EU föreslår ökad spårbarhet av kryptotillgångar

Permalänk
Melding Plague

EU föreslår ökad spårbarhet av kryptotillgångar

I ett nytt lagstiftningspaket ingår lagförslag som ökar spårbarheten av transaktioner och förbjuder anonyma plånböcker för kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skatteflykt är det brott som kommer fälla kryptovalutor. Drop, vapen och människohandel etc är inte lika prioriterat.

Nå vi ser gång på gång hur kryptovalutor förenklar utpressning, svårt att glömma coops betalningssystem.
Man kan prata om öka säkerheten genom si och så, men kraftigt försvåra anonyma kryptovalulutor skulle jag gissa är det största skyddet.

Liksom kräver utpressare kanske 50 miljoner, så skulle de kanske för detta kunna investera 1 miljon i att försöka knäcka ett system och leta hål. Detta ska jämföras med ett system som mer utsätts från attacker av folk som lite i fritiden testar saker.

Illegala kryptovalutor lär skapas. Det är dock mer riskfyllt att skicka över stora pengar till desss och hoppas på att de kriminiella som tillhandahåller dessa är några laglydiga personer som ej tar ens pengar.

Min bild av datorutvecklingen. Innan internetstid fanns det virus och större system utsattes för attacker. Det handlade nästan uteslutande om att någon person gillade att sprida dessa, någon med sjuk humor gillade folk fick virus på sina datorer. Efter internet, började folk skryta, att ta ner en websida och lägga ett meddelande där tyckte vissa var roligt.

Idag, så upplever jag att i princip allt webkriminellt handlar om pengar och utpressning. De virus som sprids, ja inte många som enbart gör detta för att spridas. Utan målet är komma åt pengar på ett eller annat sätt. När det för 20år sedan var tvärt emot och virustillverkarna ej ens funderade på hur de skulle kunna få en enda krona tillbaka.

Permalänk
Medlem

Bra bra. Är man inte kriminell så borde det som företag inte vara några som helst konstigheter att redogörs för sina transaktioner. Alla nyheter som går i riktningen att Krypto blir mindre anonymt och då mindre attraktivt är bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enbart positivt. Dock lär det ju som artikeln säger ta flera år innan det införs.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter rätt vettigt att inte ska finnas valutor som inte är 100% spårbara på nätet. Tycker det är rätt konstigt att det inte redan finns lagar för detta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Fast hur ska dom lyckas med detta?... Låter som en sak som är väldigt enkel att spotta ur sig, men otroligt svår att implementera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lägg er inte i. Hela poängen med crypto är att ha ett system som staten inte kan röra.

Hade varit kul att se dem applicera samma tänk på deras nuvarande kära betalsystem.
Skapa en jävla EU-coin då som ni kontrollerar som gestapo så ska vi få se vad den får för värde.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk

Undrar om ryska oligarker kommer kunna använda crypto anonymt framöver, eller måste dom hålla sig till Swedbank private banking då?

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

"No, the European Union Is Not ‘Banning Anonymous Crypto Wallets’"
https://www.coindesk.com/no-the-european-union-is-not-banning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Fast hur ska dom lyckas med detta?... Låter som en sak som är väldigt enkel att spotta ur sig, men otroligt svår att implementera.

Alla typer av förslag "spottas" ut till att börja med. Därefter börjar man titta på om det är tekniskt möjligt.

Finns nog många sätt man kan utföra detta på. T ex att ingen finansinstitut/bank (i EU) får föra över/ ta emot till en kryptobank som inte redovisar transaktionerna, avsändarna eller mottagarna enligt EUs regler.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte alls hur detta är tänkt att fungera, utan låter mer som ett förlegat sätt att tänka av gamla rävar som inte förstår tekniken. Lite som att försöka förbjuda kryptering eller stänga ner olika darknets helt. Hela kärnan i många kryptovalutor är ju just decentralisering, kolla bara hur Ethereum är uppbyggt... jag tror inte detta kommer ändra eller leda till mycket, om de inte stänger ner alla ställen som handlar/växlar med valutor...

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Fast hur ska dom lyckas med detta?... Låter som en sak som är väldigt enkel att spotta ur sig, men otroligt svår att implementera.

Frågan är om det egenligen är så svårt? Om anonyma kryptovalutor blir illegala så kommer all legal användning av de illegala valutorna försvinna. De som använder desss valutor ändå, så måste blir det mycket hemlighetsmakeri och gjort för att pengar ska komma bort. Se vad som hände med OneCoin och andra valutor där alla pengar bara försvann. Detta trots att kända personer öppet drev verksamheten.

Om de anonyna kryptovalutorna blir illegala. Så kan kriminella använda dem som ett slags skuldbrev mellan varandra. Men det blir väldigt svårt att använda den legalt.
Liksom har man kryptovalutor till ett värde för flera miljoner så vad ska man göra med dessa? Visst köpa illegala saker, tjänster. Men glöm bilar, hus, kläder, mat, resor etc.
Och kryptovalutorna blir otroligt mindre intressanta.

Permalänk
Medlem

Ren naturlig gång på hur ekonomin fungerar i världen, Skatt är ordet. Utan det stannar världen rätt snabbt...

Men sen till spårbarhet så har ju redan interpol etc lyckats spåra i diverse cryptovalutor för att komma åt stora kriminella tillgångar, se bara vad som hänt i England tex.

Att folk är så naiva o tror att detta inte skulle ske är för mig ett stort mysterium.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Inaktiv

Folket vill ge bort ytterligare en del av sin frihet. Kan vi bli den generation som inte kan köpa något anonymt. Rent-mjöl-i-påse-teorin har testats och har man felaktiga åsikter eller fel förekomst kan staten besluta att du är ohederlig och fryser dina transaktioner. Just därför måste det finnas betalsystem som staten inte kan kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skatteflykt är det brott som kommer fälla kryptovalutor. Drop, vapen och människohandel etc är inte lika prioriterat.

Japrecis som nationella valutor kraschade när bankerna införde KYC för att uppfylla kraven i penningtvättslagen - svenska kronan som bevisligen används mer av kriminella än Bitcoin fullständigt kraschade i värde.

Bitcoins värde ligger i normal användning som hedge mot inflation, som modern effektiv plattform för familjer att skicka pengar hem, för handlare som inte vill betala 1-2% i kortavgifter och behöva krångliga kassasystem.

Alla transaktioner i Bitcoin är publika. Din dagskassa är mycket lättare att hålla koll på för alla brottsbekämpande instanser och Skatteverket.

Det här är bara en normalisering av Bitcoin och kommer på sikt vara en grundsten i värdering som är långt högre än dagens.

Nationella valutor med växelkurser som åker berg-och-dalbana är dinosaurien i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Folket vill ge bort ytterligare en del av sin frihet. Kan vi bli den generation som inte kan köpa något anonymt. Rent-mjöl-i-påse-teorin har testats och har man felaktiga åsikter eller fel förekomst kan staten besluta att du är ohederlig och fryser dina transaktioner. Just därför måste det finnas betalsystem som staten inte kan kontrollera.

Monero, Zcash m.fl. Svårt att växla men i den kriminella världen hittar de lösningar förr eller senare är min gissning. Det har de alltid gjort.

För oppositionella i "diktaturliknande" länder är det svårare om de inte helt vill gå under jorden. Ingen växlingssajt kommer vilja ta i deras kryptovalutor. Det är inte sämre än nu egentligen, där Swedbank stänger bankkonton för "icke-sosse-media" exempelvis. Lösningen där är väl snarare att folket slutar ge makt till de som vill censurera hela samhället? Tror inte att kryptovalutor kan lösa det problemet?

En skillnad är att det är omöjligt att censurera bitcoin-transaktioner. Som oppositionell kan du alltid få betalt. Även om du inte kan växla till kronor kan du ta dina bitcoin med dig till annat land och spendera dem där som kontanter. Som i El Salvador. Ingen växling behövs.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Folket vill ge bort ytterligare en del av sin frihet. Kan vi bli den generation som inte kan köpa något anonymt. Rent-mjöl-i-påse-teorin har testats och har man felaktiga åsikter eller fel förekomst kan staten besluta att du är ohederlig och fryser dina transaktioner. Just därför måste det finnas betalsystem som staten inte kan kontrollera.

De anonyma kryptovalatorna används ej i praktiken av vanligt folk. Så jag ser egentligen ingen skillnad. Dock håller jag med om att övervakning på vissa ställen har spårat ur för de ej kriminella. Där myndigheterna kan veta i princip var man är vad man äter hela tiden.
Går jag ut och köper en hamburgare så ser staten genom google timeline hela min vandring dit. (Gillar tjänsten privat), de ser på mitt betalkort ihop med macdonalds system, vilken burgare jag köpte. (Valde jag en extra ostskiva eller ej?)
Och skitmånga tycker det är helt ok om jag skulle bli tvungen att visa upp mina byxfickor på macdonalds ifall jag har stoppat på mig en stol, bord eller något annat stjälbart de har. Jag råkade nyligen ut för något liknande i en butik med bara stora saker och det folk ansåg var har man ej något att dölja så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser inte alls hur detta är tänkt att fungera, utan låter mer som ett förlegat sätt att tänka av gamla rävar som inte förstår tekniken. Lite som att försöka förbjuda kryptering eller stänga ner olika darknets helt. Hela kärnan i många kryptovalutor är ju just decentralisering, kolla bara hur Ethereum är uppbyggt... jag tror inte detta kommer ändra eller leda till mycket, om de inte stänger ner alla ställen som handlar/växlar med valutor...

Decentraliserat är det ju bara tills du måste växla till nationell valuta. Då måste du in på central växlingssajt. Förr eller senare behöver du kronor i Sverige. De kan mycket väl sätta press på alla växlingssajter i hela världen, de lär lyckas. Bankerna har redan börjat blockera inkommande transaktioner från växlingssajter. Det är början på ett decennie-långt krig mellan klassiska banker och kryptovalutor som innefattar alla aspekter av national-staten, alla ekonomiska system inklusive statens möjlighet att trycka pengar för att skuggbeskatta folket. Omöjligt att säga hur det slutar.

En möjlighet är att de misslyckas med kontrollen och att skattebasen sjunker så till den grad att välfärdsapparaten kollapsaroch övergår i total marknadsekonomisk modell där du betalar för det du vill ha. Har du inga pengar får du förlita dig på donationer?

Jag tror att de kommer att lyckas med att införa denna reglering och göra bitcoin globalt spårbart till individ. Vilket inte är en total förlust - de kan fortfarande inte trycka bitcoin när de känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Folket vill ge bort ytterligare en del av sin frihet. Kan vi bli den generation som inte kan köpa något anonymt. Rent-mjöl-i-påse-teorin har testats och har man felaktiga åsikter eller fel förekomst kan staten besluta att du är ohederlig och fryser dina transaktioner. Just därför måste det finnas betalsystem som staten inte kan kontrollera.

Ja du påvisar en viktig anledning till att införa detta, för det finns ju skäl till att stater fryser tillgångar.

Permalänk
Medlem

De liberala politikerna är livrädda för att tappa greppet om folket som göder dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Folket vill ge bort ytterligare en del av sin frihet. Kan vi bli den generation som inte kan köpa något anonymt. Rent-mjöl-i-påse-teorin har testats och har man felaktiga åsikter eller fel förekomst kan staten besluta att du är ohederlig och fryser dina transaktioner. Just därför måste det finnas betalsystem som staten inte kan kontrollera.

Vilka belägg har du för ditt påstående?

Så fort en lag skall införas behöver det inte per automatik betyda att din "frihet" äventyras (såvida du inte är kriminell men då har du inte mina sympatier).
Vad jag kan se efter att snabbt ha läst igenom de fyra förlagen är att man i princip vill harmonisera, utöka och förstärka existerade lagstiftning mot penningtvätt (ML) och finansiering av terroristverksamhet (TF) att även omfatta virtuell valuta fullt ut. De transaktioner som kan "frysas" är väl konton där virtuell valuta omvandlas fasta medel? Något om åsiktsregistrering kan jag inte finna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Lycka till

Permalänk
Medlem

Hur skulle de praktiskt kunna stoppa en från att ladda ner ett program?
Och detta känns som boken 1984. "Har du inget att dölja vad har du emot att vi övervakar dig?"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bra bra. Är man inte kriminell så borde det som företag inte vara några som helst konstigheter att redogörs för sina transaktioner. Alla nyheter som går i riktningen att Krypto blir mindre anonymt och då mindre attraktivt för skumrask är bra.

Japp. Mycket bra är det.

Försvinner den illegala verksamheten som nyttjar kryptovalutor så blir dessa "rumsrena" och därmed intressantare för stater och företag att nyttja. Det i sin tur kommer förmodligen att dra upp värdet på dessa och då skapas incitament att bryta mer av dessa.

Mer mining åt alla ropen skalla

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hur skulle de praktiskt kunna stoppa en från att ladda ner ett program?
Och detta känns som boken 1984. "Har du inget att dölja vad har du emot att vi övervakar dig?"

Inte vad lagen handlar om. Spårbarhet är inte detsamma som övervakning - i realtid. Utan ett verktyg att vid misstanke om penningtvätt eller finansiering av terroristverksamhet möjlighet att spåra händelser. Forensisk utredning sker vid alla brott.
Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Rensa upp i träsket behövs, företag och banker och även stater är eller har varit intresserade av såväl cryptovalutor såväl som Blockchain. Det görs hela tiden försök att koppla detta till brottslighet.

Men samtidigt, vad annat av värde är förskonat från kriminella? Kontanter? Guld?

Naivt att tro att detta skulle vara något genuint bra, crypto är ett lätt mål då folk matats med hur dåligt det skulle vara. Vad går man efter sedan, privatsparare?

Permalänk
Inaktiv

Har precis varit i kontakt med "min" svenska bank som bestämt sig för att totalt blockera alla mina tillgångar från mig.

Anledningen? Jo eftersom jag varit utomlands en hel del och just nu befinner mig utomlands så bestämde sig skatteverket plötsligt för att bokstavligen talat kasta ut mig ur landet. Jag har visserligen ingen adress utomlands utan bor tekniskt sett fortfarande kvar i Sverige men det spelade visst ingen roll utan de skrev om mig som utlandsboende.

Efter det så krävde banken plötsligt en ny adress vilket jag såklart inte har eftersom min bostad fortfarande är den samma gamla i Sverige. Detta vill de att jag ska styrka med att skicka in en elräkning eller liknande i mitt namn med min adress på. Dock är bostaden ej i mitt namn och jag befinner mig just nu på andra sidan jorden och kommer nog inte kunna åka hem på en god stund.

Så då bestämde sig banken för att trycka på "shut down" knappen och låsa mitt konto tills vidare. Tillgångar i den lägre miljonklassen är låsta och helt otillgängliga för mig just nu utan att jag gjort någonting alls vare sig illegalt eller ens fuffens!

"Har man inget att dölja har man inget att oroa sig för" ... jo tjena!!

Det ENDA kontanta medlena jag har just nu är min Ethereum krypto wallet och ett utländskt bankkonto med lite småpengar på.

Det är tyvärr inget skämt. Hoppas banken kommer på bättre ideer snart.
Tar tacksamt emot tips om hur jag löser situationen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser inte alls hur detta är tänkt att fungera, utan låter mer som ett förlegat sätt att tänka av gamla rävar som inte förstår tekniken. Lite som att försöka förbjuda kryptering eller stänga ner olika darknets helt. Hela kärnan i många kryptovalutor är ju just decentralisering, kolla bara hur Ethereum är uppbyggt... jag tror inte detta kommer ändra eller leda till mycket, om de inte stänger ner alla ställen som handlar/växlar med valutor...

Låter mer som att det är du som inte förstår dynamiken i ett samhälle eller vad en valuta innebär. Det tekniska är ju vara något sekundärt.

Hela kärnan inom valuta är förtroende. Utan förtroende, som backas upp av stater och stora företag, så fungerar inte en valuta. Det här förslaget är ett bra sätt att öka detta förtroende för valutan och jag spår en stor uppgång när det här implementeras.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Många av de största skurkarna som Google och Facebook ser ju till att skatta i länder med extremt låg skatt (via tveksamma avtal med landet?). Det räcker väl med att en handfull av världens länder godkänner kryptotransaktioner för att detta förslag ska bli ett slag i luften. Det är förbjudet att tvätta kontanta pengar. Gissa om det har stoppat kriminella…

Tror en bättre lösning är att EU backar upp några krypto som

1. Är energieffektiva (pos?)
2. Rimligt spårbara

Det skulle tveklöst öka andelen av dessa valutor på bekostnad av de valutor som inte uppfyller kraven.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har precis varit i kontakt med "min" svenska bank som bestämt sig för att totalt blockera alla mina tillgångar från mig.

Anledningen? Jo eftersom jag varit utomlands en hel del och just nu befinner mig utomlands så bestämde sig skatteverket plötsligt för att bokstavligen talat kasta ut mig ur landet. Jag har visserligen ingen adress utomlands utan bor tekniskt sett fortfarande kvar i Sverige men det spelade visst ingen roll utan de skrev om mig som utlandsboende.

Efter det så krävde banken plötsligt en ny adress vilket jag såklart inte har eftersom min bostad fortfarande är den samma gamla i Sverige. Detta vill de att jag ska styrka med att skicka in en elräkning eller liknande i mitt namn med min adress på. Dock är bostaden ej i mitt namn och jag befinner mig just nu på andra sidan jorden och kommer nog inte kunna åka hem på en god stund.

Så då bestämde sig banken för att trycka på "shut down" knappen och låsa mitt konto tills vidare. Tillgångar i den lägre miljonklassen är låsta och helt otillgängliga för mig just nu utan att jag gjort någonting alls vare sig illegalt eller ens fuffens!

"Har man inget att dölja har man inget att oroa sig för" ... jo tjena!!

Det ENDA kontanta medlena jag har just nu är min Ethereum krypto wallet och ett utländskt bankkonto med lite småpengar på.

Det är tyvärr inget skämt. Hoppas banken kommer på bättre ideer snart.
Tar tacksamt emot tips om hur jag löser situationen.

Mvh

Det låter som att du bott utomlands i mer än ett år utan att anmäla detta? Då kan du komma att anmälas som utflyttad automatiskt. Detta är vad jag vet i enlighet med folkbokföringslagen. Har du inte bott utomlands i ett år eller mer kanske du kan skicka in något bevis om detta till dem?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q