Nvidia: "Efterfrågan på grafikkort överstiger tillgången genom hela år 2021"

Permalänk
Medlem

Känns bra att ha suttit med en tidsbuffert, att med flit ligga efter ett par år och hela tiden köpt begagnat, billigt när alla andra hypar efter det senaste. Radeon 390X håller bra, varför skulle jag byta det? Finns inget jag spelar som kräver så mycket mera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gallon:

Tror det beror på att 6700 XT är sämre än 5700xt på mining, dessutom så kostar 5700xt mindre

Det förklarar absolut saken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tror den breda massan som köper spel sitter på maskiner de flesta av oss här skulle klassa som potatisar så påverkar nog inte alls.

Men då borde det ju kunna påverka, det är ju dessa potatisar som brukar bli uppgraderade med "våra" beg grafikkort men nu kommer de tvingas stanna kvar kanske 2 år till på sina gamla kort som kommer ha ännu svårare att klara moderna nya spelen.

Man kan ju inte ens köpa low end kort för vettiga pengar längre

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Säljer man en gång per dag, eller hur får man in sina 85 kr?

Beror helt på vilken miner osv du använder Men de vanligaste verkar vara antingen ren rig med HiveOS som betalas ut 1 gång per dag till angiven wallet tex coinbase. Eller mining med Nicehash som betalar ut var 4 timme och du kan sedan dra ut pengarna till valfri wallet men minst 0.0005 BTC. Mest profit atm är att minea Etherum, bara för att btc dippar så behöver inte mining efterfrågan minska.. du får ff lika mycket btc betalt och enligt forum så är det många som ser det som en del av investeringen..

Sen får du ju dra av el/utgifter för kort osv på skatten

Permalänk
Medlem

beställde ett 3080 för 6 månader sen, inte för att jag eg behöver det supermycket, men för att jag ville flytta mitt 1080 till min nya htpc/server som ligger o väntar. Den har 6900k cpu utan GPU del, så nu kan jag liksom inte dra igång den (fet maskin med 64gb minne och 15tb disk, skulle köra hyper-v maskiner). Maskinen är monterad i en garderob(med kylning) i hallen, så har jag dragit in HDMI och USB till vardagsrummet.

Finns ju några HTPC gfx kort att köpa ibland, men känns så fel att pynta nästan 3000 spänn för ett "skitkort". Så det blir väl att vänta på bättre tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Sälj det! Du får lätt 16.000kr för det på tradera. Ha kul för pengarna över sommaren och försök få tag i ett nytt till hösten 😃

Jag gör bättre affärer än så. Dessutom vill jag inte bidra till scalpingen och så spelar jag med det.
Kommer nog inte finnas några till hösten heller och då kostar nog dom i butik mer än 16 tusen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia bedyrar samtidigt att CMP inte påverkar produktionen av konsumentinriktade grafikkort ur Geforce-familjen. Kress talar om CMP inom termer av inkrementell försäljning, vilket i ekonomiska termer betyder att det är något extra som läggs ovanpå befintlig försäljning. I kontexten ovanpå andra produktkategorier såsom Geforce, Tesla och Quadro.

Att CMP-serien inte påverkar Geforce är någonting SweClockers tidigare skrivit om. Grafikkretsarna i Nvidias senaste Geforce RTX 3000-serie tillverkas av Samsung på dess 8-nanometersteknik, medan CMP-serien baseras på äldre kretsar som ursprungligen huserat i RTX 2000-serien och tillverkas på TSMC:s äldre 12-nanometersteknik.

Fast det är ju klart att det påverkar. Om de inte tillverkat miningkort så skulle nvidia ha kunnat tillverka äldre Geforce modeller baserade på 12-nanometerstekniken, detta hade inneburit att bristen på kort hade minskat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju klart att det påverkar. Om de inte tillverkat miningkort så skulle nvidia ha kunnat tillverka äldre Geforce modeller baserade på 12-nanometerstekniken, detta hade inneburit att bristen på kort hade minskat....

Fast CMP verkar ju vad jag förstår primärt vara uppbyggt av kretsar som kasserats från vanliga produktionen. Så svårt att se hur en annan produktlinje inte skulle ta upp extra resurser oavsett och skulle vara lättare utan CMP-korten?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Anser Nvidia att de okej att inte respektera msrp nån månad efter de satt? Inte sett Sony t.ex höja priset på ps5 pga efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Anser Nvidia att de okej att inte respektera msrp nån månad efter de satt? Inte sett Sony t.ex höja priset på ps5 pga efterfrågan.

Har Nvidia ö.h.t. sålt sina FE-kort sen i september?

PS5 har MSRP för Digital-versionen på $399 och vanliga på $499, var hittar du PS5 för (499*8.5)*1.25 ~5300kr eller om man räknar rakt på 10kr för dollarn så 6300kr?

Billigaste jag hittar i lager idag är 8999kr och Digital Edition för 7495 och den är inte i lager...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Baserat på specs på cmp korten så är dom sjukt ineffektiva att minea med dock... ger typ lika mycket som ett 1660 super men till mer än dubbla priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaybeHodge:

Baserat på specs på cmp korten så är dom sjukt ineffektiva att minea med dock... ger typ lika mycket som ett 1660 super men till mer än dubbla priset...

Japp, CMP-korten lär knappast vara populära annat än hos mining-företag som tycker det är ett lätt sätt att få tag på kort.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Spärrar som de omedelbart därefter kan "läcka", menar du? Vilket företag skulle medvetet förstöra sin i särklass bästa marknad...

.

Nästa släpp så kommer alla drivirutiner ha denna spärr inbyggd så det inte går att använda gamla drivrutiner osv..

Gamingmarknaden är fortfarande mycket större än miningmarknaden och det kommer ju separata kort, för de som vill pyssla med mining.

Det är ju bra att de delar upp dessa kort, så slipper gamingfolket gå bananas på miners, så kan alla vara glada och nöjda när tillgängligheten ökar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Nästa släpp så kommer alla drivirutiner ha denna spärr inbyggd så det inte går att använda gamla drivrutiner osv..

Gamingmarknaden är fortfarande mycket större än miningmarknaden och det kommer ju separata kort, för de som vill pyssla med mining.

Det är ju bra att de delar upp dessa kort, så slipper gamingfolket gå bananas på miners, så kan alla vara glada och nöjda när tillgängligheten ökar.

Och om nästa släpp har dylikt så läcks nog även dessa. Du tror på fullt allvar att nvidia står på gamers sida mot de onda miners?

Miningmarknaden är otroligt stor, större än vad som går att förstå. Det fina med miningmarknaden är att den består av kunder som i många fall köper mer än ett kort. Och de separata korten är helt ointressanta för de går inte att sälja vidare till gamers, efter sisådär två år. Halva ROI består i att först använda korten och sedan sälja vidare och uppgradera till än mer energieffektiva kort.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Fun fact: 2 RTX 3070 are enough to live on (rent + food + extras) in Argentina, electricity is only 0.03 usd/kw so it is also really cheap to mine

Med sådan motivation och många miljarder människor runt klotet som faktiskt kan leva på mining utan att röra ett finger, vad får er att tro att efterfrågan skulle gå ner, annat än om värdet på krypto skulle tokfalla..

.

Man borde investerat i en 50-miljoners kåk i karibien med ett gäng grafikkort och solceller.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Anser Nvidia att de okej att inte respektera msrp nån månad efter de satt? Inte sett Sony t.ex höja priset på ps5 pga efterfrågan.

Nvidia och AMD tillverka ju inte korten. Dem köper ju produktionen av själva gpu chippen och sälja sen vidare dessa till sina tillverkerna.
Tror inte direkt dem få mycket tillbaka av dem pengerna som tillverkerna samt handeln sen lägga på.
Men dem få ju all skuld av både kunderna samt media:n.
Sony däremot har ju i förväg slådd fast ett pris för tillverkningen för konsolerna. Därav har dem mycket mer och hårdare kontroll över priserna. Plus själva konsolen tjänner dem ju inga pengar på. Det är spelen osv som drar in pengarna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nvidia och AMD tillverka ju inte korten. Dem köper ju produktionen av själva gpu chippen och sälja sen vidare dessa till sina tillverkerna.
Tror inte direkt dem få mycket tillbaka av dem pengerna som tillverkerna samt handeln sen lägga på.
Men dem få ju all skuld av både kunderna samt media:n.
Sony däremot har ju i förväg slådd fast ett pris för tillverkningen för konsolerna. Därav har dem mycket mer och hårdare kontroll över priserna. Plus själva konsolen tjänner dem ju inga pengar på. Det är spelen osv som drar in pengarna.

Fast priser kan dom ju ändå inte ha så stor koll på med tanke på PS5-priserna just nu 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Fast priser kan dom ju ändå inte ha så stor koll på med tanke på PS5-priserna just nu 🤣

Tror du missförstå lite. Jag syfta på priset från seriösa handlare. Rätt säkert på att det har hela tiden varit 4999/5999.
Att lagern har varit jämt tomma är en annan sak.
Andrahandsvärde/svarta marknadsvärde har ingen som helst kontroll på.
Men det gå att få tag i en till det utsatta priset om man tål att vänta och har ett order. Samma gäller inte för GPU marknaden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Äsch jag köper helt enkelt inte nytt grafikkort denna vändan. Sitter på ett 1080 men tänker inte betala de priser som råder för ett 3080 i dagsläget och kommer absolut inte vara värt mina pengar senare. Blir 40-serien istället.

Permalänk
Medlem

Såpass få bra spel släpps nuförtiden att det inte är lönt att uppgradera från mitt 1080 TI.
Det klarar ändå de flesta spel i 4k fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Pga relativt opraktiskt att producera egna kryptopengar, antingen för att nyare grafikkort för hemmabruk får konkurrens av något annat, eller för att el överlag blir för dyr överallt. För att kryptovalutor försvinner ter sig inte helt troligt. Don't sit up eller vad är det man säger : )

För spelen jag spelar funkar ännu RTX 2060 köpt bf 2019 utmärkt; hoppas jag inte får ett akutbehov av 4k och ännu större skärm nångång snart..

En vara är värt det den är sålänge det finns en kundkrets som anser den vara värt just det värdet. Vi alla vet ju hur det gick senast då marknaden kraschade och precis som alla andra marknader går detta i vågor. Dessutom räcker det ju att elpriset går upp så kommer här hända saker på krypto-fronten vilket troligen kommer leda till att folk säljer av sina kort. De som säljer först kommer få mest för sina kort och därmed kommer marknaden bli överdröst med kort fort som tusan när väl detta vänder likt en rusande aktie.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

De har nog lite att jobba ikapp. Väntat på mitt 3080 i 7 månader nu, så det lär ju finnas lite backlog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

En vara är värt det den är sålänge det finns en kundkrets som anser den vara värt just det värdet. Vi alla vet ju hur det gick senast då marknaden kraschade och precis som alla andra marknader går detta i vågor. Dessutom räcker det ju att elpriset går upp så kommer här hända saker på krypto-fronten vilket troligen kommer leda till att folk säljer av sina kort. De som säljer först kommer få mest för sina kort och därmed kommer marknaden bli överdröst med kort fort som tusan när väl detta vänder likt en rusande aktie.

Sist var det även rätt poppis att skriva "Har inte suttit i en miningrigg" och det talades rätt ofta om hur man ville undvika sådana kort. Jag skulle aldrig köpa ett grafikkort som gått 100% 24/7 i ett år. Allt går i vågor, den här vågen ter sig större än den förra. Skillnaden är kanske att kryptovalutor är mer mogna och större nu.. vi får se var det leder, samt när marknaden svämmar över med kort (som icke-miners vill köpa). Kanske inte imorron.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)