Nvidia bekräftar: "Den sista Kepler-drivrutinen släpps i augusti"

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Spelar fortfarande på mitt 680 visserligen inga nya spel men det rullar på fint än. Funderar på att köpa nytt men insåg att jag bara har PCI Express 2,0 på mitt moderkort. Jag har varit borta rätt länge från datorvärlden så har dålig koll nu. Skulle det fungera att köpa ett typ 6700 XT och stoppa i min dator? Eller behöver jag byta moderkort så jag får PCI Express 4,0?

Vad jag vet är de bakåtkompatibla så de fungerar, men inte får ut full potential.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får mitt 3080 innan dess, annars får 690 rulla på ett tag till

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet är de bakåtkompatibla så de fungerar, men inte får ut full potential.

Åh det låter ju bra, kan man eventuellt avvakta lite med uppgradering av moderkort och processor. Förstår att man inte får ut max men du råkar inte veta ungefär hur mycket man förlorar på det? Minus 10-15% är ju fortfarande en rejäl prestanda ökning för mig. Men är det över 50% så börjar det ju bli lite mer tveksamt.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Åh det låter ju bra, kan man eventuellt avvakta lite med uppgradering av moderkort och processor. Förstår att man inte får ut max men du råkar inte veta ungefär hur mycket man förlorar på det? Minus 10-15% är ju fortfarande en rejäl prestanda ökning för mig. Men är det över 50% så börjar det ju bli lite mer tveksamt.

Ingen aning. Kolla dock upp det helt, jag är inte 100% säker, men skulle iallafall vilja säga 90% säker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ingen aning. Kolla dock upp det helt, jag är inte 100% säker, men skulle iallafall vilja säga 90% säker

Ska googla lite mer.
Jag har läst specen på moderkortet som en mupp. Det är ju PCIe 3,0 på moderkortet, då borde väl förlusten bli mindre med PCIe 4,0 ->PCIe 3,0 än PCIe4,0->PCIe 2,0 om jag stoppar i 6700 XT i det? Det är moderkort och processor i signaturen som sitter i burken.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Vet inte hur pålitlig den här sidan är https://www.pugetsystems.com/labs/articles/PCI-Express-4-0-vs... men enligt de här testerna är ju skillnaden i prestanda verkligen marginell mellan de olika PCIe versionerna förutom när det kommer till videoredigering vilket inte kommer göra mig så mycket.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Spelar fortfarande på mitt 680 visserligen inga nya spel men det rullar på fint än. Funderar på att köpa nytt men insåg att jag bara har PCI Express 2,0 på mitt moderkort. Jag har varit borta rätt länge från datorvärlden så har dålig koll nu. Skulle det fungera att köpa ett typ 6700 XT och stoppa i min dator? Eller behöver jag byta moderkort så jag får PCI Express 4,0?

Så länge det är en 16 slot kommer det att fungera.

det enda problem du kan ha få är GPUn inte kommer kunna spotta ut like många fps som den hade gjort tillsammans med en modern CPU.

Parat mitt GTX 1080 slips med en am2 athlon 64 x2 6000
och det funkade.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag har läst specen på moderkortet som en mupp. Det är ju PCIe 3,0 på moderkortet, då borde väl förlusten bli mindre med PCIe 4,0 ->PCIe 3,0 än PCIe4,0->PCIe 2,0 om jag stoppar i 6700 XT i det? Det är moderkort och processor i signaturen som sitter i burken.

Det är inte PCI Express 3.0 som är begränsningen utan din gamla fyrkärniga CPU.

Permalänk
Skrivet av Hellscreame:

Så länge det är en 16 slot kommer det att fungera.

det enda problem du kan ha få är GPUn inte kommer kunna spotta ut like många fps som den hade gjort tillsammans med en modern CPU.

Parat mitt GTX 1080 slips med en am2 athlon 64 x2 6000
och det funkade.

Ja det verkar som det och enligt diagrammen jag postade så rör det sig om nån enstaka fps i skillnad mellan 4,0 och 3,0. Nu är det ju bara testat i Unigine men det borde ju inte skilja enormt mellan olika motorer. Högre upplösningar kanske också ger större skillnader men jag spelar fortfarande i 1920*1200 så höga upplösningar är inget problem. Jag känner mig hyfsat säker på att köpa ett nytt kort iaf utan att behöva byta allt på en gång. Det är möjligen mitt nätagg som inte har två 8 pinnars men nätagg tror jag inte är en bristvara än.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte PCI Express 3.0 som är begränsningen utan din gamla fyrkärniga CPU.

Ja den har ju några år på nacken. Tror du att den kommer flaska mycket för mig?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Ja den har ju några år på nacken. Tror du att den kommer flaska mycket för mig?

I dethär fallet är GTX 680 såpass gammalt att skillnaden blir som natt och dag även om du inte får ut full prestanda av ett nytt grafikkort.

Hardwareunboxed har tester för i7 4790k i andra halvan av dethär klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=G03fzsYUNDU

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Ja den har ju några år på nacken. Tror du att den kommer flaska mycket för mig?

Beror på vilken titel och vilka inställningar, svårt att säga utan att titta på benchmarks. Jag har ett 3080 OC ihop med en i7-8086K (6c/12t) och får typ 30 FPS mindre i RDR2 än en i5-11600K (6c/12t), och då har jag ändå viss överklockning.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

I dethär fallet är GTX 680 såpass gammalt att skillnaden blir som natt och dag även om du inte får ut full prestanda av ett nytt grafikkort.

Hardwareunboxed har tester för i7 4790k i andra halvan av dethär klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=G03fzsYUNDU

Tack ska kika på det.

Skrivet av Sveklockarn:

Beror på vilken titel och vilka inställningar, svårt att säga utan att titta på benchmarks. Jag har ett 3080 OC ihop med en i7-8086K (6c/12t) och får typ 30 FPS mindre i RDR2 än en i5-11600K (6c/12t), och då har jag ändå viss överklockning.

Vilken upplösning spelar du i då? Vet inte om lägre upplösning hjälper eller stjälper.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Vilken upplösning spelar du i då? Vet inte om lägre upplösning hjälper eller stjälper.

Jag kör i 1440p, maximala kvalitetsinställningar förutom kantutjämning och kommer sällan högre än ca 90 FPS i RDR2 som jag exemplifierade med. Snabbare CPUer med ett 3080 OC orkar ju upp i 120-130 FPS typiskt sett.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kör i 1440p, maximala kvalitetsinställningar förutom kantutjämning och kommer sällan högre än ca 90 FPS i RDR2 som jag exemplifierade med. Snabbare CPUer med ett 3080 OC orkar ju upp i 120-130 FPS typiskt sett.

Ok, kollade videon som @dunis90 länkade och det är ju helt klart att processorn kommer flaska en hel del. Det till trots Så är ju 680 nästan antikt så många av spelen som var med i videon tror jag inte ens skulle starta på min dator i dagsläget.

Nytt grafikkort även om jag inte kommer kunna få max prestanda av det kommer bli ett stort lyft. Men det börjar helt klart bli dags att byta ut hela innanmätet i burken.

Tack till alla som svarat och hjälpt till.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Nytt grafikkort även om jag inte kommer kunna få max prestanda av det kommer bli ett stort lyft.

Är det någon speciell titel du tänkt spela där du vet att du behöver nya grejer?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon speciell titel du tänkt spela där du vet att du behöver nya grejer?

Battlefield 2042 om det levererar någorlunda när man får se lite tester. Sitter kvar på BF4 tills dess Senaste Borderlands vore kul att testa.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Battlefield 2042 om det levererar någorlunda när man får se lite tester. Sitter kvar på BF4 tills dess Senaste Borderlands vore kul att testa.

Kan säga kort att ett grafikkort med 4gb ram eller mer skulle göra ett stort lyft från ditt 680.
Hade 4670k med 770 2gb och doom gick inte lira ens på lägsta - lånade polarens 970 4gb och flöt på i princip allt på högsta.
Din i7 borde klara sig finfint, bara dina 2gb som begränsar dig på GPU just nu.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Kan säga kort att ett grafikkort med 4gb ram eller mer skulle göra ett stort lyft från ditt 680.
Hade 4670k med 770 2gb och doom gick inte lira ens på lägsta - lånade polarens 970 4gb och flöt på i princip allt på högsta.
Din i7 borde klara sig finfint, bara dina 2gb som begränsar dig på GPU just nu.

Ja upplevde samma sak med Doom och även Wolfenstein the new colossus. Nytt grafikkort är verkligen på tiden, så får det bli en uppgradering av resten lite längre fram.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T