Raspberry pi kraschar lite då och då

Permalänk
Medlem

Raspberry pi kraschar lite då och då

Har nyligen börjat mecka lite med min gamla RP2 igen. Installerade Pihole förra veckan men stötte på lite random krascher så jag inte ens kan SSH:a in. Installerade om och fick samma problem. Har nu testat med en både en Samsung laddare på 1A samt en Oneplus 6 laddare på 6A. Har kollat loggarna men kan inte se något voltage drop eller så. Jag använder inga tillbehör till pajjen så strömförbrukningen borde vara rätt låg. Då det är lite roulette med att använda telefonladdare så tänkte jag köpa en ren PSU istället. Dock känns det lite tråkigt att köpa mikro b varianten då jag gärna vill kunna använda laddaren för framtida projekt.

Tror ni det går att köpa den som är gjord för fyran (som har USB C) och köpa en mikro b adapter?
https://www.webhallen.com/se/product/311103-Raspberry-Pi-4-Po...
https://www.maxgaming.se/sv/adaptrar/usb-c-hona-till-micro-b-...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det som spökar för dig kan också vara använda SD-minnet då de kan vara mycket känsliga och känsligheten varierar mellan tillverkare och batcher. (dvs. vilken batch low-tier sunk-flash som ingen annan ville köpa, som kapslades in i dessa[1] - för det är precis vad det är om man inte vill betala 10 ggr priset per GB (för industriella SD-kort)).

På RPI1 och 2 så ligger de på samma 3.3V som resten på kortet använder sig av och det har visat sig vare extremt känsligt för en del SD-minne och speciellt vid skrivning om 3.3 Volt spänningen gungar det minsta lilla just då...

i RPI3 (tror jag) och RPI4 har man separerat 3.3 Voltmatningen med varsin omvandlare - en för kretsarna och en enkom för SD-minnet för ökad driftsäkerhet av just SD-minnena då det visat sig vara en mycket ömtålig historia.

[1] SD-minne och USB-stickor är flashindustrins 'avfallshantering' av flash-batcher som inte uppfyller tex antal omskrivningar eller retensiontid (behålla data över tiden) eller rent av har många block som är oanvändbara och spärrade - dvs man gör en 16 GB/sticka av 64 GB-chip där man bara använder de block som är minst dåliga.

Detta gör också att det kan vara jättestora variationer för samma 'modell' över tiden för tex. sandisk SD etc. det du köpte för ett år sedan och fungerade bra är inte samma sak som du köper idag trots samma artikelnummer.

Industri-SD garanterar tex att skrivning och läsning går utan fel även om 3.3V varierar rätt mycket just under skrivning/läsning (typisk+/- 5% tolerans) vid stort temperaturområde, medans konsument SD skiter sig när spänningen bara varierar några hundradels Volt under skrivning och kan helt krokna om temperaturen går under +10 grader C

Flash har stora problem att skriva när de är kalla, därför brukar det vara 5V - 3.3V regulatorer som 'värmer' flashen i tex. USB-pinnar för att fungera även när det är kyligt - tills man har utrustning som stänger av USB för att spara batteri när USB inte används - då går det inte bra när man närmar sig noll grader C om enheten inte kör USB-stickan ett antal 10 sekunder 'uppvärmning' innan någon form av skrivning. Tyvärr har jag råkat på detta i fältbruk i kyligt väder med halvmiljoner kronors instrument och en resa med tillträde kan kosta 100000:-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det som spökar för dig kan också vara använda SD-minnet då de kan vara mycket känsliga och känsligheten varierar mellan tillverkare och batcher. (dvs. vilken batch low-tier sunk-flash som ingen annan ville köpa, som kapslades in i dessa[1] - för det är precis vad det är om man inte vill betala 10 ggr priset per GB (för industriella SD-kort)).

På RPI1 och 2 så ligger de på samma 3.3V som resten på kortet använder sig av och det har visat sig vare extremt känsligt för en del SD-minne och speciellt vid skrivning om 3.3 Volt spänningen gungar det minsta lilla just då...

i RPI3 (tror jag) och RPI4 har man separerat 3.3 Voltmatningen med varsin omvandlare - en för kretsarna och en enkom för SD-minnet för ökad driftsäkerhet av just SD-minnena då det visat sig vara en mycket ömtålig historia.

[1] SD-minne och USB-stickor är flashindustrins 'avfallshantering' av flash-batcher som inte uppfyller tex antal omskrivningar eller retensiontid (behålla data över tiden) eller rent av har många block som är oanvändbara och spärrade - dvs man gör en 16 GB/sticka av 64 GB-chip där man bara använder de block som är minst dåliga.

Detta gör också att det kan vara jättestora variationer för samma 'modell' över tiden för tex. sandisk SD etc. det du köpte för ett år sedan och fungerade bra är inte samma sak som du köper idag trots samma artikelnummer.

Yes, är fullt medveten om att det kan vara sdkortet som är kasst också. Bara trist att det inte verkar finnas ett bra sätt att kolla upp det. Jag köpte nyss denna för att utesluta att det är strömmatningen: https://www.inet.se/produkt/2214339/stromadapter-raspberry-pi...

Jag har sett lite rekommendationer på Samsung Evo + så får kanske bli ett sådant också, tyvärr är det slut överallt. Det säkraste vore nog att köpa det officiella minnet som säljs av RP gänget.

Jag fick annars ett tips att testa att köra från en USB hårddisk. På så sätt kanske jag kan utesluta att det är minnet som är trasigt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De gamla RPI2 kan vara lite knepiga att starta från USB-disk (USB-SSD ström bör vara separatmatat då RPI har svårt att försörja en SSD som har en USB-anslutning inbyggd tillsammas med SATA-gränssnittet (har provat - de finns/fanns tex. ADATA hade sådan USB/SATA kombinerad SSD)

Det går att att få den bootande från USB med en envägsprogrammering (dvs efter detta kan den inte starta på SD-minne längre) men oftast en arrangemang där själva boot görs med SD och endast läses medans allt OS gör, läses och skrivs sedan från USB-SSD:n

tänk på att SSD-trafik och nätverks-trafik delar på samma interna USB2-bus och kan konkurrera med varandra

RPI4 har man inte den typen av buss-konkurrans och dessutom finns en liten egen liten inlödd eMMC-flash där man kan styra hur tex. bootordning och även byta/uppgradera bootprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

De gamla RPI2 kan vara lite knepiga att starta från USB-disk (USB-SSD ström bör vara separatmatat då RPI har svårt att försörja en SSD som har en USB-anslutning inbyggd tillsammas med SATA-gränssnittet (har provat - de finns/fanns tex. ADATA hade sådan USB/SATA kombinerad SSD)

Det går att att få den bootande från USB med en envägsprogrammering (dvs efter detta kan den inte starta på SD-minne längre) men oftast en arrangemang där själva boot görs med SD och endast läses medans allt OS gör, läses och skrivs sedan från USB-SSD:n

Hm jag förstår, har tyvärr ingen sådan. Låter lite krångligt. Får jag fortsatta problem med denna strömadaptern så blir det nytt minne.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

nej, med USB-SSD (eller USB-snurrdisk) måste matas via en USB2/3-portexpander med egen väggvårta för tillräcklig 5 Volt-matning.

Det får heller inte vara genomgående 5-Volt mellan expanderns anslutningsport till RPI och dess egna uttag - det blir obra (faktiskt riskera destruktion) om RPI bakmatas utifrån USB-expandern 5 Volt strömförsörjning... - och detta går förstås jättebra (obs ironi) att läsa sig till när man väljer mellan olika USB-portexpandrar med och utan väggvårta (de med utan väggvårta har genomgående 5 Volt mellan inkopplingsport och dess egna utportar då det strömförsörjs den vägen, och så har vi varianterna som kan agera med och utan väggvårta...)

man vill ha varianten som inte fungerar om inte väggvårtan med 5 Volt är ansluten, även om dess inkopplingsport är ansluten till dator/RPI...