Den senaste generationens spelkonsoler från Sony och Microsoft baseras på ungefär samma hårdvara, men för många är det de Playstation- och Xbox-exklusiva speltitlarna som fäller avgörandet vid köp. Sony har traditionellt haft ett stort antal populära spel i portföljen, något Microsoft arbetat hårt för att möta. Ett exempel är fjolårets storköp av Zenimax Media, ägare av studior som Id Software och Bethesda.

Microsoft och Bethesda bjöd häromdagen på stor E3-show, där avtäckandet av Starfield enligt många var höjdpunkten. När spelet lanseras i november nästa år gäller exklusiv tillgång på PC/Windows och Xbox Series-konsolerna. Nu tar brittiska The Telegraph chansen att tala med Bethesdas Todd Howard och lyfta detaljen att Playstation 5-spelare stängs ute från utgivarens nästa storspel – en situation som enligt Howard borgar för ett bättre resultat.

[...]You don’t ever want to leave people out, right? But at the end of the day, your ability to focus and say, this is the game I want to make, these are the platforms I want to make it on, and being able to really lean in on those is going to make for a better product.

And we’re big believers in all of the avenues that Xbox and Microsoft are doing to get games to more people. Whether that’s the integration with the PC, which is huge for us, the cloud streaming and all those things. So I think it’s about taking a long term view. And our belief that those things are really fundamentally good. So we see it actually opening up more and more and more so that people’s ability to play our games - via GamePass and other things - their ability to play our games doesn’t go down. It goes up dramatically. – Todd Howard

Howard understryker att det aldrig är önskvärt att utesluta en grupp spelare, men menar att avgränsningen till PC och Xbox-konsoler gör det lättare att fokusera och skapa den bästa slutprodukten. Han förklarar vidare att Bethesda delar Microsofts vision när det kommer till hur spelen kan distribueras, där prenumerationstjänsten Xbox Game Pass och strömmande spel lyfts som aspekter som på längre sikt istället släpper in fler spelare.

As a gamer, is there part of Howard that regrets his games won’t be playable on PlayStations anymore?

“Well, we’re still…” Howard begins before correcting himself. “I will just say I want everybody to have the ability to play it in some fashion.”

The Telegraph frågar därtill om Howard ångrar att Bethesda-titlar framöver inte blir Playstation-tillgängliga. Ett trevande svar och ett vagt uttalande om att "alla kommer att kunna spela på något vis", antyder dock att diskussioner kring lansering utanför PC- och Xbox-sfären pågår. Det är således inte omöjligt att Starfield når Playstation 5 under år 2023 eller ändå senare.

Avslutningsvis förklarar Howard att likheterna för både mjukvara och hårdvara i Xbox Series-konsolerna och PC/Windows underlättar arbetet, men tilläggas kan att en relativt stor skillnad finns inbyggd i Microsofts konsolfamilj. Den enklare Series S-modellen kommer med 6 GB mindre systemminne, samtidigt som systemkretsen är kraftigt nedskalad på grafikfronten. Beslutet att satsa på en klenare konsol kritiserades inför lanseringen av bland andra Id Software, men Howard nämner inte denna avstickare i Xbox-hyllningen.

Har du en Playstation 5 vid TV:n? Vad är dina tanker om att Bethesda-titlarna stannar på PC/Windows och Xbox Series? Berätta i kommentarstråden!