Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Japp, jag lyssnar på myndigheterna. Duger WHO's och FHM's rådgivare?

"när det gäller alla sjukdomar är det bättre att ha haft sjukdomen än vaccinet. Infektionen ger en mer komplett immunitet än vaccinet."

Eller tror du att man nu de senaste veckorna har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin, något som mänskligheten inte någonsin förr skådat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-ar-inte-saker...

Det har i vart fall blivit väsentliga uppdateringar av informationen efter 2020-05-28 då den länken senast uppdaterades. Det är nästan ett år sedan och åtskillig annan information har kommit fram och dessutom kan man konstatera att visst kan alla någon gång bära på smittan men de som är vaccinerade har ändå större chans att inte bli sjuka av det än de har som inte är vaccinerade och visst kan det vara sant att man har bättre skydd om man haft sjukdomen och blivit frisk, vilket är en klen tröst för de som haft den men dött av den eller fått långtids-covid och inte verkar bli av med sjukdomen.
Då trodde inte Gieseke att man skulle hinna få fram ett vaccin men man lyckades och sen motsätter jag mig att man kallar vaccinen för "nödgodkända". Det visar bara att du inte förstått vad forskningen hållit på med de senaste 50 åren. Redan 1976 visste man att vaccin av samma typer som Pfizers och AZ skulle vara möjliga att framställa och att man när man lyckades med det skulle ha ett vasst vapen eftersom man skulle kunna framställa vaccin på relativt kort varsel. Man lyckades dåligt fram t.o.m. 1990 men sedan dess har man lyckats bra, och vid bekämpningen av den Afrikanska Ebola-epidemin kom den vändpunkt som möjliggjorde snabbframställning av vaccin, något man dragit stor nytta av under den nuvarande pandemin.

Det kan vara bättre att kolla vad vetenskap och forskning kommer fram till än att lyssna på de som bara hävdar att man inte kan lita på myndigheter, vetenskap eller forskning. Ingen av dessa, varken var för sig eller tillsammans är en del av någon hemlig konspiration mot folket.
Det kunde vara bra om det kom ett eller några argument för att jag har fel, inte bara länkar till förlegad information, inte bara uppmaningar att lyssna på eller läsa slagordsfyllda, grundlösa hopkok av halvsanningar.
Vetenskap och forskning är i o f s ett sökande efter "sanning" eller kunskap men det kan på goda grunder betecknas som skeptikernas högborg. Inga är så skeptiska som forskarna själva. Vårt nuvarande samhälle vilar till stor del på en stabil teknisk och vetenskaplig grund och det innebär att man, för att förstå måste läsa på. Man behöver inte förstå varje ekvation eller detalj för att hänga med och man ska framför allt inte förkasta bara för att man inte förstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Så du håller med om att man har kommit fram till någonting historisk kring just denna sjukdom och detta nödgodkända vaccin?

Är det mycket väl utprovat när inget av vaccinen har ett "fulländat" godkännande? Det tar i regel minst två år att få det.

Som jag sagt tidigare på tråden, vaccinet är mycket väl utprovat när man gett så många doser och sett så lite problem. Med den vaccinationstakt man har nu så kommer hela jordens befolkning vara vaccinerad innan vaccinet har hunnit bli formellt godkänt.

Ser du något problem med detta så hör för h-e av dig till FHM, WHO etc., med noga angivandet av ditt underlag. Ok?

Nu har du alltså gjort flera inlägg som snabbt har kunnat avfärdas som sakligt fel. Ändå fortsätter du. Har du ingen ambition att komma med något sakligt korrekt? Skäms du inte för att ha så mycket fel? Tar du något ansvar för det?

Permalänk
Inaktiv

En vaccindos kostar i dagsläget 15 kr (för AZ) till 100 kr (för Pfizer) i runda slängar.

Med 15 000 döda på 10 miljoner här i Sverige, säg 10 000 på 10 miljoner, så innebär det en chans att dö på ungefär 1 på 1000.

Den som vägrar AZ värderar då sitt liv till runt 15 000 kr (15x1000). Normalt brukar man värdera ett människoliv till mellan 10 och 100 miljoner, i Sverige och i andra utvecklade länder. Bara så vaccinvägrare fattar hur lågt dom värderar sitt eget liv (och hälsa). Utöver det korkade i att inte vilja hjälpa till att få stopp på eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Utöver det korkade i att inte vilja hjälpa till att få stopp på eländet.

Men hur når man dessa människor? Hur förklarar man för en person inte vill ta vaccinet eller följa rekommendationerna att denne skyddar indirekt sig själv och sina nära genom att låta sig vaccineras och följa rekommendationer.

För den här tråden är full av inlägg, skrivna av personer som har en väldigt cynisk syn på medmänsklighet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Men hur når man dessa människor? Hur förklarar man för en person inte vill ta vaccinet eller följa rekommendationerna att denne skyddar indirekt sig själv och sina nära genom att låta sig vaccineras och följa rekommendationer.

För den här tråden är full av inlägg, skrivna av personer som har en väldigt cynisk syn på medmänsklighet.

Man kommer inte att nå dom, kanske om deras agerande skulle ge konsekvenser på något sätt.

Men ens då, så hade många då satt sig ännu mer på tvären av principiella skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kommer inte att nå dom, kanske om deras agerande skulle ge konsekvenser på något sätt.

Men ens då, så hade många då satt sig ännu mer på tvären av principiella skäl.

Ja vilka onda personer som sätter sig på tvären bara för man inför lite totalitarianism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Men hur når man dessa människor? Hur förklarar man för en person inte vill ta vaccinet eller följa rekommendationerna att denne skyddar indirekt sig själv och sina nära genom att låta sig vaccineras och följa rekommendationer.

För den här tråden är full av inlägg, skrivna av personer som har en väldigt cynisk syn på medmänsklighet.

Man ser ofta att känslor driver fakta. Att vägra vaccin kan gå med vinst på ett känslomässigt plan, man känner sig som någon som förstår mer än vad alla andra har förstått, det ger en känsla av både överlägsenhet/egenvärde och grupptillhörighet. Det är starka krafter som är igång.

Ett lite mindre spännande svar är att kommunikation är svårt, långsamt, tålamodskrävande och allmänt dyrt. Riktigt hur mycket är något som ofta underskattas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sphinx:

Ja vilka onda personer som sätter sig på tvären bara för man inför lite totalitarianism.

Vart har jag uttryckt att man är ond för det? Jag skrev ju just att det att de sätter sig ännu mer på tvären av principiella skäl. Just för att det är totalitarianism om man läser mellan raderna.

Finns inget behov av att uttrycka sig sarkastiskt för det.

Sen tycker jag absolut, det ska finnas någon form av konsekvenser för det, som jag sagt tidigare. Men endast milda sådana. Så som vaccinpass för att resa och besöka större evenemang. Det är ungefär så långt jag känner att man kan begränsa friheten i dagens läge. Vilket knappt ens vore en nämnvärd begränsning i "friheten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Ja vilka onda personer som sätter sig på tvären bara för man inför lite totalitarianism.

Ingen kallar det väl ondskefullt, möjligen korkat.

Det känns lite barnsligt, att låta sin antingen oformliga och ologiska rädsla styra ens handlingar eller alternativt en korkad princip; "jag tänker inte göra det för att någon säger att jag måste, oavsett hur bra det är".

För 36 sidor senare i den här tråden, trots att jag bett om det vid flertalet tillfällen, så har ingen gett ett logiskt och välgrundat argument till varför man inte ska vaccinera sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ingen kallar det väl ondskefullt, möjligen korkat.

Det känns lite barnsligt, att låta sin antingen oformliga och ologiska rädsla styra ens handlingar eller alternativt en korkad princip; "jag tänker inte göra det för att någon säger att jag måste, oavsett hur bra det är".

För 36 sidor senare i den här tråden, trots att jag bett om det vid flertalet tillfällen, så har ingen gett ett logiskt och välgrundat argument till varför man inte ska vaccinera sig.

Jag tycker det är ondskefullt att vara för tvångsvaccinering. Jag är inte emot frivillig vaccinering. Jag argumenterar inte för eller emot det här specifika vaccinet bara emot tvånget, även om det "bara" är genom att skapa ett apartheidsamhälle genom vaccinpass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Jag tycker det är ondskefullt att vara för tvångsvaccinering. Jag är inte emot frivillig vaccinering. Jag argumenterar inte för eller emot det här specifika vaccinet bara emot tvånget, även om det "bara" är genom att skapa ett apartheidsamhälle genom vaccinpass.

Återigen, du ger inget annat argument än att du inte gillar att bli tillsagd vad du ska göra, det låter tyvärr barnsligt. Att invända mot inskränkningar av frihet för att det kan få konsekvenser likt apartheid är en sak, att invända mot förordningar eller lagar för att "jag vill bestämma själv, oavsett om det är rimligt eller inte" är en helt annan.

Om det är din hållning så hoppas jag att du inte råkar läsa i Sveriges Rikes Lag, det kommer bli en chock gällande hur många saker du inte får göra eller måste göra oavsett vad du tycker om det. Det är för att vårt samhälle är beroende av att vi har lagar, regler och förordningar för allmännyttan och för att vi ska kunna ha ett fungerande samhälle.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En vaccindos kostar i dagsläget 15 kr (för AZ) till 100 kr (för Pfizer) i runda slängar.

Med 15 000 döda på 10 miljoner här i Sverige, säg 10 000 på 10 miljoner, så innebär det en chans att dö på ungefär 1 på 1000.

Den som vägrar AZ värderar då sitt liv till runt 15 000 kr (15x1000). Normalt brukar man värdera ett människoliv till mellan 10 och 100 miljoner, i Sverige och i andra utvecklade länder. Bara så vaccinvägrare fattar hur lågt dom värderar sitt eget liv (och hälsa). Utöver det korkade i att inte vilja hjälpa till att få stopp på eländet.

Allt handlar väl inte bara om pengar?

"Diagrammet här åskådliggör antal rapporterade avlidna (alltså inget orsakssamband fastställt) per 100 000 vaccinerade efter vaccinering mot säsongsinfluensan, covidvaccinen samt covidvaccinen var för sig. Jag anser att det är adekvat att jämföra med influensan, för när den är svår har den ungefär samma dödlighet, 0,15 procent, som covid-19 anses ha globalt. Diagrammet talar sitt tydliga språk.

För covidvaccinen tillsammans har det rapporterats 51,5 gånger fler avlidna per invånare jämfört med vaccinen mot säsongsinfluensan Obs: ca 70 % av vaccinerade mot covid har bara fått en dos, så rapporterna kan öka. Och långtidseffekterna vet vi ännu ingenting om."

I övrigt talas det mycket om pajkastning och brist på saklig debatt och argumentation med statistik och fakta, men jag ser endast att detta kommer från en sida. Och dom som kör översittar-kortet tillhör allihopa en och samma kategori. Hela tiden.

Försök att komma med en saklig diskussion istället. Vad sägs om det?

Detta är bara några exempel från denna sida (36) i tråden:

Skäms du inte?
möjligen korkat
Korkad
Tar du något ansvar för det?
personer som har en väldigt cynisk syn på medmänsklighet.
satt sig ännu mer på tvären
man känner sig som någon som förstår mer än vad alla andra har förstått
det låter tyvärr barnsligt

Permalänk
Medlem

@Bagarbosse har du lust att redovisa var bilden kommer ifrån och vad siffrorna är beräknade utifrån?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

@Bagarbosse har du lust att redovisa var bilden kommer ifrån och vad siffrorna är beräknade utifrån?

Javisst. Mitt citat (något förkortat)+ bild, med beräkningar kommer härifrån:

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1392757320543784961?s=2...

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Den första är ju en tweet från Sven Roman utan angiven källa för diagrammet, som förresten inte går att hitta annat än i hans tweet. Kan vara egentillverkat, fixar man ganska snabbt i vilket spreadsheet-program som helst.
Den andra länken verkar inte ha med diagrammet att göra.

Edit: Sven Roman har tillverkat diagrammet själv. Han har lagt upp en tweet där han förklarar felen i diagrammet och en ny version.

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1393139849130020869

Förtydligande
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Källan säger själv att inget är sagt om något orsakssamband. Efter att ha vaccinerats har x antal folk dött. Jaha.

Efter att ha läst ditt inlägg kommer jag att dö. Förr eller senare. Innebär det ett orsakssamband? Samma logik.

Permalänk
Medlem

Tog min första dos för drygt två veckor sedan, får nästa om knappt en månad.
Fick Pfizer och blev sjuk under knappt ett dygn med symptom som bortdomnad arm, illamående, feber och huvudvärk.

Permalänk

Tagit Astra, som första spruta. Fick välja Astra eller Pfizer som nr2. De flesta av mina kolleger valde Astra som nr 2 också. Men jag valde Pfizer! Ska få den i början av juni, tror man får bredare skydd!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Allt handlar väl inte bara om pengar?

"Diagrammet här åskådliggör antal rapporterade avlidna (alltså inget orsakssamband fastställt) per 100 000 vaccinerade efter vaccinering mot säsongsinfluensan, covidvaccinen samt covidvaccinen var för sig. Jag anser att det är adekvat att jämföra med influensan, för när den är svår har den ungefär samma dödlighet, 0,15 procent, som covid-19 anses ha globalt. Diagrammet talar sitt tydliga språk.

För covidvaccinen tillsammans har det rapporterats 51,5 gånger fler avlidna per invånare jämfört med vaccinen mot säsongsinfluensan Obs: ca 70 % av vaccinerade mot covid har bara fått en dos, så rapporterna kan öka. Och långtidseffekterna vet vi ännu ingenting om."

https://pbs.twimg.com/media/E1VtTt6WEAE7CFn?format=jpg&name=medium

Inte så konstigt med tanke på att verkligen alla gamla människor vaccinerades som hade dött under tidspannet ändå. Vilket inte alls sker på samma sätt med säsongsinfluensavaccinet (ca 50% vaccinationsgrad =>65år), samt så behöver man nog utreda och registrera vad de dog av som man har hunnit göra med säsongsinfluensavaccinet (då uppgifterna som presenteras är ett antal år gamla). Ska man jämföra något så bör det göras under samma premisser.

Tyvärr allt för många som skapar diagram över det ena och det andra utan att ha koll, och det gäller inte bara i detta sammanhanget utan alla.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Jag tycker det är ondskefullt att vara för tvångsvaccinering. Jag är inte emot frivillig vaccinering. Jag argumenterar inte för eller emot det här specifika vaccinet bara emot tvånget, även om det "bara" är genom att skapa ett apartheidsamhälle genom vaccinpass.

Okey...

Säg att någon blir smittad av en aanti-vaxxare och dör, vad tror du dess närmaste tycker?

Sen hur fick du in apartheidsamhälle?
Apartheid är en benämning på rasåtskillnadspolitik!
Hoppas att du nu inte menar att anti-vaxxare är underlägsna... Möjligen envisa och felinformerade...

Som svar på ondskefullt.
Vi har två dörrar som en person måste välja för att kunna lämna rummet, den en dörren innebär en 178 gånger större chans att dö än den andra dörren.
Personen har genom sitt agerande missat vilken dörr som är vilken och går för att öppna dörren med 178 gånger högre chans till dödlighet.

Du vet vilken dörr som ger minst dödlighet, ser vad som håller på att hända.
Antingen så kan du ingripa och styra personen till dörren med lägst dödlighet, eller helt enkelt inte bry dig.

Vilket är mest ondskefullt?

förtydligande.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Källan säger själv att inget är sagt om något orsakssamband. Efter att ha vaccinerats har x antal folk dött. Jaha.

Efter att ha läst ditt inlägg kommer jag att dö. Förr eller senare. Innebär det ett orsakssamband? Samma logik.

Jag har läst igenom hela raddan av Svens Romans tweets i det här ämnet och det som oroar mig i källan som @Bagarbosse refererar till är vad det kan finnas för agenda bakom. Orsakerna till min oro är

Sven Roman är läkare och väl medveten om vad han talar om och måste rimligtvis vara lika väl medveten om att diagrammet är fullständigt betydelselöst (se nedan).

Han är en av medlemmarna i en grupp läkare som anser att man bara ska vaccinera riskgrupper och 65+ och i övrigt låta covid-19 ha sin gilla gång men han redovisar massor av diagram på alla möjliga saker han anser visa på orsakssamband som ändå inte ger något direkt stöd för själva tesen (eller åsikten) avseende vilka som ska ska och inte ska vaccineras.

Det presenterade diagrammet jämför ojämförbara saker, nämligen hur många som dött i säsongsinfluensan under en treårsperiod innan covid-19 fanns med de som dött efter att ha vaccinerats mot covid-19. Jämförelsen säger ingenting, vi inte vet vad de vaccinerade dött av och även om vi vetat det skulle man ändå undra över vad han vill visa. Att man kan dö trots att man vaccinerats? Det är allmän kunskap, alla dör förr eller senare, vaccinerade eller inte. Att dödligheten är högre för vaccinerade? Finns inget stöd för det i diagrammet eller i hans övriga tweets.

Slutsats?

Han skriver inte för den läkargruppens medlemmar ( de är lika medvetna som han om att det som presenterats inte bevisar något) utan för en grupp följare så det enda jag kan komma fram till är medvetet spridande av desinformation och det oroar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

... medvetet spridande av desinformation och det oroar mig.

Är samma sak som jag kom fram till efter att ha läst läkare Svens Roman tweet, tyvärr så kan jag inte heller förstå hans syfte.
Det kan vara allt från en stund i "Hall of fame" till en Mengele fillosofi.

Oroande vilket som...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vissa människor dör efter att de har gått på bio. Är det biobesöken som orsakade dödsfallen då? Visst, de kanske åt för mycket smörpopcorn men då var det ju inte riktigt biobesöket utan smörpopcorna. Läs även hur många som har dött efter att ha tagit körkort. Därför måste vi stoppa utfärdandet av körkort!

Jag kom hem från bion för en halvtimme sedan och jag lever, än. Jag åt Gott & blandat, och prasslade lite extra med påsen, för att höra ekot. Det var väldigt tomt i salongen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Okey...

Säg att någon blir smittad av en aanti-vaxxare och dör, vad tror du dess närmaste tycker?

Sen hur fick du in apartheidsamhälle?
Apartheid är en benämning på rasåtskillnadspolitik!
Hoppas att du nu inte menar att anti-vaxxare är underlägsna... Möjligen envisa och felinformerade...

Som svar på ondskefullt.
Vi har två dörrar som en person måste välja för att kunna lämna rummet, den en dörren innebär en 178 gånger större chans att dö än den andra dörren.
Personen har genom sitt agerande missat vilken dörr som är vilken och går för att öppna dörren med 178 gånger högre chans till dödlighet.

Du vet vilken dörr som ger minst dödlighet, ser vad som håller på att hända.
Antingen så kan du ingripa och styra personen till dörren med lägst dödlighet, eller helt enkelt inte bry dig.

Vilket är mest ondskefullt?

Mitt ställningstagande baseras på icke-aggressionsprincipen och jag förstår att alla ni vaccintvångsförespråkare har gjort ett annat och jag kommer inte övertyga er att ni har fel och ni kommer inte övertyga mig. I grunden handlar det om vad man har rätt att göra mot en annan människa och där delar vi inte uppfattning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sphinx:

Mitt ställningstagande baseras på icke-aggressionsprincipen och jag förstår att alla ni vaccintvångsförespråkare har gjort ett annat och jag kommer inte övertyga er att ni har fel och ni kommer inte övertyga mig. I grunden handlar det om vad man har rätt att göra mot en annan människa och där delar vi inte uppfattning.

För det första är det en halmdocka när du säger "ni vaccintvångsförespråkare". Det är mer nyanserat än så. För det andra kan icke-aggressionsprincipen mycket väl vara både djupt omoralisk och oetisk. Beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

För det första är det en halmdocka när du säger "ni vaccintvångsförespråkare". Det är mer nyanserat än så. För det andra kan icke-aggressionsprincipen mycket väl vara både djupt omoralisk och oetisk. Beror på.

Som jag skrev, "ni vaccintvångsförespråkare" håller inte med om icke-aggressionsprincipen, tack för att du förtydligar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sphinx:

Som jag skrev, "ni vaccintvångsförespråkare" håller inte med om icke-aggressionsprincipen, tack för att du förtydligar.

Ny halmdocka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sphinx:

Mitt ställningstagande baseras på icke-aggressionsprincipen och jag förstår att alla ni vaccintvångsförespråkare har gjort ett annat och jag kommer inte övertyga er att ni har fel och ni kommer inte övertyga mig. I grunden handlar det om vad man har rätt att göra mot en annan människa och där delar vi inte uppfattning.

Det är väl synnerligen aggressivt mot ens medmänniskor när någon tycker sig ha rätt att smitta andra med en potentiellt dödlig sjukdom ? Det är terrorism snarare än icke aggressivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Mitt ställningstagande baseras på icke-aggressionsprincipen och jag förstår att alla ni vaccintvångsförespråkare har gjort ett annat och jag kommer inte övertyga er att ni har fel och ni kommer inte övertyga mig. I grunden handlar det om vad man har rätt att göra mot en annan människa och där delar vi inte uppfattning.

Ska man tolka det som att du inte skulle styrt personen från dörren med 178 gånger högre chans till dödlighet?

Lite i stil med "Oj, där kommer en att drukna!" varvid man går sin väg och glömmer bort det...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Mitt ställningstagande baseras på icke-aggressionsprincipen och jag förstår att alla ni vaccintvångsförespråkare har gjort ett annat och jag kommer inte övertyga er att ni har fel och ni kommer inte övertyga mig. I grunden handlar det om vad man har rätt att göra mot en annan människa och där delar vi inte uppfattning.

Vi är inte vaccintvångsförespråkare, vi är vaccinförespråkare. Ingen säger att du måste vaccinera dig, vi säger att ju fler som vaccinerar sig dess bättre. Jag förespråkar också icke-aggressionsprincipen men det betyder inte att jag är överens med alla andra icke-aggressionsprincipförespråkare om allt. Det skulle inte fungera eftersom inte alla icke-aggressionsprincipförespråkare är överens om allt annat än just att inte hemfalla åt aggression. Men jag föredrar att så många som möjligt vaccinerar sig för att så fort som möjligt få stopp på pandemin.