Elgato sätter fokus med påkostad webbkamera och XLR-ljudkort

Permalänk
Melding Plague

Elgato sätter fokus med påkostad webbkamera och XLR-ljudkort

Valve släpper Steam Deck och Elgato avtäcker ny Stream Deck – två vitt skilda produkter, där den senare också får sällskap av påkostad webbkamera och ljudkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de tänkte där med ljudkortet, men ingen line-in eller line-out?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vet inte hur de tänkte där med ljudkortet, men ingen line-in eller line-out?

Tvivlar på att det är särskilt många streamers som är i behov av det. Fokuset här är hörlurskontakt och XLR med fantommatning för mic, i en design som går bra ihop med deras Stream Deck.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivmaskin

Tycker ändå att det är kul att de verkligen satsar på en schysst webbkamera, även om den likt Logitechs flaggskepp Brio ligger högre än min smärtgräns för just en webbkamera. Förhoppningsvis kan det få fler aktörer att satsa mer på fristående kameror, så att de inte hamnar helt på efterkälken när distanslägets svallvågor leder till förbättrade kameror hos de bärbara datorerna

Permalänk
Medlem

Elgato har verkligen lyckats med sin pivot, gick från att vara budgetgamingmärke till störst inom streaming tillbehör.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ljudkortet känns som en ren leksak för de pengarna och den anslutningsfattiga designen. Finns betydligt vettigare ljudkort därute som dessutom kan betydligt mer.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ljudkortet känns som en ren leksak för de pengarna och den anslutningsfattiga designen. Finns betydligt vettigare ljudkort därute som dessutom kan betydligt mer.

Och till ett bättre pris vill jag tillägga. Titta bara på Focusright Scarlet 2i2 om vi ska ta ett exempel.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats lista ut hur stor bildsensorn i webkameran är?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Har någon lyckats lista ut hur stor bildsensorn i webkameran är?

Verkar vara samma som i Dell UltraSharp 4k Webcam iallafall, enligt LTT.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske men är det någon som använder St(r)eam Deck (eller motsvarande) som en application switcher även för de som inte är streamers? I mitt fall Web Development med MASSOR av olika fönster som jag ska hoppa fram och tillbaka mellan hela tiden (Kör redan Power Toys, Virtuella skrivbord osv). Som jag förstått det hela så är det eg inget som är unikt för just streaming utan snarare "hårdvarubaserade hotkeys" fast då lite mer användarvänligt än bara ett gäng odefinierade makrotangenter på tangentbordet.

(Är kanske mer konceptet med Stream Deck än just den specifika produkten jag är ute efter här)

Permalänk
Medlem

Tycker folk ska vara lite försiktiga med att hata på ljudkortet. Står upp till 75 dB gain så är det vettiga preamps så kan de ju ha sparat in på in- och utgångar för att få det att hamna på en rimlig plats prismässigt. Jag hoppas vi kommer få se ett bra test av ljudkortet och få se hur det presterar. EIN på -130dbv är ju rätt gött ändå vid 60 dB. Det är ju troligtvis inte tänkt för musikproduktion utan snarare ett lättillgängligt alternativ vid streaming och då tycker jag det verkar vettigt för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite OT kanske men är det någon som använder St(r)eam Deck (eller motsvarande) som en application switcher även för de som inte är streamers? I mitt fall Web Development med MASSOR av olika fönster som jag ska hoppa fram och tillbaka mellan hela tiden (Kör redan Power Toys, Virtuella skrivbord osv). Som jag förstått det hela så är det eg inget som är unikt för just streaming utan snarare "hårdvarubaserade hotkeys" fast då lite mer användarvänligt än bara ett gäng odefinierade makrotangenter på tangentbordet.

(Är kanske mer konceptet med Stream Deck än just den specifika produkten jag är ute efter här)

Kompis använder den när han programmerar bland annat. Exakt hur vet jag tyvärr inte.

Permalänk

Jag hade hoppats på att de uppdaterar "knapparna" på streamdecken, som faktiskt känns ganska obehagliga att trycka på. Jag gillar dem inte alls.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Kollar på ShortCircuit's unboxing på produkten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vill ha en Stream deck som är en enda stor touchdisplay där man i mjukvaran kan ändra storleken på "knapparna" men även för att man ska kunna ha sliders för tex mic,volym och ljusstyrka/färg på keylight (Som i control mjukvaran)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite OT kanske men är det någon som använder St(r)eam Deck (eller motsvarande) som en application switcher även för de som inte är streamers? I mitt fall Web Development med MASSOR av olika fönster som jag ska hoppa fram och tillbaka mellan hela tiden (Kör redan Power Toys, Virtuella skrivbord osv). Som jag förstått det hela så är det eg inget som är unikt för just streaming utan snarare "hårdvarubaserade hotkeys" fast då lite mer användarvänligt än bara ett gäng odefinierade makrotangenter på tangentbordet.

(Är kanske mer konceptet med Stream Deck än just den specifika produkten jag är ute efter här)

Det går att binda alla knappar till det mesta förutom kortkommandon, finns bland annat plugin för just fönster hantering och sådant du begär https://barraider.com (Win Tools samt Windows Mover & Resizer) har en sådan som jag använder själv för att flytta fönster.

Använder du t.ex. Visual studio finns det plugins gjorda för det ( eller vs code ), går lätt att skriva egna plugins i ett antal olika språk. ( https://github.com/nicollasricas/streamdeckvs samt https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=nicollasr... )

Om du är osäker så kan du 'testa' deras mobil app som använder din mobil som själva enheten innan du köper en streamdeck, kostar dock i månaden men för att testa det är det värt säger jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tvivlar på att det är särskilt många streamers som är i behov av det. Fokuset här är hörlurskontakt och XLR med fantommatning för mic, i en design som går bra ihop med deras Stream Deck.

Antagligen för de som redan streamar har valt andra lösningar, men finns det på usb-ljudkort från biltema för 69kr så är det ju konstigt att begränsa det på elgaton. Men visst.. för singel-pc duger det utmärkt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Gäsp.

Enligt de intryck jag sett innan så verkar webbkameran inte vara mycket mer kompetent än goa gamla Logitech C920 som kan fås för typ 1/4 av priset.

Vad gäller ljudkortet så känns de ganska undermåligt gentemot vad ordentliga USB interface har att erbjuda även för halva det priset. Och kollar i den prisklassen som Elgato vill ha så får man ju bra mycket proffsigare grejer.

Känns som att Elgato försöker nischa medelmåttig hårdvara för streamers på samma vis när företag sätter ordet "gaming" på tillbehör och kringutrustning för att sedan höja priset till typ 1.5–2x gentemot motsvarande produkt som inte heter "gaming".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det går att binda alla knappar till det mesta förutom kortkommandon, finns bland annat plugin för just fönster hantering och sådant du begär https://barraider.com (Win Tools samt Windows Mover & Resizer) har en sådan som jag använder själv för att flytta fönster.

Använder du t.ex. Visual studio finns det plugins gjorda för det ( eller vs code ), går lätt att skriva egna plugins i ett antal olika språk. ( https://github.com/nicollasricas/streamdeckvs samt https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=nicollasr... )

Om du är osäker så kan du 'testa' deras mobil app som använder din mobil som själva enheten innan du köper en streamdeck, kostar dock i månaden men för att testa det är det värt säger jag.

Tack för ett bra svar, blir absolut till att testa!

Använder du det själv?

Permalänk
Medlem

Oof, nu måste producenterna sluta med dessa 1080p webkameror, är vi fortfarande fastnat i 2010?

Brio's 4k var inte nåt att ropa hurra för heller tyvärr, oskarpt, suddig bild, hög introduktionspris för 4K med 1080p prestanda.
Alla riktiga streamers idag har för länge sen gått över till att använda riktiga filmkamera eller normala kameror med 4K egenskaper till att strömma med, några använder sågar 8K nedskalerat till 4K för att förminska artefakter och få bättre anti-aliasing, detta har de nu gjord dom senaste 5 åren.

Man borde tro att producenterna har börja fatta det, men nej då - samma 1080p med "fantastiska egenskaper, bättre än alla andra 1080p" re-lanserat om och om igen. Nej tack!

Ni är välkomna att stiga in i framtiden producenter, även nutiden, ni borde vara där som mobilteknologien ligger nu, min 8K och nerskalat till 4K för kvalité.

1080p ppppfftt ... gimme a break.

Permalänk
Medlem

Är det några förändringar av stream deck som känns annat än som marginella uppdateringar? Vad finns det för bra alternativ, gärna med lite premiumkänsla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Oof, nu måste producenterna sluta med dessa 1080p webkameror, är vi fortfarande fastnat i 2010?

Brio's 4k var inte nåt att ropa hurra för heller tyvärr, oskarpt, suddig bild, hög introduktionspris för 4K med 1080p prestanda.
Alla riktiga streamers idag har för länge sen gått över till att använda riktiga filmkamera eller normala kameror med 4K egenskaper till att strömma med, några använder sågar 8K nedskalerat till 4K för att förminska artefakter och få bättre anti-aliasing, detta har de nu gjord dom senaste 5 åren.

Man borde tro att producenterna har börja fatta det, men nej då - samma 1080p med "fantastiska egenskaper, bättre än alla andra 1080p" re-lanserat om och om igen. Nej tack!

Ni är välkomna att stiga in i framtiden producenter, även nutiden, ni borde vara där som mobilteknologien ligger nu, min 8K och nerskalat till 4K för kvalité.

1080p ppppfftt ... gimme a break.

De flesta streamers idag streamar i 1080p (eller lägre), med en liten miniatyrbild max 1/8 av bilden. Men du kanske tänkte på de där helskärmsstreamarna med badbaljor?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

De flesta streamers idag streamar i 1080p (eller lägre), med en liten miniatyrbild max 1/8 av bilden. Men du kanske tänkte på de där helskärmsstreamarna med badbaljor?

Ja nu tänkte jag lite fel, jag menar youtube videos generellt, alltså inte bara livestreamers, men dom som faktisk gör lite mera åt produktionen, jag använde 1080p sen 2014, men för att strömma med bättre kvalité bör kameran som användes ha mkt. större upplösning.

"helskärmsstreamarna med badbaljor" --- den får du gärna förklara lite närmare jag fattar inte vad du menar, eller vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ja nu tänkte jag lite fel, jag menar youtube videos generellt, alltså inte bara livestreamers, men dom som faktisk gör lite mera åt produktionen, jag använde 1080p sen 2014, men för att strömma med bättre kvalité bör kameran som användes ha mkt. större upplösning.

"helskärmsstreamarna med badbaljor" --- den får du gärna förklara lite närmare jag fattar inte vad du menar, eller vad det är.

ElGato gör produkter just för streamers. Videoproduktion är något helt annat.

Angående badbaljor... jag tror jag avstår.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Oof, nu måste producenterna sluta med dessa 1080p webkameror, är vi fortfarande fastnat i 2010?

Brio's 4k var inte nåt att ropa hurra för heller tyvärr, oskarpt, suddig bild, hög introduktionspris för 4K med 1080p prestanda.
Alla riktiga streamers idag har för länge sen gått över till att använda riktiga filmkamera eller normala kameror med 4K egenskaper till att strömma med, några använder sågar 8K nedskalerat till 4K för att förminska artefakter och få bättre anti-aliasing, detta har de nu gjord dom senaste 5 åren.

Man borde tro att producenterna har börja fatta det, men nej då - samma 1080p med "fantastiska egenskaper, bättre än alla andra 1080p" re-lanserat om och om igen. Nej tack!

Ni är välkomna att stiga in i framtiden producenter, även nutiden, ni borde vara där som mobilteknologien ligger nu, min 8K och nerskalat till 4K för kvalité.

1080p ppppfftt ... gimme a break.

Antal pixlar är en usel jämförelse. På pappret bör faktiskt 1080p vara bättre än 4k eller t.o.m. 8k hos webbkameror då större pixlar kan samla mer ljus och därför ge en klarare bild med mindre brus. Visst kan fler pixlar ge bättre AA och skarpare bild, men med en så liten sensor som sitter i en webbkamera så gör det ingen större skillnad utan det snarare blir bara ännu en siffra på pappret som sedan används för marknadsföring.

Vad du jämför med är ordentliga kameror med stora sensorer där bara skälva objektivet kan lätt vara större och väga mer än hela webbkameran, för att inte tala om kamerakroppen i sig. Samma sak som att jämföra megapixlar i en systemkamera mot en mobiltelefon och tro att det är den enda siffran som har betydelse.

Minst 90% av skillnaden i kvaliteten hos de "riktiga filmkameror" samt "normala kameror med 4K egenskaper" kommer INTE från att de filmar i högre upplösning än 1080p utan snarare från att de är helt enkelt mer sofistikerade kameror med sensorer som är större än t.o.m. linsen i även de bästa webbkameror samt p.g.a bildprocessorer som klarar av att behandla bilderna på ett sätt som nästan ingen webbkamera klarar av utan att ta en massa processorkraft från din PC. Upplösningen utgör kanske 5% av skillnaden, bara för att pixlarna redan är mycket större till att börja med.

Vill du ha bättre resultat oavsett vilken kamera du använder? Skaffa mer (och bättre) ljus. Starkare lampor och ett ordentligt uppsatt ljusrigg är vad som gör mest skillnad av allt. Med bra ljus kan även en 1080p webbkamera som denna se bättre ut än bilden även den bästa 8k filmkameran eller systemkamerarigget som kostar mer än din pappas årslön skulle ge ut med för dåligt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

"helskärmsstreamarna med badbaljor" --- den får du gärna förklara lite närmare jag fattar inte vad du menar, eller vad det är.

... tror det är någon pik ...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Vill du ha bättre resultat oavsett vilken kamera du använder? Skaffa mer (och bättre) ljus. Starkare lampor och ett ordentligt uppsatt ljusrigg är vad som gör mest skillnad av allt. Med bra ljus kan även en 1080p webbkamera som denna se bättre ut än bilden även den bästa 8k filmkameran eller systemkamerarigget som kostar mer än din pappas årslön skulle ge ut med för dåligt ljus.

Jag kan bara hålla med här.

Större och bättre länsar, mer ljus och bättre ljussättning, och ett bättre Cmos/CCD element med större yta ger ofta bättre resultat än högre upplösning med sämre komponenter.