Nytt (vanligt?) konstruktionsfel på Corsair RMx nätagg

Permalänk
Medlem

Kolla några av de andra bilderna där de markerar djupet på en tandpetare och jämför med de medskickade skruvarna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Kolla några av de andra bilderna där de markerar djupet på en tandpetare och jämför med de medskickade skruvarna.

Ja, de första bilderna visar tydligt att skruven är alltför lång. Men som du säger visar tandpetsbilderna ett liknande problem som i denna tråd. Mina skruvar har samma längd som på tandpetsbilderna. Hos mig passar de eftersom urgröpningen är den ska vara. Men om urgröpningen inte är allignad blir det problem oavsett längd på skruvar. Även om det blir allvarligare med långa skruvar.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av K-Souza:

Mitt RM 750x agg från december 2018 har en sån där icke-ledande plastavskärmning. Dessutom går den aktuella monteringsskruven in i PCB-urgröpningen som den ska. Men vad hjälpte det när agget dog i torsdags. Problemet är inte relaterat direkt till tråden...men osäkerheten om huruvida Corsair kommer att uppfylla den tioåriga garantiutfästelsen gör mig orolig. Den svenska återförsäljaren, Elgiganten, vill inte befatta sig med denna garanti utan jag måste vända mig direkt till Corsair internationellt. La i torsdags in en begäran om RMA på corsair.com men har absolut inte hört något från dem. Inte ens en bekräftelse på att de tagit emot min begäran. Så frågan är vad en garantiutfästelse utöver de lagstadgade två åren är värd?

Det aktuella problemet:
Trycker jag på powerknappen (eller kör paper clip test/eller sluter PWR_SW med skruvmejsel) händer absolut ingenting. Moderkortets kosmetiska LED-belysning + SB_PWR (Standby Power LED) lyser men det gör de oavsett så länge onoff-knappen på baksidan av nätaggregatet är på. Joxade med kablarna och kontakterna för ev oxidation utan resultat. Testade med ett förhistoriskt men enligt ASUS okej nätaggregat från Deltaco på 350W och det fungerar som en dans. Agget från Corsair är inköpt i december 2018 och har 10 års garanti så jag kontaktade inköpsstället Elgiganten. De befattade sig inte med detta garantilöfte så jag hänvisades direkt till Corsair. La in en RMA-begäran på Corsairs internationella sajt i torsdags. Nu några dagar sedan har jag ännu ej fått någon bekräftelse. Väntar några vardagar till sedan går jag på dem igen. Bävar inför vad frakten kommer att kosta för att sända det någonstans i Europa. Det första nätaggregat som går sönder för mig och det över många många datorer sedan min första 1983. Däremot mitt första nätaggregat från Corsair. Tyvärr var det även ursprungligen fel på en minneskrets (DIMM) från Corsair i samma dator så nu har jag haft problem med allt från Corsair i denna dator. Missnöjd.

Hejsan,

Har du fått ett ticketnummer från våran support? PMa det till mig isåfall så ska jag be dom ta en titt så snabbt de går.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Har du fått ett ticketnummer från våran support? PMa det till mig isåfall så ska jag be dom ta en titt så snabbt de går.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Tack, PM skickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Souza:

Mitt RM 750x agg från december 2018

Du har tre års reklamationsrätt, så Elgiganten skall ta emot ditt nätagg helt oberoende av Corsairs tioåriga garanti.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har tre års reklamationsrätt, så Elgiganten skall ta emot ditt nätagg helt oberoende av Corsairs tioåriga garanti.

Tack, jag ska undersöka den möjligheten också. Den rätten är dock lite snävare än Corsairs tioåriga garanti. Men visst, jag anser att felet är ursprungligt så då ska reklamationsrätten gälla. Får se vilken lösning det blir i slutändan. Nu när jag har Corsair Johan till hjälp.

Permalänk
Medlem

Några uppdateringar i ärendet @Corsair Johan?

Jag vet inte om OP gjorde det, men jag drog iväg en anmälan till Elsäkerhetsverket. Får se om de tycker att det är nödvändigt att kontrollera eller inte.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Några uppdateringar i ärendet @Corsair Johan?

Jag vet inte om OP gjorde det, men jag drog iväg en anmälan till Elsäkerhetsverket. Får se om de tycker att det är nödvändigt att kontrollera eller inte.

Har valt att inte skicka in ett RMA ärende efter ett par dagars övervägande. Vid RMA får man begagnade reparerade produkter i första hand. Är inte helt sugen på att byta ut ett nytt nätagg mot ett gammalt over ett konstruktionsfel som inte påverkar mig. Samt att är det ett vanligt fel finns det andra från samma batch med felet. Finns en annan i tråden med samma problem, och det verkar vara ett återkommande kvalitetsproblem för Corsair. Att inspektera mitt nätagg kommer knappast hjälpa ett stort företag som Corsair. Med all sannolikhet skulle det försvinna i ett vanligt RMA ärende hursom.

I PMet jag skickade vår lokala representant ett par dagar innan jag postade tråden skrev jag även att reklamation inte ligger på bordet atm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Läste recensioner av Corsair RMx seriens nätagg av ren slump när jag skulle beställa ett nytt Corsair RM850X V2.

Hade jag inte läst detta skulle jag aldrig kollat innan jag skruvade på min gamla PSU-bracket till mitt Lian Li chassi.

Vad jag förstår är ditt nätaggregat sprillans nytt? Då behöver du inte göra en RMA hos Corsair. Lämna tillbaka det där du köpte det och få pengarna tillbaka. Eller vad hindrar det?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av str8forthakill:

Har valt att inte skicka in ett RMA ärende efter ett par dagars övervägande. Vid RMA får man begagnade reparerade produkter i första hand. Är inte helt sugen på att byta ut ett nytt nätagg mot ett gammalt over ett konstruktionsfel som inte påverkar mig. Samt att är det ett vanligt fel finns det andra från samma batch med felet. Finns en annan i tråden med samma problem, och det verkar vara ett återkommande kvalitetsproblem för Corsair. Att inspektera mitt nätagg kommer knappast hjälpa ett stort företag som Corsair. Med all sannolikhet skulle det försvinna i ett vanligt RMA ärende hursom.

I PMet jag skickade vår lokala representant ett par dagar innan jag postade tråden skrev jag även att reklamation inte ligger på bordet atm.

Vi tar väldigt gärna in ditt nätaggregat för att undersöka det. Om du har skapat en ticket på våran support-sida så PMa det numret till mig så ska jag be dem ta in det för undersökning och hjälpa dig så smärtfritt de kan, och nej du får inte ett begagnat nätaggregat vid en RMA du får ett nytt.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Souza:

Vad jag förstår är ditt nätaggregat sprillans nytt? Då behöver du inte göra en RMA hos Corsair. Lämna tillbaka det där du köpte det och få pengarna tillbaka. Eller vad hindrar det?

Det som är bra med det är att det enkelt och snabbast för dig, och problemet är att någon annan kommer köpa samma produkt senare, och kommer ha samma fel.
Så länge tillverkaren inte återkallar då, vilket jag inte tror kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det som är bra med det är att det enkelt och snabbast för dig, och problemet är att någon annan kommer köpa samma produkt senare, och kommer ha samma fel.
Så länge tillverkaren inte återkallar då, vilket jag inte tror kommer hända.

Nu syftade jag inte på att ångra köpet utan att reklamera det där man köpte det. Att skicka ett nätagg till Corsair som RMA kostar 4-500 kronor i frakt till Nederländerna. Är det nytt när det brakar blir det inte något tjafs. Då ska det bytas ut , lagas eller ge pengarna tillbaka. Så ja, det är inte säkert att man får pengarna tillbaka men man slipper tjafs och frakt. Tveksamt att ett reklamerat nätagg säljs som nytt. Men det är klart. Ångrar man istället köpet och får pengarna tillbaka så köper säkert någon annan stackare det. Men det är ju ytterst inte ditt ansvar. Men du kan ju ångra köpet utan att reklamera det...men ändå säga varför du ångrar dig. Dvs för att det inte är elsäkert...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Vi undersöker detta just nu och jag återkommer med mera information så fort jag vet mer.

Fortfarande ingenting från Corsair i det här ärendet? Det har nu gått tre veckor sedan ovanstående inlägg.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av fragande:

Fortfarande ingenting från Corsair i det här ärendet? Det har nu gått tre veckor sedan ovanstående inlägg.

Vi behöver få in enheter för att kunna undersöka det närmare och det tar tid, men vi jobbar för fullt på det. Uppdaterar så fort jag vet mer.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Fortfarande ingenting från Corsair i det här ärendet? Det har nu gått tre veckor sedan ovanstående inlägg.

Det involverar frakt till och från USA i corona tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Vi behöver få in enheter för att kunna undersöka det närmare och det tar tid, men vi jobbar för fullt på det. Uppdaterar så fort jag vet mer.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Skrivet av str8forthakill:

Det involverar frakt till och från USA i corona tider

Har all förståelse för att det tar tid att utreda, men borde det inte införas säljstopp under tiden som försiktighetsåtgärd i och med att det är ett potentiellt elsäkerhetsproblem? Samt utfärdas någon slags notis till nuvarande ägare så att de blir medvetna om det och kan inspektera sina egna nätaggregat om de så önskar (och undvika att använda den monteringsskruven vid nygbygge/ommontering).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070