Alla älskar Firefox 89 GUI - Bra? Dåligt?

Permalänk
Medlem

Alla älskar Firefox 89 GUI - Bra? Dåligt?

Tänkte att jag vill ha lite info om vad ni tycker om GUI efter 88.
Själv uppskattar jag att det är gråt grått samt grått. Så man inte vet i vilken flik man är.

Men de flesta jag känner. (ingen) Förutom jag kan ha över 600 flikar igång.

Så vad tycker ni om den nya GUI't. Ni behöver inte vara så griniga i era kommentarer som jag var/är då jag bråkade med det vid lördags lunch.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag saknar gamla stilen. Sen verkar det vara slöare att starta.

Permalänk
Medlem

Helt ok enligt mig. Kommer ärligt talat inte ihåg hur det såg ut innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tänkte att jag vill ha lite info om vad ni tycker om GUI efter 88.
Själv uppskattar jag att det är gråt grått samt grått. Så man inte vet i vilken flik man är.

Men de flesta jag känner. (ingen) Förutom jag kan ha över 600 flikar igång.

Så vad tycker ni om den nya GUI't. Ni behöver inte vara så griniga i era kommentarer som jag var/är då jag bråkade med det vid lördags lunch.

Tycker nya utseendet är för ljust, och påminner för mycket om spywaret Edge. Gillade det gamla bättre. Har dock inte kollat om man kan ändra i inställningarna på nya versionen för mörkare utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Jag saknar gamla stilen. Sen verkar det vara slöare att starta.

YT laddar betydligt snabbare i nya versionen, och då har jag ändå 1Gb/s fiber. Startar omedelbart på min hårdvara, browsern alltså. YT startar lika snabbt som i Chrome nu. Med fördelen att den är reklamfri.
Brukar surfa på nätterna för att bli trött och somna, nya GUI är så ljust att man får insomningsbesvär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Helt ok enligt mig. Kommer ärligt talat inte ihåg hur det såg ut innan

Du minns inte hur det såg ut några timmar innan?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd om det men skriver samma svar här, tycker varken eller faktiskt och det är kanske den bästa typen av ändringar? Vart inget fel på det gamla men kanske är lite fräschare nu? Är rätt likgiltig och vill egentligen bara att Mozilla ska fixa shutdown buggen i Linux.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Firefox Color som låter användaren ändra färgerna.

Userchrome låter användaren ändra mer av utseendet: https://www.userchrome.org/firefox-89-styling-proton-ui.html

Väldigt praktiskt för folk med oled-skärmar som vill dämpa ljusstyrkan och färgerna på alla statiska element för att minimera risken för inbränning.

Jag tycker de borde låta användarna välja mellan det gamla och det nya gränssnittet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Tycker sidor kommer upp snabbare. Gillar att flikarna är lite rundare i Firefox än allt kantigt som Windows 10 förde med sig. Hoppas att det är på väg att försvinna igen

Skrivet av hACmAn:

Du minns inte hur det såg ut några timmar innan?

Eller så tänkte han inte på det hur det såg ut innan han bytte upp sig en version

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är så pass minimal skillnad att jag inte vet om jag har någon direkt åsikt. Ingen "Wooow" faktor men inte heller att man stör sig på något. It works

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag gillar att högerklicksmenyn nu är mörk om man kör med mörkt tema, det gjorde det inte innan. Annars stängde jag av Proton för jag gillar den lilla gråa | mellan flikarna. Annars har jag inget emot resten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Bookmarks blev jäkligt stora. Annars lite nya ikoner och men inte så stor skillnad vad jag kan se (heller)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Vet någon om nya designen bara används på stable-kanalen eller något? Jag körde 89 beta i några veckor utan någon ny design, och nu kör jag 90 och har fortfarande samma gamla design. Har mig veterligen inte ändrat något som har med detta att göra.
Saker jag har ändrat som kanske påverkar är att jag förstås har extensions installerade, samt har aktiverat samt ändrat i userChrome.css. (Dock långt innan 89 beta kom.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Tabs är svåra att se, allt blev stort, men jag gillar nya fonten.

Bättre kontrastskillnad på tabsen, särskilt om man väljer dark theme, vore önskvärt, men jag har inte stött på några riktiga problem och jag hatar inte nya designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bookmarks blev jäkligt stora. Annars lite nya ikoner och men inte så stor skillnad vad jag kan se (heller)

Håller med om bokmärkena. Gick över till firefox esr som kommer ha stöd fram till September och då kommer det uppgraderas från 78 till 91

För stunden kan man ändra i about:config för att få gamla gui. Men det kommer försvinna i version 90. Steg 6 så kan du ändra storleken för bokmärkena(för stunden).

  1. Just go to the address bar and type "about:config".

  2. Select I'll be careful. (or something like that)

  3. In the next page you will see a new search bar. Type "proton" in it.

  4. In the result list, search for "browser.proton.enabled"

  5. Double click on it and now it will display false next to it. And with that it's done.

  6. If you also don't like the context menu, you can double click on "browser.proton.contextmenus.enabled" so it will also display false.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Helt ok enligt mig. Kommer ärligt talat inte ihåg hur det såg ut innan

Skrivet av hACmAn:

Du minns inte hur det såg ut några timmar innan?

Gjorde inte jag heller. Men "muskelminnet" får sig en knäck när jag numer öppnar "spara till pocket" oavbrutet istället för "visa dina bokmärken".

Edit: Sweet jebus. Quotade fel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ikonerna på startsidan blev mindre och fulare och vill gärna ha tillbaka kompackt i verktygsfältet dock inget jag skulle reflektera över om jag inte visste om det.
Samt börja man skriva i sökfältet i mitten så kom texten i den övre.

Gillar annars utseendet och alla mina tillägg (5st) verkar lira med också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tror mitt huvud problem är att jag kan ha runt 600-700 tabbar, har bara 85 nu.
Men nu kör jag https://winaero.com/how-to-restore-classic-look-in-firefox-89...
men om det stämmer som andra sidor skriver så är det en temp fix och proton kommer bli påtvingat.
Windows 8?
Det löser sig nog. Vart mer upprörd än jag borde bli.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem

Så små skillnader att jag håller mig neutral i frågan om designen, så länge de inte härmar Chrome är det bra för där är det dålig design och då speciellt om man har många flikar öppna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du minns inte hur det såg ut några timmar innan?

Skrivet av AMD-FX:

Tycker sidor kommer upp snabbare. Gillar att flikarna är lite rundare i Firefox än allt kantigt som Windows 10 förde med sig. Hoppas att det är på väg att försvinna igen

Eller så tänkte han inte på det hur det såg ut innan han bytte upp sig en version

Skrivet av Beginner:

Gjorde inte jag heller. Men "muskelminnet" får sig en knäck när jag numer öppnar "spara till pocket" oavbrutet istället för "visa dina bokmärken".

Edit: Sweet jebus. Quotade fel.

Har helt enkelt inte tänkt på hur det ser ut så mycket, det fungerar ju bra ändå Samt så var det ju några dagar sen jag fick uppdateringen, så har typ hunnit vänja mig ännu mer, men var "ok" med det på en gång.

Permalänk
Medlem

Håller på just nu och provar denna, kör annars Chrome. Var lite uttråkad och har inte prövat en ny browser på flera år så blev nyfiken pga denna tråden. Det jag kan konstatera är att upplevelsen i nya Firefox är väldigt lik den i Chrome, nästan samma webbläsare i praktiken. Dock månne något rappare men det får jag prova vidare....

Det negativa som jag upptäckt är tex att vid användande av teman så får man inte temat i bakgrunden på nya tabbar/fönster så som man kan få i Chrome. Lite trist.... Att använda tema finner jag vara nödvändigt eftersom standardtemat bränner i ögonen kvällstid. Har bytt till detta som har en liten kul animation med en figur som har svajande hår samt nån form av animerade dödstrålar och en blinkande stjärna: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/animated-kimi-...

Tyckte jag var ett snyggt och behagligt tema.

Sen så blir vissa saker fel tex här på Sweclockers blir det fula fonter i rutorna för nya inlägg och privatmarknaden. Ser klart bättre ut där i Chrome.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tog och uppdaterade pga denna tråd. Tyvärr buggade allt ur men folk som är bättre på kod än mig hade redan fixar ute.

Inte imponerad av nya UIt men det kommer jag heller aldrig bli om tabs inte är under bokmärken.

Som tur är kan man fortfarande ändra efter egen smak.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Håller på just nu och provar denna, kör annars Chrome. Var lite uttråkad och har inte prövat en ny browser på flera år så blev nyfiken pga denna tråden. Det jag kan konstatera är att upplevelsen i nya Firefox är väldigt lik den i Chrome, nästan samma webbläsare i praktiken. Dock månne något rappare men det får jag prova vidare....

Det negativa som jag upptäckt är tex att vid användande av teman så får man inte temat i bakgrunden på nya tabbar/fönster så som man kan få i Chrome. Lite trist.... Att använda tema finner jag vara nödvändigt eftersom standardtemat bränner i ögonen kvällstid. Har bytt till detta som har en liten kul animation med en figur som har svajande hår samt nån form av animerade dödstrålar och en blinkande stjärna: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/animated-kimi-...

Tyckte jag var ett snyggt och behagligt tema.

Sen så blir vissa saker fel tex här på Sweclockers blir det fula fonter i rutorna för nya inlägg och privatmarknaden. Ser klart bättre ut där i Chrome.

Det finns ett mörkt tema i Firefox så du slipper ladda ner ett tredjepartstema.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Det finns ett mörkt tema i Firefox så du slipper ladda ner ett tredjepartstema.

Jo men det var lite trist när man väl är inne på teman... Tyckte den jag hittade var lite roligare. Mest förvånad att det som standard är så pass ljusstarkt så t.o.m när man är inne på mörka sidor tex sweclockers med mörkt tema aktiverat så upplever man det fortfarande för ljust. Man kan ju tycka att de som designar GUI't hade tänkt på detta men icke....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen funktionen Bild i bild som gör att man kan tittande på strömmande videos i ena hörnet av skärmen medan man surfar på andra tabbar. Lysande funktion, varför finns inte den i Chrome? Vem vet kanske blir att jag stannar kvar i Firefox och gradvis överger Chrome för detta är bra...

Måste säga att jag älskar FireFox nya snygga logga, helt klart den snyggaste ikonen jag sett!

Rent allmänt känns det som nya FF är lite mer snappy än Chrome, intressant utveckling...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du minns inte hur det såg ut några timmar innan?

Det är väl närmare en vecka sedan att 89 släpptes? Kan lätt föreställa mig att många inte kommer ihåg exakt hur något som ändrades för ca en vecka sedan brukade se ut, särskilt om de inte brydde sig särskilt i första läget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Rent allmänt känns det som nya FF är lite mer snappy än Chrome, intressant utveckling...

Det var en del av varför jag bytte från Chrome, och det var nog för omking 3 år sen vid detta laget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Gillar verkligen funktionen Bild i bild som gör att man kan tittande på strömmande videos i ena hörnet av skärmen medan man surfar på andra tabbar. Lysande funktion, varför finns inte den i Chrome? Vem vet kanske blir att jag stannar kvar i Firefox och gradvis överger Chrome för detta är bra...

Skumt, är ju bra länge sen bild i bild kom till Fx. Måste ju vara flera år sen nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den nya designen är riktigt, riktigt trevlig än så länge. Jag kör med dark mode, standard-temat, älskar det.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

Hade jag inte sett tråden så hade jag inte reflekterat kring att ff uppdaterade förutom någon popup om tema. Ser inga större skillnader nu när jag vet om det, så... meh?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.