Microsoft stänger ned röstassistenten Cortana på Android och IOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har inte aktiverat Bixby på min Samsung Galaxy, utan måste hela tiden vid oavsiktlig omstart av mobilen snällt tack nej till om jag vill aktivera det. Samma sak gäller för någon speciell bakgrund. Kan inte någon ringa till Samsung och be även dem låta bli med sådana dumheter. Jävla trams.

Skrivet av Ragnvlad:

Hade exakt samma problem med Samsung. Bytte till Sony nu senast istället. Störde mig så på eländet att jag numera valt bort Samsung helt vid mobilköp.

För att ta bort skrot man inte önskar på sin Android (t.ex Bixby, Cortana, Google Assistant eller t.o.m Google Play...), utan att rota den, gör så här: https://forum.xda-developers.com/t/galaxy-s10-s10-debloat-blo...

Visserligen för en Samsung S10, men det är samma princip för alla Android telefoner jag provat på. Vad paketnamnet är hittar man med en app så som "Package Names" från Google Play (ladda ned med Aurora Store om man inte vill använda Google).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För att ta bort skrot man inte önskar på sin Android (t.ex Bixby, Cortana, Google Assistant eller t.o.m Google Play...), utan att rota den, gör så här: https://forum.xda-developers.com/t/galaxy-s10-s10-debloat-blo...

Visserligen för en Samsung S10, men det är samma princip för alla Android telefoner jag provat på. Vad paketnamnet är hittar man med en app så som "Package Names" från Google Play (ladda ned med Aurora Store om man inte vill använda Google).

Bara en FYI : behövs göras efter varje uppdatering 👌 värt det i många fall!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Brillmongot:

Det stör mig som fan att asen bakar in spionprogram i operativsystemets basfunktioner, ja.

Kör Linux då, och upplev en värld av krångel och googlande för varenda liten grej du ska göra. Fan vad trött jag blir på såna som dig.

Microsoft får väl göra vad dom vill med sitt operativsystem sålänge det är lagligt, sen är det upp till dig om du vill installera det eller inte. Dom har en användarbas på en miljard enheter, såklart att dom måste ha telemetri för att hålla koll på vad utvecklarna ska fokusera sig på.

Att dom fimpar cortana är nog resultatet av just sån här telemetri. Dom skiter ju i om ju du kör cortana, du är ju bara en plupp i statistiken.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Användes flitigt tillsammans med kinect för att starta xboxen, samt pausa och fortsätta i netflix etc. Men inte mycket mer än så. Pausa media, byta låt etc med röstkommandon är riktigt smidigt och något jag saknar. Aldrig brytt mig om att "komma igång" med googles variant. Kanske man borde göra!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Kör Linux då, och upplev en värld av krångel och googlande för varenda liten grej du ska göra. Fan vad trött jag blir på såna som dig.

Tack jag har prövat. Linux är fortfarande katastrofalt uselt ur ett användarvänlighetsperspektiv.

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

Men herregud använder du på fullaste allvar windows egen sökfunktion?

normalt sett inte brukar använda sökfältet i startmenyn men satt i ett spel så gick fortare att bara trycka win+s.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Tack jag har prövat. Linux är fortfarande katastrofalt uselt ur ett användarvänlighetsperspektiv.

Linux fungerar inte som Windows men att påstå att det är uselt ur ett användarvänlighetsperspektiv är att skylla sin ovilja på att lära nytt på produkten, känner igen beteendet från äldre som har problem att ta sig an modern teknik och mjukvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Linux fungerar inte som Windows men att påstå att det är uselt ur ett användarvänlighetsperspektiv är att skylla sin ovilja på att lära nytt på produkten, känner igen beteendet från äldre som har problem att ta sig an modern teknik och mjukvara.

Jag installerade ubuntu (snabbare och enklare än Windows med råge) och följde instruktionerna för att installera drivrutinerna för nvidia men icke.

Att något så enkelt som att installera/uppdatera drivrutiner till ett grafikkort inte fungerar är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Jag installerade ubuntu (snabbare och enklare än Windows med råge) och följde instruktionerna för att installera drivrutinerna för nvidia men icke.

Att något så enkelt som att installera/uppdatera drivrutiner till ett grafikkort inte fungerar är under all kritik.

Jag har hört om de som misslyckas med att installera drivrutiner även i Windows och trots det finns det mängder med användare med nvidia i både Windows och Ubuntu.
Det krävs att man har en viss baskunskap om operativsystemet för att sätta upp och konfigurera hårdvara och drivrutiner oavsett operativsystem.
Frågan man kan ställa sig är hur erfaren användare du är av operativsystemet, om du har vana av att arbeta med Windows så finner du det lätt och logiskt att installera drivrutiner men om du hade samma vana av att arbeta i en Linux distribution så hade du troligtvis funnit det minst lika enkelt att installera drivrutiner där.

Det enda tipset som jag kan ge angående nvidias drivrutiner som nybörjare är att undvika test utgåvor av distributioner (alfa, beta, testing) eller rullande utgåvor då nvidia ibland är lite sega med att lägga till stöd för nya linux kernels.
AMD däremot fungerar utan att du behöver installera någon drivrutin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Det krävs att man har en viss baskunskap om operativsystemet för att sätta upp och konfigurera hårdvara och drivrutiner oavsett operativsystem.

Att installera Nvidia's drivrutiner i windows är lika enkelt som att tanka ner rätt .exe och köra. Om något mot förmodan skulle slå bakut så är det DDU som gäller.

Vad som absolut inte funkar med ett knapptryck i windows är all avaktivering av tjänster som förstör dina redan fungerade drivrutiner.

Detta är den i särklass störa skillnaden mellan Linux och Windows. I Windows funkar visserligen allting från stunden du installerat operativsystemet (vilket kan vara en väsentlig utmaning i sig) men så fort du kopplar in en nätverkskabel så bjuder du in satan själv att förstöra allt som du trodde fungerade felfritt. Jag hade flera externa ljudkort som plötsligt dog och ej kunde återupplivas till jag till slut upptäckte att det var Windows förräderiska drivruitinsuppdateringar som låg bakom. Utan kunskap i hur du gräver runt i gpedit.msc, services.msc, taskschd.msc och regedit så kan du bara drömma om att ha ett stabilt system.

Caps borttaget och bättre ordval /mod
Permalänk
Skrivet av deltascu:

För min del får de gärna ta bort cortana från windows också. Eller åtminstone göra så att det enkelt går att stänga av och förblir avstängt vid uppdateringar etc. Otroligt störande funktion, en clippy på steroider, för oss som minns.

Va?

Hur är det störande? Jag vet inte ens hur jag startar applikationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Hur är det störande? Jag vet inte ens hur jag startar applikationen?

Menar du? Det händer tyvärr inte helt sällan att jag fingerfumlar någon teckenkombination som gör att Cortana upphetsat dyker upp. Jag vet tyvärr inte vilka tangenter det rör sig om eftersom det alltid är av misstag, men det är ingen funktionalitet jag skulle sakna om den försvann. Då har jag ändå stängt av att den startar vid login, och sett till att den inte har access till mikrofon eller att köra i bakgrunden. Men avinstalleringsknappen är utgråad, så det går inte att helt ta bort eländet.