Veckans fråga: Hur många ägg åt du i påsk?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur många ägg åt du i påsk?

Prisa påskharen, nu är påsken över. Vi vill veta hur det gick med påskmaten, hur många ägg hann du trycka i dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget alls, blev att grilla istället

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

2, eller ett par hundra om man räknar fiskäggen.

Permalänk
Medlem

äter minst två om dagen året om, blev några extra under påsk

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Mina vanliga 12 i veckan, plus kanske 5-6 till på fredagen/lördagen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Vanliga ägg: 2,5 stycken. En ägghalva med räkor och så, ett kokt ägg på mackan och ett ägg stekt på spanskt vis (öst med kokande olivolja typ).

Godisägg: säkert 30 stycken.

Permalänk
Medlem

Noll om jag inte fick i mig ägg från någon insekt/parasit av misstag.

Inte ens godisägg, verkade inte säljas några i lösvikt här i Göteborg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hjälpsam

Inga traditionella påskägg (knacka, skala och ät med valfri gegga) däremot ett gäng kokta och stekta på äggmackor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om man får ett stort ägg så räcker det med ett.

Permalänk
Medlem

"Varför består alla svenska högtidsmiddagar av sill, ägg och köttbullar?"

Det är bra mat! (förutom sill...)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har ätit en väldans massa godis, men inte mer ägg än vanligt (dvs stekt ägg till baconet)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

2st vanliga ägg och 2st påsar Anton Berg ägg.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Minns inte. Noll ägg tror jag. Kanske inte så förvånande då jag försöker hålla en vegansk kost. Några undantag kan ske då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Noll. Ser inte meningen att ibland äta extra (f.ö.. man är internetskadad när man nästan skrev eggstra automatiskt..) bara för att man bör göra det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

1 ägg-ägg, 2 godis-ägg

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zidious G:

Mina vanliga 12 i veckan, plus kanske 5-6 till på fredagen/lördagen.

Herrejösses vad det lär fladdra i gardinerna hos dig

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Blev inga ägg alls för mig faktiskt och drack min första påskmust igår. Såklart en Zeunerts då, finns inga andra

Permalänk
Medlem

Som vanligt 2 till 4 ägg om dagen... äggröra är favorit

Permalänk

Inga vanliga ägg, men en jävla massa chokladägg.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Blev ingen påskmat i år heller. Tröttnat rejält på påsk och midsommar faktiskt. Blir dock att ta igen allt det där under julen, då man trycker i sig allt det goda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Blev ingen påskmat i år heller. Tröttnat rejält på påsk och midsommar faktiskt. Blir dock att ta igen allt det där under julen, då man trycker i sig allt det goda!

Va?!? Äter du sill och potatis på julafton??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Va?!? Äter du sill och potatis på julafton??

Jag tror det snarare hör till ovanligheterna att inte ha sill på julbordet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tror det snarare hör till ovanligheterna att inte ha sill på julbordet.

Ahh det kanske bara är jag som ser sill och potatis som en rätt. Nypotatis matjessill gräffil och gräslök.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SexMachine:

Va?!? Äter du sill och potatis på julafton??

Skrivet av Nioreh83:

Jag tror det snarare hör till ovanligheterna att inte ha sill på julbordet.

Svensk högtidsmat är ju

  • Sill

  • Ägg

  • Köttbullar

  • Potatis

  • Nubbe

Och sedan slumpmässiga tillbehör som "skinka", "gräslök" och "must".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Va?!? Äter du sill och potatis på julafton??

Händer att man kör någon kokt potatis på julafton, inte varje år dock. Sillen är en självklarhet, speciellt den stekta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Svensk högtidsmat är ju

  • Sill

  • Ägg

  • Köttbullar

  • Potatis

  • Nubbe

Och sedan slumpmässiga tillbehör som "skinka", "gräslök" och "must".

Ahh för mig har alltid midsommarmat hamnat i en egen kategori. Påskbordet är ett fattigt julbord och inget av dom har kokt potatis utan Jansson. På midsommar finns inte plats för ägg och köttbullar utan det är barnmaten.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SexMachine:

Ahh för mig har alltid midsommarmat hamnat i en egen kategori. Påskbordet är ett fattigt julbord och inget av dom har kokt potatis utan Jansson. På midsommar finns inte plats för ägg och köttbullar utan det är barnmaten.

Alla kör väl sin egen tappning på det antar jag. Vi gjorde både Jansson och vanlig kokt potatis till påsk iår, eftersom ungarna inte gillar Jansson. Och är man ett större sällskap (som "vanliga" år) så blir det ju en jävla massa olika saker med rödkål och brunkål o grönkål o revben o prinskorv och fan och hans moster. Man skulle kunna tro att svenskar gillar mat, trots allt.

Also:
Ägghalvor med Kalles Kaviar <3

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Många, svårt att räkna dem. Det är lite roligt att äta vissa rätter rätt som det är, men man ska ej se det så allvarligt på det.
Så om man är utomlands en påsk så ska man ej slå näven i bordet på närmsta pizzeria och säga varför i h-lskotta har ni ej Janssons frestelse för?

Rent generellt tycker jag många av dagens ungdomar är väldigt petiga i maten men det har nog med skolan att göra. När jag gick i skolan blev man tilldelad mat, den enda ursäkt till att inte vilja ha en viss rätt var läkarintyg. Sedan fick man sätta vid sitt bord och äta upp maten, de tvingade dock inte en att äta, men man fick ej slänga maten. Så ville man inte äta fick man sitta där hela lunchrasten och först när klockan ringde för lektion fick man slänga. Detta gällde all mat som blodpudding m.m.
Dagens ungdomar. Den där broccolin ser farligt ut jag tror den bits. Ja då behöver du ej ta den säger mattanten.

Permalänk
Medlem

6-9 omelett inkluderad, påskägg inga, närmaste det var en Marabou Chokladkaka, kubismen är stark.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

"Varför består alla svenska högtidsmiddagar av sill, ägg och köttbullar?"

Det är bra mat! (förutom sill...)

Jag vill minnas att hört det nånstans(kan vara historieätarna) att ägg framförallt på påsk har att göra med att hönsen värper mer ägg då, men jag är inte helt säker.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3