Robotgräsklippare för liten tomt.

Permalänk
Medlem

Robotgräsklippare för liten tomt.

Har nyligen flyttat till ett mindre hus och är lite sugen på att skaffa en utomhuskompis till robotdammsugaren, lite sådan där onödig lyx mest för att man gillar prylar och teknik.

Men har någon en bra rekommendation?
Gräsmattan är ca 150-200m2, ingen lutning.
Skulle vilja hålla priset nere så mycket som möjligt då det som sagt rör sig ett lyxköp bara för att, har en bra elgräsklippar i dagsläget.
Men samtidigt vill jag ha de nödvändiga funktionerna för att den ska kunna kännas automstiserad på riktigt, regnsensor, går tillbaka och laddat själv, gärna app kontrollerad, ännu bättre om den går att synka med google assistent.

Tack för förslag.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Nu blir det förvirrande här, Du har alltså redan en robotdammsugare men vill skaffa en till trots den lilla tomten?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Viking
Skrivet av Joakim Ågren:

Nu blir det förvirrande här, Du har alltså redan en robotdammsugare men vill skaffa en till trots den lilla tomten?

Han har en robotdammsugare och vill köpa en robotgräsklippare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han har en robotdammsugare och vill köpa en robotgräsklippare.

Jo jag såg det nu, läste lite för fort haha aså det kan bli när man är akut kissnödig...

I alla fall om budget inte är ett hinder så är ju denna Husqvarna Automover 430X för 33000Kr nog det bästa som går att hitta, en granne har en sådan och den verkar fantastisk: https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/auto...

Men det är ju extremt att köpa en sådan för en liten tomt på 150 kvadrat haha

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kanske denna? Ska gå att få in i både Google home och home assistant även om vissa verkar ha strul med den biten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075851

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jo jag såg det nu, läste lite för fort haha aså det kan bli när man är akut kissnödig...

I alla fall om budget inte är ett hinder så är ju denna Husqvarna Automover 430X för 33000Kr nog det bästa som går att hitta, en granne har en sådan och den verkar fantastisk: https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/auto...

Men det är ju extremt att köpa en sådan för en liten tomt på 150 kvadrat haha

Tror du fortfarande käser lite fort, missade delen med att jag ville hålla kostnaden nere
Men ja, det där såg deffinitivt ut som en häftig variant men som sagt, lite overkill för 200m2.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kanske denna? Ska gå att få in i både Google home och home assistant även om vissa verkar ha strul med den biten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075851

Hmm, intressant alternativ, den där hade jag inte sett förut. Tack för förslaget, ska undersökas närmare.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av str85:

Tror du fortfarande käser lite fort, missade delen med att jag ville hålla kostnaden nere
Men ja, det där såg deffinitivt ut som en häftig variant men som sagt, lite overkill för 200m2.

Det där förslaget var mest ett skämt bara för att visa på drömmodell! Men tydligen missade jag att det fanns en ännu värre modell för över 50-papp, ser grym ut: https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/auto...

I avdelningen seriösa förslag skulle jag nog rekommendera denna som är på kampanj till imorgon hos Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Robotgr%C3%A4sklippare-Worx-Lan...

Lite dyrare modell än den andra du fick på förslag men klart bättre så kan vara värt extra kostnaden.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det där förslaget var mest ett skämt bara för att visa på drömmodell! Men tydligen missade jag att det fanns en ännu värre modell för över 50-papp, ser grym ut: https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/auto...

I avdelningen seriösa förslag skulle jag nog rekommendera denna som är på kampanj till imorgon hos Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Robotgr%C3%A4sklippare-Worx-Lan...

Lite dyrare modell än den andra du fick på förslag men klart bättre så kan vara värt extra kostnaden.

Haha, det finns alltid något värre där ute.

Men ja tack, det andra förslaget där såg också ut som ett bra alternativ värt att kolla på.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Var är smärtgränsen ekonomiskt? 10k?

Antar vi Max 10k finns det både dåliga och mindre dåliga men andra sidan så är de flesta specade (i den prisklassen) upp till 800-1200m2 och har du en sådan liten tomt (för det är arean på gräsmattan som är ca 200m2?) kommer den inte slitas ut fort så att säga.

Landroid ska vara kompatibel med GH, har en god vän som kör modellen större än denna och han är supernöjd, med facit i hand skulle vi köpt denna istället för våran HQ315 eller en gardena men vi var lata och gjorde det bekvämt för oss då vi har en installatör av HQ på orten.

Det finns en uppsjö av maskiner men denna rekommenderar vi 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Var är smärtgränsen ekonomiskt? 10k?

Antar vi Max 10k finns det både dåliga och mindre dåliga men andra sidan så är de flesta specade (i den prisklassen) upp till 800-1200m2 och har du en sådan liten tomt (för det är arean på gräsmattan som är ca 200m2?) kommer den inte slitas ut fort så att säga.

Landroid ska vara kompatibel med GH, har en god vän som kör modellen större än denna och han är supernöjd, med facit i hand skulle vi köpt denna istället för våran HQ315 eller en gardena men vi var lata och gjorde det bekvämt för oss då vi har en installatör av HQ på orten.

Det finns en uppsjö av maskiner men denna rekommenderar vi 👍🏻

Det där är samma modell som jag tipsade om fast lite billigare tills imorgon hos Classe Ohlson! Den är mycket bra för priset!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det där är samma modell som jag tipsade om fast lite billigare tills imorgon hos Classe Ohlson! Den är mycket bra för priset!

Jag kikade inte på länkarna 😳, men då har TS två röster på samma maskin 😀

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Var är smärtgränsen ekonomiskt? 10k?

Antar vi Max 10k finns det både dåliga och mindre dåliga men andra sidan så är de flesta specade (i den prisklassen) upp till 800-1200m2 och har du en sådan liten tomt (för det är arean på gräsmattan som är ca 200m2?) kommer den inte slitas ut fort så att säga.

Landroid ska vara kompatibel med GH, har en god vän som kör modellen större än denna och han är supernöjd, med facit i hand skulle vi köpt denna istället för våran HQ315 eller en gardena men vi var lata och gjorde det bekvämt för oss då vi har en installatör av HQ på orten.

Det finns en uppsjö av maskiner men denna rekommenderar vi 👍🏻

Intressant tips med Landroiden! Synd bara att den är så gräsligt ful.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Ja den är inte den finaste MEN det finns sandpapper och sprayfärg, dekaler att skaffa om man vill modda och trixa.

Det finns billigare men då pratar vi Kina-import i prisklassen 3-6000kr, garantier, andra ärenden kan ju då bli jobbigt och besvärligt.

Funktionen är bra, utseendet värre 😫

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på Worx modeller nu men kolla bara så att den har två framhjul. De som bara har ett hjul fram hade, I alla fall tidigare, en förkärlek för att fastna på minsta tuva eller grop i gräsmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:
Skrivet av Izenoz:

Tack för bra tips från er båda just nu jobbar jag på att lvertala dambon om att en robotgräsklippare verkl7gen är en bra ide, svårt när det är jag som får klippa ändå så för hennes del har vi redan en robotgräsklippare

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Husqvarna gör jättebra klippare, kan rekommendera dem. Men i ditt fall räcker ju en av deras små klippare. 305 borde räcka för dig. Fördelen med den är att man kan styra och övervaka den via mobilen, dvs du har koll på den när du inte är hemma: https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/auto...

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ny till det här med robotgräsklippare och kan därför inte jämföra så mycket.

Med det sagt så gillar jag vår Gardena Sileno Minimo (500 m2). Jag går fortfarande lite skeptisk ibland att den fungerar och kollar sedan snabbt över på grannen så ser jag att den fungerar fint! 👌

Betalade 7500:- för 500m2-varianten. Finns en 250 också om man känner för det. Det finns tillägg att göra så den fungerar med Google assistant. Annars är det Bluetooth som gäller - fungerar väldigt bra men jag måste ju vara på BT-avstånd för att det ska fungera.

Men eftersom jag bara haft den några månader kan jag inte riktigt säga hur den håller över tid men jag är positivt inställd eftersom Gardena ägs av Husqvarna - så jag hoppas lite kvalité har smittat av sig.