Hjälp mig komma igång med mining!

Permalänk
Medlem

Mnja.

Å den dagen kanske det är en smartare move att expandera.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt starta upp min nästa rigg under veckan (med 3060-kort). Jag kommer inte runt Nvidias ETH-spärr så tänkte prova att mina Conflux (CFX) i några veckor och se vad som händer

Tyvärr stödjer inte Coinbase (där jag har mina wallets) CFX. Någon som har erfarenhet av en wallet provider/handelsplattform med stöd för CFX? Tips på bästa sätt att växla över dessa till EUR när tiden är mogen? Med Coinbase var allt integrerat i deras tjänst till en låg växlingskurs vilket är ytterst smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har tänkt starta upp min nästa rigg under veckan (med 3060-kort). Jag kommer inte runt Nvidias ETH-spärr så tänkte prova att mina Conflux (CFX) i några veckor och se vad som händer

Vilka 3060 har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vilka 3060 har du?

Zotac GeForce RTX 3060 Twin Edge OC 12GB
MSI GeForce RTX 3060 Ventus 2X OC
Zotac GeForce RTX 3060 Twin Edge
Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition
Gigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12 GB

Med andra ord allt jag kunde komma över vid release som kostade 4 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Zotac GeForce RTX 3060 Twin Edge OC 12GB
MSI GeForce RTX 3060 Ventus 2X OC
Zotac GeForce RTX 3060 Twin Edge
Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition
Gigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12 GB

Med andra ord allt jag kunde komma över vid release som kostade 4 000 kr

Hmm.. Skumt. Just Ventus 2X var en av de kort som många rapporterade att man kunde låsa upp hash raten på. Avinstallerade du drivrutinerna med DDU innan du installerade 470.05?

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör 3 3060 kort utan problem. Ca 47mh får jag ut. Så det är inte omöjligt 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har inget moderkort som kan hantera 5st 3060 med x8 lanes var. Och även om jag hade så skulle jag behöva böka med fullstora risers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Hej, jag kör 3 3060 kort utan problem. Ca 47mh får jag ut. Så det är inte omöjligt 🙂

Hur ser din setup ut?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ett x570 moderkort, 2 HDMI dummy plugs och ett med monitor i. Diverse 3060 kort

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför min estimated earning på ethermine har minskat från 0,2 ETH i veckan till 0,16?

Jag har haft bibehållen stabil hashrate hela veckan, men mån-ons gav betydligt mer utdelning än resterande dagar.

Min spontana tanke var att difficultyn hade gått upp, relaterat till att fler miners tillkommit men så verkar inte vara fallet när jag kollar statistik för senaste veckan.

Så varför har jag tappat 20 procent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan förklara varför min estimated earning på ethermine har minskat från 0,2 ETH i veckan till 0,16?

Jag har haft bibehållen stabil hashrate hela veckan, men mån-ons gav betydligt mer utdelning än resterande dagar.

Min spontana tanke var att difficultyn hade gått upp, relaterat till att fler miners tillkommit men så verkar inte vara fallet när jag kollar statistik för senaste veckan.

Så varför har jag tappat 20 procent?

Det kan vara så att Ethermine hade mer tur just de dagarna så dina rewards ökade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Det kan vara så att Ethermine hade mer tur just de dagarna så dina rewards ökade.

Okej. Min egen luck har varit densamma under veckan (antar jag genom att avläsa i graferna för hashrate). Den varierar kraftigt plus minus 20 procent, men verkar vara normalfördelat.

Men hela poolens luck avspeglar belöningen man får? På sätt och vis rimligt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan förklara varför min estimated earning på ethermine har minskat från 0,2 ETH i veckan till 0,16?

Jag har haft bibehållen stabil hashrate hela veckan, men mån-ons gav betydligt mer utdelning än resterande dagar.

Min spontana tanke var att difficultyn hade gått upp, relaterat till att fler miners tillkommit men så verkar inte vara fallet när jag kollar statistik för senaste veckan.

Så varför har jag tappat 20 procent?

Svårighetsgraden ökar ju fler som minar vilket leder till lägre intjäning. Jag kör Nicehash och har också märkt av det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Svårighetsgraden ökar ju fler som minar vilket leder till lägre intjäning. Jag kör Nicehash och har också märkt av det.

Söker man på ETH difficulty verkar det bara gått upp några procent senaste veckan. Jag har fått ett fall på 20 procent så hela förklaringen torde inte ligga där

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av b-fire:

Svårighetsgraden ökar ju fler som minar vilket leder till lägre intjäning. Jag kör Nicehash och har också märkt av det.

Men antalet som minar kan väl knappast ha ändrats så enormt mycket på ett fåtal dagar?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kan förklara varför min estimated earning på ethermine har minskat från 0,2 ETH i veckan till 0,16?

Jag har haft bibehållen stabil hashrate hela veckan, men mån-ons gav betydligt mer utdelning än resterande dagar.

Min spontana tanke var att difficultyn hade gått upp, relaterat till att fler miners tillkommit men så verkar inte vara fallet när jag kollar statistik för senaste veckan.

Så varför har jag tappat 20 procent?

Jag var oxå märkt av en sänkning på ethermine. Trodde det var för jag spelat mer o minat mindre. Men har inte checkat hur många % sänkning jag har.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Okej. Min egen luck har varit densamma under veckan (antar jag genom att avläsa i graferna för hashrate). Den varierar kraftigt plus minus 20 procent, men verkar vara normalfördelat.

Men hela poolens luck avspeglar belöningen man får? På sätt och vis rimligt antar jag.

Precis. Desto mer tur poolen har desto mer får i belöning man. Så det är nog en blandning av poolens tur och växande hash rate på Eth-nätverket.

Permalänk
Medlem

Jo, men det har la inte ökat med 20%.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag har haft en lång diskussion med folk vana vid Conflux (CFX) nu. Det är sinnessjukt bökigt att konvertera CFX till euro för att få över dem till en vanlig bank! Har tillslut hittat en kedja som fungerar i Europa och till väldigt låga avgifter. Kanske någon annan kan få användning av den också.

  1. Valfri mining pool. Dessa betalar ut i Native CFX ==> ConfluxPortal som wallet. Inga avgifter annat än mining poolens.

  2. CFX ==> bCFX som accepteras av Binance. Detta sker via mellanhanden ShuttleFlow som konverterar till bCFX för att slutligen lagra detta på ens wallet i Metamask. Kostnad: 0,5 CFX flat fee
    Detta är det mest komplicerade steget och en detaljerad guide finns här.

  3. bCFX kan nu överföras till Binance via BEP20-network. Kostnaden betalas i BNB och motsvarar cirka en krona.

  4. På Binance handelsplattform säljer man först till BTC och därefter till EUR. Total kostnad verkar vara 0,2 %, men jag har inte bekräftat detta än.

  5. EUR från Binance till Paypal/Revolut eller liknande.

En riktig soppa verkligen. Men relativt billigt: 0,2 % + ett par kronor för varje gång man cashar ut.

It's time to mine some shitcoins

Permalänk
Medlem

Det viktiga som redan påtalats är god ventilation och gärna kall frisk luft som kan tillsättas på nåt sätt eller få ut värmen. Är det instängt blir det snabbt varmt! I övrigt, överklocka så mycket du kan, och dra ner power limit så mycket du kan tills du märker att du tappar hashrate. Korten drar betydligt mindre med ström och går således svalare

De flesta moderkort idag har ju 2-3 pcie 16 samt 2-4 pcie x1 så du måste inte ha ett ”mining-mobo”.

Nu hade jag en jävla tur att köpa grejer innan explosionen.. fick ett asus b250 mining expert för under tusenlappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har haft en lång diskussion med folk vana vid Conflux (CFX) nu. Det är sinnessjukt bökigt att konvertera CFX till euro för att få över dem till en vanlig bank! Har tillslut hittat en kedja som fungerar i Europa och till väldigt låga avgifter. Kanske någon annan kan få användning av den också.

  1. Valfri mining pool. Dessa betalar ut i Native CFX ==> ConfluxPortal som wallet. Inga avgifter annat än mining poolens.

  2. CFX ==> bCFX som accepteras av Binance. Detta sker via mellanhanden ShuttleFlow som konverterar till bCFX för att slutligen lagra detta på ens wallet i Metamask. Kostnad: 0,5 CFX flat fee
    Detta är det mest komplicerade steget och en detaljerad guide finns här.

  3. bCFX kan nu överföras till Binance via BEP20-network. Kostnaden betalas i BNB och motsvarar cirka en krona.

  4. På Binance handelsplattform säljer man först till BTC och därefter till EUR. Total kostnad verkar vara 0,2 %, men jag har inte bekräftat detta än.

  5. EUR från Binance till Paypal/Revolut eller liknande.

En riktig soppa verkligen. Men relativt billigt: 0,2 % + ett par kronor för varje gång man cashar ut.

It's time to mine some shitcoins

Du kanske har skrivit det högre upp i tråden. Men vad är fördelen med CFX jämfört med ETH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Du kanske har skrivit det högre upp i tråden. Men vad är fördelen med CFX jämfört med ETH?

Kort svar: ingen

Men jag har tjurskalliga 3060-kort som vägrar bryta ETH utan specialbehandling. CFX har I dagsläget 80 procent av ETHs lönsamhet. Men detta svänger kraftigt. För några dagar sedan var CFX mer lönsamt än ETH till och med, men i majoriteten av alla fall är ETH bättre.

Permalänk
Inaktiv

Testade med mitt 1060 6GB. Får runt 20MH/s i Gminer. Får se om det blir nån krona eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kort svar: ingen

Men jag har tjurskalliga 3060-kort som vägrar bryta ETH utan specialbehandling. CFX har I dagsläget 80 procent av ETHs lönsamhet. Men detta svänger kraftigt. För några dagar sedan var CFX mer lönsamt än ETH till och med, men i majoriteten av alla fall är ETH bättre.

Varför fungerar det inte?
Har du x8 lanes?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Varför fungerar det inte?
Har du x8 lanes?

Nej. Jag kör med risers till en rigg och en octominer på den andra.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som börjat bli sugen på att bryta DogeCoins? Jag har jättesvårt att hitta hashrates för 3000-serien dock, så kan inte beräkna lönsamheten på ett vettigt sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon mer än jag som börjat bli sugen på att bryta DogeCoins? Jag har jättesvårt att hitta hashrates för 3000-serien dock, så kan inte beräkna lönsamheten på ett vettigt sett

är inte DOGE scrypt? dvs asic

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikkan:

är inte DOGE scrypt? dvs asic

Jag gjorde lite mer research och det stämmer att ASICs dominerar brytandet av dogecoins. Jag blev lurad av att det teoretiskt är möjligt att bryta med GPUer (men de är i realiteten extremt utkonkurrerade av ASICs).

Så får bli att byta till mig Doge av den CFX jag bryter fram. Men nu blir det än svårare med deklarationen nästa år

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har börjat använda Nicehash och allt funkar bra...förutom att antivirusprogrammet lägger mina mining plugins i karantän så fort jag försöker köra utan att stänga av real time protection. Jag använder Avira och har försökt hitta var man undantar filer från att sättas i karantän. Jag vet att det går att "godkänna" misstänkta filer, de är misstänkta för att pluginsen är PU filer och lågt hot, så jag slipper stänga av antiviruset varje gång jag skall mina.

Hur gör jag? De ligger i karantän och jag kan flytta tillbaka dom, men inte sätta "OK" på dom så att säga.
Använder som sagt Avira.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Onekligen intressant, i aktievärlden så brukar man väll säga att när "alla" fått upp ögonen och ska investera i en specefik aktie så är det redan försent.

Blir intressant att se om den logiken förs över på Krypto eller inte.

Provade för skojs skull att se hur mycket jag kunde tjäna via nicehash c.a en vecka sen på mitt 3080, och kom väll upp på c.a 9 - 10EUR på 24h.

Kännde väll efter det att det kanske inte är värt det för just mig då jag inte har gratis el.

? För mig är 2000k i månaden efter elkostnaden är dragen verkligen värt det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard