Ännu värre är det med föräldrar som tillåter sina barn att gå före i kön och till och med lite urskuldande säger: "Hon/han är så ivrig, hoppas det inte är till besvär." och sedan käckt klämmer sig före i kön med barnets uppträdande som förevändning. Gäller inte bara glassbilskön.
Lika illa tycker jag om folk som ska före i kassakön med orden "jag har bara det här, kan jag gå före" eller "jag ska med en buss som går strax". Jag brukar ropa från bak i kön att "du får inte gå före mig, du måste fråga alla med början längst bak i kön".
Jo, problemet är, som så ofta, egoism.
Jag har ett bageri i närheten som är ganska populärt, kommer man dit på lördagsmorgonen eller -förmiddagen så står det minst tjugo pers i kö exempelvis, ofta många fler än så, på vardagarna är det lite lugnare men för det mesta kö ändå. Utanför är det ganska jobbigt med parkering både för bilar och cyklar för det är många som dubbelparkerar, ställer sig på trottoaren och liknande och cyklisterna har en tendens att antingen ställa cykeln i vägen eller försöka ha med sig den i kön av någon anledning. Ofta kommer det någon och bara går förbi hela kön. Jag har sagt ifrån många gånger (vilket inte är något jag brukar göra men här känner jag mig väl mer bekväm eller något) och de har alltid en ursäkt, "Jag ska bara handla lite", "Jag har förbeställt" (jag förbeställer ofta, det betyder inte att man får gå förbi hela kön), "Jaha, är det kö för att komma in?" (Nej, vi står bara här på en lång rad för skojs skull förstås) etc. En observation är att det nog fyra av fem gånger är en man i övre medelåldern med gott om pengar, fina kläder, fin bil och så, och den femte gången är det istället en kvinna i samma ålder med samma attribut.