Veckans fråga: Bryter du kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Mitt kort (vega 64) går dygnet runt på 120w, håller runt 55⁰ c och fläktarna på halvfart. Så mycket kan det ju inte slita.

När jag är inne i perioder där jag spelar mycket ligger mina fläktar på 50-60% 4-5 timmar om dygnet. Jag vet ju vilket kort jag hade valt om valet var mellan ett som gått dygnet runt och ett som gått några timmar om dygnet då och då om jag hade köpt begagnat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Du har nästan garanterat tittat på typ "förväntad lönsamhet/24h". 24 euro per timme kan du glömma utan en stor farm

Nej det är en sak jag är 100% säker på, det va "unpaid" 6 euro ungefär, innan jag startade om. Utbetalt va det under en euro, väldigt lite men jag tyckte den biten borde varit kvar.
Jag tänkte inte att mina "unpaid" skulle försvinna för att jag slutade mina och startade om...

Anyway, jag hade nog bara tur där i början och fick några hashes som funkade.

Med det sagt hade jag inga förväntningar att tjäna 24 euro per timme.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sassa46:

Nog för att det har vissa negativa konsekvenser, men snälla, någon måtta får det vara.

Håller med lite.
Spöstraff och skampåle, känns mer adekvat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Alla som bryter krypto borde få fängelse! Det borde vara straffbart.

Det finns mycket jag inte gillar med kryptovalutor. Ändå kände jag till slut idag att om jag ändå tänkte slå på värmefilten och värma upp mig själv så skulle jag lika gärna kunna kicka igång lite mining och hålla både mig och sambon uppvärmd. Jag testar det iaf, får se hur det blir framöver. Jag lär inte köra något under sommaren iaf, det vore lite väl masochistiskt.

Permalänk
Medlem

Alla har rätt att hålla på med mining så länge ni låter mina potentiella grafikkort va! 😅

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Nej.. bitcoin är så fake.. bara tomma ettor och nollor. har absolut inget värde i framtiden.

Permalänk
Medlem

Minar på bägge mina datorer, ena hela tiden och den andra när den inte används.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Gamers som bryter krypto när dom inte gamear är väl fine. Speciellt i kallare tider då värmealstringen ändå värmer upp huset, om än i en betydligt mindre effektiv form.

Men folk som samlar på sig dussintals grafikkort och bryter krypto på ett organiserat sätt har en speciell plats i helvetet. Ett slöseri av planetens energi och resurser helt i onödan.

Kryptovalutor har inte alls blivit vad vi hoppades. Inte ens grundarna för Bitcoin tycker att utvecklingen blivit bra.

Det är dags att sätta stopp för det nu. Kryptovalutor hade chansen att bli något bra men har enbart blivit en vansinnigt stor, onödig last av resurser.

Stoppa skiten, och låt idén mogna så den kan återinträda igen under en mer genomtänkt och hållbar form.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Bryter? Älskar ordet. Man minar/bryter åt sig själv. Men i verkligheten är det absolut inte det som händer. I bästa fall används det för att hålla valutan rullande och för att förverkliga transaktioner. Den går säkert upp stadigt närmsta tiden eller så stängs den ner utan förvarning av någon organisation imon.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

minar inte längre, minade en del för knappt 10 år sedan olika coints, BTC, LTC, DOGE
har även investerat en del i BTC cert på avanza nu på senare tid.
eftersom priserna har stuckit så har jag nyligen jagat rätt på gamla wallets för att se om något fanns kvar.

tyvärr i princip nej, sålde 0,18 BTC i januari 2014 för 67 EUR och skickade 150.000 Doge till mitt konto på cryptsy ungefär samtidigt som visade sig vara en scam.

synd att man inte höll allt i sin wallet istället det har varit en fint slant idag..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nej.. bitcoin är så fake.. bara tomma ettor och nollor. har absolut inget värde i framtiden.

exakt vilket värde tror du papperspengarna eller ettorna och nollorna som står på ditt bankkonto? jag skulle hävda att fiat valutor är mindre legitima för korrupta människor på toppen av pyramiden styr valutan medans digitala valutor som körs av blockchain styrs av en mattematisk uträkning som ej går att korrumpera/vrida för sin egen vinning.

det traditionella banksystemet är över, det är bara en tidsfråga innan det blir klart för gemeneman. varför ha ett system som styrs av insutitioner som gör allt för att gynna sina egna intressen när det inte behövs? människor kan man inte lita på när de får fullmakt, bankerna har gått full retard de lånar ut pengar som inte existerar som sedan lånas ut på nytt, luftslottet kommer eventuellt kollapsa för det är inte hållbart i längden.

vilken digital valuta som vinner är såklart upp till diskution men den traditionella bank modellen kommer inte hålla.

Permalänk

Förvånad över hur mycket hat och okunskap det fanns här, ändå. Fängelse, really? Varför?

Minar inte idag men har gjort under ett par månader när altcoins började dyka upp typ 2013? Bland annat DOGE. Idag har det visat sig vara oerhört lönsamt.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du blandar ihop två saker, om du minar cryptovalutor skall du först beskattas för miningen (inkomst av tjänst) och sedan för eventuell valutavinst du gör när du växlat dem till fiat (kapitalvinst). Omkostnadsbelopp har egentligen ingenting med deklarationen av miningen att göra utan endast deklarationen av valutavinsterna.

Att det är hobbyverksamhet gör inte att det är lägre skatt utan det är inkomst av tjänst som gäller så du skall betala skatt på samma sätt som annan inkomst av tjänst. Det blir alltså din marginalskatt du betalar.

Yes, det ser ut som att du har rätt överlag.

Dock kallar Skatteverket "värdet på kryptovalutan (omräknat till SEK) vid tilldelning från mining" för omkostnadsbelopp i sammanhanget. Det är som du säger vad som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby/näringsverksamhet) enligt Skatteverket.

Citat:

Hur beskattas mining av kryptovaluta?

Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra kryptovalutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

När man sedan avyttrar sina coins så beskattas man för eventuell kapitalvinst som du säger (Skatteverkets sida innehåller intressanta detaljer om skattefria belopp osv.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av dakke:

exakt vilket värde tror du papperspengarna eller ettorna och nollorna som står på ditt bankkonto? jag skulle hävda att fiat valutor är mindre legitima för korrupta människor på toppen av pyramiden styr valutan medans digitala valutor som körs av blockchain styrs av en mattematisk uträkning som ej går att korrumpera/vrida för sin egen vinning.

det traditionella banksystemet är över, det är bara en tidsfråga innan det blir klart för gemeneman. varför ha ett system som styrs av insutitioner som gör allt för att gynna sina egna intressen när det inte behövs? människor kan man inte lita på när de får fullmakt, bankerna har gått full retard de lånar ut pengar som inte existerar som sedan lånas ut på nytt, luftslottet kommer eventuellt kollapsa för det är inte hållbart i längden.

vilken digital valuta som vinner är såklart upp till diskution men den traditionella bank modellen kommer inte hålla.

Är det inte människor bakom Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Yes, det ser ut som att du har rätt överlag.

Dock kallar Skatteverket "värdet på kryptovalutan (omräknat till SEK) vid tilldelning från mining" för omkostnadsbelopp. Det är som du säger vad som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby, T2-blankett) enligt Skatteverket. När man sedan avyttrar sina coins så beskattas man för eventuell kapitalvinst som du säger (Skatteverkets sida innehåller intressanta detaljer om skattefria belopp osv.)

Ja, men omkostnadsbelopp är en term som används vid beskattningen av kapitalvinsten och inte inkomsten av tjänst i hobbyverksamheten.

Däremot sätts ju omkostnadsbeloppet vid uträkning av kapitalvinst till samma belopp som man tar upp till beskattning i slaget inkomst av tjänst.

Skulle man få betalt för miningen direkt i SEK hade man bara behövt beskatta det som inkomst av tjänst och då hade man inte blandat in omkostandsbelopp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

100 TWh är som Sverige. En droppe i havet. Man får också tänka på att elpriset går upp, och då går lönsamheten ned - och mindre mängd energi används - det finns dynamik här.

Räknar man på allt som Bitcoin kan ersätta så är även deras teoretiska max 400 TWh en droppe i havet. Då pratar vi om produktion och uppvärmning/ventilation av fastigheter (banklokaler). Produktion av bilar som bankanställda använder för att köra till bankerna. All guldutvinning för guld som används som investering. (guld för industriell användning kommer fortsätta). Kan göra listan lång.

En droppe i havet är det väl ändå inte?

Hur mycket andel av guldindustrin tror du enbart går till "investering" och inte sådant som vigselringar, smycken, datorkomponenter, etc...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men omkostnadsbelopp är en term som används vid beskattningen av kapitalvinsten och inte inkomsten av tjänst i hobbyverksamheten.

Däremot sätts ju omkostnadsbeloppet vid uträkning av kapitalvinst till samma belopp som man tar upp till beskattning i slaget inkomst av tjänst.

Skulle man få betalt för miningen direkt i SEK hade man bara behövt beskatta det som inkomst av tjänst och då hade man inte blandat in omkostandsbelopp alls.

Ah, jag är med dig nu. Såklart, "omkostnadsbeloppet" i det jag saxade ovan är i kontexten att man ska deklarera försäljning/byte/betalning med kryptovaluta (som minats).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tänk om folk lade ner samma resurser på Folding@home. Bättre och mer lärorikt + att alla tjänar på detta i slutändan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

har alltid varit intresserad men aldrig kommit till skott. tydligen ska det vara jätte enkelt att komma igång.
hade varit trevligt med en passiv inkomst.
får titta närmare på det i framtiden om det fortfarande är lönsamt. uppvärmning av källaren av ett hus vore nog inte dumt.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av dakke:

exakt vilket värde tror du papperspengarna eller ettorna och nollorna som står på ditt bankkonto? jag skulle hävda att fiat valutor är mindre legitima för korrupta människor på toppen av pyramiden styr valutan medans digitala valutor som körs av blockchain styrs av en mattematisk uträkning som ej går att korrumpera/vrida för sin egen vinning.

det traditionella banksystemet är över, det är bara en tidsfråga innan det blir klart för gemeneman. varför ha ett system som styrs av insutitioner som gör allt för att gynna sina egna intressen när det inte behövs? människor kan man inte lita på när de får fullmakt, bankerna har gått full retard de lånar ut pengar som inte existerar som sedan lånas ut på nytt, luftslottet kommer eventuellt kollapsa för det är inte hållbart i längden.

vilken digital valuta som vinner är såklart upp till diskution men den traditionella bank modellen kommer inte hålla.

Om jag förstår saken rätt så kan ju en riksbank i princip skapa nya pengar och låna ut, som man gjort nu under pandemin. Men det är inte så att pengarna "inte finns" för den sakens skull. De hamnar ju i den stora potten av "alla pengar av den valutan", och värdet på den potten styrs ju på ett eller annat sätt av BNP. Om riksbanken trollar fram nya pengar så blir det i förlängningen inflation. Om du ska göra någon liknelse så är det mer som att riksbanken tar tillbaka en del av alla de pengar som folk har i den valutan, och lånar ut som de vill. På gott och ont är det så det funkar.

Kryptovalutor är det visserligen ingen enskild person eller organisation som kontrollerar på det sättet, men man kan ju skapa en ny kryptovaluta och med lite tur blåser det upp som ett luftslott och sen säljer man av det man hade själv och lämna övriga innehavare till sitt öde.

Just nu är iaf kryptovalutor som aktier fast utan förankring i ett företag med riktigt värde bakom som ger utdelning osv. Det är ren spekulation, som att spela på lotto. Traditionella valutor går också upp och ner iofs men inte på det extrema sätt som kryptovalutor gör. I framtiden, om alla gått över till kryptovalutor av något slag, då kanske det finns mer stabilitet i det... vi får väl se.

Oavsett tycker jag inte alls att t.ex. dogecoin är mer legitim som valuta än t.ex. svenska kronor, bara för att svenska riksbanken kontrollerar valutan. Legitimiteten har väl oavsett att göra med den allmänna acceptansen bland folk. Bara på det viset har valutan ett värde i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Frågan är hur många som gör detta som chansar att de kan göra det utan att skatta för det.

Det tror jag är ganska många. Nu är jag inte involverad i mining, men i de trådar man läser om det så är det sällan något som nämns.

Så där tror jag att det är lite "toppen på isberget".
Ett fåtal är medvetna om att det skall skattas för och kan reglerna, majoriteten antingen bryr sig inte eller vet inte ens om det.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Tänk om folk lade ner samma resurser på Folding@home. Bättre och mer lärorikt + att alla tjänar på detta i slutändan.

Jag satte alla våra datorer att köra Folding@home i vintras när värmepumpen pajade.

Men som alltid bryr sig folk enbart om sig själva. Kan dom tjäna 5 kr om dagen bryta krypto istället för att hjälpa till med läkemedelsforskning etc så gör dom det tyvärr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan:

Nej. Och det är ett ärligt svar.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Det tror jag är ganska många. Nu är jag inte involverad i mining, men i de trådar man läser om det så är det sällan något som nämns.

Så där tror jag att det är lite "toppen på isberget".
Ett fåtal är medvetna om att det skall skattas för och kan reglerna, majoriteten antingen bryr sig inte eller vet inte ens om det.

Kan bli dyrt för dem då om de blir kontrollerade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testade i omgångar i vintras men blev omotiverad på grund av bidrag till miljöförstörelse och hög ljudnivå. Men det värmde på bra i vinterkylan.

Skrivet av Peter77:

För att svara på frågan:

Nej. Och det är ett ärligt svar.

Varför skulle man ljuga?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Tänk om folk lade ner samma resurser på Folding@home. Bättre och mer lärorikt + att alla tjänar på detta i slutändan.

Fick mig att tänka på denna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Varför? Det finns deppigare saker. Visste du att en enda guldring ger 20 ton giftigt avfall? Folk investerar i fysiskt guld, långt större mängder än en ring. Det ger definitivt större miljöskada än bitcoin.

Det stora problemet är väl att penningsystemet är så eftersatt och uselt att Bitcoin ens är ett vettigt alternativ. Ser ingen ändring på den fronten. Bitcoin kommer ersätta stora delar av världsekonomin.

Alla anläggningar använder inte kvicksilver, kolla in typ Gold Rush , där vaskas guldet fram med hjälp av vatten men det är energikrävande med stora tunga maskiner som ger en miljöpåverkan , dom i gold rush återställer den grävda marken .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När jag är inne i perioder där jag spelar mycket ligger mina fläktar på 50-60% 4-5 timmar om dygnet. Jag vet ju vilket kort jag hade valt om valet var mellan ett som gått dygnet runt och ett som gått några timmar om dygnet då och då om jag hade köpt begagnat.

Spelar inte så stor roll, mitt vega hade ju inte varit värt många kronor om det inte gick att mina. Nu skulle jag kunna sälja det dyrt om jag ville. Enda kortet jag faktiskt slitit ut är ett Nvidia GTX460 och det var inte pga mining.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Alla anläggningar använder inte kvicksilver, kolla in typ Gold Rush , där vaskas guldet fram med hjälp av vatten men det är energikrävande med stora tunga maskiner som ger en miljöpåverkan , dom i gold rush återställer den grävda marken .

Hur stor andel av allt guld som utvinns per år utvinns med den metoden? 1%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

En droppe i havet är det väl ändå inte?

Hur mycket andel av guldindustrin tror du enbart går till "investering" och inte sådant som vigselringar, smycken, datorkomponenter, etc...?

Total elproduktion i världen är ~27000 TWH/år. Bitcoin tar därmed ca 0.37%. Jag tycker att det är rimligt med tanke på den nytta Bitcoin erbjuder. Bitcoin är klart effektivare och säkrare än guld för handel och på sikt kommer det att bli en bättre värdebevarare.

Tittar vi på mängden energi som går åt att gräva guld motsvarande 1 krona så är den högre än mängden energi som går åt att gräva bitcoin motsvarande 1 krona. Det kommer troligen alltid att vara så.

Hur mycket guld det finns, och hur mycket av det som finns i vilken form är det nog ingen som vet. USA håller runt 8000 ton i sina valv. Kanske hälften går till smycken? Andelen som går till värdebevarande investering kan jag bara spekulera i. 30% kanske? Även en ring är värdebevarande, är din guldring endast ett smycke eller också en investering? Hade du köpt en guldring om den kostar 10000 kronor och tappar 50% av sitt värde varje år? Troligen inte.

Guldgrävandet skapar som sagt mer giftigt avfall, tungmetaller etc, än bitcoin. En guldring som väger 10 gram orsakar 20 ton giftigt avfall. Om vi multiplicerar USA:s 8000 ton guld med den siffran:
20 ton avfall / 10 gram guld = 2000000 ton avfall / 1 ton guld
Det vill säga 16 miljarder ton giftigt avfall bara för USA:s 8000 ton. Det finns fler länder som har guld, Kina exempelvis.