Cerebras avtäcker världens största krets – 56 gånger större än Nvidias gigant A100

Permalänk
Melding Plague

Cerebras avtäcker världens största krets – 56 gånger större än Nvidias gigant A100

Med 2,6 biljoner transistorer och ett mått på 46 225 mm² är Cerebras Wafer Scale Engine 2 världens i särklass största krets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Bästa är pris "Ja"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undra vilken hashrate man skulle kunna uppnå på en sådan.

Permalänk
Avstängd

Är detta "silikonsnus"?(längst upp åt vänster:)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är där alla kiselplattorna är. Köp och sälj på spotten!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hjälpsam

LOL!

Häftig mastodont, hade varit spännande att se hur många MFLOP man kan kräma ur ett sådant chip. Samt cacha hela OS ondie låter som framtiden =D

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

But can it run Crysis Remastered som är singeltråd-bottle-necked?

Permalänk
Medlem

Som hittat, beställde fem. #FOMO

Permalänk
Medlem

frågan är om vi börjar närma oss gränsen för simulering av en mänsklig hjärna i realtid med sådana kretsar?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Tyckt att Nvidia A100 varit dyrt och overkill för WoW men nu när jag ser denna värsting så kanske man ska sluta vara snål och slå till på ett DGX-system (:

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem

40 GB SRAM!! AMD kan ju gå och gömma sig med sin "Game Cache" på sina futtiga c:a 0.07 GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Mortal1ty:

Undra vilken hashrate man skulle kunna uppnå på en sådan.

Så himla tjatig kommentar Det bästa hade väl varit om kryptovalutaorganisationerna inte betalat för mining, då hade alla varit helt ointresserade av hashrates. Det hade ju varit mycket enklare att skapa en valuta som inte behöver slösa sådan GPU kraft.

Sen är ordet mining så himla dumt, visst du minar åt dig själv då du får pengar för det. Men kryptovalutorna behöver givetvis GPU kraft för att hålla sig rullande, men mining är så missvisande.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Fluf:

LOL!
https://i.imgur.com/UqyqblX.png

Häftig mastodont, hade varit spännande att se hur många MFLOP man kan kräma ur ett sådant chip. Samt cacha hela OS ondie låter som framtiden =D

Ja, den kostar pengar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Intel och AMD borde skicka ut sådana här CPU-plattor till återförsäljare. Bara promenera ner till Inet beställa ett visst antal kärnor och sen kapar de till den storleken man vill ha och tar betalt per mm².

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en ny dator til TV:n men mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.

Då får det bli en Raspberry Pi...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Ja, den kostar pengar.

Jo, långt över den arm och njure jag brukar kalkylera med när det gäller villhöver hårdvara, sådana värden kan bara beräknas i /pengar/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hockeypuck ju..
"Bara" svenskar som vet vad en snusdosa är...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

aggregerad?
Vad sägs om total/sammanlagd istället?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

But can it run Crysis Remastered som är singeltråd-bottle-necked?

Damn, någon hann före

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

först skall allt vara så smått nu ska allt vara så stort :]

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är det den här teknologin Webhallens grafikkort bygger på (för er som kommer ihåg det)?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jo, långt över den arm och njure jag brukar kalkylera med när det gäller villhöver hårdvara, sådana värden kan bara beräknas i /pengar/

Du kan nog få 0.5-1.5 miljoner för en njure, så kanske man klarar sig på att sälja en. Finns ingen direkt marknad för armar, endast ARM-ar.

Edit: 2m USD+ ... ajajaj

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Silikonsnus? Det är en hockeypuck som någon redan påpekat med NHL-laget LA Kings. Gummitrissa är det enda jag hört som slang. Silicon är ju kisel och inte silikon.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Intel och AMD borde skicka ut sådana här CPU-plattor till återförsäljare. Bara promenera ner till Inet beställa ett visst antal kärnor och sen kapar de till den storleken man vill ha och tar betalt per mm².

Haha, köpa processor på löpmeter Men var det inte AMD som "limmade" ihop sina CPU:er enligt några blå konkurrenter? De kan ju sälja på lösvikt i så fall vetja!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja se prestanda/watt på en såndär!

Men det kanske mest handlar om ganska specialskriven mjukvara så svårt att jämföra rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Skulle behöva en ny dator til TV:n men mitt säkringsskåp pallar nog inte 15000W.

Då får det bli en Raspberry Pi...

Nej, nu när vi har så många såhär stora kretsar, så vi vet vad de brukar behöva för effekter, kan man ju tycka att man borde börja säkra upp så att man klarar behoven som standard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

frågan är om vi börjar närma oss gränsen för simulering av en mänsklig hjärna i realtid med sådana kretsar?

Inte i närheten från vad jag hört. Tror det krävdes bland de kraftigaste datorerna bara för att simulera enkla insekters hjärnor.

Permalänk
Medlem

Frågan är nu, klarar den Quake 2 RT?

Men helt ärligt.. detta är vackert för forskning!

Permalänk
Medlem

Man vill ju se den monterad inkl en rejäl tornkylare

Permalänk
Medlem

Nervöst att posera med den kretsen på bild?
Värde per vikt relation OSV 🙂