Microsoft kan sänka processorkrav för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det skiter ju MS totalt i vad gäller mjukvara för de tillåter fortfarande 32 bitars mjukvara och så har de inget hårdvarustöd för arm vilket vore det logiska stället att ge sig på hårdvaran.

Håll gärna isär 32-bitars Windows (nedlagd maj 2020 för Windows 10) och möjligheten att exekvera 32-bitarsapplikationer (WoW64). Det senare har noll menlig inverkan då det i princip fungerar som en integrerad emulator, och finns ingen anledning att ta bort för överskådlig framtid såvida t.ex. inte flertalet speltitlar från de första ~15 åren av 2000-talet ska bli ospelbara på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Håll gärna isär 32-bitars Windows (nedlagd maj 2020 för Windows 10) och möjligheten att exekvera 32-bitarsapplikationer (WoW64). Det senare har noll menlig inverkan då det i princip fungerar som en integrerad emulator, och finns ingen anledning att ta bort för överskådlig framtid såvida t.ex. inte flertalet speltitlar från de första ~15 åren av 2000-talet ska bli ospelbara på Windows.

Det var väl att 32 bit Windows inte skulle finnas på nya datorer. ISO filen går fortfarande att ladda ner med MS nedladdningsprogram

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Fast, det blir ju inte åtta år av nya OS-versioner... Jag stannar ju på nuvarande Win10 efter mindre än 4 år med den här PCn, som bara kommer få säkerhetsuppdateringar framöver. MS-asen tänker ju till och med snuva oss på DirectStorage-stöd också nu om man inte uppgraderar till 11. Så det blir som att sitta med samma gamla OS X Mavericks i ett halvt decennium innan MS dumpar "den sista Windows-versionen" som de tänkt släppa (eller så var det en gång i tiden iallafall. )

Tja jag vet inte om det är så lätt att jämföra, i mina ögon har OSX inte versionsuppdaterats typ alls.

Citat:

Annat var det ju med Windows XP, som fick säkerhetsuppdateringar i ungefär tre tusen år, cirka...

Tja någon gång är det helt enkelt inte lönsamt längre och man får släppa bakåtkompatibiliteten. Men de har ju försökt förut och backat så vi får se vart vi faktiskt hamnar när det släpps. Jag misstänker att det kommer bli svårt för dem med mycket högljudd kritik, sen får man se hur de agerar. Det finns ju mellanvägar som de skulle kunna utforska, som att tian får det nya gränssnittselementen och mycket av funktionaliteten från elvan, eller att de släpper en "11 Starter Edition" eller liknande som funkar på datorer som inte når upp till kraven för "fulla" Windows 11.

Citat:

Ja, det har nog i grund och botten ganska lite att göra med faktisk säkerhet, och mer med att MS vill eliminera gammal hårdvara så de slipper kompabilitetstesta så många olika generationer av processorer och chipset... Man tjänar mer pengar på det viset, och det gör ju hårdvarutillverkare också när folk tvingas byta ut sina datorer. MS äger säkert aktier både i Intel, AMD och diverse OEM-byggare...

Rent affärsmässigt är det viktigt för dem att hålla Windows relevant, med så många användare som möjligt, så jag tror inte de har fattat detta beslut lättvindigt. Deras hårdvaru-businness är ändå ganska marginell för deras intäkter (när det gäller datorer alltså, XB drar ju in en del kulor exempelvis), och intäkterna från OEM-licenser är inte någon större del heller. Samtidigt, de har ju gjort mycket rätt på senare tid, när det gäller saker som folk på nätet är upprörda över i alla fall, så de kanske tänker att de har lite uppbyggt "förtroendekapital" som de kan kasta bort på att tvinga folk att köpa nya datorer. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Tittade på MS lista över CPU'er, där listas även hela Ryzen 2000 serien från 2300X och upp.
Det betyder Zen+ på desktop och inte Zen2 som det står i artikeln, ja jag skickade rättelse igår. För döva öron

Men... Är inte Zen+ endast en krympning till 12 nm från 14 nm på Zen?
Alltså så bör det vara samma hårdvara för både Zen och Zen+, prestandaskillnad är det knappast förutom då att Zen+ går en aning högre i frekvens, pga. övergången till 12 nm.

Enda skillnaden som jag kan komma på är en artificiell utlåsning av Zen via mjukvara, är det MS eller AMD som är bakom?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Enda skillnaden som jag kan komma på är en artificiell utlåsning av Zen via mjukvara, är det MS eller AMD som är bakom?

Intel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ohh...

Inhell får skulden för allt, inte lätt att vara svarta fåret Om än kanske med all rätt ibland

Ändrade: "med all rätt" till "med all rätt ibland"
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ohh...

Inhell får skulden för allt, inte lätt att vara svarta fåret Om än kanske med all rätt

De har väl de bästa budgetcpuerna idag så de är väl de som har mest att vinna på underliga spärrar som inte har nån tydlig teknisk förklaring utan mest verkar handla om att tvinga folk att byta hårdvara, möjligen är det "Linux fel" för de har kan ju troligen få många nya användare om MS väljer att döda fullt användbara och dugliga nya datorer "av politiska skäl"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tittade på MS lista över CPU'er, där listas även hela Ryzen 2000 serien från 2300X och upp.
Det betyder Zen+ på desktop och inte Zen2 som det står i artikeln, ja jag skickade rättelse igår. För döva öron

Men... Är inte Zen+ endast en krympning till 12 nm från 14 nm på Zen?
Alltså så bör det vara samma hårdvara för både Zen och Zen+, prestandaskillnad är det knappast förutom då att Zen+ går en aning högre i frekvens, pga. övergången till 12 nm.

Enda skillnaden som jag kan komma på är en artificiell utlåsning av Zen via mjukvara, är det MS eller AMD som är bakom?

Jag reagerade också över den felaktigheten i artikeln men antar att det kommer korrigeras. Kanske tar lite tid då det är semestertider...

Vad gäller lättnader på TPM kravet tror jag inte det kommer bli så. Efter vad jag läst så verkar det som om Microsoft försöker få Windows att närma sig mobilvärlden och då ingår ökad hårdvarusäkerhet med ökat device fokus där hårdvaran i ökad grad kan identifieras för säkerheten. Jag tror Microsoft har plockat upp det faktum att allt fler människor börjat se datorer som "lägre stående" bla pga säkerhetsrisker samt brist på appstöd i jämförelse med mobila enheter. Detta försöker Microsoft nu rätta till genom just ökad säkerhet samt även i högre grad app stöd för Android applikationer och i allmänhet tätare integration med mobilen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

I verkligheten känns detta inte som ett problem. Windows 8.1 stöds fram till 2023 och W10 lär stödjas till 2025 (kommer säkert förlängas ändå med tanke på hur många som först nu börjat migrera över till W10 på företagssidan) Efter 2025 så kommer ju allt fortfarande fungera, men kanske inte så kul att gå miste om säkerhetspatchar. Har svårt att tro att jag kommer ha samma dator 2025 som jag har nu

Sen skulle jag som sagt inte bli förvånad om det kommer enkla workarounds som tillåter en att installera W11 på antik hårdvara. (har sett att det redan florerar lösningar). Windows 10 går ju att köra på typ gamla Pentium 4 och Athlon 64

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

DirectStorage

Skrivet av CymbalCrasher:

Vad spelar det för roll om man inte kan byta till Windows 11? Det är inte som Windows 10 där det blev systemkrav för spel och krävdes för DX12.

Såvida inte DirectStorage blir ett krav i en del spel snart, känns ju inte helt omöjligt att microsoft skulle sponsra sådana titlar,
Här är en quote från arstechnica från häromdagen tex.

"This isn't just a matter of faster loading times. Visual elements like draw distances, texture variety, and instant asset introduction become possible, letting us get away from 3D worlds being interrupted by narrow hallways, elevators, and other in-game trickery. With that boost, game makers can reimagine the scope of their virtual worlds."

https://arstechnica.com/gaming/2021/06/gaming-on-windows-11-d...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag reagerade också över den felaktigheten i artikeln men antar att det kommer korrigeras. Kanske tar lite tid då det är semestertider...

Semester... Hmm... Är säker på att dom för fullt leker med Windows 11

Skrivet av Joakim Ågren:

Vad gäller lättnader på TPM kravet tror jag inte det kommer bli så. Efter vad jag läst så verkar det som om Microsoft försöker få Windows att närma sig mobilvärlden och då ingår ökad hårdvarusäkerhet med ökat device fokus där hårdvaran i ökad grad kan identifieras för säkerheten. Jag tror Microsoft har plockat upp det faktum att allt fler människor börjat se datorer som "lägre stående" bla pga säkerhetsrisker samt brist på appstöd i jämförelse med mobila enheter. Detta försöker Microsoft nu rätta till genom just ökad säkerhet samt även i högre grad app stöd för Android applikationer och i allmänhet tätare integration med mobilen.

Är säker på att TPM för MS har med licens att göra, däremot så låter det bättre om man säger att det ger användaren en bättre säkerhet.

Största säkerhetsbristen har alltid varit bakom tangentbordet, vilket det kommer att vara även i fortsättningen.

Gällande Android stödet så gäller svagaste länken som vanligt, vilket betyder hur och var tillverkare implementerar säkerhet.
Sony och Huawei är rätt bra på det, antar jag då jag inte lyckats knäcka dom.
Däremot så har Samsung varit rätt kassa på säkerhet, en barnlek att komma in i.
Vet inte hur det är med senaste generationen Samsung, vet däremot att det endast tog mig 10 till 15 minuter att gå förbi inloggningen för något år sedan. Grafiskt, kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning var lika lätt.
In med androrat och inget TPM hårdvaruskydd protesterade = full kontroll över enheten var den än är i världen.

TPM är en del av säkerheten, mjukvara och implementering en annan. Resten faller som vanligt på människan, den svagaste länken. Med övertro blir den än svagare.
Nästan så man funderar på vad som är "lägre stående"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Såvida inte DirectStorage blir ett krav i en del spel snart, känns ju inte helt omöjligt att microsoft skulle sponsra sådana titlar,
Här är en quote från arstechnica från häromdagen tex.

"This isn't just a matter of faster loading times. Visual elements like draw distances, texture variety, and instant asset introduction become possible, letting us get away from 3D worlds being interrupted by narrow hallways, elevators, and other in-game trickery. With that boost, game makers can reimagine the scope of their virtual worlds."

https://arstechnica.com/gaming/2021/06/gaming-on-windows-11-d...

Jo, jag hörde det i Sweclockers Windows 11-klipp idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har väl de bästa budgetcpuerna idag så de är väl de som har mest att vinna på underliga spärrar som inte har nån tydlig teknisk förklaring utan mest verkar handla om att tvinga folk att byta hårdvara, möjligen är det "Linux fel" för de har kan ju troligen få många nya användare om MS väljer att döda fullt användbara och dugliga nya datorer "av politiska skäl"

Ja, Intel har helt klart bästa budget CPU'erna idag (gäller även ett par år tillbaka) om man nu kan hitta dom i lager. Märkte det när jag byggde en server/router för ett par år sedan.

Kanske ökar byggandet av egna nas, servrar och routrar då det normalt baseras på någon linux variant/derivat.

För desktop så är nog många för låsta till någon Windows exklusiv mjukvara, jag själv inkluderat. Då har man inte mycket till val.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Semester... Hmm... Är säker på att dom för fullt leker med Windows 11

Är säker på att TPM för MS har med licens att göra, däremot så låter det bättre om man säger att det ger användaren en bättre säkerhet.

Största säkerhetsbristen har alltid varit bakom tangentbordet, vilket det kommer att vara även i fortsättningen.

Gällande Android stödet så gäller svagaste länken som vanligt, vilket betyder hur och var tillverkare implementerar säkerhet.
Sony och Huawei är rätt bra på det, antar jag då jag inte lyckats knäcka dom.
Däremot så har Samsung varit rätt kassa på säkerhet, en barnlek att komma in i.
Vet inte hur det är med senaste generationen Samsung, vet däremot att det endast tog mig 10 till 15 minuter att gå förbi inloggningen för något år sedan. Grafiskt, kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning var lika lätt.
In med androrat och inget TPM hårdvaruskydd protesterade = full kontroll över enheten var den än är i världen.

TPM är en del av säkerheten, mjukvara och implementering en annan. Resten faller som vanligt på människan, den svagaste länken. Med övertro blir den än svagare.
Nästan så man funderar på vad som är "lägre stående"

Ja, att tro att TPM magiskt löser alla säkerhetsproblem eller så är ju förstås helt fel. Däremot är det väl en bra byggsten att ha.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, att tro att TPM magiskt löser alla säkerhetsproblem eller så är ju förstås helt fel. Däremot är det väl en bra byggsten att ha.

Sant!!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem

Här är lite mer information från David Weston: https://www.techrepublic.com/google-amp/article/windows-11-un...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

I verkligheten känns detta inte som ett problem. Windows 8.1 stöds fram till 2023 och W10 lär stödjas till 2025

Fast du kommer inte få någon ny funktionalitet för W10 mellan nu och 2025, så folk som sitter kvar på W10 blir rökta om MS hittar på nya DirectX-APIer i framtiden och inte bakportar dem - vilket de ju inte verkar vilja göra, eftersom vi nu inte ska få DirectStorage, vilket de tidigare sagt ska komma nu i år.

Och MS brukar ju inte låta mer än några år passera utan att uppdatera DX, så det kommer bli svårt för antingen PC-spelare eller Microsoft den dagen detta kommer. Kanske båda, för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fast du kommer inte få någon ny funktionalitet för W10 mellan nu och 2025, så folk som sitter kvar på W10 blir rökta om MS hittar på nya DirectX-APIer i framtiden och inte bakportar dem - vilket de ju inte verkar vilja göra, eftersom vi nu inte ska få DirectStorage, vilket de tidigare sagt ska komma nu i år.

Och MS brukar ju inte låta mer än några år passera utan att uppdatera DX, så det kommer bli svårt för antingen PC-spelare eller Microsoft den dagen detta kommer. Kanske båda, för övrigt!

Skulle bli förvånad om det läpps en ny version av Direct X som inte kommer stödjas av W10 närmaste 3-5åren. DX12 Ultimate kom ju precis och stöds av W10. Men vi får väl se. DX12 var ju inte direkt någon hit första åren, först nu det börjat mogna. Tror inte någon som suttit på Windows 8.1 har gått miste om mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrock:

Såvida inte DirectStorage blir ett krav i en del spel snart,

Det är långt ifrån alla spel som kommer behöva DirectStorage — men — de speltitlar som använder DirectStorage kommer sannolikt att vara helt ospelbara utan, då det precis som du citerade i ditt inlägg är fundamentala skillnader i hur spelet kan vara uppbyggt och vilken I/O-prestanda som krävs för att köra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Känns nästan som Microsoft inte vill att alla byter till Windows 11. Som kontrast mot de tvingade uppdateringarna från 7 till 10

En långsammare övergång verkar rimligt, ja.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror det handlar om att MS vill försäkra sig om att alla har köpt Windows och inte sitter kvar med vattenstämpeln. ...

Säkert en bidragande faktor. Svårare också att flytta licensen mellan datorer.

Skrivet av ggustavsson:

Tycker nog att MS bör släppa kravet på TPM helt, men dock stödja det.
Om 3-4 år kan det vara att läge att kräva TPM, ...

Hönan och ägget. Genom att kräva TPM 2.0 för Win11 skapas större incitament att inkludera det i hårdvaran för kommande produkter.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kallar detta planerat åldrande och tycker det går stick i stäv med de globala kraven att man skall kunna använda sina saker i mer än ett par år.

Det ska gå bra att hålla kvar vid Win10 tills hårdvaran tjänat ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, att tro att TPM magiskt löser alla säkerhetsproblem eller så är ju förstås helt fel. Däremot är det väl en bra byggsten att ha.

Inget löser allt men 60% mindre malwareinfektioner låter bra för att bara slå på nått i bios.
edit: Att 83% av företagen får sitt firmware attackerat kanske också bidrar https://www.theverge.com/2021/6/25/22550376/microsoft-windows-11-tpm-chips-requirement-security