TSMC om Intel: "Taiwanesiska arbetare mer hängivna än amerikanska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Typ alla som har arbetare som jobbar mot existensminimum och går i vinst..

Finns en drös inom Arbetsförmedlingen.

Lego är ett av de. (Nej, inte danska Lego, Lego i Kristianstad) Samhall likaså, Moldex.. Foodora ska nog också klämmas in här.. Några exempel.

Dessa företag lever på den s.k ''sysselsättningen''

Folk ska jobba 8h om dagen för 3600SEK i månaden, sjukt liten summa =/= mot dagens höga pris på livsmedel.

Jag gjorde detta under ett längre period aka.. Fas3. Bollades mellan företagen, jag hade inte rättigheter bara skyldigheter, jobba jobba jobba.. för ingenting.

Jag hade ett riktigt jobb inom Scan ett tag.. ett sommarjobb, dessa pengar skulle jag spara 3 månader EFTER jag fick lov att gå från jobbet, då Soc sade att alla pengar jag tjänade på Scan skulle gå till sparande för framtida hyror etc etc..

Inga roliga levnadsstandards under mellanklassen inte

Har man inga föräldrar som hjälper dig via sin nepotism så är det väldigt svårt att klara sig i Sverige från grunden.

Glöm körkort, glöm hus.. glöm lägenhet på bättre plats.. utan det är hyres som gäller på en nedfallen förort som gäller... OM du har 5000-10000 poäng i bostadskö... annars är du körd. (Jag vet, har bott på gatan pga detta ett tag)

Vilka är det som endast ska klara sig på 3600:-/mån, känns som om det inte går att överleva på det eller det fylls kanske på med andra bidrag/ersättningar etc?

Men känner du till brott mot arbetstidslagen så anmäl & åter anmäl..
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-oc...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Vilka är det som endast ska klara sig på 3600:-/mån, känns som om det inte går att överleva på det eller det fylls kanske på med andra bidrag/ersättningar etc?

Men känner du till brott mot arbetstidslagen så anmäl & åter anmäl..
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-oc...

3600:- är det en får att leva för.

Sen får du självklart bidrag till hyra.

Men 3600SEK är för din ficka.

El, vatten, sopor.. mat.. hobby.. kläder och hygien ska 3600SEK täcka.

Arbetstidslagen är ett skämt.. lagen säger att varken Fas 3'are eller praktikanter får bidra lönsamt till verksamheten de är i.. ändå så är det just detta sysselsättarna gör.. bidrar med vinst till diverse företag då det finns ''loopholes'' i lagen som företagare utnyttjar.. aka ''de får ju erfarenhet, och kanske vi anställer om hen visa framfötterna''

Nepotismen skyddar nepotismen.. klart dessa skyddar sina miljarder de håvar in i denna verksamhet.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av SockerfriKetchup:

3600:- är det en får att leva för.

Sen får du självklart bidrag till hyra.

Men 3600SEK är för din ficka.

El, vatten, sopor.. mat.. hobby.. kläder och hygien ska 3600SEK täcka.

Arbetstidslagen är ett skämt.. lagen säger att varken Fas 3'are eller praktikanter får bidra lönsamt till verksamheten de är i.. ändå så är det just detta sysselsättarna gör.. bidrar med vinst till diverse företag då det finns ''loopholes'' i lagen som företagare utnyttjar.. aka ''de får ju erfarenhet, och kanske vi anställer om hen visa framfötterna''

Nepotismen skyddar nepotismen.. klart dessa skyddar sina miljarder de håvar in i denna verksamhet.

Borde nämnas att företagen får bidrag från arbetsförmedlingen och staten för diverse praktikanter (flera företag över åren som haft detta som affärsmodell).
Vart fast i det systemet under flera år, alla dessa lagar finns och vad du skrev ovan är exakt vad som nämns.
Problemet är att praktikanter direkt bidrar till lönsamheten då de har en aktiv funktion i själva företaget.
Borde även nämnas att praktikanter TVINGAS och FÖRVÄNTAS bidra lika mycket som aktiva anställda av majoriteten av företagen som tar in dom...
Klagar du och tar upp diverse regler när du väldigt tydligt blir utnyttjad blir du utbytt då det finns en låååång lista av arbetslösa, många som inte vet bättre eller ens bryr sig.

Finns inget roligare än att sköta jobbet varje dag, gå och få lugn inflammation från praktikplatsen då den tvingar ut en i -20 kyla för att göra ett jobb man enligt reglerna inte ska göra, sjuka sig.... sen få all ersättning strypt pg.a "arbetsvägran".

suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vi har folk som jobbar mycket övertid där jag jobbar.
Det finns regler som är mycket tydliga rörande övertid, ersättning, maxtider, viloperioder etc
Vi har också fackliga organisationer som inte tvekar att informera att x timmar övertid motsvarar y antal anställningar

Jag tycker att vi har en mycket bra balans mellan arbetsgivare och arbetstagare
Samt att de flesta av våra arbetsgivare faktiskt verkar ha kvar en viss mänsklighet.
Vilket är mer än vad man kan säga om Amerikanska företag, där folk inte får ta "pissepaus" under arbetet
https://www.cbsnews.com/news/amazon-drivers-peeing-in-bottles...
(Nu fick ni också reda på varför jag bojkottar ett visst företag...)

För att du i din naivitet har det bra på din arbetsplats, så kan du likt dom Kristna tro så mycket du vill, men det förändrar inte hur det faktiskt kan se ut här i landet. Fakta är att det finns tonvis med folk under slavliknande löner i Sverige. Usa har faktiskt en minstalön (även om den inte är hög), men det har inte vi här i Sverige. Du vet dom som städar på McD och diverse restauranger, som anställs av sina egna landsbröder och inte är så välnformerade vad som är OK eller inte i detta land, det har artiklar och tv-inslag om detta flertalet gånger. De kan ha så usla löner att du inte skulle tro det var sant och du hade inte rört ett finger för den ersättningen. Sedan näms det även företag här som Samhall, som konkurrerar på olagligt vis, budar under alla andra aktörer och alla praktikanter inom företaget används som fullt anställda. Har jobbat på antal ställen som städfirmorn bytts ut till Samhall, även hur dåliga dom varit för att dom är så otroligt mycket billigare. Så nej, allt är inte rättvist eller väl här i Sverige, och långt ifrån alla arbets eller konkurrenslagar efterföljs på alla ställen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Inga roliga levnadsstandards under mellanklassen
Har man inga föräldrar som hjälper dig via sin nepotism så är det väldigt svårt att klara sig i Sverige från grunden.

Glöm körkort, glöm hus.. glöm lägenhet på bättre plats.. utan det är hyres som gäller på en nedfallen förort som gäller... OM du har 5000-10000 poäng i bostadskö... annars är du körd. (Jag vet, har bott på gatan pga detta ett tag)

Har ju rötter från ett annat land. Känner att om man inte lyckas här i Sverige så har man svårt att lyckas någon annanstans. Du har CSN och gratis universitetsutbildning. Alla måste börja någonstans, en del får silversked. Andra skaffar ”cohones” och reder sig själv. Blev hemlös när exets föräldrar kastade ut oss. Men vi löste det med. Har aldrig fått hjälp med något jobb, men jag har aldrig tyckt synd om mig själv utan jag har köttat på. Sen får man knega och spara. Leva på gröt, men sånt som inte dödar härdar ju själen.

Nu, OnT. Visst är det ett nationalistiskt tal, men utan USA så hade ju Taiwans varit invaderat för länge sen. Sen har jag aldrig förstått meningen med att klassificera människor efter nationalitet/härkomst/hudfärg. Det finns lata människor överallt i hela världen. Brukar reagera när släktingar tycker att vi svenskar är lata jävlar, men vi har ju ett liv och med innovationer som JAS, Spotify, mm. Ynka 10 miljoner människor lyckas göra något som ett land med 100 miljoner inte lyckas. Nä, hudfärgen avgör inte. Det är individen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Med Taiwan’s arbetsmiljö (övertid o.s.v.) är det ju inte konstigt att de får mer gjort.
Slutligt så tror ja han har rätt....

Skrivet av SockerfriKetchup:

Typ alla som har arbetare som jobbar mot existensminimum och går i vinst..

Finns en drös inom Arbetsförmedlingen.

Lego är ett av de. (Nej, inte danska Lego, Lego i Kristianstad) Samhall likaså, Moldex.. Foodora ska nog också klämmas in här.. Några exempel.

Dessa företag lever på den s.k ''sysselsättningen''

Folk ska jobba 8h om dagen för 3600SEK i månaden, sjukt liten summa =/= mot dagens höga pris på livsmedel.

Jag gjorde detta under ett längre period aka.. Fas3. Bollades mellan företagen, jag hade inte rättigheter bara skyldigheter, jobba jobba jobba.. för ingenting.

Jag hade ett riktigt jobb inom Scan ett tag.. ett sommarjobb, dessa pengar skulle jag spara 3 månader EFTER jag fick lov att gå från jobbet, då Soc sade att alla pengar jag tjänade på Scan skulle gå till sparande för framtida hyror etc etc..

Inga roliga levnadsstandards under mellanklassen inte

Har man inga föräldrar som hjälper dig via sin nepotism så är det väldigt svårt att klara sig i Sverige från grunden.

Glöm körkort, glöm hus.. glöm lägenhet på bättre plats.. utan det är hyres som gäller på en nedfallen förort som gäller... OM du har 5000-10000 poäng i bostadskö... annars är du körd. (Jag vet, har bott på gatan pga detta ett tag)

Du har rätt. Var själv o ”arbetstränade” på Samhall. Fick dock extratjänst inom Malmö Stad så man ”räddades” kan man säga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]