3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

När det kommer till 3080 och alla som väntar på ett 3080, vissa ända sedan SEPTEMBER 2020(!), så är det en självklarhet för oss att göra allt vi kan för att uppfylla de beställningar som våra kunder valt att anförtro oss med.

Vi kan debunka myten direkt. De kort vi får in nu, och som vi använder för att lösa våra köer på 3080, är inköpta till ett betydligt högre pris än vad vi hade vid lansering. Prisskillnaden och förlusten tar vi ur egen ficka.

//Erik

Underbart att höra att en återförsäljare tar ansvar i dessa tider. Hoppas era kollegor i branschen gör samma sak!

@inet har tidigare sagt att dem inte står för mellanskillnaden, utan erbjuder inköpspris... #19057696
@webhallen säljer grafikkort med RTX3080 fast deras kunder i köerna fortfarande inte fått sina kort... #19086986

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Komplett:

När det kommer till 3080 och alla som väntar på ett 3080, vissa ända sedan SEPTEMBER 2020(!), så är det en självklarhet för oss att göra allt vi kan för att uppfylla de beställningar som våra kunder valt att anförtro oss med.

Vi kan debunka myten direkt. De kort vi får in nu, och som vi använder för att lösa våra köer på 3080, är inköpta till ett betydligt högre pris än vad vi hade vid lansering. Prisskillnaden och förlusten tar vi ur egen ficka.

//Erik

Oj, det förklarar nog en hel del. Alla återförsäljare är nog inte lika dedikerade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Biermann:

Underbart att höra att en återförsäljare tar ansvar i dessa tider. Hoppas era kollegor i branschen gör samma sak!

@inet har tidigare sagt att dem inte står för mellanskillnaden, utan erbjuder inköpspris... #19057696
@webhallen säljer grafikkort med RTX3080 fast deras kunder i köerna fortfarande inte fått sina kort... #19086986

Varför ska en ÅF ta ansvar för något som inte är deras fel? Känns rätt orimligt att man ska gå med förlust pga av en brist man inte själv skapat. Att driva företag ska inte vara en välgörenhet, Inets och Webhallens agerande är mer logiskt även om Komplett givetvis ska ha total cred för all goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför ska en ÅF ta ansvar för något som inte är deras fel? Känns rätt orimligt att man ska gå med förlust pga av en brist man inte själv skapat. Att driva företag ska inte vara en välgörenhet, Inets och Webhallens agerande är mer logiskt även om Komplett givetvis ska ha total cred för all goodwill.

En åf kanske ska ta ansvar för att inte ta fler bokning än vad de kan leverera? Detta har ju inte varit ett problem tidigare så man kan förstå varför denna situation har uppstått. Nu stänger de köpknappen så fort produkten är slut.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller inte med, det är ju ändå så att dom tillåtit folk att beställa dessa grafikkort utan att ha någon aning alls om dom kommer få tillräckligt, tycker det är orimligt att inte erbjuda någon lösning för folk som har suttit och väntat i över ett halvår.
Sen säger jag inte att jag tycker dom borde ha gått i förlust(så som komplett), men någon lösning överhuvudtaget är bättre än att låta folk fortsätta vänta.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shenaswift:

Håller inte med, det är ju ändå så att dom tillåtit folk att beställa dessa grafikkort utan att ha någon aning alls om dom kommer få tillräckligt, tycker det är orimligt att inte erbjuda någon lösning för folk som har suttit och väntat i över ett halvår.
Sen säger jag inte att jag tycker dom borde ha gått i förlust(så som komplett), men någon lösning överhuvudtaget är bättre än att låta folk fortsätta vänta.

Ja, det emotsätter jag mig inte. En rimligare lösning är att man blir erbjuden ett annat kort som inte har kö till det priset det kostar. Inte det man betalat från början. Står fast vid att det är orimligt att företag ska sälja produkter till förlust i det här fallet. Men det är onekligen ett bra sätt att få nöjdare kunder på.

Man var nog inte beredd på att få så många bokningar på så kort tid. Det är lätt att vara efterklok men tycker nog det hade varit bäst att avboka så gott som alla ordrar när man insåg att man inte kommer kunna leverera på väldigt lång tid. Redan i oktober visste vi att de som är långt bak i många köer inte skulle få sina kort på ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Simpa för åf du. Då ska de skriva under köpknappen ”Vi garanterar inte leverans för detta pris, så fundera på att handla från någon annan”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Webhallen levererar ju dock fortfarande tidigare lagda beställningar för priset som gällde när kunden bokade. Därmed lär de också gå med förlust på varje sådant kort.

Skillnaden är att de inte som Komplett ger folk möjligheten att byta mot ett annat kort som finns i lager. Det ska Komplett ha en eloge för. Jag kan dock förstå att återförsäljare väljer att sälja till fullpris till nya kunder också när kön är slut på en viss modell. Det finns trots allt även många potentiella kunder som är sura för att korten inte går att köpa om man inte lade beställningen för minst 6 månader sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har Webhallen uppdaterat 3080 tuf non oc.

Uppdaterad 2021-06-11, uppdateras ej förens ny information finns

ifrån 241 till 239.
Endast 3 kort på typ 1 månad

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Webhallen levererar ju dock fortfarande tidigare lagda beställningar för priset som gällde när kunden bokade. Därmed lär de också gå med förlust på varje sådant kort.

Skillnaden är att de inte som Komplett ger folk möjligheten att byta mot ett annat kort som finns i lager. Det ska Komplett ha en eloge för. Jag kan dock förstå att återförsäljare väljer att sälja till fullpris till nya kunder också när kön är slut på en viss modell.

Hmm, inte nödvändigtvis, det är ju kanske just att erbjuda en annan modell som orsakar förlusten? Återförsäljaren kan ju lika gärna bara vänta på att få in "sin" originalorder för att uppfylla sina köer, och då få till det pris som gällde då, men kanske med väldigt låg leveranshastighet om ens någon?

LHR kanske är en brytpunkt där de blir nya avtal eller? Så levererar dom ett symbolskt kort i månaden eller nåt utan LHR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Hmm, inte nödvändigtvis, det är ju kanske just att erbjuda en annan modell som orsakar förlusten? Återförsäljaren kan ju lika gärna bara vänta på att få in "sin" originalorder för att uppfylla sina köer, och då få till det pris som gällde då, men kanske med väldigt låg leveranshastighet om ens någon?

LHR kanske är en brytpunkt där de blir nya avtal eller? Så levererar dom ett symbolskt kort i månaden eller nåt utan LHR...

Som jag förstått det baserat på tidigare kommunikation med butiker (rörande en annan produkt) så kan inköpspriset ändras fram tills att kort allokerats för inköpsordern. Om det stämmer har inköpspriset höjts på deras gamla ordrar också.

LHR-korten har sannolikt andra artikelnummer och är därmed separata produkter. Finns nog inget som säger att leverantören måste ersätta den ena med den andra. Icke-LHR går officiellt EOL så det blir svårt för butiken att kräva leverans då.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Simpa för åf du. Då ska de skriva under köpknappen ”Vi garanterar inte leverans för detta pris, så fundera på att handla från någon annan”.

Eller så har man en common sense om att oförutsedda extrema händelser händer ibland som kan ge viss ursäkt till olika typer av ageranden, så som avbokningar av ordar i detta fallet. Men du behöver inte bli ledsen, de gör ju redan som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Nu har Webhallen uppdaterat 3080 tuf non oc.

Uppdaterad 2021-06-11, uppdateras ej förens ny information finns

ifrån 241 till 239.
Endast 3 kort på typ 1 månad

0 kort till och med, det är bara avbokningar 😔

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

//Erik

Med det menar du att t ex TUF och TUF OC har ett högre pris för er när ni nu får in dem eller menar du ersättningsmodeller av kort? Hålls inte de priserna ni en gång i höstas har beställt dem från Asus?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kan ju tycka att context matters i det hela...

Kolla på Elgiganten som dagen efter release satt och tillät folk förboka tusentals kort som inte existerade, trots att dom påstod 100+ i webblager.

Klart dom måste ta sitt ansvar. Vet man inte hur många kort man får in så kan man ju inte låta tusentalks förboka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

0 kort till och med, det är bara avbokningar 😔

fyfan....
men vänta. jag lägger upp en annons i huvudstaden.

Hej alla. Kan ni avboka så jag och Steffa kan få våra kort 😅🙌

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av CmeC:

@webhallen:
Något nytt om https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...?
Det verkar vara torka på den fronten. Levererar MSI fortfarande det kortet eller lägger de mer krut på Ventus och Suprim?
Tack på förhand!

3080 Gaming X Trio är EOL och har bytts ut med 3080 Gaming Z Trio. Enda skillnaden är egentligen backplaten som har bytts till metall istället för "grafin".

@webhallen Kanske har en uppdatering om de bara flyttar över alla befintliga ordrar till Z Trio beställningarna eller vad som görs?

Permalänk
Inaktiv

Verkar som smärtgränsen är nådd, 28K resp 30,5K för ett 3090. Hur det ser ut framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Eller så har man en common sense om att oförutsedda extrema händelser händer ibland som kan ge viss ursäkt till olika typer av ageranden, så som avbokningar av ordar i detta fallet. Men du behöver inte bli ledsen, de gör ju redan som du vill.

Nej, isånafall hade alla kunnat bli ursäktade med oschyssta konkurrensmetoder och sjuka lockpriser för att skada konkurrenter, men för att sen inte leverera till kund. Sedan vad webhallen har för distributionsavtal är upp till de och hur de hanterar beställningar.

Vissa distributörer ger t.ex ingen kredit till återförsäljare utan fakturerar företagen när beställningen är lagd. Alltså begär webhallen 300 kort för pris som t.ex 10 000, grossisten lägger upp ordern med en gång för att skicka till återförsäljare, trots att de kommer ta sin tid.
Distributörer kan i många fall inte ändra priset på exemplaren som redan är beställda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Nej, isånafall hade alla kunnat bli ursäktade med oschyssta konkurrensmetoder och sjuka lockpriser för att skada konkurrenter, men för att sen inte leverera till kund. Sedan vad webhallen har för distributionsavtal är upp till de och hur de hanterar beställningar.

Vissa distributörer ger t.ex ingen kredit till återförsäljare utan fakturerar företagen när beställningen är lagd. Alltså begär webhallen 300 kort för pris som t.ex 10 000, grossisten lägger upp ordern med en gång för att skicka till återförsäljare, trots att de kommer ta sin tid.
Distributörer kan i många fall inte ändra priset på exemplaren som redan är beställda.

Nej.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av TyraNTDZN:

3080 Gaming X Trio är EOL och har bytts ut med 3080 Gaming Z Trio. Enda skillnaden är egentligen backplaten som har bytts till metall istället för "grafin".

@webhallen Kanske har en uppdatering om de bara flyttar över alla befintliga ordrar till Z Trio beställningarna eller vad som görs?

Vad jag kan se så har alla orders flyttats från RTX 3080 x trio till RTX 3080 z trio, ni som har order bör se detta om ni kollar ert konto.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ryssfemma:

Nä, alla priser korrigeras innan de skickas. Behöver inte vara grafikkort, har vi beställt en *insert random pryl* som av någon anledning har skenat i pris så får vi valet att antingen korrigera priset eller avbeställa ordern.

/Patrik

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Man får nog vara lite ödmjuk inför den här verkligheten vi står inför. Under mina 25 år i datorhårdvara så har jag aldrig varit med om något liknande. Visst har man haft skenande minnespriser, hårddiskpriser, dåliga kondningar på moderkort osv. Men aldrig på detta vis. För den som har någon som helst insyn i handel med produkter så behöver man ha lite flyt och vara på hugget när det gäller. Självklart visste inte Webhallen, Inet, Komplett, Elgiganten att de inte skulle ha fått leveranser. För vem vill ha en gigantiskt kö där man betar av allt eftersom. Speciellt om priserna bara stiger hela tiden. Du kan helt enkelt inte be kunden betala in 6K till för samma kort liksom.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vad jag kan se så har alla orders flyttats från RTX 3080 x trio till RTX 3080 z trio, ni som har order bör se detta om ni kollar ert konto.

/Patrik

Jo, min beställning verkar ha justerats till z trio (art.nr. 334966). Men när man klickar på länken för RTX 3080 z trio från beställningssidan står det att "produkten kan inte hittas".

När man söker via webhallens övergripande sökfunktion hittas x trio (art.nr. 324068) med 151 bokningar, men inget z trio.

@TyraNTDZN: Tack för att du uppmärksammade mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sekips:

Kan ju tycka att context matters i det hela...

Kolla på Elgiganten som dagen efter release satt och tillät folk förboka tusentals kort som inte existerade, trots att dom påstod 100+ i webblager.

Klart dom måste ta sitt ansvar. Vet man inte hur många kort man får in så kan man ju inte låta tusentalks förboka?

Ja Elgiganten vinner pris i dålig lansering. De borde ha avbokat allihop, eftersom de även verkar få in otroligt få kort. Varför sitta med enorm kö man inte kommer kunna leverera till, skapar bara falska förhoppningar. De borde avbrutit majoriteten av alla ordrar redan efter ett par dagar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Ja Elgiganten vinner pris i dålig lansering. De borde ha avbokat allihop, eftersom de även verkar få in otroligt få kort. Varför sitta med enorm kö man inte kommer kunna leverera till, skapar bara falska förhoppningar. De borde avbrutit majoriteten av alla ordrar redan efter ett par dagar.

Just Elgiganten tänker jag bara handla med faktura framöver. Himla drygt att ligga ute med pengar och vänta på något som kanske aldrig kommer. Har jordens buyers remorse nu. Ska jag nöja mig med 3070 eller ska jag köra med 3090 som jag har hämtat ut. :/

Permalänk
Webhallen
Skrivet av CmeC:

Jo, min beställning verkar ha justerats till z trio (art.nr. 334966). Men när man klickar på länken för RTX 3080 z trio från beställningssidan står det att "produkten kan inte hittas".

När man söker via webhallens övergripande sökfunktion hittas x trio (art.nr. 324068) med 151 bokningar, men inget z trio.

@TyraNTDZN: Tack för att du uppmärksammade mig!

Vet inte riktigt vad tanken är där med att den nya inte syns just nu för att vara ärlig, oavsett inte relevant för nya köpare eller folk i kö då kortet är som sagt 150 bok "djupt"

/Patrik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

Ja, se på tusan, det verkar vara något på väg med posten nu Ninja-Patrik

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ja, se på tusan, det verkar vara något på väg med posten nu Ninja-Patrik

Den dagen ser man fram emot 😝
Dessvärre är den nog några månader bort, vem vet, man kanske hinner fira ett år om inget mirakel inträffar 😎

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Den dagen ser man fram emot 😝
Dessvärre är den nog några månader bort, vem vet, man kanske hinner fira ett år om inget mirakel inträffar 😎

Ja, det där 3080 TUF är nog tyvärr nästan en myt

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU