Bethesda: "Vi gör bättre spel när Playstation 5 utelämnas"

Permalänk
Melding Plague

Bethesda: "Vi gör bättre spel när Playstation 5 utelämnas"

Nästa höst släpper Bethesda Starfield som en exklusiv PC/Windows- och Xbox-titel, en avgränsning som Bethesdas Todd Howard beskriver som en fördel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej, det vart kort livslängd på Xbox series S.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Hårdvaruarkitektur skiljer sig så mycket åt nu. Det var skillnad på förr då konsolerna skilde sig så mycket åt. Då var det så enkelt att bygga till båda plattformar..

Eller kanske Bethesda har blivit uppköpta nu och gör det som bäst gynnar deras ägare?
*edit*
xbox 360 hade visst en ibm cpu, ändrade då mitt inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Okej, det vart kort livslängd på Xbox series S.

Spelet funkar ju på den med så jag vet inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hårdvaruarkitektur skiljer sig så mycket åt nu. Det var skillnad när playstation 3 hade cell och xbox 360 hade x86 baserad på windows os. För då var det så enkelt att bygga till båda plattformar..

Eller kanske Bethesda har blivit uppköpta nu och gör det som bäst gynnar deras ägare?

Xbox 360 körde väl inte med x86? Det var ju en powerpc-processor från IBM om jag inte minns fel.

Tror dock att orginal xboxen körde med en slags pentium 3, vilket är x86.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hårdvaruarkitektur skiljer sig så mycket åt nu. Det var skillnad när playstation 3 hade cell och xbox 360 hade x86 baserad på windows os. För då var det så enkelt att bygga till båda plattformar..

Eller kanske Bethesda har blivit uppköpta nu och gör det som bäst gynnar deras ägare?

Skrivet av PlogarN97:

Xbox 360 körde väl inte med x86? Det var ju en powerpc-processor från IBM om jag inte minns fel.

Tror dock att orginal xboxen körde med en slags pentium 3, vilket är x86.

Rätt och rätt,
Xbox 360 använde sig av en PowerPC processor med tre kärnor. Högt klockade för tiden.

Org. Xbox hade som du säger i princip vanliga datorkomponenter, inkl. En Intel processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är vi redan på Extinguish?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Är väl hyfsat logiskt att ju färre plattformar de behöver stödja ju mindre komplexitet innebär det och de kan då fokusera sin energi på andra saker. Klart trist för de som ville spela det på ps5 men detta var väntat när MS köpte upp ägarbolaget (oavsett vad de sa vid tidpunkten). MS har här en möjlighet att skapa sig en fördel så det är klart att de tar chansen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Howard understryker att det aldrig är önskvärt att utesluta en grupp spelare, men menar att avgränsningen till PC och Xbox-konsoler gör det lättare att fokusera och skapa den bästa slutprodukten

Så exkludera xbox användare också å släpp bara på PC så blir spelet ÄNNU bättre. Men nä. Detta har nog främst att göra med microsoft uppköp av bethesda och de vill skapa lite attraktiva exklusiva spel likt sony/playstation har, även om spelet som en bieffekt kommer vara lite bättre på pc/xbox än det hade varit om spelet också gjordes till playstation.

Permalänk
Medlem

" "alla kommer att kunna spela på något vis", antyder dock att diskussioner kring lansering utanför PC- och Xbox-sfären pågår. Det är således inte omöjligt att Starfield når Playstation 5 under år 2023 eller ändå senare. "

Hehe hur många gånger måste Spencer säga att det är exklusivt till Xbox innan det sjunker in(Jag räknar till iaf 3 gånger nu)? Om Sony tillåter Game pass på PS5 så visst. Mest troligt syftar han på att xcloud kommer vara tillgängligt för i stort sett alla som har en tv, dator eller mobil(+bredband) inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är väl hyfsat logiskt att ju färre plattformar de behöver stödja ju mindre komplexitet innebär det och de kan då fokusera sin energi på andra saker. Klart trist för de som ville spela det på ps5 men detta var väntat när MS köpte upp ägarbolaget (oavsett vad de sa vid tidpunkten). MS har här en möjlighet att skapa sig en fördel så det är klart att de tar chansen.

problemet med den logiken är att båda konsoler är x86 baserat. dessutom har ju microsoft valt att gör 2 olika konsoler med en mycket svagare (series s) medans sony bara slumpade optiska läsaren. så det är mer bullshit PR snack från Todd än allt annat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är väl hyfsat logiskt att ju färre plattformar de behöver stödja ju mindre komplexitet innebär det och de kan då fokusera sin energi på andra saker. Klart trist för de som ville spela det på ps5 men detta var väntat när MS köpte upp ägarbolaget (oavsett vad de sa vid tidpunkten). MS har här en möjlighet att skapa sig en fördel så det är klart att de tar chansen.

Det är ju rent skitsnack egentligen för det är Zen2 med RDNA i princip i båda, custom SoC från AMD i båda med "lite" variation i antal beräknigsenheter, ungefär som det finns RTX3070, RTX3080 på PC men du ser inga spel som bara stödjer det ena men inte det andra för det är så "jobbigt".

I princip samma hårdvara mellan konsolerna, tom samma ISA som PC så mjukvara kan man väl argumentera för att det skiljer i SDK/API då men i slutändan rent skitsnack för på PC klarar man av både D3D, OpenGL och Vulkan.

Som någon nämnde, man klarade av Xbox 360 med unifierat minne och 3st PPC kärnor med SMT för 6 trådar från MS och man klarade av en PPC kärna med 7 cell kärnor och 256Mb x2 delat CPU/GPU minne på PS3 och detta ställde faktiskt till RIKTIGA problem.
Men man klarar inte av två konsoler som är i princip lika lika som två PC's den ena med en i7 och RX6700 och den andra med i9 RX6800.

Allt här handlar om exklusivitet, MS har bestämt så och nu får dom leve med det.

Klart dom inte tänker säga det till dig som Gamer för du kan bli lite buthurt men detta är bara buissnis.

Sedan ja Bethesda, älskar deras äldre spel men sedan är dom totalt usless på att fixa buggar så en platt form mindre betyder så klart att man kan fallera en gång mindre så som FO76 gjorde som aldrig borde funnits.

Bethesda är bara full med ursäkter nuförtiden istället för lösningar på alla sina problem.
Får hoppas MS styr upp dom lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Är vi redan på Extinguish?

Omöjligt, jag har inte sett någon "Extend" än!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Bethesda är bara full med ursäkter nuförtiden istället för lösningar på alla sina problem.
Får hoppas MS styr upp dom lite.

Något säger mig att det är MS som styrt detta.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

problemet med den logiken är att båda konsoler är x86 baserat. dessutom har ju microsoft valt att gör 2 olika konsoler med en mycket svagare (series s) medans sony bara slumpade optiska läsaren. så det är mer bullshit PR snack från Todd än allt annat.

De kör ju dock olika OS så det bör vara vissa skillnader. Det är väl inte ovanligt att spels patchnotes nämner buggar specifika till en viss konsol som inte finns på den andra.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bernd_P1:

problemet med den logiken är att båda konsoler är x86 baserat. dessutom har ju microsoft valt att gör 2 olika konsoler med en mycket svagare (series s) medans sony bara slumpade optiska läsaren. så det är mer bullshit PR snack från Todd än allt annat.

PR.skitsnack så det smäller om det är bara förnamnet.
Frågan är om det är så smart att fara med sådana här påståenden där man i mitt tycke idiotförklarar i princip alla som har åtminståne lite koll...

Men men.. det finns andra som kommit undan med och blivit trodda med värre dynga än detta

Edit:
funderade först på varför man vill gå ut med sådant här alls. Det finns ju en ganska uppenbar nersida. Men så slog det mig!
Pengar (kortsiktiga)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Något säger mig att det är MS som styrt detta.

Yes som jag skrev med? Eller vad läst du? Men vad har förändrats med Bethesdas ursäketer effer MS uppköp? Mer ursäkter?

Har dom gjort något bra sedan failet FO76 som vi helst alla vill förträngar?

Den enda sanningen jag ser här är ja, med en konsol utesluten så är det en sak mindre dom kan faila på XD
När målet är hur få gånger man kan faila utan att lyckas, då är ribba inte hög inte...

Permalänk
Medlem

Xbox borde väl vara mer lik PS än PC? Luktar bullshit.
Aja. Hoppar denna titel.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Spelet funkar ju på den med så jag vet inte vad du menar.

Ska man ta bort dom svagaste länkarna och utveckla för det bästa så försvinner den konsolen också. Men som tidigare nämnts i tråden så är detta bara ett dåligt PR uttalande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Bara för att hårdvaran är snarlik i Xbox och Playstation så är inte mjukvarumiljön samma! PC och Xbox kör Windows med DirectX medan Playstation 5 kör FreeBSD med Playstations egna grafik-APIer.

Det klart att det tar resurser att utveckla för en plattform till, men självklart är det Todd Howards fel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Ska man ta bort dom svagaste länkarna och utveckla för det bästa så försvinner den konsolen också. Men som tidigare nämnts i tråden så är detta bara ett dåligt PR uttalande.

Det är förstås inte vad det handlar om. Snarare att ha färre plattformar att sikta på. Sen kör ju XB någon variant av DirectX vilket PS förstås inte gör, även om dess ramverk är väldigt likt. Men det borde ju vara lättare att täcka in PC (Windows) och XB än vad det är att täcka in exempelvis PC och PS, eller Windows och Linux.

Skrivet av Sveklockarn:

Bara för att hårdvaran är snarlik i Xbox och Playstation så är inte mjukvarumiljön samma! PC och Xbox kör Windows med DirectX medan Playstation 5 kör FreeBSD med Playstations egna grafik-APIer.

Det klart att det tar resurser att utveckla för en plattform till, men självklart är det Todd Howards fel...

Exakt.

Skrivet av pa1983:

Det är ju rent skitsnack egentligen för det är Zen2 med RDNA i princip i båda, custom SoC från AMD i båda med "lite" variation i antal beräknigsenheter, ungefär som det finns RTX3070, RTX3080 på PC men du ser inga spel som bara stödjer det ena men inte det andra för det är så "jobbigt".

I princip samma hårdvara mellan konsolerna, tom samma ISA som PC så mjukvara kan man väl argumentera för att det skiljer i SDK/API då men i slutändan rent skitsnack för på PC klarar man av både D3D, OpenGL och Vulkan.

Som någon nämnde, man klarade av Xbox 360 med unifierat minne och 3st PPC kärnor med SMT för 6 trådar från MS och man klarade av en PPC kärna med 7 cell kärnor och 256Mb x2 delat CPU/GPU minne på PS3 och detta ställde faktiskt till RIKTIGA problem.
Men man klarar inte av två konsoler som är i princip lika lika som två PC's den ena med en i7 och RX6700 och den andra med i9 RX6800.

Allt här handlar om exklusivitet, MS har bestämt så och nu får dom leve med det.

Klart dom inte tänker säga det till dig som Gamer för du kan bli lite buthurt men detta är bara buissnis.

Sedan ja Bethesda, älskar deras äldre spel men sedan är dom totalt urless på att fixa buggar så en platt form mindre betyder så klart att man kan fallera en gång mindre så som FO76 gjorde som aldrig borde funnits.

Bethesda är bara full med ursäkter nuförtiden istället för lösningar på alla sina problem.
Får hoppas MS styr upp dom lite.

Men allt handlar inte om hårdvaran som sagt. Du kan ha en fet gaming-dator men kör du Linux (eller ännu värre något BSD-derivat) på den så är det många spel som inte funkar trots att exakt samma hårdvara fixar samma spel utan problem om du kör Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är förstås inte vad det handlar om. Snarare att ha färre plattformar att sikta på. Sen kör ju XB någon variant av DirectX vilket PS förstås inte gör, även om dess ramverk är väldigt likt. Men det borde ju vara lättare att täcka in PC (Windows) och XB än vad det är att täcka in exempelvis PC och PS, eller Windows och Linux.
Exakt.
Men allt handlar inte om hårdvaran som sagt. Du kan ha en fet gaming-dator men kör du Linux (eller ännu värre något BSD-derivat) på den så är det många spel som inte funkar trots att exakt samma hårdvara fixar samma spel utan problem om du kör Windows.

Givet Wine och Proton så är skaran med spel som inte fungerar under Linux rätt liten idag. De som inte fungerar brukar vara blockerade av djuplodande anticheat-program som letar efter fel saker.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är förstås inte vad det handlar om. Snarare att ha färre plattformar att sikta på. Sen kör ju XB någon variant av DirectX vilket PS förstås inte gör, även om dess ramverk är väldigt likt. Men det borde ju vara lättare att täcka in PC (Windows) och XB än vad det är att täcka in exempelvis PC och PS, eller Windows och Linux.
Exakt.
Men allt handlar inte om hårdvaran som sagt. Du kan ha en fet gaming-dator men kör du Linux (eller ännu värre något BSD-derivat) på den så är det många spel som inte funkar trots att exakt samma hårdvara fixar samma spel utan problem om du kör Windows.

Okej! Jo jag kör linux, och typ allt fungerar jag slänger på den i spelväg, så ännu mindre icke imponerad över Todds inkompetens när Sony har BSD och vitt jag vet utmärkta Dev verktyg utvecklade av Devs som sysslar just med spelutveckling.

Men om man nu inte kan se att MS vill göra Bethesdas spel exklusiva till PC/Xbox och att Todd den lilla lögnaren en en gång skickas ut för att ljuga för gamers.

Men svälj du hans lögner XD Vi övriga ser igenom dom.

Skillnaden är att dom flesta fattar att skillnaden i OS/API/SDK inte är problemet här och en ytterst liten barriär, om man inte klarar det som spelstudio så kanske man antingen sak bli bättre eller lägga ner verksamheten.

Men alltid kul med folk som jagar halmstrån för att kunna svälja PR skitsnack XD

Dom som följer FO76 fiaskot med hemsidor som läkte personuppgifter, servrar som blev hackade, kraschade, totala och absoluta inkompetensen från Bethesda och Todds lögner så ligger problemet inte i antalet plattformar utan Bethesdas totala inkompetens, en plattform mer eller mindre kommer inte ge bättre spel LOL!

FO76 visade hur inkompetenta dom är, att mikro transaktioner och monye grabing är allt dom sysslar med nu.
Kvalité existerar inte över huvud taget lägre.

Att skippa PS5 kommer inte lösa nåt av dom systematiska problem företaget lider av.

Permalänk
Medlem

Som PS5-ägare är jag helt okej med att Bethesda är Microsoft-exklusivt. Kul med konkurrens. Jag tror det pushar utvecklarna att inte bara släppa ännu ett dussinspel, kolla bara hur slappa/fega EA och Ubisoft blivit.

Har inte haft något intresse för Doom, Fallout, Elder Scrolls på länge. Gillar mer story-drivna spel med unik atmosfär. Förut var det Xbox och pangpang som gällde, på äldre dar lockar PS mer.

Är det något Microsoft-spel jag verkligen vill spela har jag min gamla dator.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skillnaden är att dom flesta fattar att skillnaden i OS/API/SDK inte är problemet här och en ytterst lite barriär, om man inte klarar det som spelstudio så kanske man antingen sak bli bättre eller lägga ner verksamheten.

Todd pratar om ekonomiska anledningar, inte om att det är ogörligt rent tekniskt, men i ärlighetens namn så spelar fakta ingen roll för dig eftersom det är Todd Howard -- eller hur?

Permalänk
Inaktiv

Släpp på PS5 kostar. Dels ska Sony ha en stor andel, sedan mer hårdvara som ska stödjas. Varför gynna konkorruenten när varje spel sålt på deras plattform ger mindre tillbaks. Det viktigaste är att det släpps till PC, och på sätt och vis xCloud. Kommer vara svårt att inte kunna spela spelet när det väl släpps, och vem vet, MS och Sony kanske får till någon deal.

Att skippa utveckla till Playstation kommer nog inte ge högre kvalitet dock. Inte direkt som att PS5 fungerar så dåligt som PS3 gjorde, speciellt första åren. Svår konsoll att utveckla för vilket syntes i början av den generationen. Blev PS3-versionen av Skyrim någonsin riktigt spelbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Todd pratar om ekonomiska anledningar, inte om att det är ogörligt rent tekniskt, men i ärlighetens namn så spelar fakta ingen roll för dig eftersom det är Todd Howard -- eller hur?

Fakta för mig spelar roll

Du verkar dessutom helt missat att MS köpt upp dom så detta är ju just det, en ekonomisk sak, dom blev uppköpa, nya bossen MS bestämmer nu för dom äger Bethesda men men som vanligt gillar du att pinka i motvind och vrida och vända på allt.
Jag har hela tiden skrivit att det inte är ett tekniskt problem, utan just är pengar som är involverade här som är orsaken.
Men var tydligen för svårt för dig att förstå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Som PS5-ägare är jag helt okej med att Bethesda är Microsoft-exklusivt. Kul med konkurrens. Jag tror det pushar utvecklarna att inte bara släppa ännu ett dussinspel, kolla bara hur slappa/fega EA och Ubisoft blivit.

Tror på samma sak. När spelen är exklusiva så kommer kraven flyttas upp till vad som förväntas av ett Halo, Last of Us eller God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

De kör ju dock olika OS så det bör vara vissa skillnader. Det är väl inte ovanligt att spels patchnotes nämner buggar specifika till en viss konsol som inte finns på den andra.

vissligen men tror du verkligen att dem olika OS gör så mycket skillnad att bethesda plötsligt gör bättre spel? tror inte det. kommer blir samma buggiga skit som vanligt. det är inte playstation porterna som har hållit bethesda bak tror jag. är nog värre med skillnaden mellan series s och x än med skillnaden mellan series x och ps5.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska roligt nu när alla PS pöjkar som snackat sej vilda om hur mycket bättre exklusiva titlar dom har får något taget från dom och då är det helt plötsligt helt sjukt att något kan vara exklusivt.