Permalänk
Medlem

Orange ljus dram

Hej.

Har problem med en dator. Moderkortet är ett asus h370 pro gaming. Problemet jag har är att lampan för dram lyser. Och jag begriper ingenting.

Jag har testat med en cpu jag vet fungerar, har testat med minnen som funkar. Bytt PSU. Försökt cleara cmos med både batteriuttag och genom att kortsluta jumpern. Men datorn vägrar posta.

Några tips?

Se länk för bild.

https://imgshare.io/image/c875d5c7-b6d2-4afa-83c7-dcbbff6be64...

Permalänk

Och vlken processor försöker du köra på den och minnen ? Är bios uppdaterat ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Kollad vad det står i manualen om felkoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Och vlken processor försöker du köra på den och minnen ? Är bios uppdaterat ?

Provat med i5 8600k och 9400f. Ram har jag kört med hyper hx424c15fb2k2 8gb.

Och jag vet inte hur man uppdaterar bios utan att boota...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kollad vad det står i manualen om felkoder?

Ingenting...

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra med bara en RAM sticka?

Prova med en RAM i slot 1 och om det inte funkar prova sedan samma sticka i slot 2 3 och 4. Om ingen av de kombinationerna funkar prova samma procedur med sticka 2. Funkar inget av detta så kontrollera om GPU'n och andra PCI Express enheter är ordentligt i satta i sina slottar samt att GPU'ns strömkablar är korrekt inkopplade.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Hur många minnen kör du? Testa med bara ett minne först sen utökar du efter omstart.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Ingenting...

Står inget om det i min "user guide" heller. Dumt..

Kolla här kanske kan ge nåt: https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Permalänk
Medlem

Ofta står det också vad det är för lampa på själva moderkortet, dubbelkolla det, annars så har du fått rätt bra vägledning här ovan

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har du provat att köra med bara en RAM sticka?

Prova med en RAM i slot 1 och om det inte funkar prova sedan samma sticka i slot 2 3 och 4. Om ingen av de kombinationerna funkar prova samma procedur med sticka 2. Funkar inget av detta så kontrollera om GPU'n och andra PCI Express enheter är ordentligt i satta i sina slottar samt att GPU'ns strömkablar är korrekt inkopplade.

Jajamen, har gjort allt det där. Har inte ens ett grafikkort inkopplat - kör inbyggd grafik bara för att få till en post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Står inget om det i min "user guide" heller. Dumt..

Kolla här kanske kan ge nåt: https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Kan man flasha BIOS utan att gå in i BIOS, så att säga? Om det inte funkar att cleara CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Jajamen, har gjort allt det där. Har inte ens ett grafikkort inkopplat - kör inbyggd grafik bara för att få till en post.

Testa med GPU hade samma problem där jag tänkte testa med inbyggda grafiken men efter några försök fick jag igång allt med GPU.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Testa med GPU hade samma problem där jag tänkte testa med inbyggda grafiken men efter några försök fick jag igång allt med GPU.

Men oranga lampan lyser ju för DRAM..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Men oranga lampan lyser ju för DRAM..?

Japp men för mig fungerade det med bara en sticka med gpu inte utan. Kolla i manualen vilken slot som ska användas med bara en sticka sen startar du med gpu.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Japp men för mig fungerade det med bara en sticka med gpu inte utan. Kolla i manualen vilken slot som ska användas med bara en sticka sen startar du med gpu.

Tyvärr inte. Fan också.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt moderkort. Samma jävla sak. Jag förstår inte! Glömmer jag att koppla in något?

Stora kontakten till moderkortet, lilla cpu-kontakten. Vad gör jag för fel?!?

Permalänk
Medlem

Eureka! Jag har löst det. Det var CHASSIT som var skurken i dramat. På något sätt så är sladden med power-kontakten trasig. Men när jag istället pluggade in reset-kontakten så fungerade det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Eureka! Jag har löst det. Det var CHASSIT som var skurken i dramat. På något sätt så är sladden med power-kontakten trasig. Men när jag istället pluggade in reset-kontakten så fungerade det...

Vad bra! Att kolla power knappen skulle bli mitt nästa förslag att kolla men du hann före!

Vilket chassi är det du har?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad bra! Att kolla power knappen skulle bli mitt nästa förslag att kolla men du hann före!

Vilket chassi är det du har?

Nåt gammalt Coolermaster.