Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Ännu värre är det med föräldrar som tillåter sina barn att gå före i kön och till och med lite urskuldande säger: "Hon/han är så ivrig, hoppas det inte är till besvär." och sedan käckt klämmer sig före i kön med barnets uppträdande som förevändning. Gäller inte bara glassbilskön.

Lika illa tycker jag om folk som ska före i kassakön med orden "jag har bara det här, kan jag gå före" eller "jag ska med en buss som går strax". Jag brukar ropa från bak i kön att "du får inte gå före mig, du måste fråga alla med början längst bak i kön".

Jo, problemet är, som så ofta, egoism.

Jag har ett bageri i närheten som är ganska populärt, kommer man dit på lördagsmorgonen eller -förmiddagen så står det minst tjugo pers i kö exempelvis, ofta många fler än så, på vardagarna är det lite lugnare men för det mesta kö ändå. Utanför är det ganska jobbigt med parkering både för bilar och cyklar för det är många som dubbelparkerar, ställer sig på trottoaren och liknande och cyklisterna har en tendens att antingen ställa cykeln i vägen eller försöka ha med sig den i kön av någon anledning. Ofta kommer det någon och bara går förbi hela kön. Jag har sagt ifrån många gånger (vilket inte är något jag brukar göra men här känner jag mig väl mer bekväm eller något) och de har alltid en ursäkt, "Jag ska bara handla lite", "Jag har förbeställt" (jag förbeställer ofta, det betyder inte att man får gå förbi hela kön), "Jaha, är det kö för att komma in?" (Nej, vi står bara här på en lång rad för skojs skull förstås) etc. En observation är att det nog fyra av fem gånger är en man i övre medelåldern med gott om pengar, fina kläder, fin bil och så, och den femte gången är det istället en kvinna i samma ålder med samma attribut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En observation är att det nog fyra av fem gånger är en man i övre medelåldern med gott om pengar, fina kläder, fin bil och så, och den femte gången är det istället en kvinna i samma ålder med samma attribut.

Ha, det är sant, tur att man passerat medelåldern med god marginal. Jag frågade en gång, mest på skoj, både på frukt & grönt samt i kassan i butiken jag oftast handlar i, vilka som är värst och på båda ställena svarade man medelålders män i fina kläder och i undantagsfall deras fruar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ännu värre är det med föräldrar som tillåter sina barn att gå före i kön och till och med lite urskuldande säger: "Hon/han är så ivrig, hoppas det inte är till besvär." och sedan käckt klämmer sig före i kön med barnets uppträdande som förevändning. Gäller inte bara glassbilskön.

Lika illa tycker jag om folk som ska före i kassakön med orden "jag har bara det här, kan jag gå före" eller "jag ska med en buss som går strax". Jag brukar ropa från bak i kön att "du får inte gå före mig, du måste fråga alla med början längst bak i kön".

Håller med. Men kan vända på det. När man står där och håller i mjölken och den framför med full kundvagn tittar på en och sen går fram och börjar lasta upp en vara i taget på bandet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Håller med. Men kan vända på det. När man står där och håller i mjölken och den framför med full kundvagn tittar på en och sen går fram och börjar lasta upp en vara i taget på bandet.

Samtidigt är det ju inte sällan vänlighet kan bita en i röven liksom. Jag släpper ofta före någon om de bara har några smågrejer, men ganska ofta ska de ju börja diskutera vilken skraplott de ska köpa, sprida ut betalningen över tre kort och en påse mynt, eller så påstår de att priset är fel så att kassörskan får gå längst in i butiken (det är alltid längst in) och kolla, gärna inte tro på den när den kommer tillbaka så de får gå hela vägen igen båda två, och kostade den två kronor mer så var det förstås inte intressant så då blir det återköp och signering av kvitto och så vidare.

Senast i helgen var jag i en liten konsum som jag aldrig hade varit i innan, släppte före en gubbe och det gick väl ganska fort för honom i alla fall, men efter honom bestämde sig kassörskan för att ta hela kön som stod vid förbutiken eller vad man ska kalla det, alltså en separat kassa riktad ut från butiken för spel och tobak typ. Samtliga pensionärer där skulle fippla med sina spelkort, diskutera det lokala ungdomslagets framgångar i någon sport eller liknande. Så min vänliga gest slutade i att jag fick stå och vänta i minst en kvart extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Klart det går att vända på det men poängen fallerar lite känner jag eftersom en kö är trots allt en kö oavsett hur lite eller mycket man har.

Sen tror jag absolut att jag själv skulle släppa förbi en sån stackare om jag hade en full vagn. Nu kör jag bara självskanning så då slipper man allt ovanstående =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt är det ju inte sällan vänlighet kan bita en i röven liksom. Jag släpper ofta före någon om de bara har några smågrejer, men ganska ofta ska de ju börja diskutera vilken skraplott de ska köpa, sprida ut betalningen över tre kort och en påse mynt, eller så påstår de att priset är fel så att kassörskan får gå längst in i butiken (det är alltid längst in) och kolla, gärna inte tro på den när den kommer tillbaka så de får gå hela vägen igen båda två, och kostade den två kronor mer så var det förstås inte intressant så då blir det återköp och signering av kvitto och så vidare.

Senast i helgen var jag i en liten konsum som jag aldrig hade varit i innan, släppte före en gubbe och det gick väl ganska fort för honom i alla fall, men efter honom bestämde sig kassörskan för att ta hela kön som stod vid förbutiken eller vad man ska kalla det, alltså en separat kassa riktad ut från butiken för spel och tobak typ. Samtliga pensionärer där skulle fippla med sina spelkort, diskutera det lokala ungdomslagets framgångar i någon sport eller liknande. Så min vänliga gest slutade i att jag fick stå och vänta i minst en kvart extra.

Har väl hänt något liknande för mig med. Bitit mig i läppen för min dumhet men vad göra, typ.

Skrivet av Forsgren:

Klart det går att vända på det men poängen fallerar lite känner jag eftersom en kö är trots allt en kö oavsett hur lite eller mycket man har.

Sen tror jag absolut att jag själv skulle släppa förbi en sån stackare om jag hade en full vagn. Nu kör jag bara självskanning så då slipper man allt ovanstående =D

Själscannar också. Såååå smidigt. Om man som jag efter ett antal år och godkända minikontroller emellanåt glömde av i stress en dag att scanna in två paket ägg = kontroll varenda gång efter det. Mitt fel självklart men f-n så irriterande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Har väl hänt något liknande för mig med. Bitit mig i läppen för min dumhet men vad göra, typ.

Jo, det är så dålig stil bara. Om jag är vänlig och säger, "har du bara mjölk så kan du gå före", exempelvis. Kan de inte vara vänliga tillbaka då och säga typ, "Tack men jag ska också be att få tillbaka pengar för en rabattkupong som jag glömde använda för ett halvår sedan utan kvitto och klaga på en banan som blev brun på bara tre dagar så jag kan ta det efter dig..."

Ett annat gnäll-exempel är när man ska ta ut pengar. Jag gör inte det ofta längre förstås men det händer, och varenda jävla gång så står det någon framför som ska ta kontoutdrag, stå och titta på det i ett par minuter, ta ut pengar, titta på det kontoutdraget, ta ut pengar igen, medges ej, ta ut på ett annat kort, och så vidare i all evighet. En enda gång har det hänt efter typ tre uttag att de har låtit en komma emellan, men inte annars.

Men det känns som vi har förlorat den striden lite. Vänlighet lönar sig inte idag, vassa armbågar och egoism är världens melodi.

Citat:

Själscannar också. Såååå smidigt. Om man som jag efter ett antal år och godkända minikontroller emellanåt glömde av i stress en dag att scanna in två paket ägg = kontroll varenda gång efter det. Mitt fel självklart men f-n så irriterande.

Yes. Jag behövde handla mat och äta på lunchen idag och jag handlade, packade och betalade, på Ica Maxi dessutom, på mindre än en kvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skannar du Själar?? Huh, läskigt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Jag gubbskriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Ghostbusters!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Äntligen har vi bevis för att människan har en själ. Hur skulle man annars kunna skanna den? Fast jag förstår inte vad ägg har med saken att göra.

Skämt åsido:
Jag testade att skanna men ser lite dåligt och skannade fel etikett ett par gånger och efter femtioelva kontroller slutade jag med själ(v)skanning. Ska någon göra misstag så får det bli kassörskan/kassören, då kan jag klaga istället för att bli bestraffad. Har i o f s inte hänt men en dag kanske...

Permalänk
Inaktiv

Kronfågel har tabbar sig, nu ska alla bojkotta också vidare med hänsyn till att djuren ska ha det bra.

Vänder sig lite i magen, påstår man verkligen att man bryr sig om hur djuren har det? Varför ska man då äta djur och stödja död på löpande band. Är det något slags dåligt samvete som ska ha sitt när man säger att djuren ska ha det bra? Rimmar illa med tanke på att de avlas endast för att avrättas.

Dubbelmoral deluxe.

Ja jag äter också kört, tycker likväl att hyckla med att man bryr sig om djur medans man är köttätare är total dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kronfågel har tabbar sig, nu ska alla bojkotta också vidare med hänsyn till att djuren ska ha det bra.

Vänder sig lite i magen, påstår man verkligen att man bryr sig om hur djuren har det? Varför ska man då äta djur och stödja död på löpande band. Är det något slags dåligt samvete som ska ha sitt när man säger att djuren ska ha det bra? Rimmar illa med tanke på att de avlas endast för att avrättas.

Dubbelmoral deluxe.

Ja jag äter också kört, tycker likväl att hyckla med att man bryr sig om djur medans man är köttätare är total dubbelmoral.

Klart djuren ska ha det bra medans de lever? Bryr du dig inte om ifall de skulle plågas från födsel till slakt?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Klart djuren ska ha det bra medans de lever? Bryr du dig inte om ifall de skulle plågas från födsel till slakt?

Jo klart de ska, men det jag ogillar specifikt är att vissa uttrycker att man bryr sig om djuren. Man skiter ju fortfarande i djuren. Deras enda livsmål är att de ska dö. Hade man verkligen brytt sig så hade man ju inte ätit kött. Ser du min logik där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jo klart de ska, men det jag ogillar specifikt är att vissa uttrycker att man bryr sig om djuren. Man skiter ju fortfarande i djuren. Deras enda livsmål är att de ska dö. Hade man verkligen brytt sig så hade man ju inte ätit kött. Ser du min logik där?

Fast man vill ju fortfarande att djuren skall ha det bra sålänge de lever. Kan jag välja bort en köttproducent med dålig djurhållning så gör jag det. Tror att det är det många(inklusive mig själv) syftar på när de säger att de bryr sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skrivet av Ostbullen:

Fast man vill ju fortfarande att djuren skall ha det bra sålänge de lever. Kan jag välja bort en köttproducent med dålig djurhållning så gör jag det. Tror att det är det många(inklusive mig själv) syftar på när de säger att de bryr sig.

De flesta bryr sig om djurens välfärd fram tills att det krävs att man öppnar plånboken lite mer... Vill vi ha billigt livsmedel kommer det ske på djurens bekostnad, både på gården och på slakteriet. Det går inte att komma ifrån att lönsamheten är bättre om man har några hundra tusen broilerkycklingar i moderna stallar jämfört med 50st i ett skjul på baksidan. Det premieras inte för fem öre att djurägaren har stenkoll på hälsan och välmåendet på sina 50 kycklingar, tvärt emot får man sämre betalt om man inte kan leverera stora kvantiteter ofta.

Se bara på Hälseingestintan som gick i konkurs för några år sen, mobilt slakteri för nöt som kom ut på gården och slaktade på plats, tog med sig slaktkropparna hem för hängmörning och styckning. Lantbrukaren fick ungefär samma pris som om han sålde djuren till Scan, men slutkund fick betala lite mer för de extra omkostnaderna. Det gick inte ihop, köttet sålde sämre pga. priset. Istället får djuren åka till Linköping ända från Skåne för att bli slaktade. Inget snack om vem som drog nitlotten.

Missförstå inte mitt inlägg, jag är inte emot att äta kött, uppvuxen på djurgård och vet hur det vanligtvis går till och hur illa det kan bli. Har absolut inga problem att äta Svenskt kött, vi har bland den bästa djurvälfärden i i hela världen, däremot undviker jag utländskt.

Jag är, precis som SprengdPanda, emot folks jävla hyckleri angående vad de väljer att äta och varför.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Klart att det finns en sån logik men det tror jag inte folk tänker på. De tycker att djuren ska ha det bra tills man slår ihjäl dem och äter upp dem, men de flesta skulle inte vilja ha ihjäl djuren själva. Slakt är ingen kul grej. Jag har varit med om det och tycker nog att även om man ska ha ihjäl djuren för att äta upp dem så ska de ha det bra under tiden de lever. Sen finns det ju en massa dravel i samband med den debatten. Och hyckleriet håller jag med om, folk vill ha billigt kött, säger att de bryr sig men köper inte så mycket av kvalitetsköttet. Hellre billigt än bra. Hoppsan ... såg att @klirre hann före! Han har redan sagt det mesta...
Jag köper sällan kött och oftast inte nötkött eftersom jag är ganska usel på att laga till det. Köper en del fläsk av olika sorter och kyckling trots att jag haft både gris- och höns-kompisar.

Sen tycker jag att vegetarianer och veganer är ganska knäppa när de ska ha vegetariska/veganska kopior av kötträtter när man kan göra så mycket gott som inte liknar en köttkopia, men det är en helt annan diskussion. Och då tänker jag inte på korv, köpte fantastiska vegetariska korvar i de s.k. arabkvarteren (19:eme arrondissement) när jag bodde i Paris en period för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kan ju vända på det oxo... om du inte äter kött som kommer de djuren aldrig att få leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Man kan ju vända på det oxo... om du inte äter kött som kommer de djuren aldrig att få leva.

Eller så hade de fått leva i frihet ute i den grymma naturen och kanske bli dödade av något rovdjur, kanske av en människa, kanske något annat rovdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sen tycker jag att vegetarianer och veganer är ganska knäppa när de ska ha vegetariska/veganska kopior av kötträtter när man kan göra så mycket gott som inte liknar en köttkopia, men det är en helt annan diskussion. Och då tänker jag inte på korv, köpte fantastiska vegetariska korvar i de s.k. arabkvarteren (19:eme arrondissement) när jag bodde i Paris en period för länge sedan.

Det är ju företagen som skapar det, att man kan äta en produkt i samma form som man gjort förut att något sluppit dö är väl bra för oss som inte äter kött? Vad spelar det för roll att det ser ut som en burgare,bita osv. Kan man inte bara få käka det man gjort förr men slippa att något behövt dö? Dock äter jag inte alls mycket sådant kör mest "rent" men diverse vegofärs.

Appropå det med djurhållningen i sverige, vi har ju på gång på gång sett hur "bra" svensk djurhållning är.. Menar kommer ju årligen gårdar,företag osv som missköter sig grovt, lär vara så mycket värre på fler gårdar än vi ser. Går ju i omlopp, levande grisar som skållas, kossor som plågas, kycklingar som plågas osv. Sedan är jag emot all typ av denna djurindustri så blir ju vinklat från mitt ideal det förstår jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Rätt stor skillnad att djur får leva sitt naturliga kretslopp, kontra bli uppgödade bara för att slaktas?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Jag hade personligen valt att inte leva om enda poängen med mitt liv var att jag skulle växa upp så snabbt det går i trånga utrymmen för att sen slaktas men visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är ju företagen som skapar det, att man kan äta en produkt i samma form som man gjort förut att något sluppit dö är väl bra för oss som inte äter kött? Vad spelar det för roll att det ser ut som en burgare,bita osv. Kan man inte bara få käka det man gjort förr men slippa att något behövt dö? Dock äter jag inte alls mycket sådant kör mest "rent" men diverse vegofärs.

Säger inte att ni(?) inte får, tycker bara det är knäppt. Lagar själv mycket vego men köper aldrig de prefabricerade köttkopiorna. Skit i att köpa dem så försvinner de från butikshyllorna eftersom det är pengarna som styr.

Skrivet av NatureBoyyy:

Appropå det med djurhållningen i sverige, vi har ju på gång på gång sett hur "bra" svensk djurhållning är.. Menar kommer ju årligen gårdar,företag osv som missköter sig grovt, lär vara så mycket värre på fler gårdar än vi ser. Går ju i omlopp, levande grisar som skållas, kossor som plågas, kycklingar som plågas osv. Sedan är jag emot all typ av denna djurindustri så blir ju vinklat från mitt ideal det förstår jag.

Håller med och tycker att man ska kontrollera och hänga ut och sätta dit de som missköter sig. Felet är den industriella djurhanteringen men det visar sig att den gamla typen av djurhållning inte funkar i det moderna samhället. Som @klirre skrev så går de under som försöker sig på en humanare djurhållning eftersom ingen vill betala vad det kostar med en sån djurhållning. Dock lär vi inte se en återgång till ett rent jägar-/samlar-/odlarsamhälle.

Gillar hur en del kulturer tackar skogen, växterna och djuren för att de bidrar till männikornas överlevnad. Hur många i vår kulturhemisfär tänker på och vårdar vårt förhållande till det som håller oss vid liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Det är ju företagen som skapar det, att man kan äta en produkt i samma form som man gjort förut att något sluppit dö är väl bra för oss som inte äter kött? Vad spelar det för roll att det ser ut som en burgare,bita osv. Kan man inte bara få käka det man gjort förr men slippa att något behövt dö?

Eftersom du fokuserar mycket på att saker och ting har behövt dö: Äcklas man då inte av att äta en imitation av en produkt som kräver just denna död?
Om man är så inriktad på att distansera sig från köttindustrin - varför imitera deras produkter? Gör det bästa möjliga av de alternativen som är reko istället. Hellre rena grönsaker än något sönderprocessat för att det ska likna en kötträtt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Inaktiv

Dagens gubbgnäll😈: Det kommunala hyresbolag jag hyr av har senaste åren haft stora problem med vandalism & framförallt stölder av bildelar på sina parkeringsplatser. Har själv drabbats 2 gånger på 2 år.
Jag har jobbat för att få upp kameraövervakning på drabbade parkeringsplatser om så bara för att underlätta för polisen när de försöker utreda brotten.
Hyresbolaget säger dock nej. Ett nej de "motiverar" med bl.a. att:
"Om vi sätter upp kameror så måste vi ju även sätta upp varningsskyltar för kameraövervakning. Om någon ser en sån skylt så kan ju den personen bli orolig och undra 'varför måste de övervaka detta område? Här kan ju farliga saker hända!'".
Svårt att finna ord för hur korkat ett sådant "argument" är.

Personen som lämnade argumentet ovan bad iaf en polis här i kommunen att ringa mig för att diskutera problemet.
En engagerad & trevlig polis som intresserat lyssnade på vad vi i området utsatts för.
Han berättade lite kort om vad han tänkte om det, att kameraövervakning konstigt nog inte förhindrar liknande brott men det ger iaf bättre utgångsläge när de ska utreda brottet samt vad polisen skulle kunna göra för att motverka det.
Han berättade även att polisen ser en klar topp av brott (stölder, bilbränder, etc..) i ett av stadens "utsatta" områden.
Därifrån ser de ett tydlig spår av brott från det området längsmed vägen som går genom staden.
Han hade en ganska god uppfattning om vad det va för gossar som sysslade med detta.

Förde vidare polisens berättelse till personen jag varit i kontakt med hos hyresbolaget.
Sa även till densamme att hyresbolaget iaf kan testa att sätta upp kameraattrapper & varningsskyltar för kameraövervakning då det kostar lite, är helt lagligt & förhoppningsvis avskräcker till viss mån.
Stolpskottet hos hyresbolaget bemödade sig inte med att svara på några argument för kameraattrapper eller andra frågor.
Istället gick denna PK mupp i taket över att polisen "spred rykten" om att personer från ett visst område begick dessa brott. 🤦‍♂️

0 fokus på att lösa ett faktiskt problem, 100% fokus på att va PK & agera enligt denna veckans "värdegrund".
Synd att hyresbolaget har så inkompetenta & orkeslösa anställda då jag gillar området jag bor i, lägenheten & grannarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Eftersom du fokuserar mycket på att saker och ting har behövt dö: Äcklas man då inte av att äta en imitation av en produkt som kräver just denna död?
Om man är så inriktad på att distansera sig från köttindustrin - varför imitera deras produkter? Gör det bästa möjliga av de alternativen som är reko istället. Hellre rena grönsaker än något sönderprocessat för att det ska likna en kötträtt.

Eftersom det enbart är likt till formen nej, det påverkar mig inte, innehållet däremot är skillnaden för mig. Om jag gör en smet av diverse bönor osv för att kunna göra en "burgare" så tänkte jag inte, "åh nej den har formen som en annan rätt som är gjord av kött". Tänker snarare, vad gött att jag äta det jag gjort fast baserat på växter. Det är inte MIG du ska vara på för att ändra företagens produkttyper, tror det dessutom är mycket enklare att sälja något folk känner igen än helt random saker någon aldrig hörttalas om. Förstår ärligt talat inte problemet, det är "samma" rätt men utan att det innehåller något djur.

Skrivet av serafim:

Säger inte att ni(?) inte får, tycker bara det är knäppt. Lagar själv mycket vego men köper aldrig de prefabricerade köttkopiorna. Skit i att köpa dem så försvinner de från butikshyllorna eftersom det är pengarna som styr.

Många som är "flexitarianer" eller som jag säger, äter en varierad kost är ju en stor del av dem som köper detta i min erfarenhet, det är enkelt och de kan då variera sig. Men absolut eftersom eftersom det finns en efterfrågan kommer det säljas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Äntligen har vi bevis för att människan har en själ. Hur skulle man annars kunna skanna den? Fast jag förstår inte vad ägg har med saken att göra.

Skämt åsido:
Jag testade att skanna men ser lite dåligt och skannade fel etikett ett par gånger och efter femtioelva kontroller slutade jag med själ(v)skanning. Ska någon göra misstag så får det bli kassörskan/kassören, då kan jag klaga istället för att bli bestraffad. Har i o f s inte hänt men en dag kanske...

Min själ är för lågvärderad. Går inte ens in i en scanner.

Skött scanningen med bravur i åratal. En gång kom jag på vid hemkomsten att jag bara scannade in tre av fyra Dubbelnougat. Löste det med att scanna in en i affären gången efter men lät den ligga kvar i hyllan. Kändes på något vrickat sätt bäst så.

Så kommer då min "ägg-episod". Syrran ringde och jagade på mig för vi skulle mötas på annat ställe. Hon var för tidig och började ringa när jag var tre fjärdedel in i vändan. Hon hann ringa fem gånger totalt och var surare och surare för att jag inte var på plats. Sprang som en idiot för att stressa på och det var då jag bommade äggen.

Till mer gnällande nu.......

Alla som ligger som frimärken i arslet på mig. Jag håller hastigheterna. Släpper om dem då tillfälle ges, smidigare så än att de sen gör idiotomkörningar. Sen ser man hur de bromsar vid fartkamerorna...................

Edit. Stor bokstav i början på en ny mening. *dumstrut på*

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

För att det är gott, jag är köttätare och äter likväl sådana produkter ibland typ oumph. Varje vecka i all fall. Om jag kan äta en köttliknande produkt utan att äta kött så känns det som en winwin. I framtiden lär man nog odla fram kött istället.

Dessutom är quorns vegoschintzel betydligt bättre än de fabriksgjorda med kött i.

Varför skulle man bli äcklad? Känns jättekonstigt, det är en möjlighet att ta del av all god mat i världen utan att behöva äta kött där någon behöver dö för det. Rena grönsaker är ett bra komplement men inte särskilt gott att äta som main course direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skött scanningen med bravur i åratal. En gång kom jag på vid hemkomsten att jag bara scannade in tre av fyra Dubbelnougat. Löste det med att scanna in en i affären gången efter men lät den ligga kvar i hyllan. Kändes på något vrickat sätt bäst så.

Jag köpte flyttkartonger hos Rusta och då betalar man i kassan och sedan tar man för sig ur buntar med hopvikta kartonger som ligger i utrymmet utanför kassorna. Jag lyckades ta ur rätt hög men där hade någon lagt (tillbaka) kartonger av fel sort. Upptäckte inte det förrän jag var hemma så jag tänkte att det var enklare att behålla de kartongerna och betala mellanskillnaden. Väl på Rusta fick jag reda på att det inte gick att göra så utan de var tvungna att göra en retur på kartongerna jag betalat för och sedan ta betalt för kartongerna jag hade tagit. Jättelång procedur med ID-kontoll, underskrifter mm samt någon konstig sanningsförsäkran som jag inte förstår vad den var bra för eftersom jag ju var där för att återställa ordningen och inte vara tjuv. Sedan hämtades under mycket åbäkanden ett ex av varje sorts flyttlåda för att jag skulle peka ut vilken jag tagit trots att jag redan berättat det och till sist fick jag tillbaka pengar för det hävda köpet (trots att jag betalat med kort) för att sedan genomföra köpet av de lådor jag tagit med mig hem. Stor sympati för de bakom mig i kön, de öppnade i o f s en till kassa. Handlar i stort sett ingenting på Rusta efter det. Säker på att kassörskan i fråga bara var frustrerad och ville visa det på mest märkbara sätt. Hon hävdade att det var för att lagerhållingsdata skulle bli korrekt. Hon kan ha rätt, men det kändes som en bestraffning för att jag var ärlig och, framför allt, att ärlighet inte lönar sig.

Permalänk
Medlem

När man tar ett tåg och föregående förare har ställt in takhastighet i ATC enligt STH på banan. Det försvann från TTJ för två år sedan! Det är takhastighet för fordonet som gäller. Alltid!