Bäst skärm 1440p, minst 27'', runt 4-5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jag har inte skärmen själv men funderar på att köpa den.

Okay, den har ju blivit rekommenderad som "the 27 inch 1440p champion" på många youtubekanaler. En plats som den tog över från LG 27GN850. Jag insåg att det inte var idag som var sista datumet att bestämma sig om min LG, utan 30 april. Funderar på att beställa Dell-skärmen och jämföra dem sida vid sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Okay, den har ju blivit rekommenderad som "the 27 inch 1440p champion" på många youtubekanaler. En plats som den tog över från LG 27GN850. Jag insåg att det inte var idag som var sista datumet att bestämma sig om min LG, utan 30 april. Funderar på att beställa Dell-skärmen och jämföra dem sida vid sida.

Hade varit perfekt! Är även intresserad av LG skärmen så det hade uppskattats!

Tyvärr verka den inte finnas i lager just nu, skickas väll i mitten av april om jag inte såg fel på DELL's hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG 27GL83A-B förra året och är hel nöjd. Orkade inte vela mer, bra reviews och överlag litar jag på LG när det kommer till skärmar.

En sak som denna skärm har och som jag tidigare inte ens visste att det fanns vsr crosshair inbyggt i skärmen. Spelar man fps som enbart har ironsights är detta en ycket användbar funktion!

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min AOC CQ32G1.
Måhända att den inte är den bästa skärmen på marknaden men jag har inte så mycket att jämföra med förutom mot min gamla BenQ xl2720z.

Enda egentligen negativa med AOC skärmen jag kan komma på är foten som ej är höj/sänkbar.

För priset jag betalade på 3190 kr så finns det inte många andra skärmar som levererar liknande i den prisklassen.

1440p
32"(31.5")
Curved(om man nu ser det som en fördel)
144hz
1ms

Är hel nöjd.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hade varit perfekt! Är även intresserad av LG skärmen så det hade uppskattats!

Tyvärr verka den inte finnas i lager just nu, skickas väll i mitten av april om jag inte såg fel på DELL's hemsida.

Ja, det är ju nice att jämföra! Dellen verkar grym ändå dock.

Står att den skickas 9 april på deras sida, så det är ju bara om lite mer än en vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Ja, det är ju nice att jämföra! Dellen verkar grym ändå dock.

Står att den skickas 9 april på deras sida, så det är ju bara om lite mer än en vecka!

Mm, det kliar i fingrarna :D, nära på att beställa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Om du behöver en skärm verkar det som att det inte kan bli fel med den där. Jag beställde en nu, så ska jag jämföra med min LG och skicka tillbaka den jag är minst nöjd med. Här är en review, verkar riktigt lovande:

https://www.youtube.com/watch?v=D3vbqyjgPpY

Enda nackdelen verkar vara att den, som LG-modellerna, offrar kontrast för bättre refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Den har tydligen inte sRGB mode heller, så färger blir over saturated. Det är ju lite synd iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Den har tydligen inte sRGB mode heller, så färger blir over saturated. Det är ju lite synd iofs.

Ta gärna lite bilder när du får den så kan man jämföra lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ta gärna lite bilder när du får den så kan man jämföra lite

Sure

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Följer också tråden för att se vad du tycker. Blev lite sugen på Dell skärmen själv men lite svårt att rättfärdiga köpet eftersom jag redan sitter på MG279Q, men det är ju förvisso en av dem första 1440p 144Hz IPSpanelerna som gick att köpa Enda problemet med den egentligen är att adaptive sync sällan fungerar som det ska därav funderar jag på att uppgradera.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Följer också tråden för att se vad du tycker. Blev lite sugen på Dell skärmen själv men lite svårt att rättfärdiga köpet eftersom jag redan sitter på MG279Q, men det är ju förvisso en av dem första 1440p 144Hz IPSpanelerna som gick att köpa Enda problemet med den egentligen är att adaptive sync sällan fungerar som det ska därav funderar jag på att uppgradera.

Okay! Återkommer med vad jag tycker sen såg att den skickats nu iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Okay! Återkommer med vad jag tycker sen såg att den skickats nu iaf!

Oj, de va snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Oj, de va snabbt!

Jaa, ibland verkar företag safea och skriva att de skickar efter flera veckor, när de egentligen skickar efter några dagar. Det är lite skumt. Det var samma sak med skärmen från amazon. Bättre det än tvärt om iaf

Permalänk
Skrivet av LulleK:

Okay! Vad är skillnaden mellan den och den som heter LG UltraGear 27GL850?

LG 27GL850 har, till skillnad från 27GL83A, något bredare färgspectra som jag förstått det. Men verkar vara en smaksak vad man föredrar. Har själv en 27GL83A och är jätte nöjd, en riktig kanonskärm enda nackdelen är väl lite ips-glow men de kommer ju mer eller mindre med alla ips-skärmar och besvärar inte mig nämnvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Jaa, ibland verkar företag safea och skriva att de skickar efter flera veckor, när de egentligen skickar efter några dagar. Det är lite skumt. Det var samma sak med skärmen från amazon. Bättre det än tvärt om iaf

Har du fått den än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har du fått den än?

Nej! Väldigt långsam leverans. Den ska komma idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har du fått den än?

Fick den nu! Har lite plugg att göra, sen ska jag testa den lite senare ikväll, så återkommer jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Fick den nu! Har lite plugg att göra, sen ska jag testa den lite senare ikväll, så återkommer jag

Ojoj väntar ivrigt!

Testa gärna serier/filmer också!

Och även backlight bleed om du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ojoj väntar ivrigt!

Testa gärna serier/filmer också!

Och även backlight bleed om du kan

Sure!

Permalänk
Medlem

Okay, så några första intryck:

Den är bra, OM man gillar skarpare färger. När jag jämför sida vid sida med LG:n så är det tydligt att Dell-skärmern är mer översaturerad. Det får saker att se minre naturliga ut än på LGn. Den har inget sRGB-mode, så man måste köra på full färg (DCI-P3). Vet inte om det går att ändra något i inställningarna för grafikkortet dock.

Dell-skärmen har möjligen lite bättre svärta, men det vita på LGn ser mer vitt ut. Har dragit ner det gröna och det röda på Dellen rätt rejält, för i början såg det vita gult ut. Nu är det bättre, men inte lika vitt som på LGn.

Backligt bleed är ungefär lika på dem. Det märks om man tittar efter det, men det är absolut inte lika illa som skärmar jag testade för några år sedan på någon av dem.

Det som talar för Dell-skärmen är att den har bättre refresh rate. För tillfället lutar det åt att jag behåller LGn (som också är riktigt bra), eftersom jag gillar mer naturliga färger, och den är 700kr billigare.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension! Jo jag missade ju rean på LG skärmen så i vanliga fall ligger dom nog ganska nära prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Tack för en bra recension! Jo jag missade ju rean på LG skärmen så i vanliga fall ligger dom nog ganska nära prismässigt.

Dell-skärmen brukar vara närmre LG 27GL850 i pris, som är dyrare än 27GL83A som jag har, så det är ändå ett bra pris med studentrabatten 🙂

Kommer du beställa den?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om 27GL83A-B.AEU, slog precis till på två stycken för 3790:- styck från Amazon.
Insåg precis nu att det kanske var onödigt med två då jag bara kommer spela på en av dom ändå. Aja det blir i alla fall enhetligt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Tack för tipset om 27GL83A-B.AEU, slog precis till på två stycken för 3790:- styck från Amazon.
Insåg precis nu att det kanske var onödigt med två då jag bara kommer spela på en av dom ändå. Aja det blir i alla fall enhetligt 👍

Bra pris! Nästan lika bra som när jag köpte 🙂

Återkom gärna med vad du tycker den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Dell-skärmen brukar vara närmre LG 27GL850 i pris, som är dyrare än 27GL83A som jag har, så det är ändå ett bra pris med studentrabatten 🙂

Kommer du beställa den?

Blev lite fundersam nu när du valde LGn över Dell skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Blev lite fundersam nu när du valde LGn över Dell skärmen

Aha ok, vissa gillar såna färger. Men annars var det ganska bra pris på LGn igen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Aha ok, vissa gillar såna färger. Men annars var det ganska bra pris på LGn igen 🙂

Har du möjligtvis ett grafikkort från AMD?

Det går tydligen att fixa oversaturation i grafikinställningarna

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/k598s8/what_are_th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Har du möjligtvis ett grafikkort från AMD?

Det går tydligen att fixa oversaturation i grafikinställningarna

https://i.imgur.com/GaMhCHq.png

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/k598s8/what_are_th...

Nää jag har Nvidia. Undrar om det finns nåt liknande i mitt.

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

verkar dock vara slut överallt med ej bekräftade leveranser. damn corona

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP