Ansluta frånluftsvärmepump till internet

Permalänk
Medlem

Ansluta frånluftsvärmepump till internet

Hej,

Jag har en NIBE frånluftsvärmepump som kan anslutas till internet och Tibber för fjärrstyrning. Tyvärr kräver pumpen ethernet anslutning vilket jag inte har i tvättstugan och funderar på hur man kan lösa detta på bästa sätt.

Har en Comhem router på andra sidan väggen men är lite rädd för att borra ett hål och dra kabel då det är mycket vattenledningar som går där.

Läste att man kan köpa en repeater som har ethernet uttag men det verkar finnas en uppsjö av modeller att välja mellan.

Min plan var att fixa ett mesh nät med t ex Netgear Orbi för att förbättra Wi-Fi signalen på övre våningen och funderade då om man kanske skulle placera en av noderna i tvättstugan, skulle det funka eller är det overkill för det ändamålet med tanke på hur dyra dom är (signalen i rummet är det annars inget fel på).

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Har du ett eluttag så kanske du kan köra på homeplugs eller nåt? Det har vi från övervåningen ner till en dator, och det fungerar bra.
Kanske blir lite klumpigt bara för att få internet till en värmepump, men men.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av vägg är det.. gips, trä, betong?
Jag införskaffade en VAP11G dongle för att fulbrygga den övervakningskamera som skall sättas upp i farsans garage med deras trådlösa nät i lägenheten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater är aldrig en bra lösning så undvik dem, du bör använda en accesspunkt konfad till klientläge så du kan skapa en trådlös brygga eller nått meshsystem för de ger minst påverkan på dina övriga wifiklienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vilken typ av vägg är det.. gips, trä, betong?
Jag införskaffade en VAP11G dongle för att fulbrygga den övervakningskamera som skall sättas upp i farsans garage med deras trådlösa nät i lägenheten.

https://img.joomcdn.net/2c0a58f4438a4e07bdd9a59fcde5afd3bbf78da1_original.jpeg

Tack för tipset, det är en gipsvägg.
Säkert inga problem å borra genom väggen men vågar inte chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du ett eluttag så kanske du kan köra på homeplugs eller nåt? Det har vi från övervåningen ner till en dator, och det fungerar bra.
Kanske blir lite klumpigt bara för att få internet till en värmepump, men men.

Tack! Är det typ en sån här?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/powerlin...

Permalänk
Medlem

Finns donglar ethernet till wifi att köpa som listats ovan.

Jag köpte en men tänkte en gång till men valde att sätta på foliehatten, har svårt att se att värmesystem utvecklarna har nått säkerhetstänk alls och fanns knappt nån dokumentation(NIBE). Kanske bättre nu än för 4:a år sen men tveksamt.