Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Permalänk
Melding Plague

Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Både LG och AU Optronics uppges planera bildskärmar med snabba paneler upp till 480 Hz. LG påstås även arbeta på bättre svärta för IPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äsch, min datormus har 1000 Hz

Permalänk
Medlem

Gäsp om 480Hz men mycket mer intressant om "IPS Black" som nämndes!

Permalänk
Viking

Endast till CS:GO

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå högre hz till viss del i Esport sammanhang. I övrigt vill jag bara ha OLED 4K 120hz i normal storlek. Typ 27-40"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Visst är det häftigt vad de lyckas åstadkomma, men jag har fortfarande inte ens 144fps i de flesta titlar. Nevertheless, go utveckling!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av headphoneninja:

Gäsp om 480Hz men mycket mer intressant om "IPS Black" som nämndes!

Är nog benägen att hålla med lite där. Jag har en skärm som pallar upp till 144 Hz, men jag märker ärligt talat ingen större skillnad mellan ex. 120 och 144 i en majoritet av de spel och applikationer jag använder mest. Inget jag skulle uppgradera för i nuläget åtminstone

Men en IPS-panel med bättre svärta? Ja tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

Äsch, min datormus har 1000 Hz

Starta INTE New World då med musen inkopplad vad du än annars gör!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Ännu en bit till 1000hz men nu börjar det likna något

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det mest intressanta är Mini Led i 144 HZ när det gäller IPS anser jag att man borde fokusera utvecklingen på Nano IPS och få ut det på bred front i skärmar och fokusera på att förbättra svärtan med den skärmtekniken.

Permalänk

Blir det inte mycket mer påfrestande för utrustningen? För en skillnad vi inte kommer märka?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Citat:

Paneler med 480 Hz, Mini LED i 144 Hz eller IPS Black – vilken teknik låter mest intressant i dina öron?

Är IPS-black en IPS-teknik med högre statisk kontrast så vill jag ha det kombinerat med Mini-LED. Mindre blooming och generellt bättre bild.

Permalänk
Medlem

IPS yikes

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Har en en CS:GO spelare i toppsegmentet någon fördel om han har en skärm som visar 240Hz eller 480Hz?
Kan ens ögat uppfatta förändringen och sen skicka signalen till hjärnan och vidare till mushanden att sikta och musfingret att skjuta?
Tyvärr tror jag inte det men har inte orkat googla det utan tyckte det var enklare att fråga våra allvetande sophögar här på forumet😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har inte gameat på PC på länge och då var dessutom inte toksnabba de spel jag spelade. För min del räcker 60hz gott och väl, jag kan förstå att de som spelar typ CS:Go kan vilja ha mer men vad är gränsen för vad de märker skillnad?
Dessutom ska ju datorn orka med detta.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Men ge mig 1440p I 144 Hz och oled i runt 27tummare istället!!!

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Insert how unnecessary meme.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Och en annan sitter fortfarande på en skärm med FullHD, 60Hz. Känns som jag ligger lite efter...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har en en CS:GO spelare i toppsegmentet någon fördel om han har en skärm som visar 240Hz eller 480Hz?
Kan ens ögat uppfatta förändringen och sen skicka signalen till hjärnan och vidare till mushanden att sikta och musfingret att skjuta?
Tyvärr tror jag inte det men har inte orkat googla det utan tyckte det var enklare att fråga våra allvetande sophögar här på forumet😀

Det kommer nog inte göra någon större skillnad sett till en spelares prestation. Men de flesta kommer nog uppleva bilden som något skarpare och klarare i rörelse. Vi ser ju inte grejer i "fps" utan det är hur rörelse presenteras som är grejen. Och då kommer högre uppdateringsfrekvenser att ge en bättre bild. Sen blir det såklart en fråga av avtagande avkastning när man pushar upp frekvenserna. Skillnaden i frame times mellan 60 och 144Hz är knappt 10ms per bildruta, skillnaden mellan 144Hz och 360 är ca 4ms och skillnaden mellan 360 och 480Hz är inte ens 1ms.

Frågan är om det ens är värt den extra kostnaden att köpa en skärm med 480Hz...

Permalänk
Medlem

480Hz? Så upplösningen 640x480 kommer att göra comeback?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stefflo:

Har en en CS:GO spelare i toppsegmentet någon fördel om han har en skärm som visar 240Hz eller 480Hz?

240 Hz över 144 Hz: ja, det tror jag.
480 Hz över 240 Hz: vet inte.

Citat:

Kan ens ögat uppfatta förändringen och sen skicka signalen till hjärnan och vidare till mushanden att sikta och musfingret att skjuta?
Tyvärr tror jag inte det men har inte orkat googla det utan tyckte det var enklare att fråga våra allvetande sophögar här på forumet😀

Det handlar mindre om reaktionstid™ och mer om att det man ser, samt kopplingen mellan det man gör (mus) och det man ser (skärm), ska vara så naturligt som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk en 1000 hz gaming stol på det sen !!!

Permalänk
Medlem

Ögat kan skyffla upp mot 1000fps, sen ska hjärnan hinna processa detta, average joe ligger runt 150, men detta kan tränas upp. Piloterna nedan kunde konsekvent identifiera bilder på flygplan som flashade förbi i en 220-dels sekund.

Så jag antar att vi nöjer oss runt 1000hz 😬


The USAF, in testing their pilots for visual response time, used a simple test to see if the pilots could distinguish small changes in light. In their experiment a picture of an aircraft was flashed on a screen in a dark room at 1/220th of a second. Pilots were consistently able to "see" the afterimage as well as identify the aircraft. This simple and specific situation not only proves the ability to percieve 1 image within 1/220 of a second, but the ability to interpret higher FPS.”

Morris. A. & Hamilton. P.V. (1986). Visual Acuity and Reaction Time in Navy Fighter Pilots. United States Airforce: Department of the Navy Aerospace med Research Laboratory.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan förstå högre hz till viss del i Esport sammanhang. I övrigt vill jag bara ha OLED 4K 120hz i normal storlek. Typ 27-40"

Du glömde till ett humant pris
Annars är jag med på din lista till punkt och pricka!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NcLr:

Och en annan sitter fortfarande på en skärm med FullHD, 60Hz. Känns som jag ligger lite efter...

Ja, det har hänt mycket sedan du skaffade din skärm. Gissar att den har en TN-panel också? Om du använder datorn mycket, överväg att uppgradera till en schysst IPS med 4K @ 120 Hz eller 1440p @ 165 Hz. Det gör gigantisk skillnad för helhetsupplevelsen oavsett vad du gör vid datorn.

autocorrect
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det har hänt mycket sedan du skaffade din skärm. Gissar att din arm har en TN-panel också? Om du använder datorn mycket, överväg att uppgradera till en schysst IPS med 4K @ 120 Hz eller 1440p @ 165 Hz. Det gör gigantisk skillnad för helhetsupplevelsen oavsett vad du gör vid datorn.

Beroende på vad hen kör för hårdvara kanske en IPS 144hz på 1080P vore rimligt också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beroende på vad hen kör för hårdvara kanske en IPS 144hz på 1080P vore rimligt också.

Det är dock möjligt att ställa ner en 4K skärm till och köra 1080 bättre och köpa en 4K och sen ställa ner det till HD för att då kan man enkelt mjukvarumässigt höja upplösningen vid köp av bättre hårdvara om man har pengarna till och framtidssäkra tänker jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Det kommer nog inte göra någon större skillnad sett till en spelares prestation. Men de flesta kommer nog uppleva bilden som något skarpare och klarare i rörelse. Vi ser ju inte grejer i "fps" utan det är hur rörelse presenteras som är grejen. Och då kommer högre uppdateringsfrekvenser att ge en bättre bild. Sen blir det såklart en fråga av avtagande avkastning när man pushar upp frekvenserna. Skillnaden i frame times mellan 60 och 144Hz är knappt 10ms per bildruta, skillnaden mellan 144Hz och 360 är ca 4ms och skillnaden mellan 360 och 480Hz är inte ens 1ms.

Frågan är om det ens är värt den extra kostnaden att köpa en skärm med 480Hz...

Skrivet av Alling:

240 Hz över 144 Hz: ja, det tror jag.
480 Hz över 240 Hz: vet inte.

Det handlar mindre om reaktionstid™ och mer om att det man ser, samt kopplingen mellan det man gör (mus) och det man ser (skärm), ska vara så naturligt som möjligt.

Enligt Wiki så kan ögat upptäcka skillnader i 200Hz så frågan är vad vi ska få för fördelar i dubbla hastigheten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bildhastighet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har en en CS:GO spelare i toppsegmentet någon fördel om han har en skärm som visar 240Hz eller 480Hz?
Kan ens ögat uppfatta förändringen och sen skicka signalen till hjärnan och vidare till mushanden att sikta och musfingret att skjuta?
Tyvärr tror jag inte det men har inte orkat googla det utan tyckte det var enklare att fråga våra allvetande sophögar här på forumet😀

Mer hz och bättre responstid kommer kännas och framförallt se bättre ut fram till UFO testet ser likadant ut i rörelse som på stillbild. Skulle tro att det är runt 500hz med riktig 0.5ms responstid och inte det "fejk" 1ms ips har nu.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Ögat kan skyffla upp mot 1000fps, sen ska hjärnan hinna processa detta, average joe ligger runt 150, men detta kan tränas upp. Piloterna nedan kunde konsekvent identifiera bilder på flygplan som flashade förbi i en 220-dels sekund.

Ögat "skyfflar" inga fps, det är en analog konstruktion.

Citat:

This simple and specific situation not only proves the ability to percieve 1 image within 1/220 of a second, but the ability to interpret higher FPS.

Den första satsen bevisar ju inte den sista satsen, det är ju en helt befängd slutsats. Det är en sak att se ett objekt som blinkar till och en annan att uppfatta FPS. Som tidigare forskning bevisat påverkar omständigheterna hur korta tidsförlopp man uppfattar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607