Amazons spelmotor får öppen källkod i nytt projekt med Linux Foundation

Permalänk
Melding Plague

Amazons spelmotor får öppen källkod i nytt projekt med Linux Foundation

Spelmotorn döps om till Open 3D Engine och blir del av en ny stiftelse styrd av Linux Foundation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju positivt, mer open source och Linux åt folket. //Windows-user.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Så cryengine sålde en version av motorn till amazon (när de hade ekonomiska bekymmer), amazon gör lumeryard, sen efter mindre lyckade svängar så går det vidare till open 3d engine. intressant att se var detta leder till härnäst

edit: undrar om starcitizen som startade med cryengine som därefter gick över till lumberyard, kommer fortsätta med lumberyard eller gå över till open 3d engine

Permalänk
Medlem

Lustigt nog finns det i dagsläget inga verktyg för utvecklare med linux-maskiner.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Lustigt nog finns det i dagsläget inga verktyg för utvecklare med linux-maskiner.

Om du tänker spel antar jag att du missat något som kallas Unity eller Unreal Engine.

Sen finns ju så klart Godot, det är väl de stora, sen funkar nog valves Leadwerks också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Så cryengine sålde en version av motorn till amazon (när de hade ekonomiska bekymmer), amazon gör lumeryard, sen efter mindre lyckade svängar så går det vidare till open 3d engine. intressant att se var detta leder till härnäst

edit: undrar om starcitizen som startade med cryengine som därefter gick över till lumberyard, kommer fortsätta med lumberyard eller gå över till open 3d engine

Det är SC. Dem lär göra det som tar längst tid.
Nä men ingen aning, jag har noll koll på SC fram till(om) spelet släpps och inte är P2W.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Första tankar och reaktionen från mig som skrivit egen minimal motor som går att porta vartsomhelst typ:

Detta kan bli en gigantisk kodbas som ingen förstår, en bloated sandlåda där alla "medlemmar" i stiftelsen kan trycka in sin skit och då måste den stödas överallt om det ska vara cross platform? känns inte skalbart. lär bli att alla bara vill trycka in sin egen teknik så att alla ska börja använda den.

För många företag involverade känns det som spontant, kolla Premium Members på https://o3d.foundation/ det är inte mycket spelföretag där om man säger så.

Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Så cryengine sålde en version av motorn till amazon (när de hade ekonomiska bekymmer), amazon gör lumeryard, sen efter mindre lyckade svängar så går det vidare till open 3d engine. intressant att se var detta leder till härnäst

edit: undrar om starcitizen som startade med cryengine som därefter gick över till lumberyard, kommer fortsätta med lumberyard eller gå över till open 3d engine

Lumberyard var i princip Cryengine med några tillägg. Alltså gick det väldigt smidigt att byta från den ena till den andra. Open 3D är, som jag förstått det, en helt nybyggd spelmotor. Vissa delar är lika Lumberyard, andra inte. Alltså lär inte någon byta från Cryengine/Lumberyard till Open 3D eftersom det nära nog vore som att börja om från början.

Det är inte ofta det släpps nya spelmotorer och änuu mer sällan de är open source. Den största är väl Godot men den är mer riktad mot mindre projekt. Open 3D verkar ha större ambitioner men frågan är hur stort utrymme det finns mellan Unity och Unreal? Hoppas Amazon pushar sina egna spelstudios att använda den så man får se den i action, och inte bara i tech demos.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backlulund:

Om du tänker spel antar jag att du missat något som kallas Unity eller Unreal Engine.

Sen finns ju så klart Godot, det är väl de stora, sen funkar nog valves Leadwerks också.

Tror Fire_Ice syftar på verktyg till motorn artikeln handlar om!
Vad menar du med "Valve Leadwerks" det är 1 snubbe som utvecklat Leadwerks, har inget med Valve att göra mer än att den finns på Steam AFAIK.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra. Utvecklare kan då patcha in funktionalitet som saknas enklare, t.e.x Unity engine har väldigt mycket problem med multiplayer, det är väldigt svårt att få till rätt. Då kan en utvecklare om dom är tillräckligt duktig fixa det själv, och släppa källkoden så andra kan få del av det och färbättra koden och släppa vidare etc, så blir det en extremt mycket bättre optimerad spelmotor.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Känns ju positivt när REvil riktar in sig på linuxbaserade system 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Durkadur:

Lumberyard var i princip Cryengine med några tillägg. Alltså gick det väldigt smidigt att byta från den ena till den andra. Open 3D är, som jag förstått det, en helt nybyggd spelmotor. Vissa delar är lika Lumberyard, andra inte. Alltså lär inte någon byta från Cryengine/Lumberyard till Open 3D eftersom det nära nog vore som att börja om från början.

Det är inte ofta det släpps nya spelmotorer och änuu mer sällan de är open source. Den största är väl Godot men den är mer riktad mot mindre projekt. Open 3D verkar ha större ambitioner men frågan är hur stort utrymme det finns mellan Unity och Unreal? Hoppas Amazon pushar sina egna spelstudios att använda den så man får se den i action, och inte bara i tech demos.

Jag tror inte jag kan dra mig till minnes något med open source i den storlek Open 3D verkar satsa på. Bara baserat på det jag sett ser det lite ut som en blandning mellan Unreal och Unity sett till gränssnitt osv, men sådant kan ju ändras en hel del innan skarp lansering

Sjukt intressant oavsett, särskilt intressant att se hur hårt bundet det är till AWS. Jag tror absolut det finns en plats för det, förutsatt att folk är villiga att samarbeta och dra nytta av varandra, samt att det blir någon typ av struktur på det hela. @Scirocco exempel med multiplayer i Unity är definitivt något sådant som jag tror skulle må bra av detta.

Å andra sidan så har man argumentet med "för många kockar", och @anon100733 har en vettig poäng i att det hela kan bli en total röra som inte är till nytta för någon. Samtidigt är ju inte Linux Foundation direkt gröna på det där med open source, så jag antar att det finns någon typ av plan för hur en vettig struktur ska uppehållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Tror Fire_Ice syftar på verktyg till motorn artikeln handlar om!
Vad menar du med "Valve Leadwerks" det är 1 snubbe som utvecklat Leadwerks, har inget med Valve att göra mer än att den finns på Steam AFAIK.

Se där, då misstog jag mig där, hade fått för mig att det var så. 🙂

Men om han menade som du säger håller jag med, fler verktyg borde portas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Tror Fire_Ice syftar på verktyg till motorn artikeln handlar om!
Vad menar du med "Valve Leadwerks" det är 1 snubbe som utvecklat Leadwerks, har inget med Valve att göra mer än att den finns på Steam AFAIK.

Minns också att hans beteende inte var helt okej också. Inte hört så mkt om den motor på väldigt länge

Permalänk
Avstängd

Trodde att Lumberyard var en lösning på CIG vs Crytek lawsuiten. Crytek hade nästan ett case tills Amazon köpte alla licenser av Crytek och gav CIG tillåtelse att använda allt. Lite otippat med denna vändning men det borde innebära mest fördelar, åtminstone till en början (klassisk Amazon corporate business vi ser? Dvs få så många som möjligt att bygga på plattformen).

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Testpilot
Skrivet av HappyPie:

edit: undrar om starcitizen som startade med cryengine som därefter gick över till lumberyard, kommer fortsätta med lumberyard eller gå över till open 3d engine

Tror ärligt talat inte det finns en chans i världen att man överger Lumber-motorn i detta skede.

Man har spenderat mellan 3 — 5 år (beroende på hur man räknar och vem man frågar) att ta fram skräddarsydda verktyg, fysikdelar och ljussättnings-logiker för Star Citizen. Tvivlar därmed väldigt starkt på att man kommer kasta detta åt sida, försöka porta dem eller bygga om dem från början igen.

Detta är alltså utvecklingstid utöver den totala engine-overhaul man gjorde för ett par år sedan för att ackommodera random-seed/world generator, city generator och andra relaterade funktioner till den procedurella världen som är vad man huvudsakligen jobbar på just nu att färdigställa.

Star Citizen-teamet har mer eller mindre lagt lika mycket tid att skräddarsy motorn efter behov som de flesta AAA-studios lägger på att färdigställa hela spel Enda gången jag ser bytet ske är om existerande verktyg kan mer eller mindre portas omedelbart, eller om Robert bara hatar sina fans och faktiskt aldrig vill att spelet ser dagens ljus!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Lustigt nog finns det i dagsläget inga verktyg för utvecklare med linux-maskiner.

Hur menar du? Det är ett CMakeprojekt skrivet i c++, bara att klona ut och bygga.

https://o3de.org/docs/user-guide/platforms/linux/