Apple stäms för falsk marknadsföring kring vattenskyddet på Iphone

Permalänk

Filmade ena grabbens första plaskande vid strandkanten men en Sony Xperia Z och testade att filma en kort stund under vattnet efter det. Funkade kanon. Stoppade telefonen i fickan och simmade tillbaka till stranden. Stendöd när jag sen kom upp ur vattnet. Xperia Z hade ju plastlock över alla "hål" där vatten kunde komma in och jag var alltid supernoga med att känna så att de satt som de skulle innan jag utsatte den för vatten. Vill minnas att Sony ändrade sin policy angående vattentäthet ett tag efter att just Z släppts där de påpekade att man inte skulle doppa den i vatten och att testerna utförts i laboratoriemiljö. Har för mig att de även tonade ner badandet i reklamerna till uppföljaren om jag inte missminner mig.

Jag fick dock en ny telefon efter att jag påpekat att den minsann skulle vara vattentät (var väl den första telefonen med ip-certifiering). Tråkigt att klippet på första plaskandet med äldste grabben inte gick att rädda dock. Tack för den Sony!

Permalänk
Skrivet av gorbatjov:

Filmade ena grabbens första plaskande vid strandkanten men en Sony Xperia Z och testade att filma en kort stund under vattnet efter det. Funkade kanon. Stoppade telefonen i fickan och simmade tillbaka till stranden. Stendöd när jag sen kom upp ur vattnet. Xperia Z hade ju plastlock över alla "hål" där vatten kunde komma in och jag var alltid supernoga med att känna så att de satt som de skulle innan jag utsatte den för vatten. Vill minnas att Sony ändrade sin policy angående vattentäthet ett tag efter att just Z släppts där de påpekade att man inte skulle doppa den i vatten och att testerna utförts i laboratoriemiljö. Har för mig att de även tonade ner badandet i reklamerna till uppföljaren om jag inte missminner mig.

Jag fick dock en ny telefon efter att jag påpekat att den minsann skulle vara vattentät (var väl den första telefonen med ip-certifiering). Tråkigt att klippet på första plaskandet med äldste grabben inte gick att rädda dock. Tack för den Sony!

Det finns några telefoner som förr marknadsförde som riktigt vattensäkra och Sony Xperia Z är säkert en av dem.

Men när det gäller Apple, är det någon som vet något ställe som de har marknadsfört deras produkter varit mer vattensäkra än vad de är och vad garantin täcker? -Vad en lokal säljare i en ej Applebutik sa räknas ej.

Permalänk
Medlem

Ljuga kunder rakt upp i ansiktet??
Vafan

Det var Apple?
Skräll

Appleanvändare kommer att kritisera detta?
aPpLe hAr inTe GjoRt FeL

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

aPpLe hAr inTe GjoRt FeL

Jo man undrar ju fan hur Apple kan fortsätta sälja prylar när man ser hur värdelöst designade de är med all skit som Louis Rossmann lagar. Känns dock inte som gänget som försvarar dålig design hänger på swec, jag tror det krävs en lägre kunskapsnivå för att försvara det här.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vafan

Det var Apple?
Skräll

aPpLe hAr inTe GjoRt FeL

Jag ser det ej som en Applefråga utan en generellfråga som berör otroligt mycket produkter inom helt olika områden, jag pratar inte bara om datorprodukter utan vanliga verktyg som ficklampor, skruvdragare you name it.
Vissa tillverkarna marknadsför garanterat sina produkter felaktigt, men jag har inte sett någon Applereklam som jag tycker är missvisande när det gäller deras vattentålighet.
Men det blir lite omvänd bevisbörda av det hela om man ska leta igenom alla annonser, marknadsföringsmaterial som kan vara dåligt. Enklare är att de som påstår att Apple har vilselett deras kunder kring vattentåligheten även visar var de har gjort detta. Och det är även så det bör gå till i domstolen, de som anklagar Apple för att ha vilselett kommer med bevis som visar var.
-Att en säljare i en stor butik som Apple inte äger påstår att deras produkt kan göra vad som helst, blir väldigt konstigt om Apple ska ansvara för. Om såklart Apple inte hade dåligt underlag till butiken eller de visste om att butiker som säljer deras produkter även marknadsför dem felaktigt.

Ta en Nas som exempel. Om en säljare i en populär elbutik säger att raid är fullt tillförlitlig backup. Gör sig då tillverkaren av Nasen skyldig till vilseledande marknadsföringen om de själva inte påstår detta? Utan det är enbart något som personen i butiken på egen hand har hittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Jobbar på en servicepartner till Apple, och de har som du säger en fuktindikator som sitter i simkortsfacket. Denna ska dock inte användas för att avgöra om telefonens garanti gäller eller ej, utan mer som en snabb-indikator. Om denna lösts ut ska telefonen öppnas upp och inspekteras, att den är utlöst betyder inte per automatik att telefonens garanti slutar gälla. Det händer rätt ofta att denna LCI lösts ut, men att man sedan inte hittar några tecken på fukt inne i telefonen, och då reparerar eller byter vi luren på garanti precis som vanligt. Allt detta enligt Apples egna teknikervägledning.

Har du jobbat där länge? Vet du om policyn har förändrats?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det blir lite omvänd bevisbörda av det hela om man ska leta igenom alla annonser, marknadsföringsmaterial som kan vara dåligt. Enklare är att de som påstår att Apple har vilselett deras kunder kring vattentåligheten även visar var de har gjort detta.

Det hänvisas ju bland annat till informationsmaterial på Apples hemsida som säger att du ska skölja telefonen under kranen.

Visa signatur

---

Permalänk
Viking
Skrivet av Dizzö:

Vafan

Det var Apple?
Skräll

aPpLe hAr inTe GjoRt FeL

Tror vi förstått att du av någon anledning hatar Apple.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vem badar med sin telefon eller ens dyker med den?🤣

Många fler än man tror! 🙈

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Många fler än man tror! 🙈

*räcker upp handen*

Jag har en hel del bilder och filmer från min Sony Z3 Compact när jag badar och dyker i från basängkanten. Jag har nog haft tur kanske..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vem badar med sin telefon eller ens dyker med den?🤣

Om marknadsföringen säger att telefonen är vattentät ned till 6 meters djup är det väl inte jättekonstigt om någon tar med den i poolen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

Först var den inte, jag vet inte vilken som var det men jag har haft både Ericsson R310 "Hajfenan" och Nokia 5210 som inte var riktigt lika vattentät .

Permalänk
Medlem

Men VA?
Apple säger själva att "Om mobilen går sönder i samband med att den blivit blöt så gäller inte garantin".
Det om något betyder väl att deras mobiler INTE är vattentäta oavsett vad för IP-klassat strunt det står.
Men fortfarande synd att moderna mobiler har så svårt att vara Vattentäta på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker vissa stämningar i Usa är kortade och det ibland bara finns folk som vill tjäna pengar.

Jag betvivlar på att Apple produkter när det gäller iP-klassificering är så mycket sämre än alla andra produkter med detsamma, jag kan heller ej minnas att Apple har gjort så mycket mer reklam om vattentålighet än något annan.
Men vi får se hur det går.

detta gäller i princip alla företag men nu va de apple som blev stämd, hoppas det kommer ut något vettigt i detta som fixar till oredan som finns nu för allihopa.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Tycker Apple kan stämmas för bra mycket mer och viktigare frågor, men men

Utveckla gärna!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Har du jobbat där länge? Vet du om policyn har förändrats?

10 år, den har inte förändrats vad jag vet. I alla fall inte till det sämre för konsumenten. Jag kan tyvärr inte dela med mig av det exakta innehållet.

Skrivet av Stan Carley:

Men VA?
Apple säger själva att "Om mobilen går sönder i samband med att den blivit blöt så gäller inte garantin".
Det om något betyder väl att deras mobiler INTE är vattentäta oavsett vad för IP-klassat strunt det står.
Men fortfarande synd att moderna mobiler har så svårt att vara Vattentäta på riktigt.

Ja jag vet inte, man kanske mer ska se det som en bonus att telefonen tål lite mer vatten än en iPhone gjorde för 10 år sedan. Det märkliga är ju att man väljer att marknadsföra detta men samtidigt inte lämnar några som helst garantier. Det blir ju också svårt att bevisa (både som reparatör och kund) att telefonen utsatts eller inte utsatts för en situation som faller inom/utanför de parametrar som man skulle garantera. I princip alla sådana ärende kommer ju sluta med att kunden på något sätt måste bevisa att telefonen bara låg på t.ex. en halvmeters djup i ett par minuter (eller tvärt om, att man som reparatör/tillverkare måste kunna bevisa motsatsen).

Det är en knepig fråga. Svaret, tycker jag, blir att man helt enkelt inte marknadsför produkten som vattentålig alls, men att den kanske är det ändå till viss del. Men då förlorar man ju ett bra säljargument. 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Angående att skölja telefonen så får jag en känsla av att de har förväxlat skölja försiktigt och spola. Du kan inte ha kranen på högt tryck och tro att vatten inte ska kunna tränga in i en IPx7 eller x8-klassad telefon. För att skydda mot spolning krävs IPx5 eller x6. Så på den punkten kommer de garanterat inte lyckas, och jag tror inte att punkten om djupet kommer bringa någon lycka för dem heller, med tanke på att det står "To prevent liquid damage, avoid these: Swimming or bathing with your iPhone". Att en telefon klarar 6m djup i 30 minuter betyder att om du tappar telefonen i 6m djupt vatten så har du 30 minuter på dig att ta upp den. Det betyder inte att du kan ta den på en simtur ner till havets djup. Och att saltvatten har högre densitet och därmed högre tryck är ju något man lär sig på lågstadiet, och om de har fått tag i informationen att Apple har testat i stillastående renat vatten så finns ju informationen tillgänglig.

Fast att saltvatten har något högre densitet än rent vatten får nog anses vara av obefintlig betydelse.
rent vatten har en densitet på 1000g/liter. Havsvatten med 3,5% salt har en densitet på 1023g/liter.
Det innebär en skillnad på 2,3%. Betydelsen av det är att om den ska klara 6 meter i rent vatten så ska den klara 5,87m i salt vatten. Om du istället är i östersjön som har ca 1,5% salthalt så ska den klara 5,95m.

Det betyder att om det är salt vatten istället för rent vatten så ska den tappa endast 13 cm i tålighet. Det får anses som försumbart. Har man en djupmätare så kommer den att visa motsvarande fel vid dykning så det enda sättet att vara så säker på djupet är om du lodar och sedan dyker ner på cm när.

Jag har extremt svårt att se att någon tar ned en telefon på 6 meters djup. Dit dyker i stort sett ingen som inte är hyfsat tränad dykare och dom har bättre vett än att ta med sig telefonen ner.
6 meters djup är relativt obehagligt att fridyka om du inte är relativt tränad fridykare. Med gasbuber är det förvisso mindre obehagligt men då ska du ha antingen ett dykcert eller dyka med instruktör under träning.

Om man säger att den skall klara 6 meters djup så ska den klara 6 meters djup. Annars är den inte konstruerad på ett sätt som gör att den klarar certifieringen. Så enkelt är det. Om telefonen blir vattenskadad på mindre djup än så så är den felkonstruerad för den certifiering den har och borde således aldrig ha certifierats för det.

Om telefonen inte klarar det som tillverkaren säger att den skall klara i sin marknadsföring så är det vilseledande marknadsföring. Så enkelt är det. Apple (i det här fallet) ljuger i sin marknadsföring om vad telefonen skall klara. Inte för att andra tillverkare av elektronikprodukter och smartphones är felfria men Apple spelar i en helt egen liga vad gäller motstånd mot "right to repair" och hantering av fuktskador anser jag.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mej så är IP klassningen för nya telefoner och detta gäller inte efter 6 månader.
Detta kanske är bara rekommendationer jag hört då telefoners vattenskydd sakta bryts ner och telefoner bryts/böjs så att tro att mobilen är vattentät är att hoppas.

Sedan så länge Mobiltillverkare presenterar att deras telefoner är IP68 klassade är detta inte felaktig marknadsföring. Men säger dem att den är vattentäta ner till 6m så är detta tolkningsfråga och som svensson skulle detta kunna vara felaktig marknadsföring för vattentät är i vanligt sjövatten inte sterilt vatten i ett lab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vafan

Det var Apple?
Skräll

aPpLe hAr inTe GjoRt FeL

Vad är det de har ljugit om?
Sköljer själv regelbundet av mina IP-klassade Apple-enheter. Har jag bara haft tur eller är de andra som har otur? 🤔

Apple gör fel, men inte så mycket fel som en del verkar få för sig ...

Skrivet av firstofmay:

Jo man undrar ju fan hur Apple kan fortsätta sälja prylar när man ser hur värdelöst designade de är med all skit som Louis Rossmann lagar. Känns dock inte som gänget som försvarar dålig design hänger på swec, jag tror det krävs en lägre kunskapsnivå för att försvara det här.

Många här som tittar blint på Rossmann och inte har någon praktisk erfarenhet av Apples produkter?

Tycker han har många poänger men att Apples grejer är så dåligt designade som han menar på avspeglar sig inte i verkligheten hur länge maskinerna håller. Jag har haft att göra med hundratals Apple enheter under mina år som IT-tekninker och även om problemen varierar med modell/generation så håller de flesta enheters hårdvara långt över sin ”livslängd” i form av att de är intressant att använda hård- och mjukvarumässigt.

Senaste exemplet – har precis gått igenom 16 väl använda MacBook Pro 13" från 2012-2014 på jobbet och furutom batterislitage har de inga direkta funktionella problem. Enligt Rossmann borde en majoritet av dessa vara trasiga vid det här laget …

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sba74:

Fast att saltvatten har något högre densitet än rent vatten får nog anses vara av obefintlig betydelse.
rent vatten har en densitet på 1000g/liter. Havsvatten med 3,5% salt har en densitet på 1023g/liter.
Det innebär en skillnad på 2,3%. Betydelsen av det är att om den ska klara 6 meter i rent vatten så ska den klara 5,87m i salt vatten. Om du istället är i östersjön som har ca 1,5% salthalt så ska den klara 5,95m.

Det betyder att om det är salt vatten istället för rent vatten så ska den tappa endast 13 cm i tålighet. Det får anses som försumbart. Har man en djupmätare så kommer den att visa motsvarande fel vid dykning så det enda sättet att vara så säker på djupet är om du lodar och sedan dyker ner på cm när.

Yes. Det låter vettigt ;).

Skrivet av sba74:

Jag har extremt svårt att se att någon tar ned en telefon på 6 meters djup. Dit dyker i stort sett ingen som inte är hyfsat tränad dykare och dom har bättre vett än att ta med sig telefonen ner.
6 meters djup är relativt obehagligt att fridyka om du inte är relativt tränad fridykare. Med gasbuber är det förvisso mindre obehagligt men då ska du ha antingen ett dykcert eller dyka med instruktör under träning.

Tar chansen att skryta lite ;). Jag har varit nere på 13 meter med bara fenor/cyklop utan att ha tränat fridykning. Simmade ner till ett gäng dykare och fick djupet verifierat av deras utrustning.
Jaja - irrelevant i sammahanget.
Min mobil skulle jag inte ta med på snorkeltur vid ytan ens. Har tagit med en engångskamera för vattenfoton (yeah different times - början på 2000talet och en sådan kostade väl typ 200 spänn) nån vända också. Ner till 6-7 meters djup. Det var den antagligen inte byggd för hehe - men det gick.

Skrivet av sba74:

Om man säger att den skall klara 6 meters djup så ska den klara 6 meters djup. Annars är den inte konstruerad på ett sätt som gör att den klarar certifieringen. Så enkelt är det. Om telefonen blir vattenskadad på mindre djup än så så är den felkonstruerad för den certifiering den har och borde således aldrig ha certifierats för det.

Om telefonen inte klarar det som tillverkaren säger att den skall klara i sin marknadsföring så är det vilseledande marknadsföring. Så enkelt är det. Apple (i det här fallet) ljuger i sin marknadsföring om vad telefonen skall klara. Inte för att andra tillverkare av elektronikprodukter och smartphones är felfria men Apple spelar i en helt egen liga vad gäller motstånd mot "right to repair" och hantering av fuktskador anser jag.

Ja det är väl här det blir lite snårigt. IPklassificeringen testar en enhet under ett visst laboratorieförhållande. Att enheten klarar det innebär emellertid inte att prylen är tänkt att arbetas med på det djupet. Det räcker med att man kommer åt högtalaren med fingret på 1 meters djup för att trycket momentant ska kunna överstiga ett tryck som annars fås på kanke 20 meters djup.
Och vid de tryckförhållandena har telefonen inte ens testats.
Så vad innebär det att telefonen försiktigt trycktestats i stilla och rent vatten ner till 6 meters djup då? Ja det innebär att den antagligen klarar att sänkas ner i diskhon. Men det är inte säkert att den klarar ett fall ner i badkaret där Gkrafterna när mobilen träffar botten en halvmeter ner kan göra att trycket momentant går upp mycket högre än vid 6 meters djup i labbet.
Det är "otestade vatten" när verkligheten knackar på.

Så vad är det som har utlovats? Jag känner inte till allt marknadsföringsmatieral så jag vågar varken säga bu eller bä om vad som faktiskt har sagts.
Om det är så att apple utlovat att man kan använda telefonen ner till 6 meters djup så är det rimligen fel.
Om det är så att apple snarare uttryckt att de har testat mobilen i lab ner till 6 meter för IPklassningen så innebär det i praktiken något helt annat. Det är ju enligt mätstandarden så att det är rimligt att trycktesta enheten på ett sådant sätt.
Men det innebär ju då inte att man kan simma ner till 6 meter med sin telefon riktigt ;). Snarare att den rimligen håller i ett regnoväder även om kläderna blir henomdränkta - och den klarar säkert ofta en tur ner i diskbaljan.

Så certifieringen är det väl egentligen inte nå fel på. Problemet ligger i vad lekmän förväntar sig av IPklasstester. Här finns det en mismatch mellan vad en del tolkar testresultaten som och vad de egentligen innebär.

Hur som haver - används dessa siffror från IPklassningen i marknadsföringen så kommer det rimligen bli missförstånd på vägen. För folk kommer tro att IPcertifieringstestet ner till 6 meter innebär att mobilen ska klara alla bad under 6 meter - men ja, det är ju inte riktigt vad certifieringen visar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på IP-klassningen och ofta inga problem med att få lite vatten på telefonen. Mer än ofta fixar telefonen att få vatten på sig. Det är därför många användare av telefoner har historier om att ha dränkt sin telefon i vatten och den klarade det fint efter att den torkat.

Problemet är Apples implementerade fuktgivare. Dessa skall påvisa för tekniker som öppnar telefonen om den varit i kontakt med vatten. Problemet med Apples fuktgivare är att de kan aktiveras av vanligt förekommande hög luftfuktighet. Det kan räcka med att du går in i ett badrum efter att någon duschat, att vara i ett tropiskt klimat kan aktivera fuktgivaren. Till och med fukten från din egen andedräkt när du talar i telefonen kan få fuktgivaren att göra utslag. Din telefon behöver aldrig ha varit i kontakt med en enda droppe vatten överhuvudtaget för att fuktgivarna skall ge utslag.

Men tekniker som öppnar din telefon ser att fuktgivarna har utlöst och plötsligt har du inte rätt till garanti. Apples lösa tolkande av IP-klassning med tillika reklam samt deras felaktiga fuktgivare är problemet.

Permalänk
Viking
Skrivet av dexters:

Det är inget fel på IP-klassningen och ofta inga problem med att få lite vatten på telefonen. Mer än ofta fixar telefonen att få vatten på sig. Det är därför många användare av telefoner har historier om att ha dränkt sin telefon i vatten och den klarade det fint efter att den torkat.

Problemet är Apples implementerade fuktgivare. Dessa skall påvisa för tekniker som öppnar telefonen om den varit i kontakt med vatten. Problemet med Apples fuktgivare är att de kan aktiveras av vanligt förekommande hög luftfuktighet. Det kan räcka med att du går in i ett badrum efter att någon duschat, att vara i ett tropiskt klimat kan aktivera fuktgivaren. Till och med fukten från din egen andedräkt när du talar i telefonen kan få fuktgivaren att göra utslag. Din telefon behöver aldrig ha varit i kontakt med en enda droppe vatten överhuvudtaget för att fuktgivarna skall ge utslag.

Men tekniker som öppnar din telefon ser att fuktgivarna har utlöst och plötsligt har du inte rätt till garanti. Apples lösa tolkande av IP-klassning med tillika reklam samt deras felaktiga fuktgivare är problemet.

Det du skriver verkar inte stämma enligt @RaXha:

Skrivet av RaXha:

Jobbar på en servicepartner till Apple, och de har som du säger en fuktindikator som sitter i simkortsfacket. Denna ska dock inte användas för att avgöra om telefonens garanti gäller eller ej, utan mer som en snabb-indikator. Om denna lösts ut ska telefonen öppnas upp och inspekteras, att den är utlöst betyder inte per automatik att telefonens garanti slutar gälla. Det händer rätt ofta att denna LCI lösts ut, men att man sedan inte hittar några tecken på fukt inne i telefonen, och då reparerar eller byter vi luren på garanti precis som vanligt. Allt detta enligt Apples egna teknikervägledning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det du skriver verkar inte stämma enligt @RaXha:

Här kommer det förmodligen ner på individnivå eller kanske företag som sköter rep. Trött tekniker, fredag eftermiddag, fuktskada, helg!

För att sätta åt en mobiltillverkare får man skaka fram papper på att dom har uttryckliga instruktioner till underleverantörer av service att inte klassa X och Y som garanti. Kan nog röra sig om underleverantör som försöker ta en genväg ibland.

Då det är en tjänst som i slutändan alltid hamnar på en enskild individ att bedöma så kan vad som helst hända. Har själv skickat in diverse telefoner från olika tillverkare genom jobbet där det i stort sett varit en chansning "den här kommer dom aldrig att acceptera garantirep på" men som lagats utan knorr ändå.

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde fler klasser av hållbarhet/tålighet stå med i specifikationerna, i nuläget står det bara sånt på "aktivitetstelefoner" för att jag antar att gemene man inte direkt bryr sig.
Min mobil är specad för IP68, IP69k och MIL-STG-810g. Har inte testat allt den ska klara pga att det är en kinesmobil men förhoppningsvis ska den klara att bli tappad i toan

Permalänk
Medlem

Har haft 2 s8:or som gått sönder av svett i fickan när jag jobbade...
Den ena har jag dock fått liv i, men den dör i fickan vid svett och får startas med kabel i. Men men.
Den ska vara motsvarande ip68.
Men hade nog inte spelat någon roll vilken telefon som inte är typ ulefon armor 3w så hade dom dött (har dock en iphone se gamla modellen som backup-telefon. Den går alltid igång)

Alla telefonerna har "vattentätt" och "stöttåliga" skal...

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Här kommer det förmodligen ner på individnivå eller kanske företag som sköter rep. Trött tekniker, fredag eftermiddag, fuktskada, helg!

För att sätta åt en mobiltillverkare får man skaka fram papper på att dom har uttryckliga instruktioner till underleverantörer av service att inte klassa X och Y som garanti. Kan nog röra sig om underleverantör som försöker ta en genväg ibland.

Då det är en tjänst som i slutändan alltid hamnar på en enskild individ att bedöma så kan vad som helst hända. Har själv skickat in diverse telefoner från olika tillverkare genom jobbet där det i stort sett varit en chansning "den här kommer dom aldrig att acceptera garantirep på" men som lagats utan knorr ändå.

Vi kan ju säga såhär: Med tanke på hur extremt mycket dokumentation Apple förväntar sig att deras tekniker ska hålla koll på, så förvånar det mig inte om det finns folk som inte har hundra koll på hur Apple faktiskt förväntar sig att man ska göra när en LCI är utlöst i en iPhone. Man har inte direkt jättemycket tid att sitta och lusläsa deras instruktioner dagarna i ända. Men där står utryckligen att tekniker inte ska förlita sig enbart på dessa indikatorer utan de ska endast användas som en första varning om att det finns en möjlighet att enheten utsatts för vätska, och telefonen ska därför undersökas närmare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om marknadsföringen säger att telefonen är vattentät ned till 6 meters djup är det väl inte jättekonstigt om någon tar med den i poolen?

Då får man faktiskt skylla sig själv, vattentöt i labbmiljö är inte detsamma som att bada med den i en pool.
Har de läst produktbladet innan de badade med den?

Kritiskt tänkade kring reklam finns inte hos vissa, jag vill gärna göra affärer med dessa invidier, för all framtid. 😎

Permalänk
Medlem

Vadå falsk marknadsföring? Jag har i varje fall varit fullt införstådd att det inte går under någon garanti med vattenskador oavsett IP-klassning, både när jag köpte iPhone 7 och iPhone 11. Gör man ingen som helst efterforskning innan man köper grejer nu för tiden?
Står ju klart och tydligt: https://support.apple.com/sv-se/HT207043

Sen kan man såklart tycka vad man vill om Apple i övrigt...

Permalänk
Medlem

InfoCare och Vattenskada går hand i hand, de tjänar multum på att ha produkter i lamp-behandling några dagar för sen postas tillbaka för 500kr + "arbetstid".
Saknar min S7, dusch och pool stoppade inte den, fungerade prima alltid.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Fuktskador pff

Jag har haft alla möjliga samsung, Cat och Huawei.

Har simmat under ytan, vart i bastu och tappat de.

2 års användning och ingen som helst problem. Däremot när man är i bastun alldeles för länge så blir mobilen lite icke responsiv på touch, timme senare i torkan så blir mobilen åter normal.

Är en teknisk kille, sen barndomen har jag gillat teknik, allt ska vara topnotch teknik från barndoms rummet till vuxen ålder.
Lampor, servrar, datorer och allt jag ägt har vart bästa kvalitet och funktion till rimliga priser.

Så det är kul när mer än halva släkten använder iphone mobiler som pratar högt om dess värde och hur bättre deras mobil är än det jag har.

Skrattar när släkt kommer till mig när de behöver hjälp med nån grej till deras iphone hälften av gångerna det de ber om kommer inte gå att fixa och när jag väl kan fixa det de önskar så tar det mig en evighet, massa huvudvärk och tid.
Om en grej på Iphone tar en timme att fixa med kostnader eller inte, manuella ringsignaler t.ex ---> går det att fixa på vilken annan telefon som helst på 2 minuter. Så när det inte går att fixa en grej som de sett mig göra på min mobil som screencast så suckar en av iphone användare bekanta till mig så skrattar jag rakt av för de betalar kvalite "drygt 8.000:- till 14.000:-" Senaste Iphone
men klarar inte det enklaste som en samsung S5 kunnat sen 2012? och det här med vattentäthet som kom generationer innan iphone och den där gimmicken många mobil märken klara av men inte Iphone, minns ni 3D.

När man kunde använda 3D funktioner på sin mobil var det knäpp tyst bland de flesta, vissa sa kan jag få prova 3D på min Iphone 8 eller vilken det var nu, Låna mig din Google card board 3D låda hah det funkar inte gumman du har iphone, du betalar för äpplet inte fler funktioner...

Missade lite detaljer