skakar jag bara på huvudet åt hur fort dessa kort säljer slut...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Asus 3080 TUF OC
Beställd 2020-09-23
Plats 50+ på Inet.se

Permalänk
Medlem

Hur ser ni köplats på Inet?

Visa signatur

Asus B550-E, Ryzen 5800X, HyperX 16GB 3200MHz, MSI RTX3070 Suprim X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abryd:

Hur ser ni köplats på Inet?

Som jag förstått det, så får man kontakta kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Hitta en gammal printscreen jag skickade till polaren där uppdateringen på 3080 TUF non oc listan ifrån 2020-11-06. Då var kundbokningar på 440, sen en till bild ifrån 20/11 då var den på 395. Då trodde man att man var nära att få en eftersom man då hade man väntat i 3 månader. Vad fel man kan ha!

Nu står det 216 i kundbokningar, så det har iallafall inte stått helt still😁.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Och anledningen jag skriver här är för att det är onödigt för alla att fråga kundtjänst om man vet ungefär när man beställde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA04wJ/suezkanalen-block... hoppas dom fixar det snabbt, annars får man väl vänta lite längre 🙄

Tar det aldrig slut. Vad blir nästa grej att orsaka förseningar? Den där Murphy alltså...

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1168359/datorutrustning/dator...

Seriöst, vafan håller nötterna på komplett på med? nu ligger 3090 tuf non-oc ute för introduktionspriset igen.... kanske bättre att dem levererar ett enda kort än att ändra leveransdatum och pris var 3'e kvart