Firefox flytande flikar (nya v89 proton interface)

Permalänk
Medlem

Jag misstar ofta vilken flik jag är på, var det facebook, eller nuvarande flik?

Vet egentligen inte hur jag misstar mig, men det sker ofta.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

https://i.imgur.com/m3ChWMJ.png Jag misstar ofta vilken flik jag är på, var det facebook, eller nuvarande flik?

Vet egentligen inte hur jag misstar mig, men det sker ofta.

Märkte detsamma tills att jag stylade om flikarna. Kör med ljust tema och det är verkligen inga bra färger de har valt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hur ser man vilken flik som är vald? Är den ljusare?

Använd nåt bra tema så syns det bättre Jag använder Dark Fox som gör valda fliken grå resten är svarta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag fixade det genom att ändra färgen för det aktiva tab genom CSS ändring. Vart galen på att det var svårt att se det på mörka temat. Har dock inte prövat med den nya uppdateringen.

Blir att kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

För er som vill ha en lite kompaktare meny och flikrad med flikar som ser ut som flikar.

:root { /* Adjust the tab height to your liking */ --tab-min-height: 30px !important; --arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important; } #tabbrowser-tabs { --user-tab-rounding: 2px; } @media (-moz-proton) { .tab-background { border-radius: var(--user-tab-rounding) var(--user-tab-rounding) 0px 0px !important; margin-block: 1px 0 !important; } } menupopup > menuitem, menupopup > menu { padding-block: 4px !important; }

1. Öppna about:config och sätt toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets till true
2. Öppna about:support
3. Klicka på "Profile Folder" -> "Open Folder"
4. Skapa där en ny mapp kallad: chrome
5. Inuti den nya mappen - skapa en ny fil kallad: userChrome.css
6. Öppna userChrome.css i notepad eller liknande och klistra in CSS från ovan.
7. Starta om Firefox.

Skulle ni inte gilla ändringarna så är det bara till att ta bort allt i userChrome.css och starta om Firefox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

För er som vill ha en lite kompaktare meny och flikrad med flikar som ser ut som flikar.

:root { /* Adjust the tab height to your liking */ --tab-min-height: 30px !important; --arrowpanel-menuitem-padding: 4px 8px !important; } #tabbrowser-tabs { --user-tab-rounding: 2px; } @media (-moz-proton) { .tab-background { border-radius: var(--user-tab-rounding) var(--user-tab-rounding) 0px 0px !important; margin-block: 1px 0 !important; } } menupopup > menuitem, menupopup > menu { padding-block: 4px !important; }

1. Öppna about:config och sätt toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets till true
2. Öppna about:support
3. Klicka på "Profile Folder" -> "Open Folder"
4. Skapa där en ny mapp kallad: chrome
5. Inuti den nya mappen - skapa en ny fil kallad: userChrome.css
6. Öppna userChrome.css i notepad eller liknande och klistra in CSS från ovan.
7. Starta om Firefox.

Skulle ni inte gilla ändringarna så är det bara till att ta bort allt i userChrome.css och starta om Firefox.

Mycket besvärande ändring i Firefox, tack för tydlig info hur man fixar detta!
Det är en bra beskrivning, men jag kan inte öppna userChrome.css i notepad. Annan metod?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastcat:

Det är en bra beskrivning, men jag kan inte öppna userChrome.css i notepad. Annan metod?

Hm, det bör gå. Testa först att hålla in ctrl (eller om det är shift) för att få fram "öppna med"-menyn när du högerklickar filen.
Om inte det heller går kan du köra en workaround och starta en kommandotolk (cmd.exe), i den skriva "notepad " (mellanslag efter!) och sen dra filen till det fönstret och släppa, så den fyller i sökvägen, sen trycka enter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, det bör gå. Testa först att hålla in ctrl (eller om det är shift) för att få fram "öppna med"-menyn när du högerklickar filen.
Om inte det heller går kan du köra en workaround och starta en kommandotolk (cmd.exe), i den skriva "notepad " (mellanslag efter!) och sen dra filen till det fönstret och släppa, så den fyller i sökvägen, sen trycka enter.

Tack!
Nu har jag lyckat skapa filen och spara. Tveksamt om resultatet blev mindre meny. Tycker det ser likadant ut efter "fixen".

Vill ha mindre meny och kortare avstånd mellan alla "bookmarks". Bookmarks är dubbelt så lång/stor nu. Texten är också för liten och grå i bookmarks etc.

Verkar svårt detta. Finns det någon plugin? (enklare)

Permalänk
Medlem

För att inaktivera proton:

browser.proton.enabled till false.

Ser snyggare ut och tar mindre plats.

Det som är så härligt med Firefox.. Inget tvingande funktioner jämfört med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

För att inaktivera proton:

browser.proton.enabled till false.

Ser snyggare ut och tar mindre plats.

Det som är så härligt med Firefox.. Inget tvingande funktioner jämfört med Chrome.

Mkt bra!
Har testat detta nu. Jag är ganska nöjd nu. Men bookmarks scroll-list är fortfarande för lång- dvs. för långt avstånd mellan varje (text) rad. Vill trycka ihop det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

För att inaktivera proton:

browser.proton.enabled till false.

Ser snyggare ut och tar mindre plats.

Det som är så härligt med Firefox.. Inget tvingande funktioner jämfört med Chrome.

Jag är iofs rätt tveksam till hur långsiktigt det valet kommer finnas, känns väl rätt väntat att de lär fasa ut det gamla när Proton satt sig ordentligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då är du ingen tung internetanvändare. Jag som poweruser behöver minst 60 flikar öppna i flera rader eller som Chrome gör tränger ihop dem så mycket som möjligt. Firefox har varit urusla på det.

Det är ju så som Chomre gör är ju det helt oanvändbart, går ju knappt att klicka på flikarna utan att stänga dom. Scrollbaren är inga problem då det går att använda mushjulet att scrolla, dessutom finns det en dropdown lista att välja ifrån om man hellre vill det. Sen kan man alltid köra CTRL(+SHIFT)+TAB för att gå mellan dom om man hellre vill det. (Med vänlig hälsning en som har 100-400 tabs i Firefox.)

On topic:
Fick uppdateringen i Firefox på min iPad vilket är helt hopplös nu och avvaktar denna uppdateringen på PC tills vidare för att se om det går att lösa/ändra med Firefox CSS/JS

Permalänk
Medlem

Allt tar för stor plats nu, mina mappar uppe i hörnet har hur mycket padding på sig som helst och alla menyer är hur stora som helst, högtalar knappen syns knappt skillnad om den är på eller av..
Hatar

edit: Titta på all överflödigt space på mapparna i hörnet, dom tar hur mycket plats som helst nu! Förut gick det välja compact men det verkar dom tagit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

För att inaktivera proton:

browser.proton.enabled till false.

Ser snyggare ut och tar mindre plats.

Det som är så härligt med Firefox.. Inget tvingande funktioner jämfört med Chrome.

Åh tack gode gud.. Finns det nått för att få igång compact igen också?

edit: Hittade compact i about config, och customize toolbar så allt är ok igen YAY!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Åh tack gode gud.. Finns det nått för att få igång compact igen också?

edit: Hittade compact i about config, och customize toolbar så allt är ok igen YAY!

Tack! Ändå bättre. Nu verkar det ok.

about:config
Search for compact, in the displayed results, toggle browser.compactmode.show pref value to true.

Hmmm. Har kollat nu. Vet inte om det fungerade
compact not supported

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Hmmm. Har kollat nu. Vet inte om det fungerade
compact not supported

Det står så för mig också, men man kan se lite skillnad om man växlar i inställningen och det ser ok ut.

Permalänk
Medlem

Avskyr när UI'n ändras bara för sakens skull.
Lyckligtvis så kan man nästan återställa allt:
https://winaero.com/how-to-restore-classic-look-in-firefox-89...
Men vem vet hur länge det fungerar.

Der få gånger jag migrerat från en browser till en annan har uteslutande varit för att dom förstört UI't.
Om man måste svära över ett nytt utseende så kan man lika gärna testa en helt annan browser.

/Surgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Avskyr när UI'n ändras bara för sakens skull.
Lyckligtvis så kan man nästan återställa allt:
https://winaero.com/how-to-restore-classic-look-in-firefox-89...
Men vem vet hur länge det fungerar.

Der få gånger jag migrerat från en browser till en annan har uteslutande varit för att dom förstört UI't.
Om man måste svära över ett nytt utseende så kan man lika gärna testa en helt annan browser.

/Surgubbe

Ännu mer tack, menyerna va så stora förstår inte varför man ska göra allt så stort!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krakkan:

Ännu mer tack, menyerna va så stora förstår inte varför man ska göra allt så stort!

Det är bara spelare som krampaktigt klamrar sig fast på lågupplösta monitorer, folket går över till 4k

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara spelare som krampaktigt klamrar sig fast på lågupplösta monitorer, folket går över till 4k

Utan någon dpi-skalning, därav att saker behöver vara större?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

Utan någon dpi-skalning, därav att saker behöver vara större?

Klagomålen verkar gälla att det bli mindre plats för annat, den platsen ökar med högre upplösning eftersom interfacet tar upp ett fast antal pixlar och inte en fast andel av ytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Avskyr när UI'n ändras bara för sakens skull.
Lyckligtvis så kan man nästan återställa allt:
https://winaero.com/how-to-restore-classic-look-in-firefox-89...
Men vem vet hur länge det fungerar.

Der få gånger jag migrerat från en browser till en annan har uteslutande varit för att dom förstört UI't.
Om man måste svära över ett nytt utseende så kan man lika gärna testa en helt annan browser.

/Surgubbe

Bra tips!
Men -File -Edit -View -Bookmarks -History.... (scrollist) är fortfarande för stora, och färgen är daskigt grå (och tunn). Vill ha tydligare svart text. Går det?
edit
Sorry; Fixat nu. Fungerar.
Hade fortfarande kvar toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets till true
Nu verkar det fungera perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klagomålen verkar gälla att det bli mindre plats för annat, den platsen ökar med högre upplösning eftersom interfacet tar upp ett fast antal pixlar och inte en fast andel av ytan.

Just det där att GUI-element tar upp ett fast antal pixlar gäller ju dock enbart utan dpi-skalning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Firefox med Proton deaktiverat:

Seamonkey (ja, den lever fortfarande och fungerar för det mesta, även om det är sparlåga):

Finns här: https://www.seamonkey-project.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Firefox med Proton deaktiverat:
https://www.bedug.com/pics/Misc/Firefox.png

Seamonkey (ja, den lever fortfarande och fungerar för det mesta, även om det är sparlåga):
https://www.bedug.com/pics/Misc/Seamonkey.png

Finns här: https://www.seamonkey-project.org/

Hört om Seamonkey förut men aldrig använt det. Jag fick iaf ordning på mitt igen förutom en ful högtalarikon jag verkar få leva med.
Minimalistiskt:

edit: rensade lite addons

Permalänk
Medlem

Nu har jag hitta en sak jag stör mig på, är det nån inställningen jag kan ha missat eller är så nu helt enkelt?
Jag har som på bilden sökfält i mitten men när man börjar skriva så börjar texten ploppa upp i de övre sökfältet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Firefox med Proton deaktiverat:
https://www.bedug.com/pics/Misc/Firefox.png

Seamonkey (ja, den lever fortfarande och fungerar för det mesta, även om det är sparlåga):
https://www.bedug.com/pics/Misc/Seamonkey.png

Finns här: https://www.seamonkey-project.org/

Det blir ju fruktansvärt retro, men varför inte om man nu föredrar det

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag hitta en sak jag stör mig på, är det nån inställningen jag kan ha missat eller är så nu helt enkelt?
Jag har som på bilden sökfält i mitten men när man börjar skriva så börjar texten ploppa upp i de övre sökfältet.
https://i0.wp.com/9to5linux.com/wp-content/uploads/2021/04/firefox89beta-1.jpg?resize=1200%2C675&ssl=1

Enkelt fixat:

browser.newtabpage.activity-stream.improvesearch.handoffToAwesomebar till false

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Firefox med Proton deaktiverat:
https://www.bedug.com/pics/Misc/Firefox.png

Seamonkey (ja, den lever fortfarande och fungerar för det mesta, även om det är sparlåga):
https://www.bedug.com/pics/Misc/Seamonkey.png

Finns här: https://www.seamonkey-project.org/

Oj, nu blev man ju sugen på att söka upp lite snygga ikoner.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Enkelt fixat:

browser.newtabpage.activity-stream.improvesearch.handoffToAwesomebar till false

Kalas bra tackar!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc