SSUPD Meshlicious - Nytt mainstream ITX-chassi

Permalänk
Medlem

SSUPD Meshlicious - Nytt mainstream ITX-chassi

Tjenare,

Fick nyss om denna när nedan review från Optimum Tech ploppade upp i min Youtube feed.

Tillverkas i samarbete med Lian Li.

Vad tror ni om detta chassi? En värdig NR200 utmanare?

Han nämner i videon att priset kommer hamna på ca 100-120$ vilket är väldigt rimligt sett till vad många andra chassin i denna storlek kostar.

Tillverkarens hemsida: https://ssupd.com/products/meshlicious

/ pavl1sh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu har jag bara kollat på deras site och inte videon men: "CPU cooler max height 72mm Height" och endast plats för 2x120/140, lite skeptisk till att den skulle utmana NR200 men i någon annan kategori kanske den passar bra in.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"CPU cooler max height 72mm Height" och endast plats för 2x120/140, lite skeptisk till att den skulle utmana NR200 men i någon annan kategori kanske den passar bra in.

Du har såklart rätt. Men tänkte mer i mån av tillgänglighet och pris. Jag är t.ex kluven, NR200 har fler valmöjligheter men jag tycker om den stående formfaktorn på denna bättre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pavl1sh:

[..] jag tycker om den stående formfaktorn på denna bättre.

Smaken är som baken, min är mer kubformad. Själv har jag nämligen bestämt mig för att avyttra min NR200P och gå tillbaka till Core 500 efter att ha borrat lite i det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tror att denna kommer ta över nr200 på populäraste sff chassit, om de kan tillgodose saldo. Men det är säkert just därför Ncase gjort denna collab med Lian Li. Ncase har varit svår att få tag på, en av anledningarna till att jag själv valde Sliger sm580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu har jag bara kollat på deras site och inte videon men: "CPU cooler max height 72mm Height" och endast plats för 2x120/140, lite skeptisk till att den skulle utmana NR200 men i någon annan kategori kanske den passar bra in.

72mm är ju ändå väldigt bra. Det ger utrymme för bland annat NH-L12S, vilken ju är lite standard i den storleksklassen, och med stöd för 2st 140mm fläktar i fronten och bra luftintag från sidan så ska det räcka till fint!

Men så är den ju också designad med vattenkylning i åtanke!

Själv tycker jag att den verkar lite lovande, men synd att Liquid Freezer II inte passar. Vet nån vilken AIO som skulle vara bra om man behöver komma in under 62mm? Förstås kan man ju byta ut fläktarna till NF-A12x15, men det känns ju också lite dumt, och det finns säkert AIO:n som ger enklare cable management.

Jag hade lite ställt in mig på en av följande i början på nästa år:

ZS A4v3
Cooler Master NR200
Geeek A70

men den här var ju mycket trevlig. Frågan är bara om det inte skulle vara trevligare med A70, som är lite mindre men ger liknande kompabilitet (förutom AIO). Den är visserligen sämre kvalitet, men också billigare...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sando:

72mm är ju ändå väldigt bra. Det ger utrymme för bland annat NH-L12S, vilken ju är lite standard i den storleksklassen [..]

Tja allt är relativt, NR200P tar ju en lite mer riktig kylare på 155mm och lite till med stålpanelen.
Har som sagt bestämt mig för att flytta från NR200P tillbaka in i en Core 500 och där har vi plats för 170mm.

(Har precis idag pillat lite på 500:an och fixat en 120mm i fronten samt cutout for moderkortet.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tja allt är relativt, NR200P tar ju en lite mer riktig kylare på 155mm och lite till med stålpanelen.
Har som sagt bestämt mig för att flytta från NR200P tillbaka in i en Core 500 och där har vi plats för 170mm.

(Har precis idag pillat lite på 500:an och fixat en 120mm i fronten samt cutout for moderkortet.)

Tja, det är ju helt olika design. SSUPD är ju inte tänkt att användas med tornkylare, utan med low profile kylare eller AIO. Att ha sån kylförmåga för processorn (och helt okej för gpu) är rätt oslagbart under 15 liter. Både NR200 och Core 500 är ju runt en tredjedel större, utan att kunna erbjuda mycket annat.

Förutom då om man vill köra en överklockade 10900K och inte gillar vattenkylning

Jag funderar mest på om chassit ser tillräckligt bra ut för att ha i bokhyllan. Det är helt okej, men inte på Louqe, FormD eller ZS A4-nivå.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sando:

Tja, det är ju helt olika design. SSUPD är ju inte tänkt att användas med tornkylare, utan med low profile kylare eller AIO. Att ha sån kylförmåga för processorn (och helt okej för gpu) är rätt oslagbart under 15 liter. Både NR200 och Core 500 är ju runt en tredjedel större, utan att kunna erbjuda mycket annat.

Förutom då om man vill köra en överklockade 10900K och inte gillar vattenkylning

Jag funderar mest på om chassit ser tillräckligt bra ut för att ha i bokhyllan. Det är helt okej, men inte på Louqe, FormD eller ZS A4-nivå.

Håller inte med om att de inte kan erbjuda mycket annat men ja det är olika användningsområden och det var ju just därför jag svarade TS att det inte var en utmanare till NR200, förmodar att du missade lite hur tråden och konversationen började.

Skrivet av pavl1sh:

[..]Vad tror ni om detta chassi? En värdig NR200 utmanare?[..]

Skrivet av Daemon:

[..] lite skeptisk till att den skulle utmana NR200 men i någon annan kategori kanske den passar bra in. [..]

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

PRE-ORDER COMING SOON!

Pre-Order starts on Feb. 9th at 00:00 am PST

--------------------------------------------------------------------------

Det drar ihop sig till förköp. Helt klart sugen på detta chassi då jag ser möjligheten att maximera den disponibla skrivbordsytan.
Lite som NZXT H1 fast troligtvis med bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

PRE-ORDER COMING SOON!

Pre-Order starts on Feb. 9th at 00:00 am PST

--------------------------------------------------------------------------

Det drar ihop sig till förköp. Helt klart sugen på detta chassi då jag ser möjligheten att maximera den disponibla skrivbordsytan.
Lite som NZXT H1 fast troligtvis med bättre temperaturer.

Då var förköpet igång via Newegg men det tycks bara vara för den amerikanska marknaden för tillfället.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer den snart gå att förboka i Europa.

Är väldigt nyfiken på vad bästa konfigurationen för luftkylning hade varit i denna. Spontant tänker jag lågprofilkylare från Noctua samt 2 fläktar som utsug i fronten för uppmuntra ett negativt tryck.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Förhoppningsvis kommer den snart gå att förboka i Europa.

Är väldigt nyfiken på vad bästa konfigurationen för luftkylning hade varit i denna. Spontant tänker jag lågprofilkylare från Noctua samt 2 fläktar som utsug i fronten för uppmuntra ett negativt tryck.

Spontant så låter det bra. Jag är egentligen inte så sugen att köra AIO igen men vi får se hur det blir. Om det blir.

Lite konstigt att för tillfället så kan man köpa chassit i svart och vitt men endast den svarta kan köpas inklusive en riser-kabel. Så tre alternativ.

Blir spännande att följa recensionerna som borde komma inom några veckor.

Permalänk
Medlem

Är förjävla sugen på att uppgradera/bygga om mitt gamla midtower i detta chassi. Hoppas att några svenska återförsäljare tar in detta chassit inom en snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa detta om man bor i Sverige?
Kommer att överge mitt H1 när min nya GPU anländer då det ej är kompatibelt med H1 och detta chassi verkar riktigt grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Någon som vet vart man kan köpa detta om man bor i Sverige?
Kommer att överge mitt H1 när min nya GPU anländer då det ej är kompatibelt med H1 och detta chassi verkar riktigt grymt.

https://ssupd.com/pages/wheretobuy

Permalänk
Medlem

Verkar finnas att beställa på caseking.de

Edit: Även här: https://www.computersalg.se/l/0/s?sq=Ssupd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har fått hem chassit nu, lite större än spöket

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Verkar finnas att beställa på caseking.de

Edit: Även här: https://www.computersalg.se/l/0/s?sq=Ssupd

Tack!!
Jag köpte mitt från Computersalg och byggde ihop det igår. Inet har blivit försenad en månad.

Är det någon som har hittat lämpliga fötter att köpa till chassit? Har inte tillgång till någon 3D-printer. Jag lyckades inte höja upp grafikkortet så DP-kablarna sticker ut undertill. Inte heller så sugen på vinklade DP-adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

Tack!!
Jag köpte mitt från Computersalg och byggde ihop det igår. Inet har blivit försenad en månad.

Är det någon som har hittat lämpliga fötter att köpa till chassit? Har inte tillgång till någon 3D-printer. Jag lyckades inte höja upp grafikkortet så DP-kablarna sticker ut undertill. Inte heller så sugen på vinklade DP-adaptrar.

Dessa brukar jag använda. Passar fint även till detta chassit, finns skruvhål redan under gummi fötterna med 6-32 gänga.

https://www.amazon.se/dp/B07N67SMMD

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Dessa brukar jag använda. Passar fint även till detta chassit, finns skruvhål redan under gummi fötterna med 6-32 gänga.

https://www.amazon.se/dp/B07N67SMMD

🙏🏼

Stort tack! Ska beställa.
Såg att du säljer ditt SSUPD, vad blir det istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

🙏🏼

Stort tack! Ska beställa.
Såg att du säljer ditt SSUPD, vad blir det istället?

Blir ett vattenkylt velka 7 om jag får till det. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

Tack!!
Jag köpte mitt från Computersalg och byggde ihop det igår. Inet har blivit försenad en månad.

Är det någon som har hittat lämpliga fötter att köpa till chassit? Har inte tillgång till någon 3D-printer. Jag lyckades inte höja upp grafikkortet så DP-kablarna sticker ut undertill. Inte heller så sugen på vinklade DP-adaptrar.

Jag såg denna och beställde ett par likadana fötter (Amazon.se) till min försenade SSUPD från Inet (hinner ju komplettera lite under tiden)

Länkningar
Permalänk

Precis klar med bygget. Älskar skiten!

Fötterna blev lite i kortaste laget så borde egentligen flytta upp GPUn ett hack men jag får inte ur skruven för att flytta upp riser-kabeln. Lite frustrerande. Det hade nog gått om jag bara hade haft en tillräckligt smal tång.

Riktigt enkelt att bygga i den och överlag väldigt nöjd. Kan bara rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

Precis klar med bygget. Älskar skiten!

Fötterna blev lite i kortaste laget så borde egentligen flytta upp GPUn ett hack men jag får inte ur skruven för att flytta upp riser-kabeln. Lite frustrerande. Det hade nog gått om jag bara hade haft en tillräckligt smal tång.

Riktigt enkelt att bygga i den och överlag väldigt nöjd. Kan bara rekommenderas!

https://i.imgur.com/fqHTEGF.jpg

Härligt, du kör luftkylning ser jag. Vilken kylare använder du?

Permalänk
Skrivet av Choppe:

Härligt, du kör luftkylning ser jag. Vilken kylare använder du?

Jag kör Noctua NH-L12s. Passar perfekt. Bra temp men jag tycker att den låter lite för mycket. Har dragit ner kurvan ganska ordentligt och kör på extra med fläktarna i fronten som knappt hörs alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

Jag kör Noctua NH-L12s. Passar perfekt. Bra temp men jag tycker att den låter lite för mycket. Har dragit ner kurvan ganska ordentligt och kör på extra med fläktarna i fronten som knappt hörs alls.

Låter bra. Var sugen på den men enligt information så funkar inte den med mitt moderkort (Asus B550-i) pga. VRM-kylningen. Vilket MB har du?

Edit: Det är tydligen I/O-shrouden som är för stor för en NH-L12S. Surt sa räven.

Permalänk
Skrivet av Choppe:

Låter bra. Var sugen på den men enligt information så funkar inte den med mitt moderkort (Asus B550-i) pga. VRM-kylningen. Vilket MB har du?

Jag har ett Aorus b450i pro Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamblinJack:

Jag har ett Aorus b450i pro Wi-Fi

Tack för infon!