Sony Playstation 5 får uppdaterad processor under år 2022

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 får uppdaterad processor under år 2022

Trots svårigheter att leverera tillräckligt arbetar Sony och AMD på en förbättrad systemkrets, till en ny revision av Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så redan dags för en "Playstation 5 Slim" alltså? Jag inväntar nog den då och låter andra slåss om originalet så länge och hoppas den blir mer lättillgänglig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Så redan dags för en "Playstation 5 Slim" alltså? Jag inväntar nog den då och låter andra slåss om originalet så länge och hoppas den blir mer lättillgänglig.

Fint önsketänkande

Permalänk

Uppdatera processorn i något som endå ingen kan få tag i.. intressant

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara nån "pro modell" också? Tänkte Sony planerar väll att släppa sitt nästa VR headset 2022

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Redan?!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Så redan dags för en "Playstation 5 Slim" alltså? Jag inväntar nog den då och låter andra slåss om originalet så länge och hoppas den blir mer lättillgänglig.

Klokt, nuvarande är gigantisk så kan dom få ner storleken och att den fortfarande är tyst.....do it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Fint önsketänkande

Japp, den levereras till äldreboendet samtidigt som ni tar färdtjänst dit.

Permalänk
Medlem

Vad har Sony att vinner på en lägre strömförbrukning? Måste finnas andra incitament såsom lägre kostnader per chip om TMSC kan trycka in fler chips per waffer, eller en ren marknadsföringsplojj för att öka intresset för konsolen.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Detta lär bara bli en ny revision i samma skal och förpackning. Ingen slim eller pro som vissa verkar tro.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Molotov:

Kan det inte vara nån "pro modell" också? Tänkte Sony planerar väll att släppa sitt nästa VR headset 2022

Svårt att tro. VR headsetet kommer fungera utan konstigheter på nuvarande konsol. Är nog mest för strömförbrukningen och/eller värmen, kanske släpper en Slim?

Är alldeles för tidigt för att släppa en Pro modell.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Vad har Sony att vinner på en lägre strömförbrukning? Måste finnas andra incitament såsom lägre kostnader per chip om TMSC kan trycka in fler chips per waffer, eller en ren marknadsföringsplojj för att öka intresset för konsolen.

Billigare kylning och nätagg antar jag. Dom jobbar nog på att sänka produktionskostnaden per enhet för att tjäna mer (eller förlora mindre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Vad har Sony att vinner på en lägre strömförbrukning? Måste finnas andra incitament såsom lägre kostnader per chip om TMSC kan trycka in fler chips per waffer, eller en ren marknadsföringsplojj för att öka intresset för konsolen.

Värnar om miljön såklart!

Permalänk
Medlem

Fortfarande Zen 2? Eller modernare arkitektur? Jag kan tänka mig att det är klurigt för Sony att byta arkitektur eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet! Hoppas kommande PS5 kan bli lite mindre i storlek!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Fortfarande Zen 2? Eller modernare arkitektur? Jag kan tänka mig att det är klurigt för Sony att byta arkitektur eller?

Jag har inget sätt att veta det exakt, men får jag killgissa lite så tror jag att det kommer vara en så gott som icke märkbar skilnad för konsumenten. Möjligen att det blir lite lägre förbrukning på den. Tror inte att Sony vill sätta alla early adopters i någon konstig sits efter så kort tid utan vill bara spara pengar/öka produktionen.

Förmodligen får vi inte ens veta när den går live utan det får vi lista ut med serienummer själva.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att de skulle jobba på att få m.2 lagringen att fungera??
Det verkar som att något är riktigt fel hårdvarumässigt och de inte kan få till det…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Samma sak var det med xbox 1, det kom flera versioner. Min hade en liten 40mm fläkt eller något på cpun, de nyare hade ej. Denna fläkt hördes när man kollade på filmer och körde mindre spel.

Och det var därför som jag avvaktade med min konslköp, då jag trodde att de uppdaterade versionerna skulle bli bättre.
Men samtidigt handlar nyare versioner ibland om att spara pengar, vilket innebär att de kan spara in på saker som de ej längre anses behövs. Ta en klenare nätdel, där denna klenare nätdel kan få negativa konsekvenser genom att cpun ej får max som den vill.

*edit*
Någon konsoltillverkare "alltid" har gjort är att förbättra skydden emot intrång.

Denna uppdatreings fokus kommer såklart vara:
*Att göra konsolen billigare att tillverka.
* Mindre garantiärenden
* Mindre "småsaker" som coil whine
* Bättre skydd emot intrång så folk kan köra piratspel och fuska

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Detta lär bara bli en ny revision i samma skal och förpackning. Ingen slim eller pro som vissa verkar tro.

Precis. Stämmer ryktet så är det nog bara uppdaterade processorer, Zen 2 kommer vara gammalt 2022, även om det fortfarande kommer fungera bra. Men AMD vill tillverka nytt.

Själva chassit kommer vi nog få leva med länge, trots utseendet är det nog den ljudmässigt och kylmässigt bästa design Sony fått fram hitills. Någon billigare variant vore nog möjligt, väldigt många delar i dagens modell, för att inte tala om storleken.

Blir det en nyare CPU/APU så kommer man nog kunna se en del prestandaförbättringar, lite som Xbox One vs Xbox One S. S är snabbare, även om den troligen aldrig var tänkt att vara det.

Skrivet av mistahh:

Vad sägs om att de skulle jobba på att få m.2 lagringen att fungera??
Det verkar som att något är riktigt fel hårdvarumässigt och de inte kan få till det…

NVMe-stödet bör komma snart nog, sommar 2021 om jag inte minns helt fel.

Men sedan saker som VRR-stöd borde de försöka få till någon gång. Microsoft har haft stöd i över 3 år vid det här laget, TV med stöd har funnits länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak var det med xbox 1, det kom flera versioner. Min hade en liten 40mm fläkt eller något på cpun, de nyare hade ej. Denna fläkt hördes när man kollade på filmer och körde mindre spel.

Och det var därför som jag avvaktade med min konslköp, då jag trodde att de uppdaterade versionerna skulle bli bättre.
Men samtidigt handlar nyare versioner ibland om att spara pengar, vilket innebär att de kan spara in på saker som de ej längre anses behövs. Ta en klenare nätdel, där denna klenare nätdel kan få negativa konsekvenser genom att cpun ej får max som den vill.

*edit*
Någon konsoltillverkare "alltid" har gjort är att förbättra skydden emot intrång.

Denna uppdatreings fokus kommer såklart vara:
*Att göra konsolen billigare att tillverka.
* Mindre garantiärenden
* Mindre saker som coil whine
* Bättre skydd emot intrång så folk kan köra piratspel och fuska

Haha, ja precis! Finns ingen jättestor anledning att skaffa en redan nu, bättre att invänta att det lugnar sig och att fler spel släpps. Eller nyare hårdvara.

PS3 blev överlag sämre för varje generation och tappade funktionalitet med firmware uppdateringar. Xbox 360 gick från att vara usel till att bli bra. Hade själv en 360 Elite (Falcon?) som löste de flesta av problemen med tidigare generationer av Xbox 360. Så det går åt olika håll.

Förbättringspunkterna är rimliga, tror också på dessa. Framförallt att få ner kostnaden då Sony går back på varje såld konsol. Garantiärenden och framförallt problemen med fläkt och coil whine behöver fixas, sedan om det är något bekymmer med kontrollen som redan börjat visa sig, utöver drift, samt lagringen som varit problematiskt för en del.

Funderat lite på om PS5 redan fått en "förbättrad prestanda"/anti-pirat uppdatering redan, en av uppdateringarna nyligen hade en sån rad enbart, och brukar vara ett tecken på att man täpper igen något hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Detta lär bara bli en ny revision i samma skal och förpackning. Ingen slim eller pro som vissa verkar tro.

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Vad snackar du om? Nya revisioner släpps konstant på alla prylar, det är så standard det kan bli.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Detta lär bara bli en ny revision i samma skal och förpackning. Ingen slim eller pro som vissa verkar tro.

Precis, det är bara att följa mönstret med t.ex Playstation 2 och 3. Inga konstigheter egentligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Svårt att tro. VR headsetet kommer fungera utan konstigheter på nuvarande konsol. Är nog mest för strömförbrukningen och/eller värmen, kanske släpper en Slim?

Är alldeles för tidigt för att släppa en Pro modell.

Precis, mid-gen konsolerna brukar släppas 3-4 år in generationen.

Så det blir nog antagligen lägre DB och strömförbrukning.
Nu upplever jag dock inga problem med detta, men vissa tycker ju att det är oerhört viktigt.
Tror inte att de kommer marknadsföra denna ändring, utan det är nog interna anledningar(emellan AMD TSMC och Sony) som är orsaken.
Det blir väl som med tidigare revisioner att modellbeteckningen ändras lite, skulle jag tro.

Det ryktas tydligen också lite om att det kan komma en ny variant som är lättare att tillverka, kanske man kan spara lite pengar på kylningen och göra designen lättare att massproducera.
Vet inte om det finns någon verklighetsförankring i detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Inga konstigheter att det släpps nyrevisioner. De jag kommer på från senare år är ny version av ps4 pro med förbättrad kylning och ljudnivå och en Switch med förbättrad batteritid.

Är man early adopter av konsoler får man räkna med att agera betalande betatestare.

Permalänk
Medlem

Det brukar bli ett gäng olika revideringar av komponenterna. Inte någon ny version eller så utan bara småjusteringar.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Fast såhär har de alltid gjort och det är inget unikt med det. Samma sak gäller förövrigt cpuer.
Det som dock är väldigt tragisk är att man inte vet vilken version man får när man handlar i butiken. Vilket har gjort att det tidigare har funnits listor som man kan använda för att lista ut vad för version det är.
Apple kommer senare just slumpgenerera sitt id på sina produkter för att folk ej skulle rata de äldre exemplaren.

Jag själv kollade på en billig kamera förra helgen i en välkänd butik. Halva priset var det på kameran och jag tänkte ha den som slängs. Sedan googlade jag på kameran och såg att den först började tillverkas 2014. Där jag tänkte, om denna modell tillverkades 2014 så är batteriet nu gammalt. visst det kanske inte slits så mycket om det bara ligger tomt. Och den kommer säkerligen hålla garantitiden ut.

*edit*
När det gäller piratskydd så vill jag minnas att någon handburen sonykonsol så ville folk ha den äldre versionen och tvärt emot ratade den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma sak var det med xbox 1, det kom flera versioner. Min hade en liten 40mm fläkt eller något på cpun, de nyare hade ej. Denna fläkt hördes när man kollade på filmer och körde mindre spel.

Och det var därför som jag avvaktade med min konslköp, då jag trodde att de uppdaterade versionerna skulle bli bättre.
Men samtidigt handlar nyare versioner ibland om att spara pengar, vilket innebär att de kan spara in på saker som de ej längre anses behövs. Ta en klenare nätdel, där denna klenare nätdel kan få negativa konsekvenser genom att cpun ej får max som den vill.

*edit*
Någon konsoltillverkare "alltid" har gjort är att förbättra skydden emot intrång.

Denna uppdatreings fokus kommer såklart vara:
*Att göra konsolen billigare att tillverka.
* Mindre garantiärenden
* Mindre saker som coil whine
* Bättre skydd emot intrång så folk kan köra piratspel och fuska

Jo, finns väl 7-8 olika revisioner av original-Xbox. 1.0 hade fläkt på GPUn.

1.0 och 1.1 hade dock sina fördelar gentemot senare revisioner, den största var 1MB BIOS-chip, på vilket man kunde flasha två eller fyra images. Inget behov av modchip där 1.1 hade inte fläkten.

Japp, i allmänhet handlar det om att göra konsolen billigare och fixa småproblem som upptäckts. Exploits så tidigt i bootsekvensen att man inte kommer åt dem med en vanlig mjukvaruuppdatering brukar man patcha. Som bonus brukar de nya revisionerna också vara lite strömsnålare osv.

Första konsolen jag kan minnas där senare revisioner införde skydd av något slag var NES. Tidiga NES har inte CIC-chippet, man kan spela bootlegs och spel från andra regioner utan att modda konsolen.

Det brukar se ut på det där viset, massor av oannonserade revisioner som gemene man inte märker av. I princip måste man in under skalet för att se skillnaderna. Annonserar man det hela tänker jag mig att det är frågan om lite större förändringar, som är uppenbara för envar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparven91:

Jag har inget sätt att veta det exakt, men får jag killgissa lite så tror jag att det kommer vara en så gott som icke märkbar skilnad för konsumenten. Möjligen att det blir lite lägre förbrukning på den. Tror inte att Sony vill sätta alla early adopters i någon konstig sits efter så kort tid utan vill bara spara pengar/öka produktionen.

Förmodligen får vi inte ens veta när den går live utan det får vi lista ut med serienummer själva.

Men kan det inte vara en Zen 3 med samma CPU-prestanda som den Zen 2 variant som säljs idag? Alltså lite lägre klockfrekvenser. Det leder ju till lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, billigare fläktar och så.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Men kan det inte vara en Zen 3 med samma CPU-prestanda som den Zen 2 variant som säljs idag? Alltså lite lägre klockfrekvenser. Det leder ju till lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, billigare fläktar och så.

Om det är något som är enkelt att implementera och ger enorma fördelar så kanske de lägger in det. Så de kan mycket väl använda någon Zen 3 teknik.
Jag tror dock inte fokus alls är att få upp prestandan utan få ner strömförbrukningen. Där bättre prestanda genom optimering ofta leder till lägre strömförbrukning om lasten är identisk. Sedan visst några miocrostutters och liknande kanske de vill ah bort om dessa nu finns.

*edit*
Min gissning med den nya generationers konsoler är att både Sony och Microsoft planerade att kunna göra den mer effektiv i framtiden. När konsolen lanserades så var det väldigt viktigt att få ut så mycket prestanda som möjligt och de kunde acceptera att en högre andel konsoler kommer tillbaka på garantin för detta. Men de räknade med att i framtiden med effektivare cpu&gpu kan få tillbaka den till mer hållbara nivåer. Detsamma med tillverkningskostnaden som kanske inte hade varit hållbar i längden.

Det är just därför som jag själv inte har köpt någon konsol av senaste generationen ännu fast jag självklart kommer att köpa en sådan.

*edit*
Att undvika köpa första version av produkter är en lärdom som folk behöver lära sig. Samtidigt är det inte alltid roligt att köpa sista version heller innan övergången. Och det kan bli att man får vänta länge. Men man bör alltid tänka på just detta.
Jag själv litar inte ens på att företag som Apple fixar till första versionen av något nytt fungerar helt perfekt.
Tar vi saker som kommande iPhone 13 så är det marginell skillnad emot 12an, då kan man förlita sig att risken är liten. Men lanseras de en helt ny produkt, ja då är risken högre.