Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Skrivet av baner85:

Fick mail från Inet idag om att leveransdatumet på Legion 7 har skjutits upp. Är 28/5 nu, men tror inte man får den förrän i Juni.

Fick samma mail ang legion 7. Håller tummarna för att den ska komma tidigare men ser lite mörkt ut. Kommer den i början av juni så är jag ok med det så länge det inte blir slutet av september som det stod för några dagar sedan att dom hade som preliminärt datum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Hej gott folk.

Funderar själv på att slå till på Legion 5 Pro med ett RTX 3060 istället för 3070. Frågade en annan, men frågar här också ifall nån av er skulle kunna testa i nåt spel hur det ser ut med 1200p? Om det blir väldigt suddigt eller om det ändå ser helt ok ut. Är lite fundersam om QHD är lite för hög upplösning för ett 3060.

Jag har 5 pro modellen med 3070 och i skjutspel är det snarare CPUn som håller tillbaks FPS än GPU. Så i mitt specifika fall hade jag antagligen fått lika bra prestanda med 3060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Fick mail från Inet idag om att leveransdatumet på Legion 7 har skjutits upp. Är 28/5 nu, men tror inte man får den förrän i Juni.

Så tråkigt, speciellt när den släppts i Thailand, Singapore/Malaysia och kanske Kina snart.
Får hoppas det ändå blir i maj för er.

Jag har äntligen fått preliminärt leveransdatum på min Legion 5 Pro från Power, dem säger 22/5 (förr var det 21/2 2022!) men jag hoppas den kommer tidigare. Med tanke på hur få de verkar släppa i taget till varje region så är det nog att hoppas på för mycket.

Tror Legion 5 Pro är slut på Lenovos hemsida nu, finns inte längre att konfigurera och verkar va slut i hela EU.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag har äntligen fått preliminärt leveransdatum på min Legion 5 Pro från Power, dem säger 22/5 (förr var det 21/2 2022!) men jag hoppas den kommer tidigare. Med tanke på hur få de verkar släppa i taget till varje region så är det nog att hoppas på för mycket.

Såg tidigare att du skrev att det var en med 3070 du beställt. Får jag fråga varför du inte valde att beställa från Proshop? Dom skriver prel att dom får in dom 23/4.

Den verkar ju också vara typ 1700kr dyrare på Power för samma specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Såg tidigare att du skrev att det var en med 3070 du beställt. Får jag fråga varför du inte valde att beställa från Proshop? Dom skriver prel att dom får in dom 23/4.

Den verkar ju också vara typ 1700kr dyrare på Power för samma specs.

Var egentligen ute efter en Legion 7 och hade egentligen ingen brådska med att skaffa ny laptop.

Jag bor i Norge och beställde hos Power för att de plötsligt hade 20% rabatt på alla PC (i mitten av mars fram till påskhelgen, gällde även i Finland men tyvärr inte i Sverige).
I tillägg så hade de prissatt Legion 5 Pro lite lägre då, för 18,000 kr, så jag fick alltså beställa den för 14,400 kr. Det var för bra för att inte slå till på!

Nu när man väl beställt så blir man ju lite otålig ändå, när man ser andra som fått sin levererad.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Var egentligen ute efter en Legion 7 och hade egentligen ingen brådska med att skaffa ny laptop.

Jag bor i Norge och beställde hos Power för att de plötsligt hade 20% rabatt på alla PC (i mitten av mars fram till påskhelgen, gällde även i Finland men tyvärr inte i Sverige).
I tillägg så hade de prissatt Legion 5 Pro lite lägre då, för 18,000 kr, så jag fick alltså beställa den för 14,400 kr. Det var för bra för att inte slå till på!

Nu när man väl beställt så blir man ju lite otålig ändå, när man ser andra som fått sin levererad.

Ååhhhh, ja då är jag helt med. Jag hade säkert hoppat på det tåget också ifall det var möjligt här.

Men du, vem vet, kanske tidigareläggs leveranstiden för Power plötsligt också. Tiderna har ju hoppat lite fram och tillbaka hela tiden

Permalänk
Medlem

En tråd med Time Spy-resultat från två olika Legion 7 (3080), säkert något överklockade.
GPU-poängen på över 13,500 är ganska likt ett desktop RTX3070 (stock) som verkar ligga på ca 13,750 i snitt.

68/69C GPU-temp. i genomsnitt men här är en tredje med liknande poäng fast 62C genomsnittstemperatur.
Kanske beror på omgivningens temperatur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

En tråd med Time Spy-resultat från två olika Legion 7 (3080), säkert något överklockade.
GPU-poängen på över 13,500 är ganska likt ett desktop RTX3070 (stock) som verkar ligga på ca 13,750 i snitt.

68/69C GPU-temp. i genomsnitt men här är en tredje med liknande poäng fast 62C genomsnittstemperatur.
Kanske beror på omgivningens temperatur.

Ser riktigt lovande ut.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av p1er:

Tror inte det fanns en Pro-version av Legion 5 förr så nej, inte samma chassi.
Denna har aluminium på locket och på undersidan.

Som grimpe säger och länkar till så finns det en till tom M.2-slot, Lenovo hävdar att de två bara klarar 1TB vardera men flera har lagt in 2TB-SSD:er i den tomma.
Det finns också redan en skruv där plus att värmeledaren också redan har förinstallerad värmespridare, så det slipper man tänka på.

Tänk bara på att vara försiktig när du öppnar den, har hört att någon repat chassit och vissa som brutit av några plast-clips för att de varit för hårdhänta. Använd ett tunt plastverktyg för att bända upp bakstycket med, t.ex. ett kreditkort du inte är rädd om eller gitarrplektrum.

Jag förstår. Min fråga blir då om det är rimligt att installera ssd själv? Jag har aldrig byggt datorer eller så förut. Från diverse videos verkar det väldigt rakt fram; öppna chassit försiktigt, sätt in ssd, sätt öå chassit.

Men kan en amatör som kag göra det utan att förstöra min nya laptop?

Permalänk
Skrivet av Vulkanofnocturne:

Jag förstår. Min fråga blir då om det är rimligt att installera ssd själv? Jag har aldrig byggt datorer eller så förut. Från diverse videos verkar det väldigt rakt fram; öppna chassit försiktigt, sätt in ssd, sätt öå chassit.

Men kan en amatör som kag göra det utan att förstöra min nya laptop?

Jag satte in en Seagate Firecuda 520 1,024GB M.2 2280 PCI Express 4.0 x4 (NVMe) i min Lenovo Legion 5 Pro idag för några timmar sedan. Gick bra, en amatör kan göra det men var försiktig. Du måste ha en fin mejsel som passar till de mycket små skruvarna. Jag gick efter en stund över till en mindre flatmejsel.

Jag bytte iphone skärm för några månader sedan och använda plastverktygen till dem. Slant flera gånger men inga repor pga. plast! Använd ej metall. Om du söker på youtube efter "Lenovo Legion 5 pro ssd" får du fram en bra video.

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

https://i.imgur.com/Hf9meyi.jpg

Jag satte in en Seagate Firecuda 520 1,024GB M.2 2280 PCI Express 4.0 x4 (NVMe) i min Lenovo Legion 5 Pro idag för några timmar sedan. Gick bra, en amatör kan göra det men var försiktig. Du måste ha en fin mejsel som passar till de mycket små skruvarna. Jag gick efter en stund över till en mindre flatmejsel.

Jag bytte iphone skärm för några månader sedan och använda plastverktygen till dem. Slant flera gånger men inga repor pga. plast! Använd ej metall. Om du söker på youtube efter "Lenovo Legion 5 pro ssd" får du fram en bra video.

Vad är det jag speciellt bara försiktig med? Tänker en hel del på statisk elektricitet, vill verkligen inte paja laptopen...

Permalänk
Medlem

Linus "testar" Legion 5 Pro, dock inte så mycket information.

https://www.youtube.com/watch?v=H1wcU8BD0cQ&ab_channel=ShortC...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Vad är det jag speciellt bara försiktig med? Tänker en hel del på statisk elektricitet, vill verkligen inte paja laptopen...

Du öppnar på ett ställe, bänder lite försiktigt men ett plastverktyg (snäppfästen), sen får du gå runt hela vägen och upprepa, när du närmar dig fläktgallren får du bända upp dem lite försiktigt, sitter 3 snäppfästen per galler. Om du är orolig för statisk elektricitet finns det ju band att köpa för en billig penning.

Tips, när alla skruvarna är borta ställ laptop på högkant och använd fingrarna för dela botten från laptop, jag hittade en liten öppning där jag kunde stoppa in mitt plastverktyg, sen la jag ner laptop igen med skärmen neråt. Försökte först att hitta en öppning med verktyget när den låg ner men det gick inte.

https://youtu.be/W7c_vT48x8k

https://youtu.be/eYFiTf0Lh-0

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Du öppnar på ett ställe, bänder lite försiktigt men ett plastverktyg (snäppfästen), sen får du gå runt hela vägen och upprepa, när du närmar dig fläktgallren får du bända upp dem lite försiktigt, sitter 3 snäppfästen per galler. Om du är orolig för statisk elektricitet finns det ju band att köpa för en billig penning.

Tips, när alla skruvarna är borta ställ laptop på högkant och använd fingrarna för dela botten från laptop, jag hittade en liten öppning där jag kunde stoppa in mitt plastverktyg, sen la jag ner laptop igen med skärmen neråt. Försökte först att hitta en öppning med verktyget när den låg ner men det gick inte.

https://youtu.be/W7c_vT48x8k

https://youtu.be/eYFiTf0Lh-0

Bra tips!

Har läst om att vissa stänger av batteriet via bios innan, är det nödvändigt eller är det bara att inte ha laddaren i?

Permalänk

Bra tips!

Har läst om att vissa stänger av batteriet via bios innan, är det nödvändigt eller är det bara att inte ha laddaren i?

Bra fråga, jag gjorde ingenting i bios, även om du gör något i bios är ju batteriet kvar, inkopplad i mobo. Laddaren ska du inte ha i kopplad.

Permalänk
Skrivet av Farenheit:

Bra fråga, jag gjorde ingenting i bios, även om du gör något i bios är ju batteriet kvar, inkopplad i mobo. Laddaren ska du inte ha i kopplad.

Batteriet är kopplat men i såkallat serviceläge.

Exakt vad det betyder låter jag vara sagt, men antagligen så stänger den av matningen till känsliga komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Linus "testar" Legion 5 Pro, dock inte så mycket information.

https://www.youtube.com/watch?v=H1wcU8BD0cQ&ab_channel=ShortC...

Nice!
Nä, som sagt, inte något nytt där egentligen men detta kanske är startskottet för fler reviews och kanske bättre tillgång på produkten förhoppningsvis.

Hoppas att Notebookcheck snart får ett exemplar att testa. Dem brukar ha massa nyttiga djupgående tester på skärmen så som ljusstyrka och respons-/svarstider, men även värme- och ljudnivåer, i tillägg till alla vanliga prestandatester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna till dem som undrar om uppgraderingsmöjligheter för Legion 5 Pro och Legion 7:

SSD-kapaciteten ska inte ha några begränsningar (2TB SSD är iallafall bekräftat fungerar).
RAM-kapacitet borde vara samma begränsning som för Windows, vilket är 128GB (men 64GB är hittills bekräftat). Ryzen-processorer verkar också gilla en viss typ av RAM och kan prestera runt 10% bättre i benchmarks när högeffektiva RAM-minnen är installerade, därför rekommenderas 32GB då dessa oftast är just högeffektiva till skillnad mot originalminnet på 16GB (8+8GB från Samsung). Detta bör dock dubbelkollas för att inte investera i onödan.
Wifi-kort och batteri går också att byta ut men CPU/GPU är fastlött

Anledningen att Lenovo skriver max 1TB SSD (per slot) och max 32GB RAM-minne tros vara för att det är deras maximala valbara konfigurering från fabrik, vilket är lite dumt.

Visa signatur

Permalänk

Om nån gått å velat om man ska beställa en så har Elgiganten rätt många i Webblager just nu:
50+ : R7 5800H / 16GB RAM / 1000GB SSD / RTX3060
25+ : R7 5800H / 16GB RAM / 1000GB SSD / RTX3070
50+ : R7 5800H / 32GB RAM / 1000GB SSD / RTX3070

Men på Proshop och Inet's Legion 5 sidor så står det "Varan säljs inte för närvarande." samt "Utgått!!!"
Lite underligt... Har Elgiganten fått tag på sista maskinerna för ett bra tag framöver kanske?

Skulle inte tveka på att köpa om man har möjlighet, sjukt bra maskin (har en R7 5800H 16GB ram med 3070)!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av funkymonkey:

Om nån gått å velat om man ska beställa en så har Elgiganten rätt många i Webblager just nu:
50+ : R7 5800H / 16GB RAM / 1000GB SSD / RTX3060
25+ : R7 5800H / 16GB RAM / 1000GB SSD / RTX3070
50+ : R7 5800H / 32GB RAM / 1000GB SSD / RTX3070

Men på Proshop och Inet's Legion 5 sidor så står det "Varan säljs inte för närvarande." samt "Utgått!!!"
Lite underligt... Har Elgiganten fått tag på sista maskinerna för ett bra tag framöver kanske?

Skulle inte tveka på att köpa om man har möjlighet, sjukt bra maskin (har en R7 5800H 16GB ram med 3070)!

Vad är det för Watt på 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Vad är det för Watt på 3070?

125-140 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grimpe:

125-140 W

Hur ligger denna jämte den dyrare 5900hx / 3800 150w som kommer? Har svårt att hitta några vidare benchmarks. Har den beställd, men frågan är om man ska nöja sig med denna. Finns ju inga alternativ på marknaden idag

Permalänk
Medlem

Beställde en pro 3070, 16gig för 19999kr från elgiganten. Dyrt jämfört med andra återförsäljare, men med tanke på tillgången och den framtida tillgången så slog jag till, skickades dagen efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Hur ligger denna jämte den dyrare 5900hx / 3800 150w som kommer? Har svårt att hitta några vidare benchmarks. Har den beställd, men frågan är om man ska nöja sig med denna. Finns ju inga alternativ på marknaden idag

5900HX är runt 2-10% bättre beroende på tester, vid samma Watt (t.ex. 45W) så presterar den ofta 4-7% bättre.
RTX3080 på Legion 7 presterar nog ungefär 20% bättre jämfört med L5P med RTX3070, går kanske att optimera och pressa den något mer när folk väl fått testköra den mer och utnyttja den bättre kylningen till fullo.
Kan tänka mig att med lite optimering och överklockning så kan den säkert närma sig 30% mer prestanda vs L5P.

I tillägg till bättre kylning tack vare Vapor Chamber så har även Legion 7 även aluminium runt tangentbordet (plast på L5P), mer RGB, aningen tunnare, musplatta i glas, eventuellt flytande metall istället för vanlig kylpasta.

Så det är ganska subjektivt om man tycker 45-60% mer pengar är värt uppgraderingen men jag överväger fortfarande om jag ska avvakta en eventuell rea på Legion 7 eller vara nöjd med min kommande Legion 5 Pro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jarrod'sTech på YouTube testar Legion 7 (RTX3080)!

Det är inte en review men han testar en hel del olika spel och testar skärmen, så tänk på att den kanske inte är helt optimerad än med BIOS-uppdateringar och drivrutiner som säkert kommer längre fram.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av p1er:

Jarrod'sTech på YouTube testar Legion 7 (RTX3080)!

Det är inte en review men han testar en hel del olika spel och testar skärmen, så tänk på att den kanske inte är helt optimerad än med BIOS-uppdateringar och drivrutiner som säkert kommer längre fram.

Haha du han före mig med fem minuter. Var precis på väg att länka videon
Nästa vecka så släpper han mest troligt hela stora reviewn på den så något att se fram emot.
Har väntat på han ska gå igenom den då han blivit min go to guy för laptops reviews.

Permalänk
Medlem

Ja, det blir spännande att se en mer djupgående review och kanske en jämförelse med L5P (om han får en)!

Hoppas fler också får testa Legion 7, gillar även Dave2D och hans korta, koncisa och ärliga videor.

Visa signatur

Permalänk

Som Jag förstod så har Lenovo sagt att dom ska skicka en L5P också så han borde få in den snart

Permalänk

Hej,

Jag hade beställt (sen ett par månader tillbaka) en Legion 7 från Inet men avbokade den förra veckan när jag hittade ett bättre erbjudande på Power.se. 5900HX, 32GB och 2 tb för 27999:-. Dock låg deras förväntade leveransdatum den 25/6 medan Inet låg på 28/05 (från 30/4). 2TB och samtidigt spara 2000kr kunde vara värt väntan samtidigt som deras datum kändes ligga närmare verkligheten. Sen har jag känslan av att Inet lockar med datum utan att ha någon egentlig aning om när leverans kan ske. Sen flyttar man bara fram datumet när det närmar sig.

Vad händer sen, jo Power ändrar sitt prel. lev datum till den 8/5. Efter kort kontakt med dem idag så verkar det stämma och de beräknar att jag har datorn i handen den 11 eller 12/5.

Så ni som väntar på att lägga vantarna på en Legion 7 i detta utförande - skynda in på Power.se

Permalänk
Skrivet av ziLverfly:

Hej,

Jag hade beställt (sen ett par månader tillbaka) en Legion 7 från Inet men avbokade den förra veckan när jag hittade ett bättre erbjudande på Power.se. 5900HX, 32GB och 2 tb för 27999:-. Dock låg deras förväntade leveransdatum den 25/6 medan Inet låg på 28/05 (från 30/4). 2TB och samtidigt spara 2000kr kunde vara värt väntan samtidigt som deras datum kändes ligga närmare verkligheten. Sen har jag känslan av att Inet lockar med datum utan att ha någon egentlig aning om när leverans kan ske. Sen flyttar man bara fram datumet när det närmar sig.

Vad händer sen, jo Power ändrar sitt prel. lev datum till den 8/5. Efter kort kontakt med dem idag så verkar det stämma och de beräknar att jag har datorn i handen den 11 eller 12/5.

Så ni som väntar på att lägga vantarna på en Legion 7 i detta utförande - skynda in på Power.se

Såg precis nu att det var ändrat till 24/6. Hoppas ni får den enligt det första datumet här i början av maj och det är nästa upplaga som ska ramla in den 24. Skulle vara kul att höra någon här i sverige som får den tidigt vad dom tycker.
Inet har samma datum som tidigare då jag kontakta dom idag.