3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Någon som har koll på MSI 3080 ventus korten? har stått i kö sen november, inte rört sig på sen i mars nu, Inet har inte fått in några kort sen dess, MSI måste producera några kort därimellan men inga levereras verkar det som till sverige?
eller prioriterar de andra kort istället?

OC-varianten eller den vanliga? Enligt någon butik lät det som att MSI inte längre producerade modellen utan OC-suffixet. Jag vet dock inte hur pålitlig den informationen är dock då det är mycket möjligt att produkten ges den statusen när MSI inte tror att de kan leverera dem inom en rimlig tid.

https://linustechtips.com/topic/1277048-geforce-rtx-3080-vent...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Gigabyte 3080 gaming OC dök upp på netonnet under ca 1 minut.

Hann lägga en beställning men är osäker på om det stod något preliminärt datum innan jag gick igenom kassan.

I orderbekräftelsen står det " Lev.tid ej bekräftad"
En ny Elgiganten?
Udda att den dök upp klockan 22.00

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Någon som har koll på MSI 3080 ventus korten? har stått i kö sen november, inte rört sig på sen i mars nu, Inet har inte fått in några kort sen dess, MSI måste producera några kort därimellan men inga levereras verkar det som till sverige?
eller prioriterar de andra kort istället?

Inte sett den varianten för 3070 heller på lång tid. Jag har ett 3080 3X OC beställt genom proshop men det lär väl aldrig komma..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Gigabyte 3080 gaming OC dök upp på netonnet under ca 1 minut.

Hann lägga en beställning men är osäker på om det stod något preliminärt datum innan jag gick igenom kassan.

I orderbekräftelsen står det " Lev.tid ej bekräftad"
En ny Elgiganten?
Udda att den dök upp klockan 22.00

Fick samma problem här, hann aldrig genomföra köpet innan fraktsätt ogiltigt dök upp (hemkörning) och då avbröt jag då lev. tid är osäker. Kan inte varit många kort som fanns...

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Inte sett den varianten för 3070 heller på lång tid. Jag har ett 3080 3X OC beställt genom proshop men det lär väl aldrig komma..

3070 VENTUS OC 3X såldes av Inet idag.

Skrivet av Henkezd:

Gigabyte 3080 gaming OC dök upp på netonnet under ca 1 minut.

Hann lägga en beställning men är osäker på om det stod något preliminärt datum innan jag gick igenom kassan.

I orderbekräftelsen står det " Lev.tid ej bekräftad"
En ny Elgiganten?
Udda att den dök upp klockan 22.00

Har suttit och glott på NetOnNet i 2 dagar och så dyker det upp kort helt random vid 22-tiden. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Fick samma problem här, hann aldrig genomföra köpet innan fraktsätt ogiltigt dök upp (hemkörning) och då avbröt jag då lev. tid är osäker. Kan inte varit många kort som fanns...

Jag tänkte lite så också, men sen tänkte jag att jag bör ha hamna bra till i en eventuell kö om inte annat 😊
Men blir kanske avbokad a'la elgiganten nästa vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Gigabyte 3080 gaming OC dök upp på netonnet under ca 1 minut.

Hann lägga en beställning men är osäker på om det stod något preliminärt datum innan jag gick igenom kassan.

I orderbekräftelsen står det " Lev.tid ej bekräftad"
En ny Elgiganten?
Udda att den dök upp klockan 22.00

Pratade faktiskt med Elgiganten idag om min order på Gigabyte 3080 som vi alla beställde samtidigt och som många fått avbokade, och enligt dom är ordern aktiv än, men inget bekräftat lev.datum, så det kanske är en sändning på G till både Elgiganten och NetOnNet..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Pratade faktiskt med Elgiganten idag om min order på Gigabyte 3080 som vi alla beställde samtidigt och som många fått avbokade, och enligt dom är ordern aktiv än, men inget bekräftat lev.datum, så det kanske är en sändning på G till både Elgiganten och NetOnNet..

Jag frågade om min order lagd 17.51 om jag inte missminner mig och de sa att ordern var annulera av deras backoffice.

Fick du inget sms eller meddelande hade du kanske tur då 😊

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Jag frågade om min order lagd 17.51 om jag inte missminner mig och de sa att ordern var annulera av deras backoffice.

Fick du inget sms eller meddelande hade du kanske tur då 😊

Har inte fått någonting sådant. Ordern ligger kvar och Ecster har reggat köpet. Däremot tvivlar jag fortfarande på att man kommer få något kort, men jag låter ordern ligga kvar så länge det går. Har man tur får man ett, annars är det vad det är

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Xabba55:

Fick samma problem här, hann aldrig genomföra köpet innan fraktsätt ogiltigt dök upp (hemkörning) och då avbröt jag då lev. tid är osäker. Kan inte varit många kort som fanns...

Hann lägga en beställning på 3070 vision oc kortet som kom upp på NetOnNet samtidigt, har betalat och pengarna är dragna. Står dock inget prel leveransdatum ännu. Kan det vara någon bugg i systemet som gjorde korten beställningsbara trots att de inte finns i lager kanske? Vore trist om de makulerar min order.

Permalänk
Skrivet av blunden:

OC-varianten eller den vanliga? Enligt någon butik lät det som att MSI inte längre producerade modellen utan OC-suffixet. Jag vet dock inte hur pålitlig den informationen är dock då det är mycket möjligt att produkten ges den statusen när MSI inte tror att de kan leverera dem inom en rimlig tid.

https://linustechtips.com/topic/1277048-geforce-rtx-3080-vent...

läst den länken tidigare, men verkar som om det är mer att vissa mindre bra butiker avbokade icke OC korten för att sälja ett dyrare.

men är ett OC kort jag väntar på.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Någon som har koll på MSI 3080 ventus korten? har stått i kö sen november, inte rört sig på sen i mars nu, Inet har inte fått in några kort sen dess, MSI måste producera några kort därimellan men inga levereras verkar det som till sverige?
eller prioriterar de andra kort istället?

MSI sätter på ett annat klistermärke och vips blev det ett nytt kort de säljer för 14500kr. Så känns det iaf.

Permalänk
Skrivet av noobs:

MSI sätter på ett annat klistermärke och vips blev det ett nytt kort de säljer för 14500kr. Så känns det iaf.

känns lite så de gjorde med non OC korten, vips, så var ett non OC ett OC kort och kan säljas för några hundra mer, valde OC kortet endast för att jag räknade med att de skulle försöka producera fler av dem just för det några hundra mer.
och nu känner man att man borde ha beställt ett annat för några hundra till så det skulle kommit vid det här laget.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Fanns Gigabyte GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE WB 10G tillgänglig nyss 😅

Kör dock inte vattenkylning 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fanns Gigabyte GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE WB 10G tillgänglig nyss 😅

Kör dock inte vattenkylning 😅

Var?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fanns Gigabyte GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE WB 10G tillgänglig nyss 😅

Kör dock inte vattenkylning 😅

Har du länk?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

läst den länken tidigare, men verkar som om det är mer att vissa mindre bra butiker avbokade icke OC korten för att sälja ett dyrare.

men är ett OC kort jag väntar på.

Ja, man bör ta det med både en och två nypor salt. Tror mer på att MSI eller en distributör nedprioriterat de korten än att butiken skulle göra så. De har rimligen redan en beställning lagd så det skulle se lite skumt ut senare när de väl anlände efter att de på detta sätt hävdat att korten ej tillverkas.

Skrivet av alex_farnstrom:

känns lite så de gjorde med non OC korten, vips, så var ett non OC ett OC kort och kan säljas för några hundra mer, valde OC kortet endast för att jag räknade med att de skulle försöka producera fler av dem just för det några hundra mer.
och nu känner man att man borde ha beställt ett annat för några hundra till så det skulle kommit vid det här laget.

Ja, fabriksöverklockningen på grafikkort är ju generellt ganska ointressant i de flesta fall då i princip alla kort kommer boosta betydligt högre än boost-frekvensen som satts. Däremot kan dessa ibland, men långt i från garanterat, ha möjlighet till en högre power target, vilket kan vara intressant.

Ja, jag gjorde likadant för mitt kort i signaturen och det visade sig vara ett väldigt bra val. Leveranserna av dessa verkar vara både större och ske oftare, för en kostnad på ynka 165 kr vid köptillfället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Hann lägga en beställning på 3070 vision oc kortet som kom upp på NetOnNet samtidigt, har betalat och pengarna är dragna. Står dock inget prel leveransdatum ännu. Kan det vara någon bugg i systemet som gjorde korten beställningsbara trots att de inte finns i lager kanske? Vore trist om de makulerar min order.

Du borde ringa och kolla upp det där så du inte hamna i samma sits som mig.
Beställde 3080 i november och har fortfarande inte fått det. Nu visar det sig att andra som beställde samma gpu, efter mig, redan har fått sina grafikkort.
Allt detta gäller alltså NoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fanns Gigabyte GeForce RTX 3080 XTREME WATERFORCE WB 10G tillgänglig nyss 😅

Kör dock inte vattenkylning 😅

Vart?

Jag väntar på ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme WB ("waterblock") från inet och jag har gett upp hoppet på att det någonsin ska komma i lager och ännu mindre hamna i mina händer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Denna bristen på kort (ALLA) är ju helt sanslös. Aldrig varit med om något liknande. Nästan så jag blir sugen på att sälja mitt då det ibland känns som jag inte behöver ett sådant kraftfullt kort. Problemet är ju att då finns det ändå inga andra att få tag i. Jag hade inga större problem att få tag i ett 3080 runt release (utan att ha förbokat) men inser att jag nog hade tur ändå.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Denna bristen på kort (ALLA) är ju helt sanslös. Aldrig varit med om något liknande. Nästan så jag blir sugen på att sälja mitt då det ibland känns som jag inte behöver ett sådant kraftfullt kort. Problemet är ju att då finns det ändå inga andra att få tag i. Jag hade inga större problem att få tag i ett 3080 runt release (utan att ha förbokat) men inser att jag nog hade tur ändå.

3070 är väldigt lätt att få tag på om man bara följer tråden här på swec + surfar in på web/inet/netonnet

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Denna bristen på kort (ALLA) är ju helt sanslös. Aldrig varit med om något liknande. Nästan så jag blir sugen på att sälja mitt då det ibland känns som jag inte behöver ett sådant kraftfullt kort. Problemet är ju att då finns det ändå inga andra att få tag i. Jag hade inga större problem att få tag i ett 3080 runt release (utan att ha förbokat) men inser att jag nog hade tur ändå.

Köp en CPU med inbyggd GPU.

(Heter det APU?)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Denna bristen på kort (ALLA) är ju helt sanslös. Aldrig varit med om något liknande. Nästan så jag blir sugen på att sälja mitt då det ibland känns som jag inte behöver ett sådant kraftfullt kort. Problemet är ju att då finns det ändå inga andra att få tag i. Jag hade inga större problem att få tag i ett 3080 runt release (utan att ha förbokat) men inser att jag nog hade tur ändå.

3060 kort är ju inte svårt att få tag på alls. Och radeon kort är även dom lätta att få tag på. Dom kommer in rätt ofta och brukar ligga kvar ett bra tag.
Så du kan nog sälja ditt 3080 och tjäna lite pengar om du nu vill.

Permalänk
Skrivet av Redbear:

Du borde ringa och kolla upp det där så du inte hamna i samma sits som mig.
Beställde 3080 i november och har fortfarande inte fått det. Nu visar det sig att andra som beställde samma gpu, efter mig, redan har fått sina grafikkort.
Allt detta gäller alltså NoN.

Kundsupport mailade mig imorse:

"Bäste kund,

Vi kontaktar dig gällande din order som innehåller Geforce RTX 3070 VISION OC 8GB art nr 1015511. Beställningsvaran som du beställt med ett förväntat datum har nu fått sitt datum ändrat. Dessvärre har vi inte heller något bekräftat leveransdatum just nu på när varan kommer in.

Vi återkommer till dig inom 5 arbetsdagar per mejl med fortsatt uppdatering angående din order.

och sen postade de någon länk till chatfunktion med medarbetare.

Får väl hoppas de får in korten inom 1-2-3 månader och att de då skickar först till oss som beställt och betalt redan. Behöver verkligen ett kort, 1060 jag använder atm håller inte måttet!

Permalänk
Medlem

När man väntar på något gott..... sitter och hetsar och ringer lokala ICA för att se när posten normalt kommer till dom hahahaha.... i wants it!

Det kom till min stad 08 imorse gud jag spricker nästan haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Correborre:

Kundsupport mailade mig imorse:

"Bäste kund,

Vi kontaktar dig gällande din order som innehåller Geforce RTX 3070 VISION OC 8GB art nr 1015511. Beställningsvaran som du beställt med ett förväntat datum har nu fått sitt datum ändrat. Dessvärre har vi inte heller något bekräftat leveransdatum just nu på när varan kommer in.

Vi återkommer till dig inom 5 arbetsdagar per mejl med fortsatt uppdatering angående din order.

och sen postade de någon länk till chatfunktion med medarbetare.

Får väl hoppas de får in korten inom 1-2-3 månader och att de då skickar först till oss som beställt och betalt redan. Behöver verkligen ett kort, 1060 jag använder atm håller inte måttet!

3070 går att få tag på om man bara ligger i några dagar, finns ingen mening att sitta och vänta 1-3 månader på ett kort som kanske aldrig kommer.

Permalänk
Medlem

Kommer tråden byta namn sen eller kommer det skapas en ny "4080/4090 i lager?"tråd?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

3070 är väldigt lätt att få tag på om man bara följer tråden här på swec + surfar in på web/inet/netonnet

Skrivet av Elfsberg:

Köp en CPU med inbyggd GPU.

(Heter det APU?)

Skrivet av krait78:

3060 kort är ju inte svårt att få tag på alls. Och radeon kort är även dom lätta att få tag på. Dom kommer in rätt ofta och brukar ligga kvar ett bra tag.
Så du kan nog sälja ditt 3080 och tjäna lite pengar om du nu vill.

Tack. Tycker jag kollat runt men sett hyllorna gapa tomma. Sedan är ju priserna sjuka just nu med. Det går väl i o f s på ett ut när man säljer sitt eget kort.
En CPU med inbyggd GPU klarar jag mig dock inte på

Skall spana vidare. Tack för tipsen!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Tack. Tycker jag kollat runt men sett hyllorna gapa tomma. Sedan är ju priserna sjuka just nu med. Det går väl i o f s på ett ut när man säljer sitt eget kort.
En CPU med inbyggd GPU klarar jag mig dock inte på

Skall spana vidare. Tack för tipsen!

Ja men det gör ju det, kan du klippa ett 3070 för runt 9k så får du lätt tillbaka de pengarna när ditt kort väl kommer

Om du håller utkik här några dagar i tipstråden så kommer du få ett kort. Ett hett tips är även att uppdatera på Webhallen mellan ca 08-09 då de brukar släppa upp kort till försäljning vid den tiden ungefär när de har fått in.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vart?

Jag väntar på ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme WB ("waterblock") från inet och jag har gett upp hoppet på att det någonsin ska komma i lager och ännu mindre hamna i mina händer.

Fanns på NoN, 14,990kr, fanns i typ 15 min.
Jag gick in o kollade för skoja skull, men tyvärr så kör jag inte med vattenkylning 😂