Permalänk
Avstängd

Pixel 5 köp eller ej?

Jag behöver en telefon och är rätt sugen på en Pixel 5. Har haft andra google-enheter tidigare och de brukar vara bra, samtidigt är den rätt dyr. 4a kostar €319 medan femman kostar €579 just nu (på Fnac) och det är ju rätt mycket mer pengar för egentligen ganska små skillnader. De stora är vattentäthet och trådlös laddning. Vattentätheten gillar jag, även om jag vet att det inte hjälper så mycket med garantiärenden och liknande så känns det som om den innebär ett visst mått av hållbarhet i alla fall. Den trådlösa laddningen är inte viktig men samtidigt ganska trevlig.

Galaxy S20 FE ligger på ungefär samma pris, lite billigare för den vanliga varianten men lite dyrare för 5G-varianten med Snapdragon istället för Exynos, men jag har haft en S10 ett drygt år nu (jobbtelefon, dock med mitt privata simkort också) och är rätt trött på Samsungs gränssnitt med all bloat och så, och jag har lyckats totalförstöra alla glasen på min S10 på bara ett år. FE har dock inte böjd skärm så det borde inte vara samma problem där. Men mjukvaran kommer man ju inte ifrån.

Men egentligen är nog alternativet en Pixel 4a. Jag köpte en sådan till tjejen i julklapp och hon är väldigt nöjd. Den tar bra bilder och känns välbyggd. Samtidigt "borde" jag ju ha en bättre telefon då jag bryr mig mer om sådana saker.

Men vad säger ni. Är Pixel 5 värd sitt pris?

Permalänk
Medlem

tycker den är lite väl dyr sett till hårdvaran den har, men värderar man en ren android version och bra kamera skulle jag kanske köpt den, man får väl minst 3 års garanterade uppdateringar från google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

tycker den är lite väl dyr sett till hårdvaran den har, men värderar man en ren android version och bra kamera skulle jag kanske köpt den, man får väl minst 3 års garanterade uppdateringar från google.

Jo den har ju några saker som talar för den. Mot är det ju prestanda för priset mestadels men samtidigt känner jag inte att prestanda i en telefon är så viktigt nu längre.

Sen finns ju 4a 5G som är än mer lik femman. Samma SoC, 90Hz skärm och förstås 5G (inte för att det spelar in så mycket, det är väldigt sällan jag känner att 4G begränsar mig). Det som skiljer där är ju plastbaksida (istället för en i metall som bara känns som plast), vattentäthet och trådlös laddning, större skärm med vilket också innebär att hela telefonen är större, men jag känner nog att 6 tum räcker ganska bra. Man får också 3,5 mm uttag vilket är en fördel för mig, men det är inte hela världen att ha med sig en dongel. Samtidigt är ju den en del dyrare än vanliga 4a så det blir bara 1200-1300 mer för att få Pixel 5 istället.

Permalänk
Medlem

jag har en Pixel 4a och är väldigt nöjd men hade valt 5G version idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Hade gått på Google om det är android som gäller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd med min 4a i alla fall. Hade varit bra med IP-klassning mot fukt, men för mina användningsområden är den tät nog hittills (dvs några droppar regn och lite svettiga byxfickor ibland).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zatrec:

jag har en Pixel 4a och är väldigt nöjd men hade valt 5G version idag.

Funderar på 4a 5G men den är större och saknar 90Hz. Prismässigt är det inte någon jätteskillnad så då känns det som det kanske är lika bra att gå upp till femman.

Skrivet av RVX:

Hade gått på Google om det är android som gäller.

Jo, det känner jag också. Betydelsen av "rent Android" är något överdriven i mina ögon, jag har haft en del enheter med rätt bra anpassningar från bland annat LG och Motorola, men Samsungs skal är för mycket, och likaså MUI. Men tre års uppdateringar är ju rätt nice, bara telefonen håller så länge.

Skrivet av SweDragon:

Är sjukt nöjd med min 4a i alla fall. Hade varit bra med IP-klassning mot fukt, men för mina användningsområden är den tät nog hittills (dvs några droppar regn och lite svettiga byxfickor ibland).

Jo jag har inte förstört någon telefon med fukt sedan min (old school) 3310. Men jag har en son som älskar att bada och plaska så risken är större nu än den varit tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu var det visserligen 5 vi pratade om, inte 6. Men jag tycker verkligen av det som läckt ut så ser den riktigt läcker ut. Om nu ryktena stämmer. Sen vet jag inte riktigt om det finns några prisuppgifter, och storleksmässigt lär 6,4" skrämma iväg en del.
Men snygg är den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köp inte Samsung. Min S20 5g var ett kliv ner på alla sätt och vis från min två år gamla huawei mate 20 pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Nu var det visserligen 5 vi pratade om, inte 6. Men jag tycker verkligen av det som läckt ut så ser den riktigt läcker ut. Om nu ryktena stämmer. Sen vet jag inte riktigt om det finns några prisuppgifter, och storleksmässigt lär 6,4" skrämma iväg en del.
Men snygg är den.

Jo den ser absolut intressant ut. Samtidigt känns den något ömtålig med så mycket glas. De senaste åren har jag knäckt ett antal skärmar (och baksidor och kameraglas), jag vet inte riktigt varför men sedan jag fick barn har jag svårt att hålla en telefon hel. Pixel 5 känns ju rätt tålig med platt skärm, metallbaksida och en kamera som knappt sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo den ser absolut intressant ut. Samtidigt känns den något ömtålig med så mycket glas. De senaste åren har jag knäckt ett antal skärmar (och baksidor och kameraglas), jag vet inte riktigt varför men sedan jag fick barn har jag svårt att hålla en telefon hel. Pixel 5 känns ju rätt tålig med platt skärm, metallbaksida och en kamera som knappt sticker ut.

Ja det e ju onekligen en del glas på den, är ju svårt att komma runt nuförtiden med flaggskepps-modeller känns det som.
Det är också lustigt hurvida det skiljer sig mellan olika tillverkare hurvida ömtåliga dom är, ta min HTC U11+ som jag hade för 2 år sen. Det krävdes 2 små dropp i golvet från midjehöjd för att spräcka hela telefonen. Visserligen hade den googles numera (borttagna?) klämsidor för att aktivera olika saker beroende på hur hårt man tryckte. Så det antar jag gjorde den svagare.

Min nuvarande iPhone 11 har jag däremot tappat säkert en 7-8 gånger utan att spräcka nånting. ca 50/50 med skal och utan, är ju dock rejält repig längs kanterna och några små obetydliga "syns ej vid vanligt användande" repor på displayen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KurtEgon:

Köp inte Samsung. Min S20 5g var ett kliv ner på alla sätt och vis från min två år gamla huawei mate 20 pro.

Jo min erfarenhet av Samsung är inte så positiv. Hårdvaran är väldigt trevlig när den är ny, men har en tendens att slitas fort, men mjukvaran är väl tung redan från början och blir enligt min erfarenhet allt segare med tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ja det e ju onekligen en del glas på den, är ju svårt att komma runt nuförtiden med flaggskepps-modeller känns det som.
Det är också lustigt hurvida det skiljer sig mellan olika tillverkare hurvida ömtåliga dom är, ta min HTC U11+ som jag hade för 2 år sen. Det krävdes 2 små dropp i golvet från midjehöjd för att spräcka hela telefonen. Visserligen hade den googles numera (borttagna?) klämsidor för att aktivera olika saker beroende på hur hårt man tryckte. Så det antar jag gjorde den svagare.

Min nuvarande iPhone 11 har jag däremot tappat säkert en 7-8 gånger utan att spräcka nånting. ca 50/50 med skal och utan, är ju dock rejält repig längs kanterna och några små obetydliga "syns ej vid vanligt användande" repor på displayen.

Jo av mina senaste telefoner, både privat och i jobbet, så höll min LG G6 bäst. Kanske för att den har platt skärm och ingen utstickande kamera, å andra sidan har den böjt glas på baksidan. Min senaste Iphone var en 6S och den höll hyfsat också, dock fick jag ett gäng rejäla repor på skärmen på något sätt. Men det var en dedikerad jobbtelefon och spenderade därmed den mesta tiden på mitt skrivbord, så jag vet inte om den håller så bra egentligen. Min förra Iphone var en 5S och den böjde jag istället, men skärmen höll. Men Iphone går bort privat för mig då jag känner mig väldigt begränsad med det systemet.

Men Nexus 6p, Moto Z2, S10 med flera har fått spruckna skärmar allihop.

Permalänk

Jag har också funderat på att uppgradera min Pixel 2 med en Pixel 4a, 4a 5G, Pixel 5 och Zenfone 8 då alla har ett rent android system i en liten telefon, även pixel 6 har varit på tapeten men fallit bort på grund av sin storlek. De kriterierna som jag har satt är att de ska vara så lik pixel 2 mobilen som möjligt i storlek, med hyffsad kamera och batteri.

Ovan nämnda har fallit bort en efter en då de är för stora att använda med en hand. Har tidigare haft HTC U11 som varit för stor för en hand och därmed utesluts Pixel 4a 5g och pixel 6.

Zenfone 8 har länge sett bra ur på pappret och med en kommande Gcam så borde den ge bra bilder men många har rapporterat på bl.a. swedroid att den har väldigt dålig batteritid vilket gör att den faller bort.

Kvar fanns samma mobiler som du nu väljer mellan som är i likande storlek som Pixel 2, där Pixel 5 har ett större batteri, IP-klassning och bättre kamera medan pixel 4a har samtalshögtalare. För min del väger samtalshögtalaren upp så pass mycket att jag kommer välja denna, de intryck jag har hittat om Pixel 5 beskrivs samtalskvalitén som väldigt dålig i bullriga miljöer och som en högtalartelefon i tysta. ¨

Ditt val kan vara annorlunda men jag tycker du bör tänka två gånger på storlek och högtalaren innan du väljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madonion735:

Jag har också funderat på att uppgradera min Pixel 2 med en Pixel 4a, 4a 5G, Pixel 5 och Zenfone 8 då alla har ett rent android system i en liten telefon, även pixel 6 har varit på tapeten men fallit bort på grund av sin storlek. De kriterierna som jag har satt är att de ska vara så lik pixel 2 mobilen som möjligt i storlek, med hyffsad kamera och batteri.

Ovan nämnda har fallit bort en efter en då de är för stora att använda med en hand. Har tidigare haft HTC U11 som varit för stor för en hand och därmed utesluts Pixel 4a 5g och pixel 6.

Zenfone 8 har länge sett bra ur på pappret och med en kommande Gcam så borde den ge bra bilder men många har rapporterat på bl.a. swedroid att den har väldigt dålig batteritid vilket gör att den faller bort.

Kvar fanns samma mobiler som du nu väljer mellan som är i likande storlek som Pixel 2, där Pixel 5 har ett större batteri, IP-klassning och bättre kamera medan pixel 4a har samtalshögtalare. För min del väger samtalshögtalaren upp så pass mycket att jag kommer välja denna, de intryck jag har hittat om Pixel 5 beskrivs samtalskvalitén som väldigt dålig i bullriga miljöer och som en högtalartelefon i tysta. ¨

Ditt val kan vara annorlunda men jag tycker du bör tänka två gånger på storlek och högtalaren innan du väljer.

Jo, jag har läst en väldig massa recensioner nu och kritiken mot samtalshögtalaren är ibland väldigt hård men ibland verkar det inte vara något problem mer än att man behöver hålla telefonen lite högre upp liksom. Vilket gör att jag misstänker att det kan röra sig om handhavandefel för de som tycker den är katastrof.

Håller man telefonen som andra telefoner med örats centrum liksom på kanten av skärmen så kommer man att få lite ljud men väldigt tunt och burkigt, men håller man den en bit längre upp så att mer av örat ligger mot skärmen så verkar den fungera bättre, även om det inte är bra. Detta är dock bara gissningar från min sida, men baserade på diverse omdömen. Många recensenter verkar också ha missat att det är en ganska speciell högtalare med skärmen som element, exempelvis har jag läst i alla fall ett par som påstod att högtalaren satt mellan skärmen och ramen.

Ingen är dock nöjd med den som "mediahögtalare", men det spelar mindre roll för mig i alla fall. Mono räcker när jag kollar på video utan lurar eller så.

I övrigt är det för mig en ganska bra kompromiss. Den har vad som är viktigt för mig, bra kamera, IP-klassning och bra mjukvara både hur den är från start och uppdateringsmässigt. Man slipper också många av sakerna som är fel med konkurrerande enheter, som glasbaksida, böjd skärm, bloat och så. Kommer att sakna hörlursutgången men det är inte hela världen, jag har ett par donglar kvar från min Moto X2 och det är ju ett argument för att köpa en hörlursförstärkare och få bättre ljud.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Jo min erfarenhet av Samsung är inte så positiv. Hårdvaran är väldigt trevlig när den är ny, men har en tendens att slitas fort, men mjukvaran är väl tung redan från början och blir enligt min erfarenhet allt segare med tiden.

Vad är det för mjukvara du tycker är besvärande? Vid en ren installation går det att välja/välja bort rätt många appar (om man inte bara klickar sig förbi).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Vad är det för mjukvara du tycker är besvärande? Vid en ren installation går det att välja/välja bort rätt många appar (om man inte bara klickar sig förbi).

Det är inte så mycket specifika appar, det finns förstås många appar som jag inte använder men de stör inte så mycket om jag inte använder dem liksom (bortsett från vissa saker som tjatet om att bidra till välgörenhet medan jag laddar). Och en del appar tycker jag är bättre än Googles varianter, som hälso- eller tränings-appen, eller Samsung Pay. Problemet är mer att telefonen efter några månader börjar bli seg och sen går det bara utför. Som en dator med XP lite.

För några år sedan var det snack om någon variant av ett Samsung-flaggskepp med "rent" Android. Min förhoppning var att FE-versionerna skulle vara det men så blev det ju inte.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Det är inte så mycket specifika appar, det finns förstås många appar som jag inte använder men de stör inte så mycket om jag inte använder dem liksom (bortsett från vissa saker som tjatet om att bidra till välgörenhet medan jag laddar). Och en del appar tycker jag är bättre än Googles varianter, som hälso- eller tränings-appen, eller Samsung Pay. Problemet är mer att telefonen efter några månader börjar bli seg och sen går det bara utför. Som en dator med XP lite.

För några år sedan var det snack om någon variant av ett Samsung-flaggskepp med "rent" Android. Min förhoppning var att FE-versionerna skulle vara det men så blev det ju inte.

Om du avinstallerar "Global goals" så borde välgörenhetsgrejen försvinna. Det låter lite konstigt att den plötsligt skulle bli långsam bara efter några månader, vid varje ny systemuppdatering körs ju dessutom någon typ av app-optimering. Om man vill göra lite mer återkommande optimering manuellt går det att gå in i "Enhetsvård" och göra det därifrån.

Jag har inte själv upplevt det du beskriver, men det bör ju bero på något specifikt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Om du avinstallerar "Global goals" så borde välgörenhetsgrejen försvinna. Det låter lite konstigt att den plötsligt skulle bli långsam bara efter några månader, vid varje ny systemuppdatering körs ju dessutom någon typ av app-optimering. Om man vill göra lite mer återkommande optimering manuellt går det att gå in i "Enhetsvård" och göra det därifrån.

Jag har inte själv upplevt det du beskriver, men det bör ju bero på något specifikt.

OT:
Tack för det stört mig lite på den ett tag nu också, annars älskar jag min S21 Ultra och gillat samsung hoppas på renare ui också framöver. Samt hoppade på Samsung upgrade + till och med för alltid ha senaste

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Om du avinstallerar "Global goals" så borde välgörenhetsgrejen försvinna.

Yes, tack för den.

Citat:

Det låter lite konstigt att den plötsligt skulle bli långsam bara efter några månader, vid varje ny systemuppdatering körs ju dessutom någon typ av app-optimering. Om man vill göra lite mer återkommande optimering manuellt går det att gå in i "Enhetsvård" och göra det därifrån.

Jag har inte själv upplevt det du beskriver, men det bör ju bero på något specifikt.

Tja, det är inte plötsligt utan långsamt över tid. Jag har haft samma grej på ett antal Samsung-telefoner så till den grad att jag trodde det liksom hörde till Android eller så. Sen köpte jag en Nexus och där var det inte så. Min Moto Z2 blev sedermera lite seg också trots ganska rent Android, men det kändes som det inte gick lika snabbt som på TW. Å andra sidan höll den inte så länge så det kanske bara var det. Jag hade ett gäng Samsung-telefoner för länge sedan som jag var nöjd med även om de blev lite sega (men det var länge sedan så det hände ju mycket när det gällde processorkraft och liknande, och jag höll på med roms och så vilket gjorde det svårt att se skillnader över tid), Galaxy Spica, Note, Note 2 och så. Sen körde jag på annat ett antal år. Samtidigt fick jag höra att Samsungs TW hade byggts om från grunden och blivit "lättare" och mer likt standard Android. När jag förra året fick välja mellan Iphone, Xperia eller en S10 som jobbtelefon så satsade jag på Samsungen. Det kan säkert vara sant att det har blivit lättare men det var fortfarande en stor skillnad mot min LG jag hade då.

Permalänk
Avstängd

Det blev en Pixel 5. Fick den i fredags och den funkar bra. 90 Hz på skärmen gör stor skillnad. Många recensioner gnällde på samtalsljudet men det låter inte på något vis sämre än min S10, däremot får man ju hålla telefonen lite längre ner än man är van vid, högtalaren sitter ju inte i kanten på telefonen så man ska inte hålla den så att mitten på örat hamnar mitt för ovankanten på telefonen utan någon centimeter längre ned. Sen vibrerar telefonen mer när det kommer ljud ur högtalaren, så det känns lite som att man har på högtalartelefonen ungefär, men det är ju inget problem. Däremot är den ju hyfsat värdelös som den ena stereohögtalaren vid mediauppspelning eller liknande, men högtalaren i botten är inte sämre än någon annan, alltså får man mono-ljud i nivå med andra telefoner.

Annars är kameran grym. OISen slår allt jag har prövat tidigare, speciellt märkbart vid filmning. Batteritiden slår min S10 med hästlängder, igår med en del filmande och foton tagna, plus en hel del installationer och så, hade jag 56% kvar vid midnatt/läggdags. En negativ sak jag inte tänkte på är att min bank (SEB) bara stöder Samsung Pay, inte Google, så jag kan inte betala med telefonen längre. Det har ju egentligen inget att göra med telefonen dock utan det är banken som gjort det valet, men tråkigt ändå.

Permalänk

Är den värd att köpa begagnad för runt 6', eller är det smartare köpa den ny då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emillindstrom:

Är den värd att köpa begagnad för runt 6', eller är det smartare köpa den ny då?

Den är ju billigare ny från Fnac så jag vet inte om det är en så bra deal.

Problemet med att köpa från de är ju att garantiärenden kan bli lite jobbigare och så, men för en begagnad så är det ju i allmänhet ännu värre. Annars kostade frakten €11 och det tog några dagar.

Samtidigt är ju både 5a och 6 på väg så det kan ju vara värt att ha lite is i magen och se vad de erbjuder, eller om priset på femman går ner då.

Permalänk
Medlem

Sitter med en Pixel 3a XL. Går eller gick i alla fall att köpa från tyska Google store med DHL expressleverans. Var köpte du din 5:a?

Alltså batteritiden är så sjukt bra med Googles lurar. Kanske är den långsammare SoC:en och rent android som gör det?

Min drömtelefon hade varit en ny Pixel-version av gamla Nexus-6. Jösses, snacka om en smartphone som var före sin tid. Tar fram den ur byrålådan ibland och får alltid ett fånigt leende på läpparna. 6 tum med 16:9 skräm med kurvad baksida är en otrolig kombo. Ligger hur bra som helst i handen. Äkta steriohögtalare och centrerad kamera. Stort batteri. Ja ni fattar.

Tycker inte telefoner är så längre. Allt handlar om specs. Och bara boxiga designer nu. Lär inte bli bättre nu iom senaste Iphonen heller.

Jaja. Nog med detta "Det-var-bättre-förr"-rage nu!

Permalänk

Pixel är nog en av de mest underskattade telefonerna i sverige. Kör på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaco8:

Sitter med en Pixel 3a XL. Går eller gick i alla fall att köpa från tyska Google store med DHL expressleverans. Var köpte du din 5:a?

Alltså batteritiden är så sjukt bra med Googles lurar. Kanske är den långsammare SoC:en och rent android som gör det?

Min drömtelefon hade varit en ny Pixel-version av gamla Nexus-6. Jösses, snacka om en smartphone som var före sin tid. Tar fram den ur byrålådan ibland och får alltid ett fånigt leende på läpparna. 6 tum med 16:9 skräm med kurvad baksida är en otrolig kombo. Ligger hur bra som helst i handen. Äkta steriohögtalare och centrerad kamera. Stort batteri. Ja ni fattar.

Tycker inte telefoner är så längre. Allt handlar om specs. Och bara boxiga designer nu. Lär inte bli bättre nu iom senaste Iphonen heller.

Jaja. Nog med detta "Det-var-bättre-förr"-rage nu!

Du kan inte få den direkt från Google Store Tyskland, det knepet är stängt. Du kan däremot skicka den till en forwardingtjänst i Tyskland (så som MailboxDE) och skicka den därifrån till din adress i Sverige. Kostar inget från Google till forwardingtjänsten i Tyskland, och om du väljer MailboxDE ca 20 euro för att skicka den till Sverige med UPS (tysklands motsvarighet till PostNord accepterar inte batterier överhuvudtaget även om batteriet sitter i en telefon).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det blev en Pixel 5. Fick den i fredags och den funkar bra. 90 Hz på skärmen gör stor skillnad. Många recensioner gnällde på samtalsljudet men det låter inte på något vis sämre än min S10, däremot får man ju hålla telefonen lite längre ner än man är van vid, högtalaren sitter ju inte i kanten på telefonen så man ska inte hålla den så att mitten på örat hamnar mitt för ovankanten på telefonen utan någon centimeter längre ned. Sen vibrerar telefonen mer när det kommer ljud ur högtalaren, så det känns lite som att man har på högtalartelefonen ungefär, men det är ju inget problem. Däremot är den ju hyfsat värdelös som den ena stereohögtalaren vid mediauppspelning eller liknande, men högtalaren i botten är inte sämre än någon annan, alltså får man mono-ljud i nivå med andra telefoner.

Annars är kameran grym. OISen slår allt jag har prövat tidigare, speciellt märkbart vid filmning. Batteritiden slår min S10 med hästlängder, igår med en del filmande och foton tagna, plus en hel del installationer och så, hade jag 56% kvar vid midnatt/läggdags. En negativ sak jag inte tänkte på är att min bank (SEB) bara stöder Samsung Pay, inte Google, så jag kan inte betala med telefonen längre. Det har ju egentligen inget att göra med telefonen dock utan det är banken som gjort det valet, men tråkigt ändå.

kul att du gillar den, men dock håller jag inte med om att battertiden skulle vara nåt speciell sitter ändå bara futtiga 4000mah, om nåt så är den nästan bedrövlig tycker jag av dom tester jag sett. har inget emot pixel men tycker generellt dom är lite väl dyra även om kameran är riktigt bra och du får en ren android version, jag värderar batteritiden mest väl om jag skulle köpa en telefon idag och där skiner inte direkt pixel serien....

du borde byta bank xd seb är ju bara kass, gå till handelsbanken istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kul att du gillar den, men dock håller jag inte med om att battertiden skulle vara nåt speciell sitter ändå bara futtiga 4000mah, om nåt så är den nästan bedrövlig tycker jag av dom tester jag sett. har inget emot pixel men tycker generellt dom är lite väl dyra även om kameran är riktigt bra och du får en ren android version, jag värderar batteritiden mest väl om jag skulle köpa en telefon idag och där skiner inte direkt pixel serien....

du borde byta bank xd seb är ju bara kass, gå till handelsbanken istället.

Har du testat telefonen? Jag hade en 4a 5G och den hade jag den bästa batteritiden jag haft. Efter nästan 4 SOT efter 16-17 timmar ur laddaren hade jag 50% kvar och då var majoriteten av användningen på 4G och inte Wi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaco8:

Sitter med en Pixel 3a XL. Går eller gick i alla fall att köpa från tyska Google store med DHL expressleverans. Var köpte du din 5:a?

Alltså batteritiden är så sjukt bra med Googles lurar. Kanske är den långsammare SoC:en och rent android som gör det?

Min drömtelefon hade varit en ny Pixel-version av gamla Nexus-6. Jösses, snacka om en smartphone som var före sin tid. Tar fram den ur byrålådan ibland och får alltid ett fånigt leende på läpparna. 6 tum med 16:9 skräm med kurvad baksida är en otrolig kombo. Ligger hur bra som helst i handen. Äkta steriohögtalare och centrerad kamera. Stort batteri. Ja ni fattar.

Tycker inte telefoner är så längre. Allt handlar om specs. Och bara boxiga designer nu. Lär inte bli bättre nu iom senaste Iphonen heller.

Jaja. Nog med detta "Det-var-bättre-förr"-rage nu!

Jag köpte från fnac, köpte också en 4a till tjejen därifrån i vintras, inga problem och billigt. En marginell fördel med att köpa från Frankrike är att man får med lurar vilket man inte får någon annanstans förutom Australien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

kul att du gillar den, men dock håller jag inte med om att battertiden skulle vara nåt speciell sitter ändå bara futtiga 4000mah, om nåt så är den nästan bedrövlig tycker jag av dom tester jag sett. har inget emot pixel men tycker generellt dom är lite väl dyra även om kameran är riktigt bra och du får en ren android version, jag värderar batteritiden mest väl om jag skulle köpa en telefon idag och där skiner inte direkt pixel serien....

du borde byta bank xd seb är ju bara kass, gå till handelsbanken istället.

Har bara haft den en månad men batteritiden är än så länge grym. Använder den hyfsat mycket och brukar ha runt 50% kvar vid läggdags. Vissa dagar med mycket användning har jag kommit ner till typ 35, men det är ytterst sällan. Min förra S10 krävde påfyllning på dagen varje dag, ofta innan arbetsdagen var slut, trots att den bara är ett år gammal.

Angående bank så är det inte så viktigt att kunna betala med telefonen. Dock la jag bankkortet innanför skalet så att jag alltid har det med mig, slipper låsa upp telefonen också.