5600x och 6800xt låg prestanda

Permalänk

5600x och 6800xt låg prestanda

Har 5600x och 6800xt. Kör 3200mhz ram, kör 750+ gold psu. Har senaste mbo (b450f) bios updaten och all annan mjukvara är den senaste. Även provat tidigare AMD raedon drivers, men inget förbättring. Har även ett 2060 som jag provat testa och den presterar som den ska.

Spelar 1080p, alla fps spel på lägsta settings. Har även provat DDU.

När jag kör program som 3dmark mm. så går det som den ska, men provar man den i spel som csgo (380fps), valorant (120fps), warzone(110fps), destiny(100fps), witcher 3 (60-80fps) e den inte lika bra. Alltså den preseterar långt ifrån vad alla andra benchmarks ger. Vet någon vart problemet kan ligga? 5600x borde inte göra en sån GIGANTISK bottleneck då den ska vara rätt så bra till 6800xt vad man sett på benchmarks på nätet.

Permalänk
Medlem

110 fps i warzone låter inte orimligt med maxade inställningar och hög render svale, säker på att du kör du samma som benchmarks?

Permalänk
Skrivet av r_b89:

110 fps i warzone låter inte orimligt med maxade inställningar och hög render svale, säker på att du kör du samma som benchmarks?

glömde säga, spelar alla spel på lägst inställningarna, utom pve spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsebador:

glömde säga, spelar alla spel på lägst inställningarna, utom pve spel.

Vad händer om du höjer settings lite och låter grafikkortet göra lite jobb?

Permalänk
Skrivet av xc:

Vad händer om du höjer settings lite och låter grafikkortet göra lite jobb?

får ännu lägre fps. hade det kunnat vara fel på kortet? garanti isånnafall?

Permalänk
Medlem

Överklocka dina ram-minnen bör ge en hel del prestanda

Permalänk
Skrivet av Strikez:

Överklocka dina ram-minnen bör ge en hel del prestanda

Ramet är 3200 och cpun 4.75 ghz

Permalänk
Medlem

Säger fortfarande ram. En ominstallation av spelen du har med rensning av all cache kan även hjälpa. Men ram är definitivt en bottleneck

Permalänk
Inaktiv

Jag får rejält mycket mer FPS i witcher 3 med min skitiga 1800X, det låter skumt.

Permalänk
Skrivet av Strikez:

Säger fortfarande ram. En ominstallation av spelen du har med rensning av all cache kan även hjälpa. Men ram är definitivt en bottleneck

Har tom gjort ominstallation av windows. Ser inte heller hur ramet kan bottlenecka flera hundra fps när den går på 3200mhz. https://youtu.be/uy6dgB24frg?t=607 Allt pekar på defekt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsebador:

Har 5600x och 6800xt. Kör 3200mhz ram, kör 750+ gold psu. Har senaste mbo (b450f) bios updaten och all annan mjukvara är den senaste. Även provat tidigare AMD raedon drivers, men inget förbättring. Har även ett 2060 som jag provat testa och den presterar som den ska.

Spelar 1080p, alla fps spel på lägsta settings. Har även provat DDU.

När jag kör program som 3dmark mm. så går det som den ska, men provar man den i spel som csgo (380fps), valorant (120fps), warzone(110fps), destiny(100fps), witcher 3 (60-80fps) e den inte lika bra. Alltså den preseterar långt ifrån vad alla andra benchmarks ger. Vet någon vart problemet kan ligga? 5600x borde inte göra en sån GIGANTISK bottleneck då den ska vara rätt så bra till 6800xt vad man sett på benchmarks på nätet.

Hur många PCI-E kablar har du från nätdel till grafikkort? Vilken nätdel har du?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsebador:

Har tom gjort ominstallation av windows. Ser inte heller hur ramet kan bottlenecka flera hundra fps när den går på 3200mhz. Allt pekar på defekt grafikkort?

3200 är inte supersnabbt. Vad har du för timings? 3200 CL14 är ju bra, men 3200 CL18 är inget att hurra över. Har du slagit på XMP?

Hur är dina temps? Inte så att något throttlar?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsebador:

Har tom gjort ominstallation av windows. Ser inte heller hur ramet kan bottlenecka flera hundra fps när den går på 3200mhz. https://youtu.be/uy6dgB24frg?t=607 Allt pekar på defekt grafikkort?

Dum fråga kanske, men sitter ramen i rätt slots så du inte kör single channel?

Permalänk

Du har stängt av energisparläge för PCI-E? Detta görs via Kontrollpanelen>Energialternativ>Balanserad> PCI-E (AV)

https://imgur.com/a/uTTpVr1

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Hur många PCI-E kablar har du från nätdel till grafikkort? Vilken nätdel har du?

Mvh

2st 6+2pin kablar som går in i gpun från pcie uttagen i psun

[quote postid="18998898" userid="44194" name="jockos"]

3200 är inte supersnabbt. Vad har du för timings? 3200 CL14 är ju bra, men 3200 CL18 är inget att hurra över. Har du slagit på XMP?

d.o.c.p är på och har temps runt 55-60

Skrivet av eriksson850:

Dum fråga kanske, men sitter ramen i rätt slots så du inte kör single channel?

dual channel i dim slot 2 och 4

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Du har stängt av energisparläge för PCI-E? Detta görs via Kontrollpanelen>Energialternativ>Balanserad> PCI-E (AV)

https://imgur.com/a/uTTpVr1

imgur.com/a/uTTpVr1

provade nyss ser ut att inte ge någon effekt.

Permalänk
Skrivet av Elsebador:

provade nyss ser ut att inte ge någon effekt.

ok, synd

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikez:

Säger fortfarande ram. En ominstallation av spelen du har med rensning av all cache kan även hjälpa. Men ram är definitivt en bottleneck

3200mhz ram är absolut ingen bottleneck. Överklockande av ram kommer göra oerhört liten skillnad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Ditt grafikkort körs i rätt PCI-E generation för ditt moderkort och rätt hastighet?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

Ditt grafikkort körs i rätt PCI-E generation för ditt moderkort och rätt hastighet?

Skillanden i prestanda mellan pcie3 och 4 är omärkbar när det kommer till grafikkort just nu.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med % utnyttjande av CPU samt GPU när du spelar samt klockfrekvenser på detsamma? Kan det va så att grafikkortet inte klockar upp sig som det ska.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Skrivet av Elsebador:

Skillanden i prestanda mellan pcie3 och 4 är omärkbar när det kommer till grafikkort just nu.

Nej jag menar ifall kortet körs i X4 eller sitter fast i X1 bandbredd?

Men som du skriver.. ditt 2060 fungerar ok så det är nog inte det.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk

5600x borde inte vara någon bottleneck. Jag har en 5600x + 3060 ti och ligger konstant på 240+ fps i valorant och 499+ fps i csgo (kör med fps_max 500).

Permalänk
Medlem

Att bara få 60-80fps i witcher 3 med den hårdvaran är inte rätt nej.
Men släpp allt om minnena, det är inte minnena som är problemet.

Har du kollat på AMDs forum o vilka drivrutiner dom rekommenderar för ditt kort? Det är inte alltid dom senaste som är bäst.
Har du provat att efter DDU installera enbart drivrutinerna UTAN resten av mjukvaran?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Att bara få 60-80fps i witcher 3 med den hårdvaran är inte rätt nej.
Men släpp allt om minnena, det är inte minnena som är problemet.

Har du kollat på AMDs forum o vilka drivrutiner dom rekommenderar för ditt kort? Det är inte alltid dom senaste som är bäst.
Har du provat att efter DDU installera enbart drivrutinerna UTAN resten av mjukvaran?

ska göra ddu igen och prova. satte in 2060 igen och får EXAKT samma fps som med 6800xt kortet på alla spel. kan det ligga nått att mobo eller vad det kan vara "ej tar upp" info om att ett nytt kort satts in, trots att det står att 6800xt skull vara insatt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsebador:

ska göra ddu igen och prova. satte in 2060 igen och får EXAKT samma fps som med 6800xt kortet på alla spel. kan det ligga nått att mobo eller vad det kan vara "ej tar upp" info om att ett nytt kort satts in, trots att det står att 6800xt skull vara insatt ?

Kör DDU och gör som jag skrev.
Men sätt grafikkortet i slott pci-e 16X Nr 2.
Bara för att, koppla skärmen i ett annat uttag på grafikkorten om du kört samma hela tiden.

Har du MSI afterburner eller annan mjukvara till grafikkort installerat så avinstallera den/dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Kör DDU och gör som jag skrev.
Men sätt grafikkortet i slott pci-e 16X Nr 2.
Bara för att, koppla skärmen i ett annat uttag på grafikkorten om du kört samma hela tiden.

Har du MSI afterburner eller annan mjukvara till grafikkort installerat så avinstallera den/dom.

Provat det nu ingen skillnad. Får runt 18000 i 3dmark (som man ska få) men samma fel när man startar spel. Köra en ny återställning av windows och sen snacka med inet ev. Amd ifall problemet kvarstår?

Permalänk
Avstängd

Du borde få betydligt mycket mer fps ja. Har också 5600x och 6800xt och jag får mellan 120-250 fps i warzone beroende på var jag är och vad som händer, allt på max i 1440p

Permalänk
Medlem

du har 3200cl X? ram och har lägre prestanda än vad du förväntar dig:

Min tanke går direkt till ditt ram. Det kan vara så att ditt grafikkort är trasigt, men troligtvis inte. Är grafikkortet trasigt uppenbarar det sig genom artifacter eller en svart skärm, inte okej prestanda i vissa uppgifter, och dålig prestanda i andra.

Har du kört aida64 Memory Cache and Memory benchmark? Vad får du för resultat?

Vad får du för resultat i cpu-z "benchmark"?

Vad får du faktiskt ut ur 3dmark firestrike (dx11)?

Har du kört 3dmark api overhead test? (antagligen inte, inte många som köpt licensen)

CS:GO dx9 (ST)
Valorant dx11 (ST)
warzone dx11(ST) > Hur bra implementerad dx12? och kör du dx12?
destiny dx11 (ST)
witcher 3 dx11 (ST)

Skrivet av Elsebador:

Spelar 1080p, alla fps spel på lägsta settings. Har även provat DDU.

Är det den bottleneck jag antar att det handlar om, så spelar det knappt någon roll om du spelar 4k eller 1080p eller 240p.

Permalänk
Skrivet av Strikez:

du har 3200cl X? ram och har lägre prestanda än vad du förväntar dig:

Min tanke går direkt till ditt ram. Det kan vara så att ditt grafikkort är trasigt, men troligtvis inte. Är grafikkortet trasigt uppenbarar det sig genom artifacter eller en svart skärm, inte okej prestanda i vissa uppgifter, och dålig prestanda i andra.

Har du kört aida64 Memory Cache and Memory benchmark? Vad får du för resultat?

Vad får du för resultat i cpu-z "benchmark"?

Vad får du faktiskt ut ur 3dmark firestrike (dx11)?

Har du kört 3dmark api overhead test? (antagligen inte, inte många som köpt licensen)

CS:GO dx9 (ST)
Valorant dx11 (ST)
warzone dx11(ST) > Hur bra implementerad dx12? och kör du dx12?
destiny dx11 (ST)
witcher 3 dx11 (ST)

Är det den bottleneck jag antar att det handlar om, så spelar det knappt någon roll om du spelar 4k eller 1080p eller 240p.

CL16 RAM.

dx11 ska det vara på alla de spelen.

https://www.3dmark.com/3dm/59971366 pallade direkt inte göra någon imponerande överklock för firestrike, men resultaten där är inte underkända åtminstone. provar köra de andra 2 imorgon, men har som sagt svårt att se att ramen är orsaken när man kollar på vad andras ram "uppgradering" har åstadkommit. kanske bara drivers som är dåliga för 6800xt red dragon, nått specifikt med just det kortet?