Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka nojjiga personer i tråden.
Såvida du inte har extremt känslig info (tex data eller liknande för miljonbelopp eller som kan påverka din försörjning) så räcker det med att fysiskt ta sönder disken. Tex hammare eller nåt...
Ytterst få gånger datan är så pass viktig att det är rimligt att gå hårdare än så. Personligen har jag bara wipeat systemet och sen slängt disken men när vi hanterade företagsdatorerna så fick man hamra lite.

Det ska mycket till för att någon ska se en fysiskt trasig disk och försöka återskapa datan. Enda anledningen är isåfall personlig vendetta eller företagsspioneri... Annars kan man väl lika gärna köpa nån beg laptop för en 500ing på Facebook och sno alla uppgifter från en redan fungerande disk.

Eller få någon att klicka en länk och använd en RAT. Säkert enklast pga keylogging osv.

Fortfarande är det att gå över ån efter vatten att ta fram verktyg och börja ge sig på disken fysiskt när det i princip kräver mindre av en att dra igång en överskrivning. Mycket av detta bottnar falskt i oron att data skulle vara läsbart efter överskrivning och att fysisk destruktion är enda lösningen på problemet när det i själva verket är tvärtom. Detta leder till att många fullt dugliga hårddiskar får sätta livet till helt i onödan för att på sämre sätt uppfylla det önskade utfallet.

Men om disken nu inte fungerar så handlar det ytterst om hur skyddsvärd datat är och vissa rekommendationer om fysisk destruktion när det till exempel rör sig om personuppgifter, företagshemligheter, nationellt skyddsvärd data osv. håller inte tillräckligt höga krav eftersom det är möjligt att återställa data i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Skruva isär hdd(4 skruv brukar det vara)
Slit ut disken och slå den med hammare/slägga eller slipa

Och lägg inte i mikron.. Det enda som händer är att mikron kan pajja eller att huset brinner ner.

Mikron kan faktisk klara sig och huset stå kvar samtidigt som elektroniken är förstörd. Det jag inte undersökt är huruvida plattorna kan klara sig....? Har inte tänkt på det tidigare. Hmm...'

Jag använder också hammare, till både SSD och HDD. Mer än tillräckligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Vilken vän i grannskapet du är! Men seriöst, det borde finnas en av dig i varje kvarter! Kudos.

Mycket gamlingar i området (jag är en av dem men har jobbat med data och datorer).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Balconette:

Alltså, vet ni egentligen vad ni rekommenderar?

TS efterfrågar ju dock hur hen skall gå tillväga för att förstöra diskarna och föreslår själv långtgående mekaniska metoder. Rimligtvis handlar det i sammanhanget inte om hur man på vettigast sätt säkerställer att datan inte går att återställa, utan en rimlig lösning för att stilla TS oro samtidigt som datan är tillräckligt svårläst för att någon nyfiken skall betrakta disken som förstörd.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Alla laptophårddiskar jag har öppnat för skrotning har haft skivor av glas.
Det är bara att lägga hårddisken i en plastpåse (för att slippa få glassplitter överallt) och bända lite i plattorna med en större skruvmejsel så är det klart.

När det gäller metallskivorna i 3,5-tumshårddiskar brukar jag ta ur dem, använda en bultsax för att fragmentera dem och sedan slänga skivdelarna vid lite olika tillfällen.
Sedan skruvar jag ihop hårddiskhöljet igen och lämnar det på elektronikåtervinningen på den lokala återvinningsstationen.
Det hade varit roligt att se minen hos den/dem som ser mina bokstavligen tomma hårddiskar och tar hem dem för att återanvända dem …

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Alla laptophårddiskar jag har öppnat för skrotning har haft skivor av glas.
Det är bara att lägga hårddisken i en plastpåse (för att slippa få glassplitter överallt) och bända lite i plattorna med en större skruvmejsel så är det klart.

När det gäller metallskivorna i 3,5-tumshårddiskar brukar jag ta ur dem, använda en bultsax för att fragmentera dem och sedan slänga skivdelarna vid lite olika tillfällen.
Sedan skruvar jag ihop hårddiskhöljet igen och lämnar det på elektronikåtervinningen på den lokala återvinningsstationen.
Det hade varit roligt att se minen hos den/dem som ser mina bokstavligen tomma hårddiskar och tar hem dem för att återanvända dem …

Har du hackade filer från Nasa eller vad är frågan om? Låter som någon som rensar upp efter en mordplats i filmer typ

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Går disken att skriva till räcker det att köra en överskrivning, känns ju väldigt onödigt att göra annat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS efterfrågar ju dock hur hen skall gå tillväga för att förstöra diskarna och föreslår själv långtgående mekaniska metoder. Rimligtvis handlar det i sammanhanget inte om hur man på vettigast sätt säkerställer att datan inte går att återställa, utan en rimlig lösning för att stilla TS oro samtidigt som datan är tillräckligt svårläst för att någon nyfiken skall betrakta disken som förstörd.

Nja, TS frågar om fem hål i skivan räcker och visst gör det hårddisken obrukbar. Finns mindre destruktiva sätt att göra den obrukbar på också, bara ta bort kretskortet och slänga det separat skulle uppfylla det.

Däremot framgår det inte om syftet är att göra datan oåterställningsbar och då är flertalet givna mekaniska metoder inte tillräckligt bra.

Den bästa metoden att säkra det på är att skriva över datan. Då utnyttjar du hårddiskens egen "slagborr"/läshuvud för att radera informationen och den går även att sälja vidare.

Innan vi vet om det rör sig om skyddsvärd data eller inte så bör vi inte rekommendera metoder som inte tillfredsställande garanterar att datan eliminerats.

Permalänk
Medlem

Förstöra hårddisk

Tack för alla tipsen.
Får bli borr och hammare.
Inga hemligheter på hårddiskarna.

Mvh

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Skruva isär hdd(4 skruv brukar det vara)
Slit ut disken och slå den med hammare/slägga eller slipa

Rekommenderas inte. Det går bra om plattorna är av aluminium eller titan men en del hårddiskar har glasplattoroch då blir det tusentals små glasnålar som yr omkring. Skriv över disken med nollor enligt andra inlägg i tråden. Säkrast, enklast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klotim:

Har du hackade filer från Nasa eller vad är frågan om? Låter som någon som rensar upp efter en mordplats i filmer typ

Schh, avslöja mig inte!

Nej, jag frilansar och har skrivit under sekretessavtal.
Jag har inte råd att ta risken att någon nyfiken människa återskapar och sprider mina filer eftersom det lär kosta mig både jobbet och höga skadestånd.
Det jag beskrev är helt enkelt det snabbaste sättet att förstöra alla data på hårddiskarna. Tid är pengar och jag ser ingen anledning att lägga mer tid än nödvändigt på en sådan sak.
Buset med att skruva ihop den tomma hårddisken igen är en annan sak, men det tar ju inte ens en minut …

Jag har hjälpt flera vänner att skrota sina laptopdiskar och tror helt enkelt att de flesta bara inte gillar känslan av att andra kanske ska kunna återskapa, se och sprida deras personliga dokument och bilder. Det är ju inte helt ovanligt att människor har nakenbilder på sina hårddiskar …?
Jag ägnade en lång stund åt att försöka övertyga en tjejkompis om att det inte kunde finnas några data lagrade i RAM-minnet i hennes gamla laptop utan att lyckas. Hon blev inte nöjd förrän jag plockade ut RAM-minnet och bröt det i småbitar!

Permalänk

Jag gjorde detta för ca 4 veckor sedan på en disk som dog. Jag gick all in i paranoid mode med detta. Först körde jag 3 formateringar med Killdisk. Det tog ca 16 timmar på min 2 TB disk. Sedan så öppnade jag disken med en Torx6 mejsel. Jag tog en sort hammare som ser ut som en ishacka på ett ungefär o slog en massa små hål på alla sidor, jag repade även ytorna med en mejsel. Sen tog jag en rörtång o polygrip och bände sönder dom så gott det gick. Säker överdrivet, men jag gillar att göra det ordentligt. Hade tänkt slipa på skivorna med en gammal kedjefil som jag trodde jag hade kvar. Men den hade jag tydligen slängt.

Men efter denna procedur så kände iaf jag att jag kunde slappna av

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra en minidistro som heter shredos från en usb-sticka, syftet med den är att boota datorn och starta nwipe. Sedan kan du bland annat välja mellan 7 olika metoder för att tömma disken. Om ni exempelvis använder DoD 5220.22M - The American Department of Defense 5220.22-M full 7 pass wipe så skulle jag bli ytterst förvånad om någon kan få fram någonting vettigt från disken sen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rumplantation:

Det tog ca 16 timmar på min 2 TB disk.

Det är problemet med att göra en wipe på snurrdisk idag, det tar förjävla lång tid. Är det dessutom en disk man ändå tänkt slänga så kan man krossa skivan till smågrus istället på 1-5 sekunder och göra något roligare med sitt liv.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Putte333:

Tack för alla tipsen.
Får bli borr och hammare.
Inga hemligheter på hårddiskarna.

Mvh

Per

Då förstår jag inte problemet...är väl bara formatera och slänga

Permalänk
Medlem

Kör programmet Killdisk, släng den på elektronikskroten och glöm den. Sålänge du inte har dokument med fara för rikets säkerhet så känns allt annat som paranoia.

Permalänk
Inaktiv

Jag har alla mina kvar ligger på hyllan

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har företagshemligheter, säkerhetsklassat material eller sådant som kan leda till att man får sitta bakom lås och bom en tid så är det väl bara göra en enkel överskrivning och så är det ur världen.

Lågnivåformatering kanske man inte gör numer?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Gör du tillräckligt mycket skada på ytan så är det i praktiken omöjligt att återställa data, men det räcker inte med några hål

Spräcker du diskarna inuti till grus så, jo. På moderna diskar är skivorna så tunna så dom spricker som glas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ni får ta i betänkade också att vem har ni emot er som är villig att lägga tid och pengar, eventuellt tusentals kronor för att återskapa filer från er hårddisk. Finns inte den hotbilden så räcker det med att formatera om hårddisken, allt annat är bara nojja. Bara för att det går betyder inte att någon gör det.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

För Linux skulle jag rekommendera dd. Enkelt inbyggt kommando som tar kål på allt:

dd if=/dev/zero of=/dev/[hårddisk som ska raderas] bs=4096

shred är mer lämpat?
https://linux.die.net/man/1/shred

Man kan köra det på hela block device också,, inte bara filer , precis som dd

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Spräcker du diskarna inuti till grus så, jo. På moderna diskar är skivorna så tunna så dom spricker som glas

En hel del är faktiskt av glas och när de går sönder blir det med en förfärlig massa vassa splitter. Inte att rekommendera.

Permalänk
Avstängd

Om hårddisken fungerar så ser jag ingen anledning att förstöra den. Lika bra köra ett gratis wipe program som finns i ccleaner, låta den rensa X-antal timmar och sedan t o m skänka bort disken för någon som kan ha nytta av den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

shred är mer lämpat?
https://linux.die.net/man/1/shred

Man kan köra det på hela block device också,, inte bara filer , precis som dd

Skillnaden mellan dd och shred är (väl) att shred per default skriver över varje byte tre gånger, så du slipper köra kommandot mer än en gång. I det här sammanhanget (skriva över innehållet på en hdd) är de annars lika bra, med ungefär samma funktionalitet, skriva över med nollor eller med slumpmässiga värden.

Permalänk
Medlem

When in doubt; C4

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser inte att någon nämnt DBAN (boot cd/usb). Har hängt med sedan slutet på 90-talet (eller början på 00). Har lite olika nivåer på överskrivning (inklusive några DoD-nivåer).

Testade att borra en 3,5" drive för ett gäng år sedan, den var ruggigt hård (körde vanliga metallborrstål med en bosch blå sladdborrmaskin).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det korrekta sättet att döda viktig information på är att göra en fullständig överskrivning av hårddisken. Görs det är det omöjligt att återställa datan och hårddisken kan med gott samvete till och med säljas till någon annan för vidare bruk.

Det är ett vanligt missförstånd att detta inte skulle gå att göra med formatering i Windows, baserat på att folk blandat ihop kunskaper om snabbformatering, formatering och hur formatering fungerat på andra lagringsmedier eller programvarumiljöer genom åren.

"By default in Windows Vista and later versions, the format command writes zeros to the whole disk when a full format is performed. In Windows XP and earlier versions of Windows, the format command doesn't write zeros to the whole disk when a full format is performed."
Källa: https://docs.microsoft.com/sv-SE/troubleshoot/windows-server/...

En formatering i Windows Diskhantering är alltså fullt tillräckligt för att det inte ska gå att få ut någon gammal data, förutsatt att man inte sitter på någon efterbliven Windows-version.

Skrivet av serafim:

Skillnaden mellan dd och shred är (väl) att shred per default skriver över varje byte tre gånger, så du slipper köra kommandot mer än en gång. I det här sammanhanget (skriva över innehållet på en hdd) är de annars lika bra, med ungefär samma funktionalitet, skriva över med nollor eller med slumpmässiga värden.

Ett värde som är noll blir inte "mer noll" för att det skrivs över flera gånger. Om man tänker efter så skulle lagringsenheter inte fungera alls om egenskapen att sätta 1 eller 0 inte fungerade pålitligt.

Detta med "tre gånger" är inget annat än numerologiska vidskepligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett värde som är noll blir inte mer noll för att det skrivs över flera gånger. Om man tänker efter så skulle inte lagringsenheter fungera alls om egenskapen att sätta 1 eller 0 fungerade pålitligt.

Sanning med modifikation. Har man en snurrdisk med magnetskivor så finns alltid hysteres. En form av materials minne om hur dess magnetiska historia.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Inaktiv

Snacka om att göra en höna av en fjäder, släng skiten på tippen, Done

Permalänk
Skrivet av Balconette:

För Linux skulle jag rekommendera dd. Enkelt inbyggt kommando som tar kål på allt:

dd if=/dev/zero of=/dev/[hårddisk som ska raderas] bs=4096

Vad är bäst, /dev/zero eller /dev/urandom?