Nvidia märker om Geforce RTX 3080 Ti-kretsar till RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Således är det teoretiskt talat möjligt att låsa upp de övriga kärnorna och enheterna om man har egen kiselfabrik hemma?

Givet att du kan reversera den del som Nvidia lasrat bort, troligtvis. Det är dock antagligen mer värt mödan att bara köpa ett 3090 från början istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

ALLA SKA HA 3090!!! / Graffesossarna!

Sorry, inte riktigt med på vad du menar?
Ser jag till mig själv som köpte ett kort för runt 10k, känner jag att börjar komma väldigt nära mitt pristak och skulle inte kunna tänka mig att betala det dubbla. Skulle egentligen känt mig mer bekväm med ett pris på några tusenlappar lägre men accepterar dagens situation och marknad.

Tror många med mig känner likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Således är det teoretiskt talat möjligt att låsa upp de övriga kärnorna och enheterna om man har egen kiselfabrik hemma?

Det har gjorts för. Men inte säkert det går i alla fall. Dessutom så kan en av delarna vara skadad. Då stänger man av den och säljer chipset som en lägre klass.

Edit. Lite osäker. Men sent in på nvidias Keller arkitetektur släpptes ett 660 kort som hade 670/680 chipp. Alla andra 660 hade ett snart chip. Det tydde på att nvidia hade sparat på trasiga 670/680 chip. Tills de hade så många att de kunde släppa ett lägre kort med dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja men klart grabben ska ha ett 3090!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

Saab 9-3 1.8t (150hk) och 2.0t (175hk), exakt samma motor, vissa årsmodeller skiljer sig turbon annars är det bara mjukvaran som kollar chassinumret och plockar bort 25hk...
VW har flera TDI-modeller som är exakt samma men säljs med typ 120, 140 eller 160hk, bara mjukvara där också.

Tesla som är förberedda för autopilot men måste ha mjukvara för det, eller mjukvara för mer hästar.

Är som sagt regel i typ alla marknader, inte bara IT.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Mycket mer sannolikt att de helt enkelt var felmärkta, och man kasserar inte kretsar för kosmetiska fel i dagens GPU marknad.

Lite av min tanke också.
För att omvandla en -300 till -250 kan man förvänta sig att de gör en fysisk "kastrering" av chipet, som borde vara i princip omöjlig att reversera. Särskilt efter att chipet blivit inkapslat...

Samtidigt så har det ju förekommit någon grafikkretsmodell där strypningen låg i firmware, men då var kretsarna av den kvalitet att de inte klarade kraven för den ostrypta versionen av GPU.

Permalänk
Medlem

Ja, så länge som försäljningen av 3090 är som den är trots ökande priser och eftersom AMD inte levererar, så lär de väl inte släppa en 3080ti. Det skulle kanske vara för att spara tillverkningskostnad för minnesmängden då kanske.

Nvidia är ju medveten om priskritiken som var mot 2000-serien, det tog ju t o m upp det i sina presentationer när de lanserade 3000-serien. Nu så här i efterhand verkar deras lanseringstid och introduktionspris för 3080 mest ha varit av rädsla för AMDs då kommande kort. När AMDkorten har lika dålig tillgång och inte priskonkurrerade så började också Nvidia-priserna vandra uppåt av diverse mer eller mindre troliga skäl.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte detta vilseledande marknadsföring i allra högsta grad?

Eller kan de magiskt få fram fler CUDA-, RT-, och Tensor-kärnor, samt Textur- och Rasterenheter på grund av att det är samma mängd transistorer?

Att slänga på ytterligare videominne förstår jag inte är problem, men det andra?

Om inte så tycker jag att det är hög tid för "förskotts-class-action lawsuit".

Det finns olika sätt att stänga av kärnor. Med t.ex. 6950 var det med mjukvara och gick då att låsa upp till 6970 med BIOS flash.
Dock så var det några få kort som inte kunde köras som 6970 (defekta eller undermåliga kärnor)

Det vanligaste är att man fräser bort kopplingarna med laser efter binning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Blir säkert jättemånga 3080Ti till $999.

Not.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Saab 9-3 1.8t (150hk) och 2.0t (175hk), exakt samma motor, vissa årsmodeller skiljer sig turbon annars är det bara mjukvaran som kollar chassinumret och plockar bort 25hk...
VW har flera TDI-modeller som är exakt samma men säljs med typ 120, 140 eller 160hk, bara mjukvara där också.

Tesla som är förberedda för autopilot men måste ha mjukvara för det, eller mjukvara för mer hästar.

Är som sagt regel i typ alla marknader, inte bara IT.

Menar du att dom marknadsför 2.0 litersmotorn som en 1.8 litersmotor? Det kan vara samma motorblockmen volymen skiljer pga annan borrning och/eller slag. Det betyder att det förutom programvara och turbo också skiljer 2dl volym i motorn som kan ge ganska bra skillnad i hästkrafter och/eller vridmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Menar du att dom marknadsför 2.0 litersmotorn som en 1.8 litersmotor? Det kan vara samma motorblockmen volymen skiljer pga annan borrning och/eller slag. Det betyder att det förutom programvara och turbo också skiljer 2dl volym i motorn som kan ge ganska bra skillnad i hästkrafter och/eller vridmoment.

Nej, det är exakt samma volym 1998cc på bägge,

Saab hade problem då 2.0t och 2.0T var olika turbos och effekt (även kamaxlarna skiljde sig), när de då skulle lansera en modell med färre hästar med samma motor, vad gjorde dom? Jo ändrade mjukvaran för 2.0t och kallade den 1.8t 😂😂
Det ännu mer förvirrande är att 1.8i som inte har turbo är en helt annan motor som logiskt nog är på 1.8l...

Saab i ett nötskal

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chip_tuning
Teoretiskt möjligt, ingen aning om folk har gjort det. Vet att det är hyfsat många som chip tune'ar sina bilar i allmänhet.

För Volvo finns det att köpa som reservdel.
Garanti m.m. gäller fortfarande:
https://www.bilia.se/biltillbehor/styling-och-prestanda/poles...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Mycket trist för alla de som väntade på 3080 Ti. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Mycket trist för alla de som väntade på 3080 Ti. :/

Känns dock lite som att smärtgränsen för grafikkortsrelaterade besvikelser nådde sin topp för en stund sedan. Allt annat är bara extra salt på såret som egentligen inte har någon större effekt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Känns dock lite som att smärtgränsen för grafikkortsrelaterade besvikelser nådde sin topp för en stund sedan. Allt annat är bara extra salt på såret som egentligen inte har någon större effekt.

Ja någon sorts mättnad av besvikelse är det nog redan, men för de som ändå fortfarande hoppades på 3080 Ti är det nog ändå ytterligare en ny topp.

När rykten om 3080 Ti kom va det för mig som köpt 3090 lite surt att tänka att jag kunde sparat en hel del på att vänta, men att det inte blir något 3080 Ti är inte direkt något jag glädjer mig över för min egen del. Det är ju bara trist egentligen.

Det blir nog spiken i kistan för många att vänta till nästa generation grafikkort.