Phanteks utökar kritikerrosade Eclipse med minstingen P200A ITX

Permalänk
Melding Plague

Phanteks utökar kritikerrosade Eclipse med minstingen P200A ITX

Chassimakaren Phanteks fortsätter att krympa Eclipse-serien, som nu tar klivet ned till formfaktorn Mini ITX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där ser faktiskt riktigt trevligt ut.
Jag gillar ITX (ibland mATX) chassin som inte är tok kompakta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lite väl stort för ITX för in smak men verkar rätt genomtänkt!
Det är kanske smart ändå med agget i toppen så att grafikkortet kan ta luft direkt ifrån botten.
Nackdelen är väl att man inte kan stoppa en rad i taket men de kompenserar de ju lite med rad montering i sidan.. fast de där sido-radiatorplatsen funkar väl bara med vertikal monterat grafikkort?
Annars kan jag tycka det är lite dåligt om lådan inte stödjer 3.5 tums disk alls utan tillbehör!
(Inte för att jag skulle köpa 3.5 hdd men iallafall )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Märkligt med nätagget där uppe och utan eget utrymme kan jag tycka. Jag har ett P300A som är på 36 liter (6 liter större) och som sväljer ATX + att man har en egen "källarvåning" för PSU + kablar. Så man blir av med alla kablar - i P200A vet jag inte riktigt hur man ska göra det snyggt. Annars tycker jag Phanteks brukar ta bra beslut i sin design.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Ser fint ut, men jag är ute efter ett större chassi numera.

Fulltower

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Märkligt med nätagget där uppe och utan eget utrymme kan jag tycka. Jag har ett P300A som är på 36 liter (6 liter större) och som sväljer ATX + att man har en egen "källarvåning" för PSU + kablar. Så man blir av med alla kablar - i P200A vet jag inte riktigt hur man ska göra det snyggt. Annars tycker jag Phanteks brukar ta bra beslut i sin design.

Jag har inte kollat så noga men man kan nog gömma en del kablar bakom nätagget?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nätagget uppe betyder ju möjligheter för mycket lägre chassin. Hade det suttit nede blir det ju i vägen för expansionskort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kom igen, Jonas! RE-CEN-SION! RE-CEN-SION!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

vad är meningen med så stora itx chassin? atx får ju utan problem plats i ett såppas stort chassi. meh....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte kollat så noga men man kan nog gömma en del kablar bakom nätagget?

Jo går säkert att peta in kablar där - men om du tittar på P300A:

Där har du väldigt bra möjlighet att gömma undan kablage i "källaren" som du inte har på P200A.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Vill gärna ha en review på denna tack verkar som ett schysst chassi!

Permalänk
Medlem

Den där kabelhanteringen är definitivt photoshoppad. Ingenstans att gömma det oundvikliga ormboet av kablar. Synd att det inte kommer i vitt som de flesta andra Eclipse-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vad är meningen med så stora itx chassin? atx får ju utan problem plats i ett såppas stort chassi. meh....

305mm stort moderkort i ett chassi på 365mm? Tror knappast det.

Man får väl plats med en stor Noctua i denna om man vill. Dessutom atx strömagg. Dessutom till brukbart pris.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

305mm stort moderkort i ett chassi på 365mm? Tror knappast det.

Man får väl plats med en stor Noctua i denna om man vill. Dessutom atx strömagg. Dessutom till brukbart pris.

Du ser väl att om du tar bort agget och monterar det i fronten, antingen i botten eller i toppen av fronten så går ett atx mobo in utan några större problem? Visst man täcker för en av fläktarna fram men so what.

Det är helt enkelt för bauta stort för ett mini itx mobo, hade det dära Fractal design mini itx chassit och det var värsta skräpet, inte nog att det var så stort och endast fick plats med itx mobos men agget som tyvärr var monterat i botten blockerade luften för graffet.

Minns fortfarande kompisens micro atx bygge som var bra mycket mindre än dessa monstruösa mini itx chassin. Nä, detta chassit borde kunna husera ett atx om man så ville det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya itx-chassin. Tycker som några andra gär att det är på tok för stort men kommer de med något nytt eller finurligt så kan det vara intressant.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hade jag haft ett mini-itx istället för ett m-atx moderkort hade nog jag köpt det.
Jag hade dock gjort en ändring, antingen gett det stöd för m-atx eller namngett det P100A istället.
(nästa chassi i Eclipse serien är m-atx chassit p250a?) Eller så har de inte tänkt att släppa ett m-atx chassi i Eclipse serien, vilket jag kan färstå

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du ser väl att om du tar bort agget och monterar det i fronten, antingen i botten eller i toppen av fronten så går ett atx mobo in utan några större problem? Visst man täcker för en av fläktarna fram men so what.

Det är helt enkelt för bauta stort för ett mini itx mobo, hade det dära Fractal design mini itx chassit och det var värsta skräpet, inte nog att det var så stort och endast fick plats med itx mobos men agget som tyvärr var monterat i botten blockerade luften för graffet.

Minns fortfarande kompisens micro atx bygge som var bra mycket mindre än dessa monstruösa mini itx chassin. Nä, detta chassit borde kunna husera ett atx om man så ville det.

Montera ett agg i fronten? Blir ju snyggt med strömkabeln och något knepigt att slå av huvudströmbrytaren.

Klart jag ser att dom yttre måtten skulle kunna husera ett atx, men detta är ett prestandachassi där du till och med kan skohorna in bland dom största tornen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Montera ett agg i fronten? Blir ju snyggt med strömkabeln och något knepigt att slå av huvudströmbrytaren.

Klart jag ser att dom yttre måtten skulle kunna husera ett atx, men detta är ett prestandachassi där du till och med kan skohorna in bland dom största tornen.

Mitt gamla Jonsbo UMX3 hade nätaggregat i fronten. Inuti chassit fanns en kort kabel som gick till baksidan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ponera att man sätter en CPU-cooler som blåser ut enligt exempelbilden. Hur hade ni byggt resten av luftflödet?

In i botten och ut på alla 5 fläktarna? Eller in på de två frontfläktarna och ut genom bakfläkten för att strömma luft över graffets uppblåsta varmluft?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro