Trasig fjärrkontroll till gammal soundbar, hur ersätter jag den?

Permalänk
Medlem

Trasig fjärrkontroll till gammal soundbar, hur ersätter jag den?

Har en gammal soundbar Philips HTL9100 från 2014-2015 vars fjärrkontroll mer eller mindre kastat in handduken, den funkar ibland men oftast inte... Hur ersätter jag denna på enklast sätt? Har kollat runt lite och universalkontroller finns det gott om men jag vet inte riktigt om dem gör mer än bara sänker och höjer i sånt fall och orginalfjärren har ganska många funktioner som jag behöver använda.

Obs inget går att styra direkt från soundbaren i sig då det endast finns av och på knapp på denna.

Bild på fjärren:
Fjärrkontroll htl9100 https://imgur.com/gallery/ExQDU0e

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Är ju möjligt att den går att laga, men eftersom den fortfarande fungerar sporadiskt är ju en variant någon form av IR-receiver som du kan läsa av koderna med. Finns säkert online någonstans annars, men kan vara lite trial and error.

Ersatte själv fjärren till min gamla Panasonic-TV så men det var väldigt DIY (ESP8266, IR-reciever/transmitter och ESPHome). Finns säkert färdiga lösningar om du söker lite. Logitech Harmony-serien hade väl "inlärning" av IR-koder om jag inte minns fel.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb sökning och det verkar som att det finns "original" att köpa via Aliexpress.
Den ser onekligen ut precis som din på bilden.
20$ kostar den där, kan ju vara ett alternativ om du inte vill ersätta den med en universalfjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Alla mina kontrollrar som haft det problemet så har jag plockat isär dom och tvätta noggrant med högprocentig alcohol över alla kontaktpunkter, batteri-kontakter osv.
Värt att testa innan du kastar den.

Om du filmar med mobilkameran mot kontrollern när den inte fungerar, "lyser" lampan då? Kanske är mottagaren det är fel på, bara så man inte köper ny kontroll och det ändå är strul.
Oftast är ju inte kretsarna så kompliserade, så om man har tur så är det bara lite smuts.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Alla mina kontrollrar som haft det problemet så har jag plockat isär dom och tvätta noggrant med högprocentig alcohol över alla kontaktpunkter, batteri-kontakter osv.

Om du filmar med mobilkameran mot kontrollern när den inte fungerar, "lyser" lampan då? Kanske är mottagaren det är fel på, bara så man inte köper ny kontroll och det ändå är strul.
Oftast är ju inte kretsarna så kompliserade, så om man har tur så är det bara lite smuts.

Testade detta och rengjorde med isopropanol och än så länge bådar det gott för dosans framtid men vi får se om den lägger av igen snart.

Tack !

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Skrivet av smel:

Testade detta och rengjorde med isopropanol och än så länge bådar det gott för dosans framtid men vi får se om den lägger av igen snart.

Tack !

Nu har fjärren börjat strula igen verkar det som.. När jag filmar på mot kontrollern så blinkar lampan, är det mottagaren som är problemet då?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Nu har fjärren börjat strula igen verkar det som.. När jag filmar på mot kontrollern så blinkar lampan, är det mottagaren som är problemet då?

Vissa mobiler har en IR sändare, vill minnas att Galaxy S5 eller S4 hade det, man kunde då ladda ner 'kontroller appar' för att emulera TV knappar. Borde ju fungera med soundbar också tänker jag? Om du har en telefon liggande med den funktionen så är det definitivt värt att testa.

Jag antar att det inte fungerar om du har kontrollern precis framför mottagaren?
Utöver det så vet jag tyvärr nog inte..

lyser lampan så borde det innebära att kontrollen fungerar. Det finns fortfarande en chans att det är så att den på något vänster skickar fel "blink"/frekvens till soundbar'en. Men det är långt utanför min kunskap isåfall.

Kanske någon av följande länkar kan hjälpa till?
Återställa soundbar(standardinställningar[?])
https://www.youtube.com/watch?v=v_oSjI0GKzc

Någon 'my remote' från Philips
https://www.philips.ie/c-f/XC000007257/what-is-the-philips-my...

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kontakta philips skälva och fråga om de har en liggandes. https://www.philips.se/c-w/support/tillbehor-och-reservdelar
Sökte på sundbaren modell nummer och fick tyvärr inget resultat, men står okså då att om man inte hittar så skulle man kontakta och be om hjälp.

Annars när vi behövde byta en fjärrkontroll till en äldre Onkio så fixade återförsäljaren en ny orginal mot vad fjärren kostade (var ju utanför garantin). Så hör med din återförsäljare allternativt en som säljer Philips grejer som då kan ha tillgång till deras reservdelar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.