Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

När vi är ute och åker ibland så kan man ta en sväng in på ica och köpa en påse korvbröd och en låda med färdiga köttbullar.
Blir en väldigt enkel och ok lunch att äta även om studsbollarna inte hör till favoriten, anser att man ska ha hemgjorda köttbullar.

Köttbullar i korvbröd? Mycket ska man få höra.

Håller förstås med om att hemgjorda köttbullar är överlägsna, men kalla och ostekta funkar ju Mamma Scans rätt bra.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

kalla och ostekta funkar ju

Råbiffsbullar? Yuk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Råbiffsbullar? Yuk!

Snacka inte skit om råbiff nu, det är en delikatess. Speciellt med rätt tillbehör! Färdiga köttbullar är dock redan tillagade så dem kan man äta direkt ur paketet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Råbiffsbullar? Yuk!

Nja, fabriksgjorda bullar är inte så råa.

En gång under mitt yrkesliv besökte jag en korv/bacon/köttbullefabrik och jag käkade inte fabriksköttbullar på ett tag efter det. Inte för att det var äckligt eller skitigt där eller så, men lukten av billig frityrolja var hemsk alltså. Jag spenderade också en tid på Santa Maria då och äter fortfarande inte tacokrydda om jag kan undvika det, trots att det har gått minst femton år.

Köper man en köttbullsmacka så föredrar jag nästan Mamma Scan då de ställen som gör köttbullsmackor inte verkar vara så bra på att göra köttbullar som smakar gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Råbiffsbullar? Yuk!

Friteras i talg och ugnsbakas, så ur förpackning är de ostekta men tillagade.

Tekniskt korrekt är den bästa sortens korrekt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En gång under mitt yrkesliv besökte jag en korv/bacon/köttbullefabrik och jag käkade inte fabriksköttbullar på ett tag efter det. Inte för att det var äckligt eller skitigt där eller så, men lukten av billig frityrolja var hemsk alltså. Jag spenderade också en tid på Santa Maria då och äter fortfarande inte tacokrydda om jag kan undvika det, trots att det har gått minst femton år.

De färdigblandade man köper i små påsar innehåller oftast en massa skit som t.ex. socker, kiseldioxid (E551) och surhetsreglerande medel. Några innehåller dessutom koriander som inte finns i orginalrecepten (och som jag avskyr). Så jag blandar min egen tacokrydda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Köttbullar i korvbröd? Mycket ska man få höra.

Håller förstås med om att hemgjorda köttbullar är överlägsna, men kalla och ostekta funkar ju Mamma Scans rätt bra.

Japp, kalla köttbullar är godare än kalla korvar om man nu är på lite kortare resa men inte orkar ta en riktig lunch. Korvbröden har också fördelen att inte bli så torra som en del annat bröd.
Man får ju peta in 4-5 köttbullar i brödet och klämma ihop. Att dricka till så funkar antingen läsk eller en juice

Skrivet av snajk:

Köper man en köttbullsmacka så föredrar jag nästan Mamma Scan då de ställen som gör köttbullsmackor inte verkar vara så bra på att göra köttbullar som smakar gott.

Jag var på besök hos ett av våra större slakterier och fick gå hela rundan från att djuret hängdes upp till att man såg hur korvarna flög ut ur maskinen på löpande band, inte finkorvar utan billigaste hotdog (Denniskorv) varianten. Har inga problem att äta dessa ändå men äter mer eller mindre alltid lite bättre korv med någon form av kötthalt i.

Tacokrydda har jag aldrig sett hur den tillverkas och låter inte som det kan vara så illa men vad vet jag Sambon brukar då och då göra egen tacokrydda och om vi köper så brukar det bli ICA:s egna, kan mycket väl vara samma som Santa Maria.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tacokrydda har jag aldrig sett hur den tillverkas och låter inte som det kan vara så illa men vad vet jag Sambon brukar då och då göra egen tacokrydda och om vi köper så brukar det bli ICA:s egna, kan mycket väl vara samma som Santa Maria.

Vi gör likadant, barnen föredrar dock Santa Marias tacokrydda som för övrigt inte innehåller några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Man stannar ensam vid rödljus i högerfilen. Kommer en bakom som ofc glider över i vänsterfilen och stannar vid samma rödljus. "Varför?" typ. Blir snuskigt irriterad, som om jag sniglar mig iväg från grönljuset. Triggar igång mig att dragracea iväg upp i laglig hastighet för att visa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

De färdigblandade man köper i små påsar innehåller oftast en massa skit som t.ex. socker, kiseldioxid (E551) och surhetsreglerande medel. Några innehåller dessutom koriander som inte finns i orginalrecepten (och som jag avskyr). Så jag blandar min egen tacokrydda.

Jo jag kör egen krydda också. Blir godare med om man exempelvis kör på färsk (riktigt finhackad) lök istället för lökpulver och så. Koriander däremot anser jag hör till det mexikanska köket. Tjejen hatar färsk koriander, men det lägger man ju på efteråt så det är inga problem (om vi inte köper takeaway), däremot gillar hon kryddan koriander så det är lugnt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Japp, kalla köttbullar är godare än kalla korvar om man nu är på lite kortare resa men inte orkar ta en riktig lunch. Korvbröden har också fördelen att inte bli så torra som en del annat bröd.
Man får ju peta in 4-5 köttbullar i brödet och klämma ihop. Att dricka till så funkar antingen läsk eller en juice

Jag var på besök hos ett av våra större slakterier och fick gå hela rundan från att djuret hängdes upp till att man såg hur korvarna flög ut ur maskinen på löpande band, inte finkorvar utan billigaste hotdog (Denniskorv) varianten. Har inga problem att äta dessa ändå men äter mer eller mindre alltid lite bättre korv med någon form av kötthalt i.

Nej jag är inte så äckelmagad, så jag hade inga problem med korvar eller bacon även efter besöket i fabriken. Men lukten av just köttbullarna var lite värre. Annars brukar jag aldrig ha några problem alls med sånt.

Citat:

Det var lite samma där, jag såg inga konstigheter i tillverkningen, och det var hyfsat rent (jag jobbade då extra med att städa kryddmaskinerna så det hade ju varit mitt fel annars). Men lukten. Hela det industriområdet stinker tacokrydda och inne i kryddfabriken var det ju än värre. Och det är samma lukt när man öppnar en påse tacokrydda så det gör jag bara inte längre. Men det blir ändå godare om man gör det själv.

Permalänk
Medlem

Att göra tacokrydda själv är hur enkelt som helst. Oregano, spiskummin, chili (färsk i första hand, pulver i andra), paprikapulver, salt och vitlök. Det är grunden, sedan kan man lägga till lite olika andra kryddor utifrån tycke och smak. Det är väl lite trix att hitta de proportioner man vill ha i början men annars är det busenkelt och man slipper alla onödiga tillsatser.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Man stannar ensam vid rödljus i högerfilen. Kommer en bakom som ofc glider över i vänsterfilen och stannar vid samma rödljus. "Varför?" typ. Blir snuskigt irriterad, som om jag sniglar mig iväg från grönljuset. Triggar igång mig att dragracea iväg upp i laglig hastighet för att visa.

Och det är inget speciellt vid rödljuset? Ex man får bara svänga vänster längre fram i vänsterfilen osv? Utan enbart kör dit för de tror du kommer köra sakta iväg?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nej jag är inte så äckelmagad, så jag hade inga problem med korvar eller bacon även efter besöket i fabriken. Men lukten av just köttbullarna var lite värre. Annars brukar jag aldrig ha några problem alls med sånt.
Det var lite samma där, jag såg inga konstigheter i tillverkningen, och det var hyfsat rent (jag jobbade då extra med att städa kryddmaskinerna så det hade ju varit mitt fel annars). Men lukten. Hela det industriområdet stinker tacokrydda och inne i kryddfabriken var det ju än värre. Och det är samma lukt när man öppnar en påse tacokrydda så det gör jag bara inte längre. Men det blir ändå godare om man gör det själv.

Då förstår jag problemet med tacokryddan. Vissa dofter blir inte bra i för stora mängder helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Och det är inget speciellt vid rödljuset? Ex man får bara svänga vänster längre fram i vänsterfilen osv? Utan enbart kör dit för de tror du kommer köra sakta iväg?

Om det vore det ändå men det är "rätt fram". Folk som sen ligger i vänsterfilen för att tillbaks in i höger längre fram etc. Menar inte de som svänger korsningen efter.

Jag gasar på upp till gällande hastighet. Då kommer de och rullar förbi över hastighet för att visa att de är kungar för att sen in i högerfilen......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Om det vore det ändå men det är "rätt fram". Folk som sen ligger i vänsterfilen för att tillbaks in i höger längre fram etc. Menar inte de som svänger korsningen efter.

Jag gasar på upp till gällande hastighet. Då kommer de och rullar förbi över hastighet för att visa att de är kungar för att sen in i högerfilen......

Störigt, något som jag tycker är jävligt irriterande är dock i en rondell här. I höger filen får man svänga ut första eller andra avfarten. För att svänga i tredje eller fjärde ska man ju ligga i vänsterfilen. Höger filen är oftast den med lite kö, men alltid kommer det en jävla BMW eller suv som ligger i vänsterfilen, och bara flyger ut i andra avfarten som får andra att tvärnita för att inte krocka då dumfan kör som en idiot..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag kör egen krydda också. Blir godare med om man exempelvis kör på färsk (riktigt finhackad) lök istället för lökpulver och så. Koriander däremot anser jag hör till det mexikanska köket.

Koriander tillhör i o f s det mexikanska köket men de recept jag sett på "traditionell" tacokrydda — vad det nu betyder, traditioner kan ju variera starkt mellan regioner — så har inte koriander ingått. Jag tycker koriander luktar f-n och smakar som jag föreställer mig att tvål smakar.

Min äldsta grabb satte i sig en halv tvål när han var liten, kan ju fråga honom fast han nog inte minns. Ringde giftinformationscentralen och fick reda på att det var ofarligt men att grabben skulle vara "lös i magen" ett par dagar, vilket ganska snart visade sig kunna översättas med "rännskit". Tre riktigt grisiga dagar blev det då man inte fick vara så känslig. Han sket plötsligt var och när som helst utan att kunna hålla sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Reagerar likadant ingen racerbil men hybrid och automat så den är snabb i starten

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Koriander tillhör i o f s det mexikanska köket men de recept jag sett på "traditionell" tacokrydda — vad det nu betyder, traditioner kan ju variera starkt mellan regioner — så har inte koriander ingått. Jag tycker koriander luktar f-n och smakar som jag föreställer mig att tvål smakar.

Det är väl typ Santa Maria som är det traditionella egentligen. Vad jag förstår är köttfärstacos inte någon mexikansk tradition på något sätt. Men jag vet inte, vi lever ju i en global värld och alla blandningar är ju vad som är intressant. Tacos al Pastor ses ju som väldigt mexikanskt, speciellt i Mexiko, men det var ju invandrare från Libanon som förde dit kebaben som sen utvecklades till det. Gott är det i alla fall.

Koriander (färsk alltså) är ett litet känsligt ämne här hemma. Jag hatade det och tyckte verkligen det smakade tvål och bara hemskt fram tills jag var typ 20-25, men sen lärde jag mig gilla det och nu älskar jag det. Min tjej hatar det däremot men jag tycker hon borde smaka lite då och då och kanske lära sig uppskatta det som jag gjorde. Det vill hon inte.

Citat:

Min äldsta grabb satte i sig en halv tvål när han var liten, kan ju fråga honom fast han nog inte minns. Ringde giftinformationscentralen och fick reda på att det var ofarligt men att grabben skulle vara "lös i magen" ett par dagar, vilket ganska snart visade sig kunna översättas med "rännskit". Tre riktigt grisiga dagar blev det då man inte fick vara så känslig. Han sket plötsligt var och när som helst utan att kunna hålla sig.

Jobbigt jobbigt. Jag var riktigt magsjuk på det viset någon gång och man kom inte många steg från toan de dagarna. Sonen har klarat sig hittills, men det är väl bara en tidsfråga, speciellt nu när vi lättar på restriktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag gör som du och åker snabbt upp i rätt hastighet och ligger kvar där. Då gör ju inte så mycket om de nu har bråttom iväg och måste bryta mot lagen, jag tänker ändå inte göra det och då kanske man slipper ha nån i röven som aldrig kommer hinna stanna vid akutbromsning..
Dock är det en annan sak om de lägger sig i vänsterfilen, kör om snabbare för att sen lägga sig framför i högerfilen och sen saktar ner till 5 km/h under hastighetsbegränsningen. Då blir det gubbgnäll i bilen direkt!

Jag brukar iofs kunna lägga mig i vänsterfilen i större korsningar, om man blir själv där och kan planera så att man åker sakta framåt och slipper stanna innan det blir grönt igen. Då är det roligt att köra om de i högerfilen som precis har gjort en dunderomkörning för att komma först till trafikljuset.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte problemet med att använda tillgängliga filer riktigt. Finns det två filer som går framåt vid ett rödljus så är förstås tanken att den ska användas. På vissa platser blir det lite fånigt, om filerna går ihop igen kort efteråt till exempel, men man kan ju ändå ha anledningar att lägga sig där liksom. Personligen så brukar jag ta vänsterfilen om den är tom men någon står vid rödljuset i högerfilen, med förhoppningen att ljuset ska slå om så att jag slipper stanna i onödan. Det kan förstås också handla om att man har legat bakom någon långsam person hyfsat länge och rödljuset är första chansen att komma förbi exempelvis.

Däremot kan jag absolut störa mig vid exempelvis vägbyggen där säg tre filer ska ihop till en och alla försöker "mergea" på ett smidigt sätt och någon blåser förbi bara för att försöka tränga sig in så långt fram de kan komma. Ofta med hjälp av tillfälliga bussfiler eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Däremot kan jag absolut störa mig vid exempelvis vägbyggen där säg tre filer ska ihop till en och alla försöker "mergea" på ett smidigt sätt och någon blåser förbi bara för att försöka tränga sig in så långt fram de kan komma. Ofta med hjälp av tillfälliga bussfiler eller liknande.

Götatunneln.................. Värsta stället att köra bil i Göteborg just nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att använda bussfiler är inte ok men problemet är inte de som kör förbi i tom fil, problemet är de i andra filen som inte förstått hur det skall fungera. Trafikverket rekommenderar att båda filer används så länge som möjligt för att därefter vävas ihop enligt blixtlås-/kugghjulsprincipen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Götatunneln.................. Värsta stället att köra bil i Göteborg just nu.

Jo, ett av de värsta i alla fall. Flera gånger har jag fastnat rätt rejält när man ska in i tunneln från väster för alla bilar måste ta avfarten vid järntorget för att sen ta påfarten ner i tunneln. Och den korsningen man måste igenom liksom ovanpå den stora nerfarten till tunneln är ju en katastrof även utan all trafik som bara ska fortsätta rakt fram på leden ner i tunneln liksom. Inte för att det är så mycket bättre på andra sidan av tunneln heller förstås, men man slipper i alla fall köra av på leden, förbi långsamma rödljus, bara för att köra på leden igen. Men runt centralen är det också katastrof. Att de ska reparera Älvsborgsbron vad som känns som varenda sommar i typ tolv veckor är inte heller så kul.

Skrivet av zarkov:

Att använda bussfiler är inte ok men problemet är inte de som kör förbi i tom fil, problemet är de i andra filen som inte förstått hur det skall fungera. Trafikverket rekommenderar att båda filer används så länge som möjligt för att därefter vävas ihop enligt blixtlås-/kugghjulsprincipen.

Jo visst, samtidigt är det ju ganska egoistiskt att typ köra förbi hundra bilar som står i en kö och som har stått i den kön under lång tid för att pressa sig in precis där filen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst, samtidigt är det ju ganska egoistiskt att typ köra förbi hundra bilar som står i en kö och som har stått i den kön under lång tid för att pressa sig in precis där filen försvinner.

Problemet här är att om alla lägger sig i kön för tidigt så kan det bli stopp längre bak, beroende på hur vägsystemet ser ut på platsen. Fyll på båda filerna, det är meningen att man ska göra så, och sedan blixtlåsprincipen när filerna tvingas ihop. Trafiken flyter mycket bättre om alla gör så. Jag kör så långt fram jag kan just därför. Det handlar inte om egoism, det handlar om att alldeles för många inte vet hur man ska göra i trafiken. Det är bara titta på flerfiliga motorvägar för att bli varse om det då så oerhört många sticker rakt ut i mittfil när de kör ut, trots att det är tomt i högra filen där de SKA lägga sig.

Klämmer man sig in i den högra filen flera hundra meter före filerna går ihop så har man ju gjort det valet, om det åker förbi någon i den vänstra filen så kan man knappast gnälla över det då man själv valt att gå in så tidigt.

Det är en annan sak när det är en fil som svänger av och folk kör förbi kön och klämmer sig in precis innan den viker av. Det är egoistiskt och dessutom farligt då det kan innebära att de behöver stanna och stå still i en fil där annan trafik kommer som ska fortsätta rakt fram. Sånt är det bara rövhattar som gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skall man själv göra fel av ren sympati menar du?

Förhoppningsvis blir någon eller några i den kön irriterade och slår upp vad som faktiskt gäller så att det nästa gång är ytterligare ett par förare som gör rätt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Problemet här är att om alla lägger sig i kön för tidigt så kan det bli stopp längre bak, beroende på hur vägsystemet ser ut på platsen. Fyll på båda filerna, det är meningen att man ska göra så, och sedan blixtlåsprincipen när filerna tvingas ihop. Trafiken flyter mycket bättre om alla gör så. Jag kör så långt fram jag kan just därför. Det handlar inte om egoism, det handlar om att alldeles för många inte vet hur man ska göra i trafiken. Det är bara titta på flerfiliga motorvägar för att bli varse om det då så oerhört många sticker rakt ut i mittfil när de kör ut, trots att det är tomt i högra filen där de SKA lägga sig.

Klämmer man sig in i den högra filen flera hundra meter före filerna går ihop så har man ju gjort det valet, om det åker förbi någon i den vänstra filen så kan man knappast gnälla över det då man själv valt att gå in så tidigt.

Det är en annan sak när det är en fil som svänger av och folk kör förbi kön och klämmer sig in precis innan den viker av. Det är egoistiskt och dessutom farligt då det kan innebära att de behöver stanna och stå still i en fil där annan trafik kommer som ska fortsätta rakt fram. Sånt är det bara rövhattar som gör.

Skrivet av zarkov:

Skall man själv göra fel av ren sympati menar du?

Förhoppningsvis blir någon eller några i den kön irriterade och slår upp vad som faktiskt gäller så att det nästa gång är ytterligare ett par förare som gör rätt.

Nja, man får väl skilja på regler och rekommendationer. Sen är inte reglerna så tydliga alltid. Om det normala är att en fil kommer från vänster till en tvåfilig väg som då blir trefilig, men så är det vägarbete så filen från vänster försvinner kort efter den har gått ihop med den tvåfiliga vägen, är det att betrakta som en påfart i så fall? Är det ok att sitta i en bilkö och köra ut på en påfart för att köra om fem-tio bilar i kön och sen tränga sig in framför? Hade det skiljt sig om filen kom från höger?

Vad som ofta är fallet är ju att bilarna mergear ihop på ett ställe, vart det är eller varför det blev just där är ju ointressant egentligen. Poängen är att bilar som kommer bakifrån, i vänsterfilen i detta exemplet, blir irriterade på att folk försöker "tillämpa vävning" och kör ut i vägrenen till vänster för att komma runt dessa, full gas fram till blinkandet och de stora orangea pilarna där de pressar sig in (eller försöker i alla fall).

I det specifika fallet där jag ser det ofta kommer alla som jobbar på Volvo och ska till centrum, söderut eller till västra stan in på den tvåfiliga vägen (från Hisingsleden), på samma sätt kommer alla som jobbar på exempelvis Lindholmens Science Park eller stora delar av centrala Hisingen in på samma tvåfiliga väg (från Lundbytunneln). Alltså har man ofta suttit i kö i minst tjugo minuter när man kommer fram till detta vägbygge. Anslutande väg från höger (Ivarsbergsmotet) har inte så mycket trafik för det finns inte så många arbetsplatser där, så de har inte suttit i kö alls. Rent moraliskt tycker jag då att det är lite fel att försöka tränga sig. Om jag kommer från en tom väg fram till en superlång bilkö som ändå lättar inom några hundra meter så hade jag inte kunnat med att försöka tränga mig in så långt fram som möjligt utan pressar mig in så snabbt som möjligt. Om den jag försöker tränga mig in framför vägra släppa in mig, vilket inte är ovanligt, så kör jag fram till nästa lucka i kön och försöker där istället.

Permalänk
Medlem

Det beror ju mycket hur det ser ut på en aktuell plats, man måste kunna läsa av situationen och anpassa sig efter det.

Menar bara att jag inte har något problem med att köra om, eller bli omkörd i vänsterfil på en två- eller flerfilig väg där det trycks ihop till en pga arbete. Är det en påfart tillsammans med en fil så blir situationen en helt annan men grundtanken blir ändå densamma. Fyll på så långt det är möjligt och växelkör där de går ihop. Det skapar det smidigaste flödet. Självklart finns det situationer där detta kanske inte passar helt perfekt. Det stora problemet blir dock när folk trycker sig över spärrlinjer för att tjäna någon enstaka plats i kön. Det skapar oreda och kan vara direkt farligt i vissa situationer, spärrlinjen finns av en anledning.

Är det dock en motorväg där filerna trycks ihop till en pga arbete/olycka har jag inte dåligt samvete om jag blåser på så långt fram som möjligt i vänster fil. Det är så man får lära sig man ska göra, för att det framförallt är säkrare än att någon tvärnitar och ska klämma sig in i kön långt innan.

Att däremot som en del gör fortsätter köra i filer som är rödkryssade, det är inte okej och dessutom väldigt olagligt. Det är jämförbart med att köra mot rött och kan till och med leda till indraget körkort på stället om polisen står där och plockar. Trots det ser jag ofta folk som kör i de rödkryssade filer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rea på EPIC games. Ska köpa med 95kr rabatt. Väljer paypal. Något krångel med den trots verifieringar. Köpet går inte igenom (pengar finns) och kupongen är borta och jag hamnar i kassan med normpris med andra betalningsmetoder.
Modern life is rubbish.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså har man ofta suttit i kö i minst tjugo minuter när man kommer fram till detta vägbygge. Anslutande väg från höger (Ivarsbergsmotet) har inte så mycket trafik för det finns inte så många arbetsplatser där, så de har inte suttit i kö alls. Rent moraliskt tycker jag då att det är lite fel att försöka tränga sig. Om jag kommer från en tom väg fram till en superlång bilkö som ändå lättar inom några hundra meter så hade jag inte kunnat med att försöka tränga mig in så långt fram som möjligt utan pressar mig in så snabbt som möjligt. Om den jag försöker tränga mig in framför vägra släppa in mig, vilket inte är ovanligt, så kör jag fram till nästa lucka i kön och försöker där istället.

Vem tjänar på att folk köar längre än nödvändigt? Du som sitter i kön tjänar inget på det, den som kommer på påfarten tjänar inget på det och miljön tjänar inget på det så varför skall man pressa sig in ? Bättre då att köra fram och snällt vänta på att någon släpper en lucka.

Om de öppnar en ny kassa på ICA precis när du går förbi på väg att betala, går du då och ställer dig sist i den långa kön eller stannar du i den nyöppnade kassan?

Visa signatur