Varifrån kommer alla mygg & knott?

Permalänk
Avstängd

Varifrån kommer alla mygg & knott?

Jag är förbluffad över att jag har fått 3 bett på vänster fot och 3 bett på höger fot då jag alltid gått med strumpor och även ljusa jeans utom- och inomhus och jag har inte varit utomhus så mycket. Jag vädrar extremt sällan hemma så jag håller inte öppet för att mygg och knott skall leta sig in. Enda vägen då in är via ventilationen...

Fast mest förvånad är att jag inte känt av något bett eller inte hört någon mygg eller knott i närheten. Det har bara varit i efterhand. Jag minns hur jag annars brukade höra mygg vid öronen om kvällarna. Så illa kan väl inte hörseln ha blivit på sistone?

Jag har tjockt täcke jag sover med och där är just nere vid fötterna majoriteten av betten finns. Har även ett bett på baksidan av ena vaden och även vid baksidan av knävecket, alltså hudvecket bakom knäet som bildas när man sitter ned eller bara böjer in benet.

Frågan är nu om mygg- och knottbett kan "spridas" dvs., de inflammatoriska responsen. Eller den mest konspiratoriska hypotesen: biverkning 4 veckor senare av mRNA-vaccinet? Då borde jag dock inte se stickhål i svullnaderna jag sett.

Så, varifrån kommer alla jädrans myggor och knott i år???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En vild gissning, från vattendrag i närheten Det har varit en gynnsam vår och nu kommer dom!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har du husdjur så kan dem dra in loppor å skit. Som senare söker sig till dig och loppbett kliar precis som knott och myggbett

Permalänk
Hedersmedlem

Vägglöss gillar också fötter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Frågan är nu om mygg- och knottbett kan "spridas" dvs., de inflammatoriska responsen.

Nej, inte om du inte fick någon sjukdom genom bettet och risken för det är nog obefintlig i Sverige.

Skrivet av AplAy:

Så, varifrån kommer alla jädrans myggor och knott i år???

Vad jag läste så beror det på det blöta våren och värmen som kom väldigt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att strumpor och byxor inte är ett skydd mot mygg, de sticker lätt genom dem med sina snablar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Blöt vår och varm början på sommaren.

Det blir ett rejält myggår i år säger spåkulan. Vaccinet lär inte locka mygg...

Kan även vara jordloppor i sängen, om du kanske har en utekatt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Så, varifrån kommer alla jädrans myggor och knott i år???

Regnvattentunnor, bytta bildäck, vattenkannor, inblåsta från björkdungar, you name it. En jag känner bor 100 meter från en bilskrot där bildäck lagras i en 45-fots container. Regnvatten och svarta däck (värme) som samlar vatten = perfekt grogrund för myggor. Där är nästa lika eländigt som i Bärrek/Tyttbo.

Permalänk
Medlem

Mygg- och ormår i år, inte speciellt förtjust i något av det

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

kan hitta sig in via friskluftsventiler. men du ser inga blodfläckar på lakanen? då är det nog vägglöss

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Knott hörs inte och känns inte särskilt mycket, inte märkligt om det krupit in några rackare när du varit ute. Mygg kan bita genom kläder om dom är nog tunna och tighta, inte säkert att det känns heller alla gånger.
Knott biter inte inomhus så där är du safe från dom.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Jag har inte hittat några blodfläckar i täcket eller lakanet där fötterna legat.

I förrgår var jag ute på promenad i typ 1 timme så då samlade jag säkert på mig bett fast jag gick i läderkängor?!

Värt att nämna är att jag är en idiot!

Hur kan man desinficera mot vägglöss? Låter ju inte smart att börja gnugga tapeterna med golvrengöringsmedel precis!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Värt att nämna är att jag inte har dammsugit sovrummet på över minst 6 månader så kanske blivit ett hotell för massa jädrans kryp?

!?
Det där hade jag inte skrivit offentligt. Du kan nog vara glad att det bara mygg/knottbett du fått.

Vägglöss=Anticimex.
Det är inget du sanerar själv och med tanke på hur dåligt du städar så skulle jag inte ens komma på tanken

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Det där hade jag inte skrivit offentligt. Du kan nog vara glad att det bara mygg/knottbett du fått.

Vadå, jag tvättar ju sängkläderna ofta?! Dessutom tar sängen upp typ 60-70% av rumsytan så inte mycket att städa.

Hursomhelst, skall dammsuga & skura rummet i veckan så får jag se om det gör någon skillnad, och ja: byta sängkläder med.

Är det dödsstraff på att vara idiot?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Är det dödsstraff på att inte dammsuga inom 6 månader?

Ja.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kan man desinficera mot vägglöss? Låter ju inte smart att börja gnugga tapeterna med golvrengöringsmedel precis!

Googla först på hur du identifierar vägglöss. Har du otur kan de sprida sig från grannen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Det var som fan i helvete asså. Jag gick in i sovrummet kollade vänster ned på golvet och såg något smått orangebrunt. Hämtade toapapper för att plocka upp och vips när jag skall röra vid det så ser jag att det springer in direkt under vägglisten.

Helvetes fanimig. Nu jävlar är jag körd. Kommer vräkas och hamna i fängelse. Hursomhelst, oron åt sidan så dammsög jag så gott jag kunde men jag antar att krypfanskapet är längre in bakom vägglisten. Jag har hyresrätt så hur går jag tillväga nu som hyrestagare?

Jag VET att för typ 10 år sedan så var det en tjejkompis som erbjöds av samma kommunala(!) hyresvärd lägenheter med liknande ohyror. De fick inte en ny lägenhet förrän de "hota" med att gå till tidningen med det hela. Alltså, var någon studentlägenhet som de inte ville ha av uppenbara skäl men tvingades förrän de "hota" med tidningsbiten.

Ta gärna bort mitt andra inlägg om "dödsstraffssynden" ehum moderatorer...

EDIT: Jag har nu googlat på det hela och jag skall anmäla enligt anmälningsplikt till hyresvärden om detta. De kontaktar då anticimex som fixar biffen. Jag betalar inget men jag får ingen ersättning heller. Men det behöver jag inte så för inget har gått sönder. Klådan försvinner om några dagar så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kanske bara en vanlig skalbagge? Löss kan man inte se på avstånd. Kackerlackor är värre men de suger inte blod

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv

Hade det varit vägglöss hade du varit väl medveten om det. En tidigare granne flyttade in i en lägenhet han precis fått tag i. De tidigare lämnade en liten "gåva". Vägglöss. Första natten var det ett jäkla liv, det var massor av dom som bet och bet. Han såg riktigt illa ut dagen efter och fick besöka sjukhus och sedan så började den långa saneringen. Av denna samt en grannlägenhet, där det också spridit sig. Resten av huset klarade sig, men de har en förmåga att vandra vidare om de inte hittar "mat".

Finns en del knepiga detaljer i detta fall, framförallt hur den kommunala uthyraren besiktar lägenheter (i detta fall sägs det med ljuset avstängt och inte speciellt noga) samt att personen förlorade mycket av sina saker, allt gick inte att sanera så mycket slängdes.

Bra att kolla upp vad det är samt se till att få det rensat i tid om det visar sig vara just vägglöss. I och med att det är en varmare del av året så kommer alla möjliga insekter och annat smått vara i farten. Speciellt sånt som folk normalt sett inte känner igen. Hur man hittar vägglöss är ganska välkänt idag så leta spår.

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades dammsuga upp fanskapet då det tittade ut ur vägglisten. Visst, kan ha varit en liten skalbagge för den verkade vara några milimeter stora för jag kunde se den ståendes uppifrån. Storleken påminde väl om ett litet sandkorn eller två.

I värsta fall var det bara en av många under vägglisten. Har dammsugit igenom lyan nu. Skall bort i minst tre dagar så hoppas på att fanskapen svälter ihjäl. Det märker jag annars när jag återvänder och vaknar upp med nya bett på kroppen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Hade det varit vägglöss hade du varit väl medveten om det. En tidigare granne flyttade in i en lägenhet han precis fått tag i. De tidigare lämnade en liten "gåva". Vägglöss. Första natten var det ett jäkla liv, det var massor av dom som bet och bet. Han såg riktigt illa ut dagen efter och fick besöka sjukhus och sedan så började den långa saneringen. Av denna samt en grannlägenhet, där det också spridit sig. Resten av huset klarade sig, men de har en förmåga att vandra vidare om de inte hittar "mat".

Finns en del knepiga detaljer i detta fall, framförallt hur den kommunala uthyraren besiktar lägenheter (i detta fall sägs det med ljuset avstängt och inte speciellt noga) samt att personen förlorade mycket av sina saker, allt gick inte att sanera så mycket slängdes.

Bra att kolla upp vad det är samt se till att få det rensat i tid om det visar sig vara just vägglöss. I och med att det är en varmare del av året så kommer alla möjliga insekter och annat smått vara i farten. Speciellt sånt som folk normalt sett inte känner igen. Hur man hittar vägglöss är ganska välkänt idag så leta spår.

Det är "Mulle Meck bygger hus" som bedriver dessa kommunala hyreslägenheter. Allt ser för jävligt ut (i mitt tycke) för att bara byggt från 1970 (tror jag) trots stambyte för ett par år sedan. Icke-igentäppta elementrör från golvet där fanskap kan krypa upp ur, icke-igentätna lister längs väggen (varför kan de inte täppa igen som fog för lister på stambytta toaletter?!), stort rektangelhål i parketten (vilket ändå otroligt nog gick igenom "besiktningen" från förra ägaren innan jag tog över hyresrätten).

Är det verkligen så dock att man konstant vaknar av fanskapen då? Jag brukar vakna vissa nätter och sedan somna om och detta har förvisso pågått i flera år nu. Men jag brukar inte vakna med klåda utan det är något jag känner av efter att jag klivit upp på riktigt.

Men jag kollade på ett bett vid benvecket och sedan bett på nätet - verkar vara samma för det ser ut som ett rätt "inflammerat" bett och inte någon simpel svullnad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är väl lite upp till ditt samvete hur mycket du vill erkänna för din hyresvärd och hur du ska agera. Men bara så du vet så har du en vårdplikt över din lägenhet som bland annat medför att du ska hålla en hygien som inte bidrar till ohyra eller andra olägenheter. Om du väl misstänker att du har ohyra ska du vidare anmäla det till din hyresvärd snarast. Tänk på att ev. ohyra kan spridas till andra lägenheter i huset samt att det kan finnas grund att säga upp ditt hyresavtal om du inte fullgör dina skyldigheter.

Permalänk
Avstängd

De senaste lägenheterna jag har flyttat till och från har inte inspekterats alls av den kommunala hyresvärden. Det verkar vara upp till hyresgästen att klaga efter inflyttande, samtidigt fick jag höra att jag godkände lägenheten i befintligt skick när jag tackade ja till den (efter en visning på tio minuter tillsammans med tre andra spekulanter, och med hetsen att man tappar sin köplats om man tackar nej till fler än två på ett år) och jag därmed inte kunde klaga på befintliga fel (som att parketten i vardagsrummet var så sliten så att den var grå framför där de hade haft sin soffa bland annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag lyckades dammsuga upp fanskapet då det tittade ut ur vägglisten. Visst, kan ha varit en liten skalbagge för den verkade vara några milimeter stora för jag kunde se den ståendes uppifrån. Storleken påminde väl om ett litet sandkorn eller två.

I värsta fall var det bara en av många under vägglisten. Har dammsugit igenom lyan nu. Skall bort i minst tre dagar så hoppas på att fanskapen svälter ihjäl. Det märker jag annars när jag återvänder och vaknar upp med nya bett på kroppen.

Om det är fler än ETT eller TVÅ bett varje morgon så troligtvis bedbugs - kan komma från kompis som vart på resa/du som vart på resa/ dåliga väggar i huset och grannen fått det i sin garderob och sökt sig upp/ned till dig.

Bruden fick plötsliga utslag, vissa nätter mer än andra, inga idéer på att de hade kunnat vara vägglöss, vi åkte iväg på resa 1 vecka och när vi kom hem gick några på väggen, de klarar sig några månader (om de lyckats få i sig blod som fullvuxen).
Något ohyr bolag kom och sprutade ett vitt pulver (super små kristaller som torkar ut krypen när dom går igenom det) bakom garderober, lister, under säng, under soffor etc.
De rekommenderar att man fortsätter sova i sängen och rummet där dom är, vi gjorde tvärtom, vi böt sovrum i 6-7 månader innan vi började sova där igen, vi fick inga fler bett efter.
edit: jobbigaste var nog att behöva tvätta _alla_ kläder i garderoben... förtvätt med extra sköljning på allt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dessutom tar sängen upp typ 60-70% av rumsytan

Har du sängen i en skrubb eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har du sängen i en skrubb eller?

Är väl inget konstigt om man har ett mindre sovrum? Kanske typ en "sovalkov" då tar ju sängen nästan all plats?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har du sängen i en skrubb eller?

Fast just detta är inget kosntigt. Vi har ett sovrum på ~20kvm och våran gigantiska säng tar upp mer än hälften av rummet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Har du sängen i en skrubb eller?

Jag har en 180-säng i mitt sovrum (bor i en 2 RoK), den tar lätt upp 75 % av golvytan, får precis plats med skrivbord och dator mot fotgaveln, samt lite utrymme på varje sida av sängen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fast just detta är inget kosntigt. Vi har ett sovrum på ~20kvm och våran gigantiska säng tar upp mer än hälften av rummet.

2x2meter bred och ~2.5meter lång dubbelsäng? Och jag som tyckte att min som är något i stil med 1.6x2.2 var stort för en enkelsäng

Min säng tar för övrigt upp någon tredjedel eller så av sovrummet, 1800-talsplanlösning

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

När man köper hus gäller det att alltid köpa på ett ställe långt ifrån stillastående vatten.