Guide: Sätta upp en RAM-disk för Nvidia Instant Replay (f.d. Shadowplay)

Permalänk
Medlem

Guide: Sätta upp en RAM-disk för Nvidia Instant Replay (f.d. Shadowplay)

Eftersom frågan kommer upp ibland och jag inte hittat någon annan guide på forumet, så skriver jag en själv.

De flesta använder inte RAM-diskar på daglig basis, kanske framförallt för att de flesta inte ser någon poäng med det, men det finns ett väldigt bra användningsområde, och det är för att tjäna som cacheutrymme åt Nvidia Instant Replay (f.d. Shadowplay) som finns med i GeForce Experience.

Detta är ganska dataintensivt, och redan vid 1440p med maximala kvalitetsinställningar så skriver Instant Replay ca 23 GB/timme till cachen medan man spelar. För den som har gott om RAM i datorn så finns det all anledning att skapa en RAM-disk att dirigera om detta cacheutrymme till, sen är det naturligtvis en avvägning hur mycket RAM man vill avvara till en RAM-disk. För de allra flesta så är t.o.m. 16 GB RAM mer än tillräckligt för att spela i dagsläget, så på den nivån bör de flesta kunna avvara upp till 3 GB för en RAM-disk utan större problem.

Jag rekommenderar inte att köra en RAM-disk för detta syfte med mindre än 16 GB RAM i datorn.

De huvudsakliga fördelarna med att lägga cachen på en RAM-disk är:

  • RAM-minnet har väldigt mycket högre I/O-kapacitet än någon annan lagringsenhet, och minskar på så vis ner tiden och systemresurserna som krävs för att spara data från cachen till en film, vilket annars kan leda till att spelet laggar när filmen ska sparas eller att delar av filmen saknas.

  • RAM-minnet slits inte ut, till skillnad från minnescellerna i vanliga konsument-SSDs som inte är gjorda för att skriva flera hundra gigabyte till per dag.

Idag har många entusiaster och gamers gott om RAM i sina system och därför är det en god idé att använda lite av detta till en RAM-disk. Jag har kört det här upplägget själv sedan 2015 på en rad olika system och Windows-versioner, och har erfarit att det fungerat väldigt väl.

  1. Ladda hem 64-bitarsversionen av ImDisk Toolkit från SourceForge.
    Extrahera arkivet och starta installationsprogrammet med install.bat

  2. Se till att alternativet RamDisk Configuration Tool är ikryssat i dialogrutan för installationen:

  3. Tryck på Install. Välj att starta om datorn om frågan kommer upp.

  4. Nu vill vi först ta reda på hur stor RAM-disk vi behöver, så vi börjar med att ta fram overlayen för GeForce Experience genom att trycka på Alt+Z

  5. Tryck på kugghjulet till höger i overlayen för att få fram Settings

  6. Scrolla ner till Video Capture

  7. Här ställer vi in längden samt vilken videokvalitet vi vill ha i filmerna som sparas med Instant Replay. Här har jag ställt in 1440p HD, 60 FPS, 50 Mbps bitrate och 10 minuter buffert, och på den översta slidern får vi en siffra inom parantes som är 3.8 GB i det här exemplet.

    Vi kan tyvärr inte utgå stenhårt från den siffran och göra en RAM-disk som är exakt 3800 MB, får då kommer vi förr eller senare att få problem som gör att GeForce Experience antingen stänger av Instant Replay eller omdirigerar cachen till en annan enhet p.g.a. utrymmesbrist på RAM-disken.

    Jag rekommenderar ca 50% extra utrymme d.v.s. om GFE säger 3.8 GB så gör vi en RAM-disk på 6 GB.

  8. Nu stänger vi GeForce Experience sålänge, och letar istället upp gruppen ImDisk på startmenyn, och klickar på genvägen till RamDisk Configuration som ligger där.

  9. Nu får vi upp dialogrutan för att konfigurera vår RAM-disk på fliken Basic.
    Här har jag som exempel ställt in att jag vill göra en RAM-disk på 6 GB, enhetsbeteckning N: (du kan ta vilken ledig du vill, men rekommenderar att undvika A: och B:), filsystem NTFS, starta RAM-disken ihop med Windows samt skapa en Windows Temp-katalog på enheten vid varje omstart.

    Jag rekommenderar att inte använda Allocate Memory Dynamically med Instant Replay.

  10. Under fliken Advanced vill vi se till att Quick Format är ikryssat, så att RAM-disken snabbformateras automatiskt i samband med att vi startar datorn, och kan användas av GeForce Experience.

    (Här kan man även ändra enhetens etikett, om man vill ha något annat än "RamDisk".)

  11. Nu trycker vi OK. Välj att starta om datorn om frågan kommer upp, annars stänger vi dialogrutan för konfiguration av RAM-disken.

  12. Antingen har vi fått upp diskegenskaper på den nya RAM-disken eller så kan vi kontrollera i Utforskaren att vi har en ny enhet som heter RamDisk. Från och med nu så ska RAM-disken startas och snabbformateras automatiskt samtidigt som Windows startas.

  13. Nu plockar vi fram overlayen för GeForce Experience igen, med Alt+Z, och trycker på kugghjulet för att komma till Settings igen.

  14. Nu går vi in på alternativet Recordings och nu ska vi styra om Temporary files till att ligga på vår RAM-disk istället, så vi trycker på [...] till höger om sökvägen...

  15. ... och navigerar oss fram till vår enhet (N:) som är vår RAM-disk genom att stega oss ner med pilen i den vita cirkeln tills alla enhetsbeteckningar syns. När vi har navigerat in på vår RAM-disk (N:) så kommer markören att lägga sig på katalogen Temp som redan finns där, och då kan vi trycka på Done.

  16. Nu har vi ändrat så att sökvägen för Temporary files istället går till N:\Temp

    Sökvägen för Videos är som standard C:\Users\[Användarnamn]\Videos, den ska inte vara på RAM-disken, och det finns ingen anledning att ändra den om man inte vill lägga filmerna på någon annan lagringsenhet. Jag rekommenderar att sökvägen för Videos går till systemets snabbaste SSD.

  17. Valfritt steg: Om man använder funktionen Highlights (ligger också under Settings, men stöds enbart i vissa spel) i GeForce Experience så har den också en sökväg för Temporary files som kan ändras till att också ligga på RAM-disken, notera dock de ökade utrymmeskraven på RAM-disken för detta!

  18. Nu kan vi trycka på Back och Done för att komma tillbaka till GeForce Experience startsida, där trycker vi på Instant Replay och väljer alternativet Turn on.

  19. Nu ska det komma en bekräftelse på att Instant Replay startats och statusen på knappen ändras till On.

  20. Nu är vi klara och kör Instant Replay-funktionen buffrad på en RAM-disk!

  21. Om vi vill kan vi gå in och kontrollera att sökvägarna är rätt fortfarande, genom att navigera till Settings via kugghjulet och sedan gå in under alternativet Recordings.
    Nu ska det stå en liten varningstext längst upp "Stop recording to change these settings", och då ser vi även att sökvägarna är korrekta och låsta på det vi ställde in.

Nu kan vi stänga ner overlayen för GeForce Experience och börja spela våra favoritspel, och när något skoj och random händer som vi vill spara så är det bara att trycka knappkombinationen Alt+F10 för att få ut en film med de senaste 10 minuternas (med konfigurationen i exemplet ovan) spelande under C:\Users\[Användarnamn]\Videos, vilket motsvarar katalogen Filmer under Personlig mapp om man har ett svenskt Windows.

Proceduren ovan är alltså något man behöver göra en (1) gång för att installera mjukvaran och konfigurera den, i övrigt ska det fortsätta fungera i bakgrunden utan några fler manuella ingrepp. Jag har gjort stora Windows-uppdateringar utan att funktionaliteten har påverkats, så detta har verkat väldigt underhållsfritt hittills.

En detalj som är värd att nämna är att all data på en RAM-disk försvinner vid strömavbrott eller omstart, så lägg ingenting där som du inte vill bli av med! Detta är i sig inget problem med varken Instant Replay- eller Highlights-funktionerna eftersom GeForce Experience ändå tömmer cacheutrymmet per automatik när spelet avslutas, oavsett vilken typ av lagringsenhet det ligger på. Alla filmerna måste ändå sparas under pågående spelsession.

Dela gärna med er av era erfarenheter av guiden i tråden, så att jag kan komplettera guiden vid behov.

Fotnot: Den här guiden skrevs på en dator med Windows 10 Pro 64-bit 20H2 (19042.867), GeForce Experience 3.21.0.36 och ImDisk Toolkit 20210125.

Permalänk
Medlem

Denna Guiden va ju förbannat bra

Visa signatur

Honeycomb Alpha + Bravo för det är ballt

Permalänk
Medlem

Jag kör själv denna lösning och det fungerar utmärkt.
Eftersom jag inte har någon mekanisk HDD i datorn är detta ett riktigt bra alternativ så man slipper få massvis med gb data skriven till SSDn varje timme om man har Instant Replayfunktionen igång.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Suveränt initiativ (och sammanställt) @Sveklockarn ! 👍

MÅNGA som kanske inte ens hört talats om Ramdisk kommer ha stor nytta av denna guide.
Jag har ofta reagerat (med lite bestörtning) på att just SSD:er används som slask-diskar.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Även om man inte ska spela in saker så kan man använda RAM-diskar. Jag använder min för att se till att jag inte har 100-miljoner filer i TEMP och cache-filer. Disken dödas varje gång jag startar om datorn.

Ja, det betyder kanske att jag måste ladda om dessa filer, men det händer ju bara när de behövs.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att man kunde göra så. Ska läsa guiden i helgen och fixa.

Bra tråd!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide! Du räddade nog min SSD från ett kort liv.
Efter att ha missat 3 händelser som folk inte skulle tro på, valde jag att aktivera record funktionen.
Nu vill jag inte vara utan

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Även om man inte ska spela in saker så kan man använda RAM-diskar. Jag använder min för att se till att jag inte har 100-miljoner filer i TEMP och cache-filer. Disken dödas varje gång jag startar om datorn.

Ja, det betyder kanske att jag måste ladda om dessa filer, men det händer ju bara när de behövs.

Jag rekommenderade 50% extra utrymme på RAM-disken till Instant Replay-funktionen ovan som en riktlinje, men det går antagligen att ha lite mindre marginaler för detta om man vill köra fler RAM-diskar för andra sysslor.

Detta är något varje användare får laborera med för att hitta hur mycket utrymme de behöver för att Instant Replay ska fungera. Jag rekommenderar dock att låta Instant Replay ha sin egen avdelade RAM-disk för att undvika problem med att den blir full.

Jag har bara valt 10 minuters buffer på min egen dator för att jag har gott om RAM, men klipper oftast ändå ner de flesta Instant Replay-filmer som sparats till kanske högst 30 sekunder, så egentligen går det nog att komma undan med en betydligt mindre RAM-disk för Instant Replay om man satsar på att bara ha ett par minuter buffert.

Permalänk
Medlem

Toppenguide! Väldigt bra beskrivet och med tydliga bilder.
Bra att den hamnade på förstasidan också.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det här är fantastiskt! Har alltid haft Shadowplay avslaget p.g.a. slitage på SSD-disken, men samtidigt önskat vid många tillfällen att detta varit påslaget! Att man aldrig tänkt på RAM-disk... Blir till att sätta upp detta i helgen, stort tack för guiden @Sveklockarn!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Tack för en bra guide! Du räddade nog min SSD från ett kort liv.
Efter att ha missat 3 händelser som folk inte skulle tro på, valde jag att aktivera record funktionen.
Nu vill jag inte vara utan

Förstår det.

Funktionen är ju verkligen episk för att fånga alla "omöjliga grejer" som många gånger inte ens skulle gå att återskapa om man ville, typ jag sätter ett extremt random headshot på en snubbe med ett av de sämsta vapnen i BF4, efter att han precis försökt ramma oss efter att ha misslyckats med att döda oss typ fem gånger i rad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Att man aldrig tänkt på RAM-disk... Blir till att sätta upp detta i helgen, stort tack för guiden @Sveklockarn!

Det är bara kul om detta kommer till nytta. Jag gav rekommendationen att använda RAM-disk för detta häromdan i en annan tråd, men sen insåg jag att det kanske verkar krångligare än vad det är för någon som inte gjort det innan, och kände att det var värt att försöka göra en guide som går att följa utan några större förkunskaper.

När jag själv fick idén med att sätta upp en RAM-disk för detta 2015 så höll jag på att ge upp eftersom jag först inte hittade någon mjukvara som gjorde detta på ett smidigt, automatiskt sätt i bakgrunden som ImDisk gör. Sen har jag fortsatt använda programmet eftersom det är enkelt att hantera, varit väldigt stabilt och uppdateras någorlunda regelbundet.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag kan tänka mig andra användningsområden för RAM-disk också, till exempel att ladda ned installationsfiler till, som annars bara hamnar i Downloads och sedan glömmer jag ta bort dem.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Jag har själv kört RAM-diskar i över ett decennium för tempfiler och videoredigering. Jag kan inte vara utan dem.

Ett tips är att klicka i Allocate Memory Dynamically i ImDisk-konfiguratorn. Då skapas RAM-disken så att den ser ut att ha full storlek, men RAM allokeras bara för sektorer på den som faktiskt används. På så sätt kan du skapa en disk som har goda storleksmässiga marginaler, utan att den äter upp ditt RAM förrän du faktiskt behöver de marginalerna.

Själv har jag 64 GB RAM och har avsatt 32 GB till en dynamiskt allokerad RAM-disk.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Det här måste jag prova!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Tack! Jag kan tänka mig andra användningsområden för RAM-disk också, till exempel att ladda ned installationsfiler till, som annars bara hamnar i Downloads och sedan glömmer jag ta bort dem.

Ja, RAM har ju blivit relativt billigt. Trots den senaste tidens uppgång så går det fortfarande att få 32 GB (2x16) DDR4-3200 för under 1500 kr, så det kanske knappt är en kostnadsfråga ens. Det är dock ofta man läser att "man behöver inte mer än 16 GB RAM" i köprådstrådar, vilket verkar ha varit en populär standard under ganska många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Ett tips är att klicka i Allocate Memory Dynamically i ImDisk-konfiguratorn. Då skapas RAM-disken så att den ser ut att ha full storlek, men RAM allokeras bara för sektorer på den som faktiskt används. På så sätt kan du skapa en disk som har goda storleksmässiga marginaler, utan att den äter upp ditt RAM förrän du faktiskt behöver de marginalerna.

Min erfarenhet är att det fungerar dåligt med Nvidia Instant Replay, därav rekommendationen att inte använda dynamisk allokering till just det.

Uppdaterade punkt 9 i guiden.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Min erfarenhet är att det fungerar dåligt med Nvidia Instant Replay

Jag köper naturligtvis det resonemanget specifikt för Nvidia Instant Replay, om du säger att det är så, eftersom jag inte provat det programmet själv.

För andra ändamål, som till exempel tempfiler och download-kataloger, som också har pratats om i den här tråden, upplever jag dock att dynamisk allokering fungerar utmärkt. Därav min rekommendation.

Men som alltid, rätt redskap för rätt ändamål. Funkar det inte bra med ett visst program, ska man självklart inte använda det. Vad är det du upplever inte fungerar bra ihop med Nvidia Instant Replay?

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem

Bra guide men i äldre spel kunde man spela in demo som en slags fil som endast tog några få megabyte och därefter titta på det man spelat i själva spelet. Man kunde även välja att flyga runt fritt dvs. utanför spelarens perspektiv samt andra funktioner och efteråt skapa väldigt bra cinematiska videos. Är det inget som finns i dagens spel?

Det är också ett bra sätt att skapa egna timedemos där du mäter fps. Bland dagens spel har jag bara erfarenhet Frostbitemotorn och funktionen finns inte alls vilket jag tycker är märkligt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MvonSchantz:

Vad är det du upplever inte fungerar med Nvidia Instant Replay?

Jag vet inte exakt vad som varit problemet, men kombinationen dynamisk allokering av cachen har både lett till att Instant Replay-funktionen stängts av (utrymmesbrist?) samt oförklarliga krasch-till-skrivbordet i vissa spel när den featuren varit igång.

Det kan naturligtvis finns många förklaringar, och det är mycket möjligt att det funkar problemfritt nu, men om det är någon som känner att de vill allokera ett minimum av RAM-minne så tycker jag att det är bättre att korta ner bufferten. Tar man t.ex. 2 minuter med samma kvalitetsinställningar och upplösning som jag har i guiden ovan så krävs det bara 750 MB cache, vilket gör att en RAM-disk på någon gigabyte antagligen räcker gott.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte exakt vad som varit problemet, men kombinationen dynamisk allokering av cachen har både lett till att Instant Replay-funktionen stängts av (utrymmesbrist?) samt oförklarliga krasch-till-skrivbordet i vissa spel när den featuren varit igång.

Intressant. Jag ska hålla ögonen öppna efter motsvarande typ av problem i de program jag kör mot min RAM-disk, ifall det är något problem som jag har missat. Tack för informationen!

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Bra guide men i äldre spel kunde man spela in demo som en slags fil som endast tog några få megabyte och därefter titta på det man spelat i själva spelet. Man kunde även välja att flyga runt fritt dvs. utanför spelarens perspektiv samt andra funktioner och efteråt skapa väldigt bra cinematiska videos. Är det inget som finns i dagens spel?

Det du pratar om är inte samma sak.

En sån "replay" matar bara in en uppsättning av samma parametrar (t.ex. alla tangentbordsinmatningar) i spelmotorn och försöker rendera en likadan scen, det är ingen exakt avbildning av det visuella resultatet som spelaren såg det.

Skrivet av bennyfax:

Det är också ett bra sätt att skapa egna timedemos där du mäter fps. Bland dagens spel har jag bara erfarenhet Frostbitemotorn och funktionen finns inte alls vilket jag tycker är märkligt.

Jag tror att populariteten för den funktionaliteten försvunnit i takt med att datorerna blev såpass kraftfulla att det gick att spela in en film av resultatet på skärmen. Den stora finessen med Shadowplay när det släpptes i oktober 2013 var att det gick att spela in film utan att prestandan i spelet påverkades i närheten av lika mycket som med annan capture-mjukvara.

Jag tror att det är en starkt bidragande orsak till att funktionen inte erfrågas av särskilt många idag, och därav inte finns med i några nyare spel.

Permalänk
Medlem

Grymt! Ska testa i eftermiddag!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Eposvox gjorde nåt liknande i OBS men för instantreplay när man streamar.
Kanske nåt för den som vill spela in ljud i flera kanaler eller annat som obs erbjuder.

Skrivet av Sveklockarn:

Det du pratar om är inte samma sak.

En sån "replay" matar bara in en uppsättning av samma parametrar (t.ex. alla tangentbordsinmatningar) i spelmotorn och försöker rendera en likadan scen, det är ingen exakt avbildning av det visuella resultatet som spelaren såg det.
Jag tror att populariteten för den funktionaliteten försvunnit i takt med att datorerna blev såpass kraftfulla att det gick att spela in en film av resultatet på skärmen. Den stora finessen med Shadowplay när det släpptes i oktober 2013 var att det gick att spela in film utan att prestandan i spelet påverkades i närheten av lika mycket som med annan capture-mjukvara.

Jag tror att det är en starkt bidragande orsak till att funktionen inte erfrågas av särskilt många idag, och därav inte finns med i några nyare spel.

Det som är bättre med in-game replays är ju att man kan kolla hur andra på servern spelade i olika lägen eller t.o.m om de fuska,
d.v.s det som CSGO och PUBG har idag.

Skrivet av dibban:

Grymt! Ska testa i eftermiddag!

mm.. härligt man har ram för det men inget grafikkort som orkar driva nåt spel lagom sansat.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Grymt! Ska testa i eftermiddag!

Najs! Berätta gärna hur det gick!

Permalänk
Medlem

Riktigt smutt! Får ta och testa detta vid tillfälle

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bör man göra detta även för andra inspelningsprogram för att spara på SSDn än nvidia instant replay?

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för denna fina guide. Perfekt 👍

Nu ska jag bara hitta vad jag kan ha för användning av den då jag aldrig använder Instant Replay

Till något spel kanske?
Tempfiler som någon skrev?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kommer använda den till temp filer frågan är hur stor ramdisk som behövs för temp.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Lego Master

Detta kanske blir det som får mig att trilla över till att faktiskt spela in mina random crapshows när jag spelar. Har dragit mig för det tidigare, vet inte vad jag ska ha filmerna till.
Behöver nog inte 32 GB RAM ändå.

EDIT:
Done. Flyttade även tempmappen för Highlights till RAM-disken, och satte storleken till 10 GB. Får se hur det funkar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield