Använda bra router som repeater till ett litet 4g-modem?

Permalänk

Använda bra router som repeater till ett litet 4g-modem?

Undrar hur jag ska göra och ni kanske är lite kunnigare än mig! Vi bor nära en 4g-mast, men långt från telefonstationer/fiber och liknande så valet av bredband var självklart.

Vi har haft en liten portabel 4g-router liggandes i några år som fungerar bra, modell ZTE MF910

Den har bra mottagning från masten men inte så bra räckvidd inom huset med sitt wifi. Däremot köpte jag för länge sedan en hyfsat bra router, Asus RT-N56U som legat och skräpat de senaste 5 åren. Kan man på nåt sätt låta trafiken från 4g-routern gå till min Asus router? Borde dessa routrar stödja detta? Nån guide för hur man gör sånt och vad kopplingen kallas?

Den lilla 4g-routern har anslutningar för två antenner, men jag antar att dessa är för att få en bättre signal mot 4g-nätet och inte påverkar wifi-delen, eller har jag fel? Annars skulle det också vara ett alternativ förstås.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får se i manualen om din router stödjer 4G-USB.
Repeater bör undvikas i all form

Två antenner på 4G-routern är med säkerhet för signalstyrkan för 4G.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du får se i manualen om din router stödjer 4G-USB.
Repeater bör undvikas i all form

Två antenner på 4G-routern är med säkerhet för signalstyrkan för 4G.

Ingen repeater helt enkelt

Hur skulle 4g-usb fungera? En adapter med 4g-antenn och hållare för simkort som pluggas in i en usb-port på routern helt enkelt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rebornguldfisk:

Ingen repeater helt enkelt

Hur skulle 4g-usb fungera? En adapter med 4g-antenn och hållare för simkort som pluggas in i en usb-port på routern helt enkelt?

Ja, att du ansluter 4G-modemet till Asus-routern med USB-kabel. Det finns en liten chans att det funkar. Asus'en har säkert stöd för det men frågan är om 4G-routern har det.

Den här bilden skvallrar om att du kan det: https://shop.connect.se/zte-mf910-wifi-router-telia/cat-p/c/p... / https://www.lohelectronics.se/mega_blog/blog/view/zte-mf910-b... men det kan också vara för nåt annat.

Permalänk
Inaktiv

Om du har fått med en nätverksanslutning som på den bild @tcntad länkade till ovan går det kanske att koppla in ZTE-routern till Asus-routerns WAN-port?
Antennkontakterna på ZTE-routern är avsedda för att ansluta externa 4G-antenner om mottagningen är dålig.

Du kan ansluta vanliga 4G-stickor till de flesta nyare Asus-modem, till och med till dem som kostar under 300 kronor.
Men din Asus-router är över 10 år gammal och jag hittar ingen info som säger att det ska funka.

Frågan är dessutom om det går att ansluta din ZTE-router till ett Asus-modem? Vissa liknande 4G-routrar (t.ex. min egen variant från Huawei) kan anslutas via USB-kabeln direkt till datorn och kommunicera den vägen, men jag vet inte om det funkar att ansluta den på samma sätt till din Asus-router.

Om du lyckas få det att funka bör du nog stänga av ZTE-routerns Wi-Fi för att inte behöva krångla med dubbla Wi-Fi-nät.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig och sätt routern i repeaterläge bara, det är nog bästa möjligheten du har för den typen av 4G-modem.
På min Asus-router går det att göra under Administration->Driftsläge

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med @Ziron – använd din gamla router som repeater så länge medan du söker efter en modernare lösning.
Det kan kanske vara värt att vänta till dess att 5G har rullats ut hos er och fixa en lösning som funkar bra då?

En annan lösning är att köpa en nyare Asus-router och använda en (inte alltför gammal) Android-telefon som modem.
Jag har skrivit om det i några andra trådar här på Swec.

Permalänk

Tack för alla goda råd. Jag testade att koppla in mitt 4g-modem in i usb-porten på min asus router och voila, nu fungerar allt utan några inställningar alls. I och för sig är mottagningen ganska kass. Hade 15mbit idag när det var fint väder vilket räcker för mig, men nu står den på 2mbit när det är regnoväder. Bor 300 meter från masten med några träd i vägen så nog borde jag kunna få mycket bättre hastighet än så. Nån som har antenner till salu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

Tack för alla goda råd. Jag testade att koppla in mitt 4g-modem in i usb-porten på min asus router och voila, nu fungerar allt utan några inställningar alls. I och för sig är mottagningen ganska kass. Hade 15mbit idag när det var fint väder vilket räcker för mig, men nu står den på 2mbit när det är regnoväder. Bor 300 meter från masten med några träd i vägen så nog borde jag kunna få mycket bättre hastighet än så. Nån som har antenner till salu?

Du kanske kan ställa routern, med usb dongeln om det är en sådan i nått fönster som vetter mot 4g masten?
Är du riktigt hardcore eller kommer köra på 4g lösning långt framöver kan externa antenner på huset göra susen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du kanske kan ställa routern, med usb dongeln om det är en sådan i nått fönster som vetter mot 4g masten?
Är du riktigt hardcore eller kommer köra på 4g lösning långt framöver kan externa antenner på huset göra susen.

Jag ska kolla lite på antenner, men det är anslutning för två antenner, är det två som gäller eller räcker det gott med en antenn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

Jag ska kolla lite på antenner, men det är anslutning för två antenner, är det två som gäller eller räcker det gott med en antenn?

Osäker men tar du bara en blir det säkert stabilitets problem. Kanske finns en antenn med 2 anslutningar? Såg en kille på tuben som förbättrade sitt 4g rejält med små riktbara antenner han satte utanför ett fönster som vette mot masten.
Alla antenner är nog bättre än ingen alls. Kanske finns helt ok inomhus antenner också om man inte vill montera saker på huset även om det nog är ett litet ingrepp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

Jag ska kolla lite på antenner, men det är anslutning för två antenner, är det två som gäller eller räcker det gott med en antenn?

Bör vara två. En sådan här borde funka bra.