Permalänk
Medlem

Dator död efter åska

2 feta blixtar inatt och imorse startar ej datorn. Helt död.
Testade psun med paperclip metoden och den gick igång helt okej hds lät och led slingan lyste till och med.
Håller jag in startknappen på datorn börjar det blinka blått på moderkortet efter ett tag (z97 gaming 3)

Kan psun (dark power 700w) vara trasig och göra så att datorn ej startar fast det verkar funka med "paperclip" metoden? Annars är det väl moderkortet som har pajat? Jag har även testat clear cmos osv

Permalänk
Skrivet av qvarne2:

Kan psun (dark power 700w) vara trasig och göra så att datorn ej startar fast det verkar funka med "paperclip" metoden? Annars är det väl moderkortet som har pajat? Jag har även testat clear cmos osv

Ja, det kan den. Beroende på vilka s.k safety features komponenterna har så kan moderkortet fortfarande vara i fullgott skick. Testa med annan PSU istället och utvärdera. I vissa fall när du väl få post så kan man få ex grön skärm, då finns risk att GPUn är toast.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvarne2:

Testade psun med paperclip metoden och den gick igång helt okej hds lät och led slingan lyste till och med.
Håller jag in startknappen på datorn börjar det blinka blått på moderkortet efter ett tag (z97 gaming 3)

Det är omöjligt.
Läs min tråd här så får du en massa åsikter om att elektronik minsann inte kan gå sönder av åska:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637212-stromavbrott

/s -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är omöjligt.
Läs min tråd här så får du en massa åsikter om att elektronik minsann inte kan gå sönder av åska:

/s -.-

Det är en jävla skillnad på ett avbrott och en brutal överspänning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är en jävla skillnad på ett avbrott och en brutal överspänning.

Fast bor man "på landet" så är ju strömavbrott nästan synonymt med åskväder.
Att rycka ur alla apparater av värde när första mörka molnet syns är ju en folksport på många platser i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är omöjligt.

/s -.-

Förstår inte riktigt vad ett allmänt strömavbrott ska ha att göra med åsknedslag? Har haft flera modem, TV-apparat, acesspunkt, dator m.m. som gått förlorade på grund av åsknedslag.

PS. Bor på landet, men har sällan strömavbrott pga åska. Med ordentlig jord i elskåpet är det sällan någon fara, men vi rycker sladden för säkerhets skull om åskan passerar precis över.

OnT: Hoppas du har en hemförsäkring, den brukar täcka skador orsakade av åska.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Oftast när datorer går sönder pga åska så är det inte via nätagget. Visst mindre prylar kan (och har för mig gått sönder vid åska). Men inte datorer....de har dock gått sönder från ethernet porten. Den är mindre skyddad och har man ADLS så kan inte ens routerns strömklump en försöka skydda och man är i mercy helt på turen.
Finns överspänningsskydd i ethernet portar men de är inte lika bra på att ta smällar som power supplies och i ethernet smäller det direkt mot datalinor istället för stora caps och flera steg filter som kan minska risken för att skada det känsliga.
Slog ut lite grejer i höstas när blixten slog ner i fiberskåpet längre ner på gatan. Några grejer som inte drogs ur dog. Farsans dator fick sig en törn via ethernet porten som fiberconverten dog av. Tur hade vi fiber så det gick via strömadaptern på fiberconvertern och inte direkt in via ethernet eller markanslutning men dödade ändå 2 switchar, convertern, och ehternet porten på den datorn.
Oftast ethernet man glömmer att rycka ur någonstans också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Ja datorn var inte på alltså. Det hände under natten. Finns inga spår av något som bränt eller så. Ingen annan pryl har pajat. Helt död bara när man trycker på knappen man blir ju lite deppig när sånt händer. Får köpa en beg psu och försöka då.

Permalänk
Medlem

Och internet kommer från telefonledningen in till huset sedan från modem med en 10m sladd ut till en stuga där jag bor. Internetsladden är oförändrad finns inget bränt någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Oftast när datorer går sönder pga åska så är det inte via nätagget. Visst mindre prylar kan (och har för mig gått sönder vid åska). Men inte datorer....de har dock gått sönder från ethernet porten. Den är mindre skyddad och har man ADLS så kan inte ens routerns strömklump en försöka skydda och man är i mercy helt på turen.
Finns överspänningsskydd i ethernet portar men de är inte lika bra på att ta smällar som power supplies och i ethernet smäller det direkt mot datalinor istället för stora caps och flera steg filter som kan minska risken för att skada det känsliga.

Precis, beror på induktion i telefonledningarna (ADSL). Bränt Många modem på den tiden när vi hade ADSL. Så hade alltid ett lager med modem liggandes... Och strömspiken kan hoppa via Ethernet, har haft acesspunkt/Switchar som dött på det viset.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Tvn inne i huset fungerar internet på så det kan inte ha varit genom internetsladden. Måste varit via strömmen. Borde inte fler prylar paja då? Hade tvn mobilladdare i samma vägguttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Slog ut lite grejer i höstas när blixten slog ner i fiberskåpet längre ner på gatan. Några grejer som inte drogs ur dog. Farsans dator fick sig en törn via ethernet porten som fiberconverten dog av. Tur hade vi fiber så det gick via strömadaptern på fiberconvertern och inte direkt in via ethernet eller markanslutning men dödade ändå 2 switchar, convertern, och ehternet porten på den datorn.
Oftast ethernet man glömmer att rycka ur någonstans också

Hmmm. Har ni inte fiber ända in i huset då eller? Utan vanliga nätverkskablar från fiberskåpet?
Har svårt att se hur ett åsknedslag i ett fiberskåp ska kunna skicka el vidare i en fiberkabel.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvarne2:

Vad säger manualen om det? Brukar finnas ett avsnitt i slutet som handlar om felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hmmm. Har ni inte fiber ända in i huset då eller? Utan vanliga nätverkskablar från fiberskåpet?
Har svårt att se hur ett åsknedslag i ett fiberskåp ska kunna skicka el vidare i en fiberkabel.

Ja fiber ända in i huset. Smälte fibern i skåpet såg ut som någon smält vit ost i skåpet.
Det går 230 in i fiberskåpet, det sitter så nära så kommer nog stora överslag i husets 230 också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qvarne2:

Tvn inne i huset fungerar internet på så det kan inte ha varit genom internetsladden. Måste varit via strömmen. Borde inte fler prylar paja då? Hade tvn mobilladdare i samma vägguttag

Inte nödvändigtvis, blixtnedslag kan bete sig väldigt konstigt ibland. Saker är hela som man trycker borde gått sönder och tvärt om.

Permalänk
Skrivet av qvarne2:

Bor du ute på landet där det finns luftledningar eller i stan (El och/eller telefon)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Bor du ute på landet där det finns luftledningar eller i stan (El och/eller telefon)?

Jag bor ca 30 min från stockholm C men det är luftledningar ;S så ja landet

Permalänk
Skrivet av qvarne2:

Jag bor ca 30 min från stockholm C men det är luftledningar ;S så ja landet

Ovanligt med telefon-luftledningar nuförtiden men vissa städer kanske fortfarande har dem

Permalänk
Medlem

Blixten slog ned i grannens träd natten mot måndag denna vecka. Den tog sig in i vårt hus via comhem-uttaget och gamla telefonlinan. Lite svarta hål i väggarna där uttagen brukade sitta och en trasig tv, sonos arc, nvidia shield, en 16 portars switch, ena NICet på min sonology, en PSU och NICet på samma dators moderkort, samt hela interna Cat6-nätet ger nu vara 100mbit istället 1000mbit. Fick till och med bevittna en liten ljusbåge mellan ett telefonjack och eluttagets metalram. För grannen blev det värre, blixten förstörde bland mycket annat deras husgrund. Så huset kanske måste rivas.
Blixten förstör mycket, det är helt klart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att cleara Cmos och se om datorn startar.

Annars skulle jag testa att koppla in och ur samtliga komponenter och sen prova igen. Prova även med en endast en ramsticka och testa i samtliga ramslottar (med samtliga minnen om det fortfarande inte funkar).

Funkar det fortfarande inte så prova med ett annat nätaggregat om du har extra.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Om en dator fått en smäll av åska så är det nog bara att försöka rädda eventuellt innehåll på disken, resterande komponenter torde vara om inte döda i alla fall skadade.

Jag har sett fall där IC-kretsarna "lyft på hatten" och exponerat resterande delar av kiselchippet p.g.a. åska. Det var en rätt död dator,

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator här på sweclockers marknad. Testade först min gamla gpu som fungerade. Sedan testade jag min psu som också fungerade. SSD och HD också oskadda. Det var alltså moderkortet som pajade och eventuellt cpu eller ram. Då har blixten alltså slagit ned i telefonledningen sedan in genom internetkabeln och dödat moderkortet. Konstigt bara att all annan elektronik i huset som var kopplat till internet före min dator är helt okej. Sen var det ju inget bränt eller svart spår på varken kabel eller moderkort. Tur att det var gamla delar som pajade, knappt värda 1500kr.

Permalänk
Medlem

Hade ett blixnedslag i närheten av vårat hus förra veckan, Port 2 och 4 (4 totalt) på routern rök, väldigt konstigt att inte hela routern fick sätta livet till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Medlem

På den tiden man hade modem till datorn (56k) så dog hela min dator vid blixtnedslag.

Sedan på mitt gamla jobb så var det inte helt ovanligt att styrkort med mera gick sönder i industriell utrustning .när åskan gick.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz