TSMC drabbas av strömavbrott – produktionen opåverkad

Permalänk
Melding Plague

TSMC drabbas av strömavbrott – produktionen opåverkad

Med hjälp av reservgeneratorer undviker bland andra TSMC förstörda kretsar – en ljusglimt som inte förvärrar kretsbristen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar att allt man har under produktion förstörs om man drabbas av elavbrott? Känns rimligt att man då garderar sig med egna generatorer, de lär vara en rätt liten kostnad i sammanhanget även om man kanske behöver ganska många/stora.

Permalänk
Medlem

Beroende av hur känsligt produktionen är så bör de ju ha en gigantisk batteripark/UPS för att kunna hantera överslagstiden från elnätet till generatordrift.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Gissar att allt man har under produktion förstörs om man drabbas av elavbrott? Känns rimligt att man då garderar sig med egna generatorer, de lär vara en rätt liten kostnad i sammanhanget även om man kanske behöver ganska många/stora.

Detta är standard även i mindre "avancerad" svensk industri. Back-up är inte billig, men bara ett par avbrott betalar tillbaka investeringen med råge.

Permalänk

Reservgenerationer är inget nytt, jag själv har haft det i 30år och klarar av att få ut 30 kVA på mitt dieselaggregat i runt en vecka om strömmen skulle vara borta.
Men dessa kaos som har varit i Thailand har väl ibland slagit ut reservkraften och annat? Dessutom kräver tillverkningen inget avbrott alls och det är dyrare att ha backup för detta än några dieselaggregat som tar lång tid på sig att starta.
Jag gissar att nu när batterierna blir bättre och billigare så blir detta enklare.

*edit*
Jag är helt säker på att tillverkarna av kretsar allt har haft backupsystem tidigare, det är bara det att systemen ej har klarat av det de har utsatts för. Långvarig avbrott, kanske har övergången inte gått helt felfri av orsaker som att de ej vill testa övergången mitt i produktionen.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt glad över att jag inte behöver jobba på TSMC. Hade strömmen gått, hade jag gått hem.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Hen som glömde stänga av reservgeneratorerna har blivit sparkad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Gissar att allt man har under produktion förstörs om man drabbas av elavbrott? Känns rimligt att man då garderar sig med egna generatorer, de lär vara en rätt liten kostnad i sammanhanget även om man kanske behöver ganska många/stora.

Känns rimligt ja. Verkligheten kan tydligen se lite olika ut ser det ut som.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25392-samsung-forlorar-11-p...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Reservkraft är inte något magiskt som alltid fungerar.
De behöver testas och underhållas ofta.

Även system där tillgång till elnät är mycket kritiskt kan misslyckas se incidenten på Forsmark 3:
https://www.nyteknik.se/energi/forsmarks-reservkraft-kopplade...

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Kanon att reservgeneratorerna fungerar, särskilt nu när det råder kretsbrist.
Det vore tråkigt om de skulle fungera sämre i framtiden när marknaden är mättad.

Permalänk
Medlem

Problemet med reservkraft i olika former är inte att de inte finns - utan att de inte fungerar som tänkt när strömmen försvinner.

Givetvis testas det och ha sig men det är extremt sällan att det testas med full avbrott av ström till fastigheten eller hela kvarteret då de anses väldigt störande.

Det finns ett fall med huddinge sjukhus för herrans många år sedan där man gjorde fullsize-test och stängde ned hela området - reservelverken gick igång men stannade kort efter - problemet var att ingen hade tänkt på kylvattenpumparna och dess distribution till kylarna på tak etc. som kylde dieslarna inte drevs av elverkets egna ström i någon eller flera led på vägen...

Det är samma problem att det räcker med en enda router man missat koppla in med prioriterad kraft för att alla kommunikation i en verksamhet skall stanna även om allt annat har priokraft vid strömavbrott och nära omöjliga att hitta med bara sektionsmässig testning.

Problemet är att man skyr riktiga fulltestningar som pesten då det kan ge påverkan för resten av dagen för alla i samma fastighet/område och många också upptäcker nya latenta fel som nu dyker upp och måste hanteras (som kraschade servrar etc. , switchade nätaggregat till olika utrustningar som inte vill starta igen pga. att de är gamla och har torra kondingar etc. ) - och det tas inte emot med något direkt förtjusning av de som inte tycker sig vara berörda av spektaklet.

- det behövs typ räddningsledare från från räddningsverket som beordrar proven då denne är person som inte kan ifrågasättas och denne heller inte behöver tänka i ekonomiska konsekvenser för sina beslut (det är andra som får ta hand om det i efterhand)

Men samtidigt - det som inte är provat - fungerar inte när det verkligen behövs!!... och det måste provas då och då eftersom det hela tiden ändras och byggs om.

Annan ställe med vanlig kraft och prioriterad kraft (olika uttag) i en kontrollrum så gjorde man också en fastighetsavstängning på elsidan och elverken röt igång - problemet var att allt i kontrollrummet slocknade utom kaffemaskinen och en kupevärmare som någon hade tagit med sig för att denne var lite frusen av sig.. det var prioritering det!!!

Efter det togs generell beslut att man skall inte ha prio-kraft och vanlig kraft i två parallella elnät, utan dimensionera att reservkraften klarar allt i verksamheten i lokalerna då att få folk att koppla till rätt uttag för rätt utrustning beroende på prio eller inte är inte hållbart i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Reservgenerationer är inget nytt, jag själv har haft det i 30år och klarar av att få ut 30 kVA på mitt dieselaggregat i runt en vecka om strömmen skulle vara borta.
Men dessa kaos som har varit i Thailand har väl ibland slagit ut reservkraften och annat? Dessutom kräver tillverkningen inget avbrott alls och det är dyrare att ha backup för detta än några dieselaggregat som tar lång tid på sig att starta.
Jag gissar att nu när batterierna blir bättre och billigare så blir detta enklare.

*edit*
Jag är helt säker på att tillverkarna av kretsar allt har haft backupsystem tidigare, det är bara det att systemen ej har klarat av det de har utsatts för. Långvarig avbrott, kanske har övergången inte gått helt felfri av orsaker som att de ej vill testa övergången mitt i produktionen.

Absolut har de det, men precis som databackuper är de bara lika bra som din senaste verifierade backup. Vilket jag starkt misstänker aldrig görs efter att fabriken är igång. Kan du tänka dig att vara killen/tjejen som säger till produktionschefen

"Vi vill testa backupen, den borde funka, typ 95% säker. Allt borde fungera som tänkt"

och sen slocknar fabriken när du slår av huvudbrytaren. Oooops!

Det blir lite moment 22. Är du 100% säker på att det fungerar får du prova, men varför skulle du? Är du inte 100% säker finns det ju inte en chans att du får göra testet. "Testet" blir när det är skarpt och det är bara att hålla tummarna det inte händer/fungerar om nätet går ner.

Permalänk
Medlem

Det är detta som (höga) chefer skall hantera och driva igenom dessa prov även om det riskera att förstöra produktionen för dagen (eller 3 månader som i en flash-minnesfabrik med 3D-minnen) - men det gäller att ha ryggrad och tillräcklig position att denne inte kan ifrågasättas eller riskera sin privata framtid när detta genomförs - den kurage saknas allt mer i dagens företagskulturer och i princip är det bara myndigheter som räddningsverket som kan driva sådana saker.

Därför får man dessa smällar med räkning efter som till slut även företagsstyrelser förstår att man inte vill upprepa igen och då först påbörja ett arbete med detta.

Ignorans och dumheter måste ibland faktureras bort...

Permalänk
Medlem

Facebooks serverhallar har flertalet enorma dieselmotorer som testas med jämna mellanrum, stora maskiner, krävs en hall stor som en normalstor villa för att rymma en av dom.

Permalänk
Medlem

jo det är kutym att generatorerna körs per kvartal eller halvår - men det riktiga testet är att man slår av utan förvarning huvudbrytarna för hela fastigheten eller hela kvarteret/området och när man gör det så är det förvånansvärt mycket som inte fungerar som det är tänkt när man gör provet.

Nationer med osäker elnät och med mer eller mindre dagliga strömavbrott är mycket bättre förberedda på sådana saker då det i princip 'testas' var dag vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag råka slå ut ev vebbserver med 15000 kunder allt krachade dom had ett helvet med att få i gång den dom måste köra in en backup på den
Jag gjorde arbete för Eon när dom bytte ut alla gamla el-mätare till nya digitala had grönt från Eon att jag kunde byta mätaren inom viss klocktid..
Chefen på data butiken had glömt de.. Opsi
Sen kan jag tillägga att dom gjorde reklam för att man ska ta backup och ha UPS om man blir ström lös.. Dom hade ingen UPS på sin server.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag råka slå ut ev vebbserver med 15000 kunder allt krachade dom had ett helvet med att få i gång den dom måste köra in en backup på den
Jag gjorde arbete för Eon när dom bytte ut alla gamla el-mätare till nya digitala had grönt från Eon att jag kunde byta mätaren inom viss klocktid..
Chefen på data butiken had glömt de.. Opsi
Sen kan jag tillägga att dom gjorde reklam för att man ska ta backup och ha UPS om man blir ström lös.. Dom hade ingen UPS på sin server.

Gjorde liknande för fortum ute hos en kund men ringde innan jag gjorde nåt.. det fick planeras in ett driftstopp innan jag fick byta den mätaren.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Gjorde liknande för fortum ute hos en kund men ringde innan jag gjorde nåt.. det fick planeras in ett driftstopp innan jag fick byta den mätaren.

Hårt liv för oss som bytte ut alla gamla el-mätare
Vet att kolleger till mig slog ut GSM nätet när dom bytte el - mätare fast dom ringde till kunden ok kollade att det var ok.
Visade att kundens ström backup var för gammal batterierna var för gammal.
No1 nät sänke jag tre gånger
Ringde till dom och kolla att det var ok och att dom hade ström backup fick svar lycka till du kommer inte in till maste jösses jag talade om att det var mätaren jag skulle byta ut och den sitter ca 50 meter bort från masten och utanför staket..
Kom en service bil ca 30 minuter efter jag var klar kille hade fått larm om att master var ström lös.
Fick visa honom vart mätaren satt han suckade över hur dumma No1 hade varigt och inte ha haft mätaren innanför staketet..

Finns nog många saker som hände när alla gamla el mätare byttes ut..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Hårt liv för oss som bytte ut alla gamla el-mätare
Vet att kolleger till mig slog ut GSM nätet när dom bytte el - mätare fast dom ringde till kunden ok kollade att det var ok.
Visade att kundens ström backup var för gammal batterierna var för gammal.
No1 nät sänke jag tre gånger
Ringde till dom och kolla att det var ok och att dom hade ström backup fick svar lycka till du kommer inte in till maste jösses jag talade om att det var mätaren jag skulle byta ut och den sitter ca 50 meter bort från masten och utanför staket..
Kom en service bil ca 30 minuter efter jag var klar kille hade fått larm om att master var ström lös.
Fick visa honom vart mätaren satt han suckade över hur dumma No1 hade varigt och inte ha haft mätaren innanför staketet..

Finns nog många saker som hände när alla gamla el mätare byttes ut..

Jag spenderade en bra stund att leta efter en anläggning på björkö när jag till slut körde förbi en bonde som sa att den revs för 20 år sen :P. Sen har man råkat ut för en del farliga anläggningar, bla nån stjärna som kopplat in en grendosa innan mätaren för att "bevisa fel hos bolaget".
Innan vi fick gps-puckar till laptopsen så var det lite jobbigt att hitta

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Länder och platser som inte är lämpliga för känslig tillverkning ska heller inte ha sådan. Sedan bara idiotin att lägga TSMCs amerikanska tillverkning i Arizona:

"What kind of natural disasters are in Arizona?
Most Common Natural Hazards

Wildfires.
Dust Storms.
Extreme Heat.
Flooding.
Monsoon Storms."

Till det bör tilläggas extrem torka (vilket förstås hör ihop med extrem hetta) och tornados. Riktigt genomtänkt detta.