Hörlurar att ha hemma under corona!

Permalänk
Medlem

Hörlurar att ha hemma under corona!

Hej!

Nu under corona har det varit mycket jobb hemifrån från hela hushållet och det börjar bli lite jobbigt med ljudet, så jag tänkte se om ni har några tips på hörlurar (on-ear, over-ear, kanske till och med in-ear) med ANC som passar bra att sitta hemma med en längre tid.

Det som är sökt är alltså:
- Bra ANC
- Sköna och bekväma under längre pass
- Hyfsad batteritid

Går det att att hitta för under 2000kr eller måste man uppåt i pris? Har ingen koll på hörlurar, men tack på förhand!

Permalänk
Medlem

In-ear brukar vara mer prisvärt, men om du har hörlurar många timmar under en dag så är det klart värt att lägga pengar på. Betänk dock att de flesta lurar inte stänger av prat och skrik lika bra som buller - om du ändå tänkt ha musik på skulle jag köpa ett par slutna musiklurar utan ANC och istället lägga "mellanskillnaden" på kvalitativa lurar.

Permalänk
Medlem

Sony WH-1000XM4 är väldigt bra, men kostar mer än du tänkt. XM3 finns som är lite sämre, främst mikrofonen som man kan räkna som att den inte finns. Med XM4 kan man faktiskt ringa ett samtal och den andra hör dig.

Personligen haft på mig mina hela dagar, på promenad, till butiker och även somnat med dem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

WH-1000XM3 om ANC är viktigt. Grymt batteritid, sköna, bra ANC och schysst ljud. (Inte som min stationära hörlursanläggning som kostar det trippla, men fortfarande bra.)
Enorma nackdelen med dem är att mikrofonen är ingen höjdare, samt att ljudkvalitén sjunker när mikrofonen aktivt används. Den fungerar för något måfå samtal om man vill, men inte något jag hade velat ha på ett längre möte.

WH-1000XM4 överskrider din budget, och mikrofonen är den största uppgraderingen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kan absolut rekommendera Sony WH-1000XM3. Har ett par själv som jag använt i typ två år snart. Sjukt nöjd med dem. Väldigt bra ANC och riktigt bra ljud. Fick ett måndagsexemplar första gången, men skickade tillbaka det och fick ett nytt par som fungerat utmärkt.

XM3 går att hitta för runt 2000:-.
Har inte testat XM4 så kan inte svara på om det är värt extra pengen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

In-ear brukar vara mer prisvärt, men om du har hörlurar många timmar under en dag så är det klart värt att lägga pengar på.

Nja. De har lägre inköpspris men också mycket kortare produktlivstid. De små batterierna i in-ears blir ju obrukbara på nolltid. Så utslaget över hela ens ägande av produkten tror jag större hörlurar faktiskt kan vara det billigare, med rätt stor marginal.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jabra gör bra in-ear och over ear tycker jag och fungerar även bra när man ska köra webbmöten.
Sen är ju Sonys over-ear lurar som rekommenderas väldigt bra precis som Bose och deras QC35 och 700 serie.

Jabra är lite billigare och tycker dom sitter bra, Sonys in-ear är bland det sämsta jag testat när det gäller passform.

Permalänk
Medlem

Tipsar också med XM3, iaf om du inte behöver använda mikrofonen i Windows. Har försökt att läsa på så gott jag kan om detta och vad jag har lärt mig är att Bluetooth är begränsningen, finns helt enkelt inte tillräckligt med bandbredd för att köra hög kvalitet på både mikrofon och ljud samtidigt. Det är bland annat på grund av detta som många/alla Jabra headsets och liknande har en basstation som kopplas via USB till dator.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, många som skriver om Sonys XM-serie och det är väl de jag hört mest om annars också, men ja, lite över budget... Verkar finnas någon konsensus över att XM3orna inte har så bra mikrofon, vilket jag glömde nämna som ett krav, det blir en del möten! Så då utesluter jag nog både XM3 och XM4 (som är för dyr) :/

Skrivet av izzie:

In-ear brukar vara mer prisvärt, men om du har hörlurar många timmar under en dag så är det klart värt att lägga pengar på. Betänk dock att de flesta lurar inte stänger av prat och skrik lika bra som buller - om du ändå tänkt ha musik på skulle jag köpa ett par slutna musiklurar utan ANC och istället lägga "mellanskillnaden" på kvalitativa lurar.

Jo, in-ear kan ju vara ett alternativ, men jag hade helst inte velat ha det då det oftast brukar bli oskönt i örat snabbare än alternativen + att det inte blir lika flexibelt om någon annan skulle vilja låna lurarna. Men tack för svaret!

Skrivet av BergEr:

Sony WH-1000XM4 är väldigt bra, men kostar mer än du tänkt. XM3 finns som är lite sämre, främst mikrofonen som man kan räkna som att den inte finns. Med XM4 kan man faktiskt ringa ett samtal och den andra hör dig.

Personligen haft på mig mina hela dagar, på promenad, till butiker och även somnat med dem.

Skrivet av philipborg:

WH-1000XM3 om ANC är viktigt. Grymt batteritid, sköna, bra ANC och schysst ljud. (Inte som min stationära hörlursanläggning som kostar det trippla, men fortfarande bra.)
Enorma nackdelen med dem är att mikrofonen är ingen höjdare, samt att ljudkvalitén sjunker när mikrofonen aktivt används. Den fungerar för något måfå samtal om man vill, men inte något jag hade velat ha på ett längre möte.

WH-1000XM4 överskrider din budget, och mikrofonen är den största uppgraderingen.

Skrivet av BrutalSwede:

Kan absolut rekommendera Sony WH-1000XM3. Har ett par själv som jag använt i typ två år snart. Sjukt nöjd med dem. Väldigt bra ANC och riktigt bra ljud. Fick ett måndagsexemplar första gången, men skickade tillbaka det och fick ett nytt par som fungerat utmärkt.

XM3 går att hitta för runt 2000:-.
Har inte testat XM4 så kan inte svara på om det är värt extra pengen.

Skrivet av reverend benny:

Jabra gör bra in-ear och over ear tycker jag och fungerar även bra när man ska köra webbmöten.
Sen är ju Sonys over-ear lurar som rekommenderas väldigt bra precis som Bose och deras QC35 och 700 serie.

Jabra är lite billigare och tycker dom sitter bra, Sonys in-ear är bland det sämsta jag testat när det gäller passform.

Jabra 85h kanske är ett alternativ, men enligt recension var det mest negativa komforten, vilket inte låter så bra för ändamålet...

Funderar vidare!

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Bose QC 35 som är väldigt sköna + bättre mic än XM4 för 2000kr på amazon.se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tack för alla snabba svar, många som skriver om Sonys XM-serie och det är väl de jag hört mest om annars också, men ja, lite över budget... Verkar finnas någon konsensus över att XM3orna inte har så bra mikrofon, vilket jag glömde nämna som ett krav, det blir en del möten! Så då utesluter jag nog både XM3 och XM4 (som är för dyr) :/

Jo, in-ear kan ju vara ett alternativ, men jag hade helst inte velat ha det då det oftast brukar bli oskönt i örat snabbare än alternativen + att det inte blir lika flexibelt om någon annan skulle vilja låna lurarna. Men tack för svaret!

Jabra 85h kanske är ett alternativ, men enligt recension var det mest negativa komforten, vilket inte låter så bra för ändamålet...

Funderar vidare!

Jag kör ett par Jabra 85H och hade ett par 75T tills jag tappade ena öronsnäckan.
Måste säga att jag har inget att klaga på när det gäller 85H, tvärtom.
Däremot är ANC inte riktigt lika bra som de dyrare Bose eller Sony, men dom är inte långt efter och definitivt bättre än budget ANC där man ofta hör höga frekvensljud osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tack för alla snabba svar, många som skriver om Sonys XM-serie och det är väl de jag hört mest om annars också, men ja, lite över budget... Verkar finnas någon konsensus över att XM3orna inte har så bra mikrofon, vilket jag glömde nämna som ett krav, det blir en del möten! Så då utesluter jag nog både XM3 och XM4 (som är för dyr) :/

Få jobbet att ta notan?
Personalutrustning ju!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Annars finns ju Bose QC 35 som är väldigt sköna + bättre mic än XM4 för 2000kr på amazon.se.

Tack, de verkar intressanta! Lite orolig över att de släpptes 2017, men de kanske fortfarande håller måttet?

Annars verkar Shure Aionic 50 rätt bra, någon som testat dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag kör ett par Jabra 85H och hade ett par 75T tills jag tappade ena öronsnäckan.
Måste säga att jag har inget att klaga på när det gäller 85H, tvärtom.
Däremot är ANC inte riktigt lika bra som de dyrare Bose eller Sony, men dom är inte långt efter och definitivt bättre än budget ANC där man ofta hör höga frekvensljud osv.

Okej okej, de kanske kan vara något!

Skrivet av BergEr:

Få jobbet att ta notan?
Personalutrustning ju!

Haha, I wish! Jobbet har redan erbjudit stolar och dylikt, men det är mest möten i plugget och inte jobbet så några hörlurar vill nog jobbet inte bidra med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tack, de verkar intressanta! Lite orolig över att de släpptes 2017, men de kanske fortfarande håller måttet?

Annars verkar Shure Aionic 50 rätt bra, någon som testat dem?

Bose ANC ska vara riktigt bra om inte bättre än Sonys men kom ihåg mikrofonsituationen, det kommer nog att vara samma visa med alla bluetoothlurar.
Ifall du väljer lurar likt XM4/QC35, försök ta reda på om inkluderade kabeln är en 4-polig med mikrofon för då har du löst det problemet. In-cable mikrofonerna är inte bäst men säkert bättre än laptops inbyggda mikrofoner.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Bose ANC ska vara riktigt bra om inte bättre än Sonys men kom ihåg mikrofonsituationen, det kommer nog att vara samma visa med alla bluetoothlurar.
Ifall du väljer lurar likt XM4/QC35, försök ta reda på om inkluderade kabeln är en 4-polig med mikrofon för då har du löst det problemet. In-cable mikrofonerna är inte bäst men säkert bättre än laptops inbyggda mikrofoner.

Alright, tack för tips! Verkar iaf inte som man får med det med QC35an...

Permalänk
Medlem

Just med kravet bra mikrofon i åtanke så har min research pekat på att Jabra 85H är ett bra och prisvärt val.

Jag använder ett par Bose QC35 i dagsläget och vet att mikrofonen är ganska kass, tyvärr. Det är lite skämmigt att ha möten när man vet om att man har en dålig mikrofon. Då och då så kan jag liksom inte låta bli att tänka "Det är ju fasen helt otroligt att *random person* har så jäkla kasst ljud! Respektlöst!". Sekunden senare så minns jag att jag är samma person som jag retar mig på. Gyllene regeln och det där...

Egentligen ska man väl köra på ett par Jabra Evolve-någonting men ska det bekostas med privata penningar så får det ju bli någonslags kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag kör med lurar utan mic, Philips Fidelio X2. Supersköna. Och sedan har jag en lös mic (Blue Yeti) som ger bra ljud. Så slipper jag kompromissa.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

campfire audi polaris II

Visa signatur

Main: Lian Li PC-O11 Dynamic / PCMR Edition / Tempered Glass - Mirror | Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC | Corsair Force MP600 SSD M.2 - 500GB 2x | AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz | Gigabyte B550 VISION D | NZXT Kraken Z73 / 360mm | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 | LG 32'' UltraGear 32GP850 QHD Nano IPS 180 Hz | Glorious GMMK 65% Novelkeys BOX Jade Clicky Switch | LOGITECH G502 Hero | Laptop: Razer Blade 15 i7 16GB 512GB GTX 1070 144Hz | Ljud: Campfire Audio Polaris II | Amplifier Cayin | Sony Hörlurar WH-1000XM3 |

Permalänk

oh damn missa att de ej var för ljudbögar som mig utan för vanliga boomers som er

Visa signatur

Main: Lian Li PC-O11 Dynamic / PCMR Edition / Tempered Glass - Mirror | Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC | Corsair Force MP600 SSD M.2 - 500GB 2x | AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz | Gigabyte B550 VISION D | NZXT Kraken Z73 / 360mm | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 | LG 32'' UltraGear 32GP850 QHD Nano IPS 180 Hz | Glorious GMMK 65% Novelkeys BOX Jade Clicky Switch | LOGITECH G502 Hero | Laptop: Razer Blade 15 i7 16GB 512GB GTX 1070 144Hz | Ljud: Campfire Audio Polaris II | Amplifier Cayin | Sony Hörlurar WH-1000XM3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Just med kravet bra mikrofon i åtanke så har min research pekat på att Jabra 85H är ett bra och prisvärt val.

Jag använder ett par Bose QC35 i dagsläget och vet att mikrofonen är ganska kass, tyvärr. Det är lite skämmigt att ha möten när man vet om att man har en dålig mikrofon. Då och då så kan jag liksom inte låta bli att tänka "Det är ju fasen helt otroligt att *random person* har så jäkla kasst ljud! Respektlöst!". Sekunden senare så minns jag att jag är samma person som jag retar mig på. Gyllene regeln och det där...

Egentligen ska man väl köra på ett par Jabra Evolve-någonting men ska det bekostas med privata penningar så får det ju bli någonslags kompromiss.

Fan, tråkigt, hade lite ställt in mig på QC35, läste en recension där de spelat in lite när de pratar in i mikrofonen och det lät ändå helt okej där...

Skrivet av noxela:

Jag kör med lurar utan mic, Philips Fidelio X2. Supersköna. Och sedan har jag en lös mic (Blue Yeti) som ger bra ljud. Så slipper jag kompromissa.

Tack för tips, men känns lite krångligt när man ibland är på stationära, ibland bärbara och ibland till och med kör över mobilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Fan, tråkigt, hade lite ställt in mig på QC35, läste en recension där de spelat in lite när de pratar in i mikrofonen och det lät ändå helt okej där...

Tack för tips, men känns lite krångligt när man ibland är på stationära, ibland bärbara och ibland till och med kör över mobilen!

QC35 låter helt ok mic-mässigt sålänge du har tyst omkring dig, vilket väl inte verkar vara fallet här. Den plockar upp allt ljud den kommer åt och lite till, tyvärr. Gäller nog de flesta mikrofoner som inte är riktade mot tjöthålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

QC35 låter helt ok mic-mässigt sålänge du har tyst omkring dig, vilket väl inte verkar vara fallet här. Den plockar upp allt ljud den kommer åt och lite till, tyvärr. Gäller nog de flesta mikrofoner som inte är riktade mot tjöthålet.

Okej okej, kanske värt ett försök ändå, så högljutt är det ändå inte

Permalänk
Medlem

bose qc35 är riktigt bra, bekväma också ha en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

In-ear brukar vara mer prisvärt, men om du har hörlurar många timmar under en dag så är det klart värt att lägga pengar på. Betänk dock att de flesta lurar inte stänger av prat och skrik lika bra som buller - om du ändå tänkt ha musik på skulle jag köpa ett par slutna musiklurar utan ANC och istället lägga "mellanskillnaden" på kvalitativa lurar.

Tänk på att in ears inte alltid är så bekvämt. Mina Sony WF lurar orkar jag inte ha i mer än 1-2h förrän jag får ont i öronen. Over ear kan jag dock ha hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface 2 Headphones kanske kan vara något? Visst, ca 600 kr över budget men får bra betyg för både mikrofon och komfort. Dessutom slipper du de usla touchkontrollerna som Sony kör med. Har ett par XM4 och de är bra men dyra och de har usla kontroller.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5362455

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har Sony XM3 och tjejen har Sennheiser 550, Sennheiser låter bättre (musik) men Sonyn har bättre ANC. Ingen av dem är lika sköna som kollegans QCII, så är komforten viktigast skulle jag rekommendera Quiet Comfort. Boses nya 700 var heller inte skön, så skippa den även om den är nyare.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30