Veckans fråga: Vad är viktigt när du väljer en skärm för arbete?

Permalänk
Musikälskare

Minst 3 stycken samt minst 1440p, 60Hz är helt ok

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skärmyta är den absolut viktigaste punkten för min del, samt inte krökt sabbar mitt arbete. så flera skärmar är ett måste. Fanns dock inte som val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

16:10 som bildförhållande.
DP anslutning där man kan ställa in så skärmen alltid skickar signal, även när den är avstängd. Annars tror datorn att man kopplat bort den och så ändras alla fönster mm runt. Speciellt ett problem när man kör flera skärmar.
HP har denna funktionen, Dell saknar det. Har inte testat andra utan hållt mig till HP just av denna anledningen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kryssade i mina val och råkade sedan trycka avstå
🤓

Nåja för jobb så är upplösning, storlek, aspect ratio, anslutningar(speciellt USB c med laddning och dylikt) och stödet viktigt(fast numera kör jag monitorarm, så vesa är mycket viktigt)

Även två skärmar eller ultrawide är ett krav för min del. Föredrar ultrawide då det blir mer cleant och mindre krångel.

Händer mig på var och varannan swec undersökning.

Måste vara placeringen av knappen eller nåt som inte matchar vad man är van vid i UI väg i övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och jobbar /ritar i MagiCad (plugin till AutoCad) och att ha tillgång till en hyfsat hög upplösning är bekvämt och gör mitt arbete lättare.
Sitter hemma och jobbar med en 3440*1440 skärm och det är himlen jämfört med den gamla eländiga 27" 1080p som står på jobbet.
Jag behöver inte hög frekvens men ett bra antireflexfilter är trevligt.
En helt platt skärm vore kul att testa med CAD för att slippa den lilla kurvaturen som letar sig in i alla mina horisontella och parallella linjer som jag ritar.

Permalänk
Medlem

Sitter med en philips 5120x1440 49” 70Hz. Perfekt för arbete dagtid och spel kvällstid eftersom anslutna USBenheter skickas till vald videoingång. Kör usb c till jobbets macbook pro och den får allt via den anslutningen till skärmen - ink trådat nät.
Kan verkligen rekommendera en skärm med inbyggd usb hub med nätverksanslutning

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

16:10 bildförhållande, tråkigt är att antalet 16:10 alternativ krymper för varje år.

Och helst Adobe RGB profil.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk

Upplösning, 4-6 rutor minst på en skärm och alla har massa viktiga saker som ska vara uppe. Nu har jag dock aldrig behövt köpa egna jobb skärmar. Annars mer skärmar är bättre, har nog aldrig fått för mycket skärmar eller datorer.

Permalänk
Medlem

Det jag saknade som alternativ var USB-C displayport med laddning, så man kan koppla in jobblaptopen med en enda sladd, dvs skärmen får agera dockningsstation.
Den ska även stödja daisy chaining, så man kan koppla in ytterligare en skärm via den första skärmen.

Permalänk
Medlem

Precis som CPU går att köpa billigare utan box kylare borde skärmar levereras utan billig skräp fot. Detta särskilt på professionella skärmar och således är egenskaperna att Justerbar höjd, vinkla, rotera de som är absolut oviktiga. Använde den medföljande foten i 2 veckor till min Dell UltraSharp 2405FPW Sedan 2005 har jag alltid använt Ergotron armar istället för original fötterna.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Samma aspectratio ovh upplösning som övriga skärmar är viktigt. Gärna små kanter på skärmarna så de inte tar upp onödig yta.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare så har jag ingen möjlighet att välja något själv. Jobbar som beräkningsingenjör.

Jag hade däremot önskat mig två 32" skärmar (2560x1440) med bra betraktningsvinklar, "god" färgåtergivning (vet inte ens om det finns så sunkiga paneler längre som det gjorde för typ 10 år sedan, möjligtvis i HP:s zbook laptops...) och en gedigen skärmfot med bra justeringsmöjligheter.

För att göra det någorlunda realistiskt så måste de vara billiga också, definitivt under 4000 inkl. moms per skärm, helst under 3000..

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt rätt nöjd med min HP Elitedisplay S340c trots 60Hz. Men då arbetar jag mest i SAP och Excel, så kraven på responstid och färgåtergivning är låg. Men den har väldigt bra betraktiningsvinkel och jag blir aldrig ansträngd när jag arbetar vid den. Jag skulle aldrig köpa den privat dock. Löjligt dyr för prestandan.

Skrivet av FL3JM:

Det jag saknade som alternativ var USB-C displayport med laddning, så man kan koppla in jobblaptopen med en enda sladd, dvs skärmen får agera dockningsstation.
Den ska även stödja daisy chaining, så man kan koppla in ytterligare en skärm via den första skärmen.

Varför bara inte använda en dockningsstation istället? Man behöver ju dessa extra anslutningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Vill ha absolut minst 75hz, men helst 90+. Inte för att det ökar produktivetet men att det ökar min komfort.
4k vore fint på en 24tum och högre.
Acceptabel färgåtergivning, men måste inte vara 10000%
Bra Pixel garanti är bra också

Resterande spelar inte så stor roll för en arbetsskärm.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Bra, stor och högupplöst bild...
Det hade varit lättare att välja vad man inte prioriterar på en skärm.
En del saker går ju också att enkelt påverka utanför skärmen typ monteringen för många har ju separata armar/stativ för det.
Jag saknade däremot att kunna ange att man vill ha en usbhub, åtminstone anständigt ljud och kanske en webbkamera/mikrofon och en fjärrkontroll eller möjlighet att styra alla "menyfunktioner" från datorn, varför man inte standardmässigt använder tex CEC på monitorer utan fortfarande envisas med hopplöst usla reglage är en gåta för mig. Jag har en monitor med en vanlig fjärr och den är så otroligt mycket enklare att hantera än andra där man ska trycka på knappar på skärmens baksida eller underligt placerade "osynliga" touchreglage.
Vet faktisk inte om jag ens skulle välja en monitor idag vid nyköp för tvarna har ofta så mycket bättre funktionalitet och bra bild utan att de kostar mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara det är 16:10 aspect ratio, 30+ tum samt minimum 1600p upplösning så är jag nöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Lego Master

Mitt use case för en jobbskärm just nu är 100% hemarbete. Vilket betyder att den måste kunna dubbla som spelskärm också, eftersom jag sitter på samma ställe med samma tillbehör (tgb, mus, skärm, webcam...) för båda rollerna.

Alltså är det kritiskt att den har dubbla ingångar av senaste snitt för att kunna garantera att båda datorerna kan hantera både rätt upplösning och uppdateringsfrekvens. Snabb auto input select är också bra att ha. Min nuvarande Acer är smärtsamt långsam på den fronten (cyklar genom alla inputs istället för att känna av vad som är aktivt i bakgrunden).

Men det betyder också att det behöver vara minst 1440p (helst ultrawide då, eller 4k) samt minst 100hz på panelen. IPS är trevligt, men QLED funkar ju också. Minimum 34".

Ergonomin fixar jag med separat gasarm, så enda kravet där är VESA-fäste. Smala bezels.

INGA JÄVLA HÖGTALARE. Använd platsen till annat, eller gör hela kittet smalare. Det finns inget värre när Windows hux flux kommer på att "fan, du har ju en skärm inkopplad! med högtalare! ALL IN BITCHES!" och ljudet hamnar på helt fel ställe.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha en skärm där själva bildpanelen satt längre bak i förhållande till stativet. På min nuvarande skärm sitter själva bildpanelen ca 15-20 cm framför skrivbordets bakre kant trots att skärmens stativ står ända intill denna kant. Jag skulle föredra att ha bildpanelen lite längre ifrån mig.

Jag jobbar också nästan 100% hemifrån just nu och vill gärna ha en skärm som fungerar både för jobb och fritid. Jag vill gärna kunna ha både privat och arbetsdator ikopplade samtidigt, så det ställer vissa krav på anslutningsmöjligheterna. Jag är dessutom konsult, så ibland kan man ha flera jobbdatorer samtidigt. Jag skulle inte köpa en skärm idag om den inte hade minst en hdmi, en displayport och en usb-c (med laddning).

Det vore också bra om det fanns några skärmmodeller med bra högtalare. Det känns som om många har halvtaskiga högtalare och då tycker jag det är bättre att skippa dem helt (fast 3,5mm-utgång uppskattar jag fortfarande). Det kan vara en funktion man bara inkluderar på vissa modeller då det är helt meningslöst för en del användare, men är det tillräckligt bra ljud skulle jag kunna tänka mig att rationalisera bort mina datorhögtalare.