Permalänk
Medlem

Favoritbil ni ägt?

För egen del, gammelgubbe som jag är = Saab 900 Turbo 16V. Fyradörrars. Vingen i bak, silvermetallic.

Med "gamla" ljusen i fram. Iinte de som är "snedskurna".

Älskade bilen. Saab 900´or överlag.

Var inget supersprutt i bilen på en gång när man gasade på då turbon tog sin lilla stund att ladda men sen, jisses. Nu är jag ju inte fartfantast egentligen men...... Gillade komforten i bilen även om det kändes som jag satt pyttelite snett bakom ratten.

Ni då?

Edit: Inte min bil på bild, ofc med den nummerskylten. Har bild någonstans men hittar inte.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Min nuvarande Volvo V70 -2016.

Men roligaste bilen som man ändå inte va speciellt rädd om va en Volvo 745 automat turbo. Det va kul o sladda o ha sig med den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Som bilfantast ska det bli kul att få höra människors historier och upplevelser

Jag har bara leasat bilar tidigare och äger nu min första bil, en VW Golf MK7 -17 1,4 TSI på 125 Hk. Ändå pigg, var lika pigg som min leasing S60 -17 Dynamic Edition på 150 Hk, lika många Hk/kg bil och så tankar jag bara etanol för bättre effekt, sen att det är mindre miljöpåverkan (har läst 50% mindre?) gör inte valet svårare.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande VW Arteon -18 med stora dieseln, vilken best och rapp med sin 4x4. När jag tröttnat chippar jag den.

Roligaste "ungdomsbilen": Saab 9-3 Aero "viggen" med steg 3 sats, 290hk på framhjulen och spann tills 3e växeln fick grepp. Den tar även pallplats för flest fortkörningsböter. Pruta 4000kr, på väg hem får jag böter på 4000kr.

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter är också en saab 900(c dock, inte turbo) -87 som jag ägde ett tag:

Hade bara rullat 7k mil sedan 87, så var som ny! Nu rullar den någonstans i utlandet istället dock. Men jag håller med TS, det kändes som att man satt snett bakom ratten

Gillade också skarpt min volvo s80 -01 som jag hade ett par år, väldigt billig bil med jäkla bra komfort.

Men min favoritbil är ju den jag kör idag:

Köpte den ny 15, bekväm att köra, och den tar en överallt. Jag undviker att fickparkera den dock

Rättade årtalet
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Lyckas inte hitta nåt som slår den. V60 är nära men kvalitén är inte i närheten. Så jag kör vidare så länge jag bara kan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Samsung Sverige

Det måste nog vara min gamla Volvo 944 2.3 LTT från 1995. Hade det varit en 945 så hade jag nog förmodligen fortfarande haft kvar den. Extremt driftsäker, relativt skön att köra och enkel att skruva i själv. Med chip och ställbar wastegate hade den cirka 180 hästar. Slungdiffad bakaxel gjorde att den inte var helt värdelös på vintern heller, jämfört med 740 turbon jag hade innan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Saknar min gamla Lexus IS200. Den må inte ha varit så snabb eller pigg, men den var ändå rolig att köra och väldigt bekväm.

Permalänk
Hedersmedlem

Är väldigt glad för min nuvarande bil, en Audi A3 2.0 TDI. 33k mil på mätaren och inga problem.

Det är väl en grej med de gamla Saabarna att pedalerna sitter lite mot mitten på bilen. Kommer ihåg att mina föräldrar hade en Saab 99 när jag var liten som också hade den "finessen".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min förra Ford Mondeo, en 2006:a, med den stora 2,2l dieselmotorn. Inte superstark, bara 155 hk, men med ett vansinnigt vrid. Snabbare från rödljusen än Fords 3.0l 6:a som också fanns i Mondeon.

Så här beskrevs den i Aftonbladet - jag hade en kombi dock.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/1k5glM/ford-mondeo-inte-vilk...

Den var dock väldigt dyr i drift - då den saknade partikelfilter blev skatten hög - och försäkringen var inte heller gratis. Så jag sålde den till förmån för något mer ekonomiskt.

Jag har senare haft en nyare modell av Mondeon, och kör nu en S-Max som jag är vansinnigt nöjd med. Rent objektivt så är S-Maxen bättre på allt, och även den är rolig att köra - men den gamla Mondeon har en speciell plats i mitt hjärta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Min andra bil jag ägde var en volvo 240 automat från 80 nånting.
2000 kr köpte jag den för nybesiktad, var så jäkla kul med en bil man inte behövde vara minsta rädd om, körde i diken och sladdade på grusvägar och offroad.
Efter ett år såg bilen ut som den varit med i rallycross och jag la ut den för 1500 kr.
Kom två killar som skulle köra just rally med den och dom ville köpa med vinterdäcken också så jag fick 2500 för den.

Idag är det med slö kombi, bilbarnstolar och Princessmusik på högsta volym när man kör bil...

Permalänk
Moderator
Moderator

BMW E34 530i med V8 <3

Inte min gamla bil nedan men var liknande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Saknar emellanåt min gamla BMW 330i E46. Den var så välbalanserad och kommunikativ. Hade jag haft plats hade jag köpte en M3 E46 manuell som hobbybil.

Edit: Hade också väldigt kul med en SAAB 99 från 76 avsedd för den amerikanska marknaden med mekanisk insprutning, servo och automat. 3000 kr i inköpspris. Höll 1,5 år innan solfjädern lade av i lådan.

Edit 2: E64 -> E46 🤦‍♂️

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Saknar emellanåt min gamla BMW 330i E64. Den var så välbalanserad och kommunikativ. Hade jag haft plats hade jag köpte en M3 E46 manuell som hobbybil.

Förstod ingenting först, men du menar en e46 antar jag ?
Eller menar du en 630i ?
Hade en 318i e46 många år jag körde 15000 mil med utan ett enda problem, kommer nog vara den driftsäkraste bilen jag kommer ha ägt.
Satt jäkligt skönt i den också.
Den var ju ingen pigg bil men jag pendlade bekvämt i många år i den ändå.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja mellan dessa. Så lika men ändå så olika.

https://www.alpina-archive.com/?page_id=52

https://www.alpina-archive.com/?page_id=178

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Har en chippad Mini Cooper S från 2011 som sommarbil, den är klar den roligaste bil jag haft. Har haft en SAAB 9-3 Aero och den var helt klart den roligaste vardagsbil jag haft. Annars har det mest varit tråkiga vardagsbilar som fyller sin funktion väl, men kan inte direkt klassas som varken favoriter eller roliga

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag själv har bara ägt två bilar och första bilen var en VW Polo GTI från 01 kanske. Minns inte exakta årtalet men kraften som fanns i det lilla paketet var sjukt roligt. Var som att köra runt med en gokart

Permalänk
Medlem

Rankar mina bilar istället.
Insett att jag föredrar svenska biltillverkare, dom har varit betydligt mer problemfria än övriga bilar jag ägt, skönare komfort dessutom.

1. Volvo V40 R-design -2017
2. Saab 9-3 Aero -2004
3. Audi S3 -2008
4. Nissan NV200 -2013
5. Audi A3 -2008

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Hedersmedlem

Har två st favoriter, först ut är min BMW 740i -95 som jag hade för ett gäng år sedan. Andra ägaren och typ 10 000 mil, helt magiskt skick!

Nästa är en bil som jag fortfarande är delägare i tillsammans med farsan och två vänner. En Jaguar XJ40 som är ombyggd till limo (XJ1200). Den har varit med om mycket på Svenska Jaguarklubbens Cheap Race. Två gånger genom Europa, en handfull varv på Nürburgring och en jäkla massa fest och trams!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Har ägt tre bilar, VW Passat Variant -98, Subaru Forester -03 och nuvarande Volvo V70 -07. Jag är ingen bilfantast och ingen av bilarna har väl varit särskilt "rolig". Men jag måste nog säga att min favorit av dessa nog ändå var Subarun. I framtiden blir det nog en lite nyare begagnad Forester.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

2 favoriter E55 amg 510hk och 535d 400hk. Lutar lite åt bmwn var roligare att köra.

Permalänk
Medlem

En 1986 Chevrolet Camaro IROC Z/28 med röd inredning.
Hade den i cirka 1,5 år kring 2010. Var tyvärr tvungen att sälja pga studier.
Köpte den för 32,000:-
Sålde för 65,000:-
Värd jävligt mycket mer idag...
Den var i princip helt original.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

BMW 523i -00 (E39)

Totalt överlägsen komfort jmf med alla andra bilar jag kört/åkt. Knäpptyst oavsett hastighet och riktig kylskåpskänsla. Härligt motorljud med 2,5 liters rak sexa. Enda problemet var att den rostade ordentligt mkt.

Dagens bilar blir bara plastigare och plastigare sämre isolerade och högre vägljud. Har även ägt en BMW 520d Touring -14 (F11) och skillnad i ljudnivå jmf med E39 är slående!

Permalänk
Medlem

Har "bara" ägt två bilar, en Seat Ibiza 2018 och min nurvarande Volvo v60 R-design 2020 eller jo en bubbla 1963:a med men det är ett projekt som inte kan köras. Det jag uppskattade med Ibizan var ju att den var smidig och med 115hk turbo på typ 1.1 ton så var den ju rätt smidig och rapp. låg skatt med Men v60n är ju betydligt bättre på allt förutom smidigheten i typ stan/parkering. Går att köra på rätt så inspirerat i kurviga vägar men bekväm att sluka mil i. Blir nog den sista bilen med förbränningsmotor som jag köpt nästa gång blir det nog el men är rätt många år kvar. Väldigt nöjd med bilen, en av de roligaste bilarna jag kört var dock en Cupra Leon

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

haft ett gäng Svennebilar genom åren

1. Toyota Avensis 2001 VVTI sedan
2. V70 2.4T
3. Audi A4 2.4 TFSI Avant 2008?
4. XC70 2010
5. XC60 2017

Upptäckte sen Top Gear på gamla år(fyller 48 i år) - o blev betydligt mer bilintresserad.. Då jag har 2 tonåringar + fru(som har en V70...) så ville jag ha något QL - med muskler, men som kunde transportera familjen utan att de var tvungna att vika sig dubbla Så nu fiser jag runt i en BMW m550i-18 copué/sedan. v8:a dubbel skroll-turbo som ger 462 kusar och ett vrid på nära 700nm

Bästa feature förutom motorn är trådlös Apple Airplay

// Lazze

Permalänk
Föredetting

Har ägt en bunt körglädjemässiga höjdare, däribland en hel drös Peugeot 205 GTI, Renault Megane III RS samt Lotus Elise. De var roliga på helt olika sätt, men Meganen var nog den jag gjorde mest med. Blev ett par bilsemestrar och en rad trackdays varav en på Spa-Francorchamps.

Här på någon rastplats öst om Lyon på väg mot Val d'Isere sommaren 2014.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Min Steg 2 Audi TT-RS eller min steg 2 Audi RS3 Sedan. Saknas väldigt, båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

BMW 523i -00 (E39)

Totalt överlägsen komfort jmf med alla andra bilar jag kört/åkt. Knäpptyst oavsett hastighet och riktig kylskåpskänsla. Härligt motorljud med 2,5 liters rak sexa. Enda problemet var att den rostade ordentligt mkt.

Dagens bilar blir bara plastigare och plastigare sämre isolerade och högre vägljud. Har även ägt en BMW 520d Touring -14 (F11) och skillnad i ljudnivå jmf med E39 är slående!

Det finns en annan skillnad och det är att däcken blivit bredare och bredare med lägre och lägre profil. Lägg dessutom till att bl a BMW började med "run flat"-däck, vilket inte direkt förbättrade läget. Släng på lite styvare chassibussning o dyl också så har du ett nästan fulländat recept på att öka däckljudet.

Permalänk
Medlem

Lätt den roligaste jag haft än så länge... Kommer absolut köpa ngt liknande igen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min första bil, en 1956 år Volkswagen (Asfaltsbubbla), köpte jag för 500 kr, mekade och körde under två år innan en lastbil körde på mig bakifrån när jag släppte fram en gammal dam som skulle gå över Fleminggatan i Stockholm. Bilen slängdes c:a 10 m framåt men missade som tur var damen. Det var en usel bil men jag älskade den. Den dög inte till mycket efter påkörningen.

Min näst sista bil, en stark kontrast till den första, en 1969 år Pymouth Fury med 385 hästar under huven. Hela sommarbohaget fick rum i bakluckan och hela familjen + ett par till satt bekvämt i bilen. Skulle inte ha råd med bensinen idag. Sålde den 1980 till en entusiast som renoverade den till ursprungsskick. Blev helt fantastisk.