Xiaomi går om Apple som världens näst största telefontillverkare

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi går om Apple som världens näst största telefontillverkare

Genom rejäl tillväxt i Latinamerika, Afrika och Västeuropa petar Xiaomi ned Apple till tredje plats med några få procentenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande, de gör väldigt bra telefoner till rimligt pris, Samsung är skräp om man jämför en sådan mot en Xiaomi.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Absolut inget konstigt. Smartphone går emot att bli var vuxens egendom idag och då även fattiga länder. Såklart de som har sämre ställt då väljer en billigare telefon, där även äldre iPhones ofta är dyrare än en ny Xiaomi.

Jag är förvånad att en iPhone har blivit så stor inom en sådan stor bredd kundgrupp? Det finns både riktigt tekniska mobilanvändare som kör modbus, backnet genom ethernet och grejer på sin iPhone och styr det ena och andra som teknisk utrustning i en fabrik. Sedan finns det teknikanalfabeter som också tycker iPhone är bäst. Det är ovanligt inom andra områden att ett verktyg som är bäst(smaksak) för proffsen även är bäst(smaksak) för de som kan lite.

Så upplever jag det inte är med andra saker som är man ska köpa ett oscilloskop och liknande. Att få till full kontroll över allt och superlätt gränssnitt för de som kan lite är skitsvårt. Vissa program löser problemet genom att ha flera gränssnitt. Detta finns t.ex i Android, men jag vet inget som använder det. Då det enkla gränssnittet leder till att man har svårt att få hjälp.
-Ännu värre än att ha valt svenska som menyspråk.

Permalänk
Medlem

Alla mina senaste har varit Xiaomi, känns som att få andra tillverkare kan konkurrera pris/prestanda mässigt.
Om man dessutom har svårt för Samsungs version av android är det inte så mycket kvar att välja på...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Köpte en pocophone f1 för 2.5 år sen. Bra hårdvara för priset. Batteriet är ännu bra, någon os update gör att den laggar något emellanåt. Vilket en omstart fixar för en stund.

Frun köpte också en xianomi, bla. Priset, hon är nöjd. Håller mig till xianomi, ifall priset hålls på det samma.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

oj oj oj, detta visste jag inte..
Iphone är sjysta tycker jag.
Ska faktiskt kolla lite på Xiaomi.
Svårt att byta till annan. Men om priset är bra så why not.
Haft iphone i lite mer än 8 år

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Inte förvånande, de gör väldigt bra telefoner till rimligt pris, Samsung är skräp om man jämför en sådan mot en Xiaomi.

Kan ju inte påstå att min brors Xiaomi 9T känns så mycket bättre än min samsung, är det en bra telefon? javisst.

är Samung skräp i jämförelse? tvärt om, iaf mot min S21.

för telefoner som kostat ca 4000 kronor så tycker jag att dom är som man kan förvänta sig av telefoner i den prisklassen rent kvalitetsmessigt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Är väl bara innan Samsung får se sig omsprungna dom också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Spion telefon som Huawei?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Gick från Samsung Galaxy S10+ till Xiaomi Poco X3 Pro. Kostade 2500kr och CPU och minne är nästan samma men batteri är betydligt bättre. Klarar ett par dagar utan större problem. Exynos i Samsung är så oeffektiv. Dessutom är snapdragon lite snabbare. Dubbelt med lagring också med 256GB och snabbare lagring. Helt otrolig telefon för 2500kr från tyska Amazon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte mer än Apple och NSA.

Skrivet av cokeman 1337:

Spion telefon som Huawei?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Själv dras jag mot att köpa en nokia med bara gsm nät och mp3 spelare.

Permalänk
Medlem

Apple har jag redan sågat jämns med fotknölarna, eftersom jag inte gillar deras gränssnitt & prissättning, och attityd mot köparna. Xiaomi säljer framförallt billiga telefoner men jag tycker att det saknas något. Det där lilla extra. Min mamma har en sådan. Bra för en nybörjare. Nej, ska man titta på "valuta för pengarna" vid ett mobil-köp så blir OPPO Realme Pro för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Spion telefon som Huawei?

Du kan enkelt låsa upp boot loadern på xiaomis lurar och sen flasha in ren android likt Lineageos och sen bara installera det du vill ha. Kan även slippa googles spioneri då om så önskas.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Va faktiskt extremt nära att skaffa mig en xiaomi mobil, hade de inte vart för comviqs black friday erbjudande på galaxy 20 ultra så hade de nog utan tvekan blivit första gången på typ 10 år som jag inte kör Samsung =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De är faktiskt förväntande Xiaomi lägger sig där uppe. Köpte min Xiaomi Poco M3 och är sjukt nöjd med den, batteriet på 6000 mAh gör inte så de behövs ladda ofta nån gång i veckan beroende på vad man gör förstås. Grym prestanda enda nackdelen kanske är att just denna är bara på 4 GB RAM vilket man märker på vissa appar, men jag är ingen app-guy som ständigt måste pilla på appar o ha sig använder de viktigaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Även jag som svenska tycker att det svider att lägga 14 tusen på en iPhone pro med lite minne.

Jag tror inte mobilen är mycket billigare i andra länder så förstår att det blir jäkligt dyrt för länder som är fattigare.

Det är snarare förvånande att Apple kan ligga så högt som enbart har premiumtelefoner

Xaiomi och Samsung har båda rena budgetskräpet som de säljer liksom premium.

Permalänk
Medlem

Känner fortfarande att inte en enda telefon är i närheten av iPhone när man sammanfattar allt. Det är väl bra att Apple får ”slå uppåt” lite mer även om jag skulle säga dem redan är överlägsna.

Varför skulle xiaomi vara annorlunda än andra kinesiska företag, framförallt när dem är så framgångsrika? Nej jag tror nog det snokas och lyssnas precis lika mycket där.

Att man ska behöva vända ut och in på telefonen för att slippa Googles snokande är ju bara sjukt, om det ens hjälper.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av davvarn:

Börjar bli löjligt med att ifrågasätta så fort något är kinesiskt, visst finns säkert mycket som är skit med Kina men det är samma med USA som ska övervaka allt och alla också.
Nästan en tendens till racism inblandat.

Att nämna Kina och racism i en och samma mening, är inte det en oxymoron? Tänker man enbart med plånboken på kort sikt och struntar i allt annat kan man förstå den inställningen. Whataboutism - och du själv nämner USA. Hur det fungerar i praktiken vet iaf H&M, Ericsson och ett lokalt företag med legotillverkning väldigt mycket sydost om Xinjiang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att nämna Kina och racism i en och samma mening, är inte det en oxymoron? Tänker man enbart med plånboken på kort sikt och struntar i allt annat kan man förstå den inställningen. Whataboutism - och du själv nämner USA. Hur det fungerar i praktiken vet iaf H&M, Ericsson och ett lokalt företag med legotillverkning väldigt mycket sydost om Xinjiang.

Du får nog läsa om det där.
Nämner inte "Whataboutism" ihop med mitt egna inlägg utan kommenterar inlägget ovan.
Löjligt att så fort någon kontrar med annan fakta som är minst lika kritisk, så ska det sopas under mattan med ordet "Whataboutism ". Hade inte hänt om det var ett inlägg om NSA och deras övervakning, då hade folk fått kunna dra paralleller med Kina utan någon påbackning. Men så fort det är åt andra sidan, då jäklar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Gelantious:

Du kan enkelt låsa upp boot loadern på xiaomis lurar och sen flasha in ren android likt Lineageos och sen bara installera det du vill ha. Kan även slippa googles spioneri då om så önskas.

Fast du blir inte av med firmwaren som ligger i bakgrunden och skickar data med jämna mellanrum.

Det, och faktumet att moderna telefoner är gigantiska och kräver tvåhandsfattning, är anledningen att jag köpt en Pixel 4a efter att ha ägt många Xiaomi. Behöver jag välja mellan pest och kolera skickar jag hellre min data till USA än Kina.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kan ju inte påstå att min brors Xiaomi 9T känns så mycket bättre än min samsung, är det en bra telefon? javisst.

är Samung skräp i jämförelse? tvärt om, iaf mot min S21.

för telefoner som kostat ca 4000 kronor så tycker jag att dom är som man kan förvänta sig av telefoner i den prisklassen rent kvalitetsmessigt

Ja, man får hoppas att en telefon för 8000 är bättre än en för 1200.

Förvånad att detta inte hänt tidigare med tanke på hur mycket mer telefon man får för pengarna jämfört med Apple och Samsung etc. De flesta använder ju inte sin telefon till speciellt krävande saker.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tänk på alla små issues med Xioami , buggar etc. med det sagt så är det bra hårdvara för en liten peng.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Ljusskygg

Xiaomi är rätt bra förutom deras hemska MIUI, ett helvete för app developers

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Xiaomi är rätt bra förutom deras hemska MIUI, ett helvete för app developers

Ja synd att de slutade med Android ONE telefoner.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bra icke låst hårdvara till bra pris. Hur den förinstallerade mjukvaran ser ut är av mindre betydelse.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de kopierar ios rakt av så håller jag med helt i den bemärkelsen 😂. Dock erbjuder de extremt mycket för pengarna.

Skrivet av Soitora:

Xiaomi är rätt bra förutom deras hemska MIUI, ett helvete för app developers

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Spion telefon som Huawei?

Nu när de gått om Apple så är det kanske dags för USA att klassa dem som ett säkerhetshot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galax9:

Nu när de gått om Apple så är det kanske dags för USA att klassa dem som ett säkerhetshot.

Som ett brev på posten, mucka inte med Apple

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Xiaomi är rätt bra förutom deras hemska MIUI, ett helvete för app developers

jaså är det så illa, varför då ? nu är du bara elak.