Nvidia Geforce RTX 3080 Ti försenas – igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Har jag läst fel eller står det inte minne 3080TI 12 gig och vanliga 10 gig och 3070 TI 6 gig och vanliga 3070 samma skillnaden där är annan minnestyp bara? Sjukt snålt med tanke på TI-prefix, hade hoppats på större skillnader med tanke på prispåslagen.

8 GB på 3070/Ti menar du.

Sjukt snålt skulle jag inte kalla det. Det är den minnesmängd man får när man kör 1GB minnesmoduler mot de aktuella bussarna.

Det går att få mer om man kör clam-shell, dubbel uppsättning minnen på kortets baksida, ala 3090 men det är inte jätterealistiskt att förvänta sig i de här serierna.

Sen "prispåslag"...alla priser är "påslagna", gammalt som nytt.

Permalänk

Visst gjorde 3090-ägare riktiga fynd under 18k.
Håll i dom hårt för alldeles runt hörnet har vi snart nästa serie

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

På samma tema:

Skrivet av Stefflo:

Jo, helt rätt men 12GB känns då lite snålt när man kunde köpa ett 1080Ti med 11GB för många år sen. I dagsläget så räcker absolut 12GB men när jag köper ett kort så vill jag inte byta efter två år för att vissa spel kräver mer minne än vad jag har. Antingen får de sätta dit en tom kortplats heller öka minnesmängden. Jag hoppas vi ser 16GB på 40-serien då jag lagt ner förhoppningen att köpa något från 30-serien.

De kunde ha kört 24GB på 3080Ti. Då hade du fått ett lätt skadeskjutet 3090 för iprincip samma pris som ett 3090. Vad hade varit poängen med det?

Ett 16GB 3080Ti hade förövrigt i majoriteten av fallen fungerat sämre (pga sämre bandbredd) än ett 12GB 3080Ti så be careful what you wish for...

Permalänk

Jag skulle gärna köpa ett 3080..om det fanns att köpa något...så frågan är varför de lanserar nya saker som inte finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, 40-serien är planerad till 2022 och det är ungefär då du kommer få ditt 3080Ti om du beställer på släppdagen. Så både seriös och ironisk på samma gång. De som beställde sina 3080 på släppdagen, har alla dessa fått sina kort och har de fått de till det priset som utannonserades?
Då det är kretsbrist även på små skitkomponenter såsom kondingar och liknande så är jag rätt säker på att många av dessa även kommer sitta på ett kort från 40-serien.

Fast du löser ju inte ett problem för det saknas kort genom att sluta tillverka. Får folk som inte fått sina kort snabbare om det slutar tillverka helt? Det är nog större brist på kretsar än det är brist på andra komponenter, annars hade vi nog fått höra om det. Du kan inte direkt bara byta om en maskin till en ny nod, så kommer inte hjälpa 40-serien ett dugg genom att sluta tillverka 30-serien. Snarare tvärt om då ingen mer får ett kort på över ett år och efterfrågan bara kommer eskalera mera.

De som inte fått sina kort ifrån lanseringsdagen är tillverkarnas "fel" då de fokuserar på dyrare modeller än de billigare. Asus verkar ju rulla på och endast fåtal TUF ifrån första dagen kvar att fylla, däremot Zotac verkar ju helt slutat tillverkat Trinity. Det tillverkas fortfarande kort och kommer in i lager titt som tätt.

Permalänk
Medlem

För sjuttioelfte gången skjuts lanseringen på framtiden.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Fast du löser ju inte ett problem för det saknas kort genom att sluta tillverka. Får folk som inte fått sina kort snabbare om det slutar tillverka helt? Det är nog större brist på kretsar än det är brist på andra komponenter, annars hade vi nog fått höra om det. Du kan inte direkt bara byta om en maskin till en ny nod, så kommer inte hjälpa 40-serien ett dugg genom att sluta tillverka 30-serien. Snarare tvärt om då ingen mer får ett kort på över ett år och efterfrågan bara kommer eskalera mera.

De som inte fått sina kort ifrån lanseringsdagen är tillverkarnas "fel" då de fokuserar på dyrare modeller än de billigare. Asus verkar ju rulla på och endast fåtal TUF ifrån första dagen kvar att fylla, däremot Zotac verkar ju helt slutat tillverkat Trinity. Det tillverkas fortfarande kort och kommer in i lager titt som tätt.

Om man slutar tillverka de kort som ska levereras idag och istället börjar bygga lager av de som ska levereras om ett år så kan de se till att ha nog på lager då.
Om du anser att det är BRA om Asus lyckats att nästan tillverka alla som beställdes på släppdagen så är vi inte helt överens om vad som är bra eller dåligt.

Klart som fan ingen kund blir glad om man inte får det man beställt men som det blivit nu istället är att folk sålt sina äldre kort, beställt nya på släppdagen och inte sett ett jä..la kort ett år senare. Många har fått köpa tillbaka till vad de hade eller fått nedgradera bara för att få något att spela på.

Där jag jobbar så tillverkar vi också produkter med en del elektronik i och även vi börjar prata om kretsbrist. Vi pratar kondingar, resistorer och annat också som sitter på varenda litet kretskort vad det än ska vara till. Allt som heter komponenter eller kretsar är inte snabba minnen och beräkningsenheter eller processorer fulla med transistorer utan runt om detta så har du alla andra passiva komponenter också och det är även brist på dessa.

I varje liten pryl som du antingen stoppar i en sladd till, går på batterier eller använder en motor som går på fosilt bränsle sitter det komponenter i och alla tillverkare av elektroniskt skräp (ja det finns massor av saker som jag kallar för elektroniskt skräp men vi kan se det som ett samlingsbegrepp över allt som vi egentligen inte behöver och som kanske köpes via Wish eller annan sida och kommer hålla ca tre dagar från att du får hem den men var ruskigt billig) innehåller också ett gäng av dessa komponenter som det är brist på. Givetvis är det olika kvalitet på en konding som används till en GPU från Nvidia eller något elektroniskt skräp men produkten ska ändå tillverkas och materialet som går åt att tillverka en konding av bra kvalitet och en av dålig kvalitet är i stort sett samma och en del av detta måste grävas upp ur marken med maskiner som också kräver dessa komponenter för att fungera.
Det är brist på rätt mycket just nu och vi människor blir fler och fler och vi köper mer och mer av dessa produkter som innehåller dessa komponenter och dessutom så drabbas hela världen av en sjukdom som smittar folk så de inte kan utföra sina jobb och det gör saken ännu värre.
Tyvärr gör det också att många får ännu mera tid över att köpa ännu mera saker som kräver komponenter som det just nu är brist på.

Snacka om domedagskänsla i detta inlägg.....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om man slutar tillverka de kort som ska levereras idag och istället börjar bygga lager av de som ska levereras om ett år så kan de se till att ha nog på lager då.
Om du anser att det är BRA om Asus lyckats att nästan tillverka alla som beställdes på släppdagen så är vi inte helt överens om vad som är bra eller dåligt.

Klart som fan ingen kund blir glad om man inte får det man beställt men som det blivit nu istället är att folk sålt sina äldre kort, beställt nya på släppdagen och inte sett ett jä..la kort ett år senare. Många har fått köpa tillbaka till vad de hade eller fått nedgradera bara för att få något att spela på.

Där jag jobbar så tillverkar vi också produkter med en del elektronik i och även vi börjar prata om kretsbrist. Vi pratar kondingar, resistorer och annat också som sitter på varenda litet kretskort vad det än ska vara till. Allt som heter komponenter eller kretsar är inte snabba minnen och beräkningsenheter eller processorer fulla med transistorer utan runt om detta så har du alla andra passiva komponenter också och det är även brist på dessa.

I varje liten pryl som du antingen stoppar i en sladd till, går på batterier eller använder en motor som går på fosilt bränsle sitter det komponenter i och alla tillverkare av elektroniskt skräp (ja det finns massor av saker som jag kallar för elektroniskt skräp men vi kan se det som ett samlingsbegrepp över allt som vi egentligen inte behöver och som kanske köpes via Wish eller annan sida och kommer hålla ca tre dagar från att du får hem den men var ruskigt billig) innehåller också ett gäng av dessa komponenter som det är brist på. Givetvis är det olika kvalitet på en konding som används till en GPU från Nvidia eller något elektroniskt skräp men produkten ska ändå tillverkas och materialet som går åt att tillverka en konding av bra kvalitet och en av dålig kvalitet är i stort sett samma och en del av detta måste grävas upp ur marken med maskiner som också kräver dessa komponenter för att fungera.
Det är brist på rätt mycket just nu och vi människor blir fler och fler och vi köper mer och mer av dessa produkter som innehåller dessa komponenter och dessutom så drabbas hela världen av en sjukdom som smittar folk så de inte kan utföra sina jobb och det gör saken ännu värre.
Tyvärr gör det också att många får ännu mera tid över att köpa ännu mera saker som kräver komponenter som det just nu är brist på.

Syftade inte på att det är bra tillgång ifrån Asus, men det är väl bra att de faktiskt inte övergivit folk som lagt beställning?

Sedan är vi tillbaka på att:
1. Det är inte samma maskiner som kommer tillverka 40-serien som tillverkar 30-serien. Dessa maskiner och tillverkning har knappt börjat.
2. Det är/verkar vara (har inte sett nyheter om det på evigheter) större brist på GPU-kretsar än på andra komponenter, att spara på komponenter vore bara smart om det var tvärt om.

Alltså jag förstår vad du menar, men snarare är ju att det är smartare att förlänga 30-seriens livstid till att de tillverkat tillräckligt med 40-seriens kort, och de kommer de nog göra, de lär ju också fokusera på 40-serien så mycket de kan när det går. Just nu och en bra framtid framåt kommer det inte gå att tillverka 40-serien och det skulle bara stå helt still.

Permalänk
Medlem

HAHA eller så släpper de inget kort nu ingen ändå kan få tag på och faktiskt fokuserar på att lansera kort för dem som redan köpt/bokat?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Musikälskare

Så länge jag får ett 40-serie kort när det beger sig så är jag nöjd, men detta verkar aldrig släppa känns det som

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Finns det några planer på en "papperslansering"-badge eller liknande för recensionerna? Typ "det här kunde vart en bra produkt om den existerade i verkligheten."

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Det hade varit intressant att se hur grafikkortsmarknaden sett ut utan mining-hysterin och Covid-19. Det är helt sjukt när man tänker på att ett 3080 kostar mer än Titankorten gjorde för bara 5 år sedan.
Ett 3070 går för över xx80ti.
Även med 2% inflation bör ökningen ligga på ~10%.
Undrar hur mycket priserna på kisel och grafikminne ökat sen Maxwell/Pascal-tiden.
Undrar om PC-gamingen kommer dö ut pga av pris och framtidens gaming tvingas in på mobil, streaming och konsol pga av prisökningen.
Känns som att det bör finnas en gräns för vad folk är villiga att betala tillslut.
AMD 8000-serien och Nvidia 5000-serien med mellanklass för 15k+ känns inte längre som en fantasi.

Vill inte låta taskig men det är bara idioter som beställer ett 3080 för 13 000 kr eller över idag. Och då snackar jag de som kommer med bortförklaringar att de är täta och då inte tycker priset spelar någon roll.

Jag kan köpa ett grafikkort för 50 000 kr men inte går jag och köper det bara för att det går. Ett grafikkort tappar värde snabbare än en bil.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

För sjuttioelfte gången skjuts lanseringen på framtiden. Nu ska den påkostade entusiastmodellen sjösättas tillsammans med Geforce RTX 3070 Ti.

Läs hela artikeln här

3080 verkar nu vara ett kap då det har NVLink enligt specifikation! Grymt!

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast där har du fel. Det är miners som köper alla GPU:s, fråga bara @Ozzed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, 40-serien är planerad till 2022 och det är ungefär då du kommer få ditt 3080Ti om du beställer på släppdagen. Så både seriös och ironisk på samma gång. De som beställde sina 3080 på släppdagen, har alla dessa fått sina kort och har de fått de till det priset som utannonserades?
Då det är kretsbrist även på små skitkomponenter såsom kondingar och liknande så är jag rätt säker på att många av dessa även kommer sitta på ett kort från 40-serien.

Jag håller med, 3080Ti känns som ett nedklockat 3090 med mindre minne. Jag förstår heller inte glappet mellan minnesmängden då 3080 fick 10GB, 3080Ti fick 12GB och 3090 fick 24GB.

Jag var en av de tursamma. Fick hem mitt kort ett par dagar efter släppdagen. 3080 för ca 8500kr från webhallen.
Satt dock redo tjugo minuter innan release tiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | XFX 7900 XTX | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Massdrop HD 58x's | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Moddat GMMK Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Fast där har du fel. Det är miners som köper alla GPU:s, fråga bara @Ozzed

Se mig i ögonen och säg att fler gamers inte hade fått sina kort om miners hade låtit bli att köpa. Nä, tänkte väl det.

Jag har aldrig sagt att miners är hela problemet. Men i tider av brist på Gaming-kort så tycker inte jag att miners som inte ens spelar på korten har någon rött till dem, och jag tycker det är helt rätt av Nvidia att nerfs Hashrate på sina gaming-kort och segmentera marknaden. Det är det jag har sagt. Inte att kretsbristen inte existerar alls om det inte var för dessa satans miners. Läs om läs rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Undrar om PC-gamingen kommer dö ut pga av pris och framtidens gaming tvingas in på mobil, streaming och konsol pga av prisökningen.

Detta har dock frågats och sagts sedan första Xboxen släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Med andra ord man kan mätta en marknad genom att dämma upp samma marknad helt och hållet först...

Permalänk
Medlem

Tror inte alls att spela på pc påverkas av priserna. Vad som kommer påverkas är själva spelens grafik mm och kraven för dom.
Vi får alltså en långsammare utveckling på finare spel för speltillverkarna måste förhålla sig till långsammare grafikkort.

Det lär inte hindra dom att slänga in über mode i inställningarna som det krävs ett 3090 för att spela på.
Men att själva spelet räknas med att rulla på High och under för flertalet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Blir säkert uppskjutet igen sen, kanske lanseras med 3090 TI eller något annat dumt...

Ser inte riktigt vitsen med dessa TI modeller, är det för dålig prestanda i dom vanliga eller är man ute efter att vrida ur lite mer stålar ur gamers?.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Trodde aldrig jag skulle säga det men just nu känns mitt RTX 3090 TUF OC för 16999kr som ett billigt och bra köp. Jag misstänker att t ex Strix-korten hos 3080ti lär hamna där i krokarna om de ens går att få tag på.

Och så har vi kommit till dagen där 17000:- för ett grafikkort anses som billigt.

Vi har blivit zombies.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Själv skippar jag toppkorten denna generation och håller mig till 3060ti.
Blir mer spännande när 40-serien släpps och RDNA3 där toppkortet sägs få prestanda 2,5-3ggr 6900xt 😁 Man kan ju bara ana vad nVidia kommer kontra med.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Detta har dock frågats och sagts sedan första Xboxen släpptes.

Fast då kostade inte ett övre mellanklasskort 9-10k

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Själv skippar jag toppkorten denna generation och håller mig till 3060ti.
Blir mer spännande när 40-serien släpps och RDNA3 där toppkortet sägs få prestanda 2,5-3ggr 6900xt 😁 Man kan ju bara ana vad nVidia kommer kontra med.

Fast det klart AMD har ju alltid varit duktiga på att överhypa sina grafikprodukter i och för sig kanske mest på Rajas tid ska väl i ärlighetens namn sägas. Fast ändå att ett grafikkort skulle bli upp till 300% snabbare överlag tills nästa generation har mig veterligt aldrig hänt tidigare och kommer nog inte hända heller.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lussarn:

För sjuttioelfte gången skjuts lanseringen på framtiden.

https://media.giphy.com/media/oqCBZc0dYxqoaRj693/giphy.gif

Sjuttioelva!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Några ynka kärnor skiljer 3070 från 3070 Ti. Har svårt att se det blir en märkbar prestandaförbättring. Kanske minnesfrekvensen kan ge en push iofs?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se prestanda på 3080ti & framförallt senare hur mycket cashe AMD ska slänga in på sina chiplet grafikkort på nästa gen 2tb eller nåt liknande för att övervinna latenser med chiplet tekniken men om jag fattat detta rätt så avvaktar nvidia en gen till innan de kommer med staplade kretsar istället för amd s limmade. Så nästa gen kan kanske amd vara med & konkurera igen en generation fast beror ju på hur det går med ray traysing oxå så klart.
Fast i nuläget e det ju kört att köpa nåt grafikkort ändå ser nog mest fram mot hur Intels kort blir. (om de nu går att köpa när de lanserats.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Några ynka kärnor skiljer 3070 från 3070 Ti. Har svårt att se det blir en märkbar prestandaförbättring. Kanske minnesfrekvensen kan ge en push iofs?

Minnet lär göra sitt men även fler kärnor. Om jag drar en killgissning ur röven så säger jag mindre än 10% i spel :). Givetvis spelar klockfrekvensen in också..

För mining kommer det göra större skillnad med minnesbandbredden när ev begränsningar är hackade.

Jag tycker att det är en ganska konstig lansering även om vi bortser från bristen på kort idag.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Plötsligt känns det inte så tokigt att man struntade i den här generationens GPU.

Permalänk
Medlem

Bara tur att man fick ett 3080 till utgångs pris... lär vara svårare att få ett 3080ti...

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.